2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Házimozi rovat

Beyerdynamic DT 770 PRO (80 Ohm) - a zárkózott stúdiós

Egy tonna basszust kérek! Kettő lett, maradhat? - Avagy egy fejhallgató értékelése a saját környezetében.

[ ÚJ TESZT ]

A fejhallgató, mint szerszám

Már most mondom, hogy ebben a bemutatóban nem lesz az, hogy "kevésbé pajkos a zongora", meg "Diana Krall énekhangja kissé távolibb", és az ehhez hasonló audiophile megfogalmazások.
Elmarad a különböző dalok és az abban tapasztaltak felsorolása is, mert ez - sajnos - nem egy többszereplős átfogó teszt, csak egy bemutató. Viszonyítási pont nélkül ilyenekbe nem bonyolódok bele. Bár a Genelec 8030 elég biztos pont, de egy fejhallgatót nem hasonlítunk egy hangfalhoz, mint ahogy Justin Bieber munkásságát sem egy zenéhez.

Először is meg kell értenünk, hogy a zárt fejhallgató a stúdióban (klasszikus esetben, feltételezve a rendes lehallgató-helyiség meglétét) a zenész oldalára való. Elszigeteli a dobost a dobtól annyira, hogy hallja az alapot és a metronómot (avagy "takkot" becenevén), az énekes fején használva nem engedi, hogy a belőle kiszűrődő zajt a mikrofon felvegye (merthogy nem hallatszódik ki belőle semmi, vagy csak alig). Persze ez nem zárja ki, hogy épp általános zenehallgatásra, trackingre (felvételek készítése), keverésre, masteringre ne lenne alkalmas, de ezekre a célkora a Beyer is a félig nyitott, vagy inkább a nyitott fejhallgatókat ajánlja. Ez természetes, hisz kialakításukból adódóan hangképük, frekvencia-válaszuk kiegyenlítettebb.

forrás: forwallpaper.com

A fejhallgatók impedanciája is gyakori pont. Nem szólnak ugyan úgy egyazon modell különböző impedanciájú változatai, az eltérések a gyártók egyes modelljei szerint változnak. Jelen esetben nyugodt szívvel mondhatom, hogy a DT 770 250 Ohm-os verziója kiegyenlítettebb, mint a 80 Ohm-os.

Ellenben a 32 Ohm-os verziót meghajtja egy egyszerű hordozható lejátszó vagy mobiltelefon is, de a fejhallgató erősítőm 12 kimenetének mindegyikére viszont nem kötném szívesen, a kapcsolás miatt nagyon alacsony lenne az eredő impedancia. A 600 Ohm-os fülesek abszolút nem a konzumer felhasználást célozzák, a pro audio eszközök gond nélkül birkóznak meg velük. A 600 Ohm egyébként egy technikai fejlődésből adódó sarokkő (gondoljunk például régi, 600 Ohm-os hangszórókra, melyek kimenő transzformátor nélkül is hajthatóak voltak csöves erősítőkkel).

Nekem a fejhallgatóban, ami jelen választásnál leginkább számított, az a tranziensek gyors és pontos, kőkemény visszaadása, a legkisebb EQ változások (legyen az egy erősítőé, vagy a mikrofon áthelyezése, az énekes-közeledése távolodása a kapszulához képest) érzékeltetése. Ugyanakkor azt is halljam, hogy ha a basszusgitár hangfala előtt helyezgetem a mikrofont, mi-hogy változik, tehát a már fent említett szigetelés. A felvételi munka során hozott döntések a teljes felvétel-készítésen végigkísérnek, így a helyes információk megléte életbevágó.

Így bukkantam rá

Rólam tudni kell, hogy abszolút a nyitott, félig nyitott fejhallgatókat preferálom kiegyenlített hangjuk, térvisszaadásuk miatt zenehallgatásra. A családom már kevésbé rajong ezért a kategóriáért, és sajnos a pampogás is behallatszik... Eleddig remekül elvoltam a jó öreg AKG K240 Monitor fejhallgatómmal, mind otthon, mind stúdióban kielégítően szerepelt. Nem mondom, néha a 600 Ohm-os mivolta miatt koppig kellett tekerni a hangkártyát, de azért túléltem.

Véletlen pont eladó. :P

Igen ám, de egy munka során egy meglehetősen érdekes zenekart kellett felvenni - bőgő, brácsa, elektromos hegedű (torzítva!), beatbox, ének. Ráadásul mindezt egyszerre, egy helységben. Nagyobbaknak, magasabb szinten ez nem probléma, de az én eszközparkommal kihívás volt, nem erre vagyok berendezkedve.

A kölcsönkért fejhallgatók egyike volt a DT 770 PRO 250 Ohm-os verziója is. Otthon meghallgatva egyértelmű volt, hogy a munka során ez fog az én fejemen landolni. Mivel kvázi megmentette a napot, nem volt kérdés, hogy nekem is kell egy ilyen. Néhány munkával és hónappal később eljutottam odáig, hogy beruházásként vegyek is egyet - gondolom érthető, hogy jelen írás megírására is ez késztetett.

A 80 Ohm-os verzió mellett az szólt, hogy az általam használt, igazándiból csak félprofi eszközökhöz (a hangkártya pl. egy Scarlett 18i6) ez illeszkedik jobban, valamint éppen akciós is volt, így a különböző vélemények alapján, miszerint nem eget verő a különbség, bátran megrendeltem.

A bolt, azaz a Friendly House egy szót megérdemel, a futár (amit tartalmazott az ár) már másnap hozta a terméket.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.