2024. május 5., vasárnap

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

A CPU-limit nyomában 2.

A Crysis 3 után elvégeztem a DOOM "boncolását" is CPU-szempontból számos érdekes eredménnyel.

[ ÚJ TESZT ]

DOOM - OpenGL 4.5 renderer

A CPU-limit evolúciója

Eredetileg egy szép, nagy open world területet akartam mérni a DOOM esetében, rengeteg ellenséggel és harccal, de hamar rá kellett jönnöm, hogy ezek a részek sokkal kevésbé terhelik a hardvert, mint a megszokott beltéri tesztem, az első Gore Nestet megelőző csata. Visszatértem tehát arra.
Nézzük, mennyire sikerült CPU-limitessé tenni az alapmérést:

Első ránézésre is látható, hogy a DOOM-ban nem a CPU lesz a legfőbb aggályunk, ha alsó- vagy középkategóriás gépünk van - az 1920×1080-as felbontásban Low preset mellett is teljes a VGA-limit, és 1280×720-ba átváltva is erősen vegyes limitesek vagyunk (ld. a GPU-használatot, amely 90% feletti), miközben még a minimum FPS-ek is a 120-at nyaldossák. A CPU "megkriplisítésével" ezen kellemes számoknak rögtön elveszítjük a felét - ott már a felbontástól függetlenül 60 FPS körül van az átlag, míg a minimum 50 körül mozog, és a Crysis 3-ban látottakkal összhangban igencsak ideges.

A beállítások vizsgálata... vagy mégsem

Most jönne az igen népszerű pókhálós grafikon, de nem jön, mégpedig azért, mert...

... pont olyan egyhangú lett volna, mint a sárga és a narancs csík összevetése. Igen, az összes effekt maximumra kapcsolása kemény 3-5% extra terhet ró a CPU-ra, más szóval a DOOM beállításai között egy olyan sincs, ami a CPU-terhelést növelné. Nagyon érdekes. Az pedig szintén nem kicsit furcsa, hogy az Ultra presetre váltás és a TSSAA maximumra kapcsolása milyen kis mértékben hatott a GPU-terhelésre - erre hamarosan visszatérünk.

Végső soron a grafikon nem mutat mást, mint hogy a 2 GHz-es, kétmagos és két logikai szállal dolgozó CPU a tesztjelenetben 60 FPS körül teljesít, és fullHD felbontásban fel kell pakolni a részletességet a maximumra, valamint felkapcsolni a TSSAA-t ahhoz, hogy a GTX 1050Ti legyen a szűk keresztmetszet. Láthatóan a DOOM motorjának a fejlesztését nem a VGA-gyártók szponzorálták :)

Kihajcsa-é?

Ha már ennyire lightos a VGA-terhelés, akkor nézzük meg, hogy néz ki a fenti teszt az i3-6100 gyári beállításaival:

Majdnem 180 fokos fordulat, teljes a GPU-limit két mérésben, és erős vegyes a másik kettőben. Két dolgot érdemes kiemelni:
- A narancssárga csík mutatja, hogy kb. mit bír a CPU a jelenetben - ill. ennél még többet is, mert a mérést nem pusztán a CPU limitálja. A DOOM első pályáján kb. ez a leginkább terhelő jelenet, úgyhogy az i3-6100 már egészen jónak tűnik a játék mellé, még jóval gyorsabb VGA-val is, hiszen az 1050Ti 55 FPS-ig jut...
- ... ami nem éppen megszokott teljesítményszint a Tier4-es kártyától maximális beállítások mellett, inkább valahol 10-20 között szokott gyalogolni. Ami még érdekesebb, hogy a két zöld csík azt mutatja, hogy a minimális és a maximális beállítások között 30% különbség van FPS-ben. Igen, nem tréfa - a DOOM meglehetősen nagyszámú beállítása többnyire 4 szinten ekkora eltérést okoz a képkockák renderelési idejében. Wow...

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Ryzen 3 1200 VS RX 570

    A Ryzen 3 1200 (vagy a hasonló i3-ak) nem elegendő egy RX 570 szintű VGA kihajtásához. Vagy mégis?

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.