2024. május 10., péntek

Gyorskeresés

Honda Accord 7 Gen (2003-2008) 2.0 Olajcsere

Írta: | Kulcsszavak: Honda Accord . Accord . olajcsere . DIY . otthon . csináld magad . 7G . 7Gen . Accord 7Gen

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Úgy gondolom nem egy nehéz művelet, és egy pár képes útmutatóval bárki elvégezheti otthon, havernál, árok fölé járva, vagy más egyéb módon. Természetesen a munkavégzésre vonatkozó biztonsági előírásokat betartva!
Felhívom továbbá a figyelmét mindenkinek, hogy én nem autószerelő vagyok, csak hobbi szinten bütykölöm a vasat, és az olajcserét is a tizenkilenc éves unokatesóm tanította meg nekem, kb 1 év szakmai gyakorlattal. Szóval a profizmustól messze áll az itt leírt meló.

Csak akarni kell

A munka elvégzését a legkényelmesebben egy szerelőaknában, vagy autóemelő alatt tudjuk véghez vinni. A legtöbb autóban hasonlóan néz ki a művelet, szóval más márkatípus tulajdonosai is meríthetnek a metódus leírásából.
Előnyként hoznám fel a szerelési díj megspórolását, az autónkkal kialakított bensőséges kapcsolat erősítését, és azt, hogyha a boltban nem vágnak át, akkor legalább biztosak lehetünk abban, hogy mi került az autónkba.

Amire szükségünk lesz:

Olaj

Leeresztő csavar alátét

Olajszűrő

Üres flakon plusz egy betöltő tölcsér

Kesztyű

Nyomatékkulcs, krova kulcs 17-es fejjel, krova csavarhúzó 10-es fejjel, olajszűrő leszedő (helyettesíthető erős karral, és csiszolópapírral), szerelő lámpa

Féktisztító spray

Csont a kutyának, hogy lenyugodjon a munka idejére

Mielőtt neki esünk, mint borjú az anyjának, érdemes bemelegíteni az autó motorját. Vigyük el a csajunkat (hiánya esetén anyánkat) melóba, vagy csak simán ugorjunk be a szomszédos 40 km-re eső városba meginni a reggeli kávénkat / esti kakaónkat, majd menjünk a szerelés helyszínére, hogy ne csesszük el a még megmaradt napi pihenőidőnket még jobban. Ha odaértünk, hagyjuk hűlni a motort, mert ha ráfolyik a kezünkre a többmillió fokos olaj, tőből égeti le derékig az egész testünket. Ellenőrizzük a jelenlegi olaj szintjét, olaj színét, hogy minden rendben van-e? Természetesen ezt jobb, ha a csere intervallum alatt többször is megnézzük, de én ilyenkor is rápislantok. Egyfajta spirituális búcsúként szánom a régi olajnak, ami eddig szolgálta a motoromat...eztán meg apa Stihl-jét fogja.

Olajszint ellenőrzés

A kontroll után le is csavarhatjuk a 710-es alkatrészt, hogy a későbbi leeresztésnél kellő levegőt kapjon felülről a blokk.

A 710-es

Ettől fogva nem árt igyekezni, mert a blokk nyitva van, kitéve mindenféle szennyeződésnek, és annak, hogy valami belemásszon. Nem örülnénk neki, ha egy vízisikló kenné a fogaskerekeinket az olajcsere utáni első indításnál, ugye?
Nincs más hátra, mint hogy lemásszunk az aknába, és magunkkal vigyük a fentiekben sorolt szerszámokat, kellékeket, de legalábbis a kezünk ügyébe készítsünk mindent.

A hetedik generációs Accordnál van egy kis szerelő ajtó, amit el kell távolítani ahhoz, hogy hozzáférjünk az olajteknőhöz, és a leeresztő csavarhoz. Itt lesz szükségünk a tízes krova csavarhúzóra, de megteszi bámilyen tíz mm-es lazító szerszám. Letekerhetjük foggal is, de arról küldjön nekem fotót az illető, és azonnal törlöm ezt a blogbejegyzést, továbbá lemondok. Óvatosan tekerjük, mert valószínű jönni fog vele egy alátét is, és ha azt elveszítjük, mehetünk át fater műhelyébe, és kotorászhatunk a kuplerájban egy fél órát, mire eredményre jutunk.

Szerelő ajtó

Olajteknő, leeresztő csavar

Ha ez megvan, helyezzük a korábban említett üres flakont, és a tölcsért olyan pozícióba, hogy amint kitekerjük a leeresztő csavart, fel tudja fogni a kiömlő olajat.

FIGYELEM!

Lényeges, hogy az Accord motorjában 4,2 liter olaj volt/van, tehát egy négy literes kannába nem tudjuk mindet leereszteni, szét fog folyni mindenfelé, ami nem szép látvány. Ügyeljünk rá, mert így is mellé fog menni valamennyi, aminek a kártékony hatását minimalizálhatjuk pár felesleges karton papír, vagy rongy leterítésével a teknő alá.
Miután rögzítettük az elhasznált olajat felfogó tölcsért, és tárolóedényt, leeresztőedényt, fogjuk a 17 -es krovát, és lazítsunk a leeresztő csavaron! Óvatosan el tudunk jutni addig a pontig, ahol még van lehetőségünk korrigálni az edény helyzetét, egy esetleges korábbi hibás pozícionálás esetén. Csavarjuk ki teljesen a csavart, és eresszük ki a motorban levő elhasznált olajat!

Csordogáló olaj

Ha a nagyja már szemmel láthatóan eltávozott, célba vehetjük az olajszűrőt, amit jellemzően elég trágya helyre raktak. Magyarul, nehéz hozzáférni. A jobb oldali kerék felé tekingetve keressük!
Korábbi listámban felsorolt krova plusz olajszűrő leszedő szerszámunkat használva lazítsunk a szűrőn! Kell egy kis idő, mire rájön az ember a használatára. Továbbá adnék egy tippet is: rövid szárú krovára szereljük fel a leszedő fejet, azzal könnyebben tudunk viháncolni, mint egy hosszú karúval.

Leszedő szerszám, használat módja

Az eltávolítása már simán menni fog kézzel, de hogy a benne maradt olaj, illetve ami a blokkban azon a helyen maradt, és mind kifolyik a francba, az garantált.

Olajszűrő csonk

A kenőanyag ennyi idő alatt már jellemzően kifolyt a motorunkból, szóval jöhet az összeszerelés.
Fogjuk az új olajszűrőnket, és a gumi peremét finoman kenjük be a régi olajból merítve!

Új vs. régi szűrő

Olajos ujjvég

De akár pároztathatjuk is a leharcolt példánnyal, és egy szájrapuszi után csavarhatjuk is a helyére.

Szex

Ez azért fontos, hogy az a gumi tömítés szépen igazodjon az elhelyezés során, és az alkatrész ne ugorjon le a felhelyezés után megtett csereintervallum alatt.

Velem megesett, a korábbi autómnál, hogy egy utángyártott szűrőnél, a dobozából való kibontása után kipottyant ez a gumi. Visszanyomkodtam, hogy jóvanazúgy', és 100 km után levágta a szűrőt a csonkról egy hangos puffanás kíséretében. Olajnyomás jelző lámpa felvillant, mondom "mi a rák!?" De szerencsére pont ott gurultam egy benzinkút kihajtója mellet, szóval motor le, és üresben arrébb frédibéniztem.

Na, ha ez megvan, tekerjük a helyére!

FONTOS!

Ne használjuk a korábban kezünkben levő szűrő lazító célszerszámot, mert az, ahogy a neve is mutatja, csak leszedésre jó.
Ugyanis az a cejg ráfog a szűrőre, belehasít az oldalába, és griffmadár karmaiként kapaszkodik szegény filterünk húsába, míg nem enged a menet, ezzel tönkretéve az alkatrész burkolatát.

Egyébként vannak specifikusabb, olajszűrő szerszámok, azokkal lehet szorítani is.

Olajszűrő lazító/szorító fej

Én kézzel rátépem, maximum csiszolópapírral megfogva tépem rá, és kész is.

Új olajszűrő a helyén

Sajnos nem találtam pontos Nm megadást, ezért csinálom így. Véleményem szerint abban a csonkban egy ilyen mozdulattal nem lehet kárt tenni.

Kővetkező lépésként tegyük vissza az olajteknő csavarját az új alátéttel!

Leeresztő csavar és új alátét

Ezt, a szervizkönyv leírása alapján húzzuk meg 44 Nm-rel!

Belőve 44 Nm-re

Aki kevésnek érzi, húzzon még rajta! Ha be van állítva 44 Nm-re, úgy sem fog tudni.

Nyomikulcs munkában

Ezzel a mozdulattal az alátét roncsolódik, tehát valószínű többet bír mint 44 Nm, és ezért is kell mindig új belőle. Visszalazítani nem ér, különben kaparhatjuk az olajunkat a földről a csavarral együtt, meg kukázhatjuk a motort.

Ha mindezzel rendben vagyunk, tölthetjük az olajat a blokkba.

Lassan megtelnek a kapillárisok vérrel

4.2 liter. Én ennyit szoktam, ennyit is ír a gépkönyv.

Útmutató

710-est visszatekerjük, és röffentünk egyet a slusszkulccsal. Az olajnyomás visszajelző lámpának ki kell aludnia. Ha nem, akkor gáz van. A könyvvel ellentétben ez kb fél másodperc, nem öt. Persze biztosan függ a nedű sűrűségétől is, meg hogy hány fokban csináljuk.

Műszerfal

Kicsit járatjuk a motort, majd leállítjuk. Amíg feltakarítjuk a disznóólat, amit műveltünk magunk körül, ülepszik az olaj, és nézhetünk is ezek után egy nívót. Nem kell megijedni, nem lesz a felső pontnál, mert a fogaskerekek kimázolták belülről az autó szívét az indításnál, ami csak pár óra múlva lesz alapállapotban vagyis mérhető pozícióban.
Ha van még kedvünk, meg egy kis féktisztító spray-nk, az autó alá mászva letakaríthatjuk az autó alvázán szétfolyt olajat, hogy elkerüljünk egy későbbi "hát ez meg hol a faszomba' engedi az olajat?!" felkiáltást, egy ritmikus szívizomgörcs kíséretében. A féktisztítónak nagyon jó zsír, és szemgolyó oldó hatása van. Óvatosan prickeljünk' vele!

Féktisztítú spray

Ha pikobelló minden, zárhatjuk a kis szerelőnyílásunkat is.

Ajtó a helyén

Célszerű a műveletet a nyugalmi fázisunk (nyolc óra alvás) előtt csinálni, és a következő indítás, utazás előtt szemügyre venni a szintet. Sőt, én rendszerint még a csavarra is rátépek, ő...akarom mondani, ránézek, de még pár km után is.
Az olajszintet meg már a fent említett módon, csereintervallumok között is érdemes többször ellenőrizni. Nagyjából ennyi. Motorháztető lezár, mehetünk mesét nézni.

Kedves fórumtársaktól kapott ajánlásokat alább tüntetném fel.

-egy ilyen olajcsere alkalmával érdemes az ajtónyílások zsanérjait valamilyen szilikon alapú olaj spray-vel befújni, esetleg máshonnan beszerezhető, erre a célra használható kenőanyaggal kezelni.
-vannak típusok, ahol a konstrukció megengedi az olajszűrő előtöltését. Nálam egy kicsit nehézkes lenne, mert szinte vízszintesen áll a szűrő, és amíg feltekerném, kifolyna a betöltött olaj.

Köszönet a tippekért.

FIGYELEM! A művelet során mindig tartsuk be a megfelelő biztonsági előírásokat, rögzítsük az autót, és csak saját felelősségünkre szereljük járművünket, magunk, és mások testi épségének kockáztatása nélkül!

Az elhasznált motorolajat MOL benzinkutakon tudjuk leadni, ezzel hozzájárulva a környezetre kevésbbé káros megsemmisítéséhez.

Természetesen nem mondom, hogy ez az Accord olajcseréjének legsterilebb módja, ezért a bejegyzés alatt vagy akár privátban is szívesen fogadom az ötleteket, egyéb, jobb megoldásokra, melyeket szükség szerint elhelyezek a leírásomban.

Hozzászólások

(#1) barnam_


barnam_
nagyúr

Szórakoztató volt olvasni, biztos hasznos lesz! :)

(#2) z123456789 válasza barnam_ (#1) üzenetére


z123456789
addikt

Köszi, reméljük. :)

(#3) Mágus2 válasza z123456789 (#2) üzenetére


Mágus2
Közösségépítő

Jó az írás, nincs hiba a metodikában. Talán annyival egészíteném ki, amit sokan elhanyagolnak, akik otthon szerlenek, hogy olajcsere alkalmával az összes ajtó zárját és zsanérját illik megkenni valami szilikon alapú olaj spray-el, mint ahogyan azt a márkaszervizek is megteszik. ;)

[ Szerkesztve ]

(#4) z123456789 válasza Mágus2 (#3) üzenetére


z123456789
addikt

Aha? Mondjuk én azt konkrétan meg szoktam kenni rendszerint, de nem mondasz hülyeséget azzal, hogy így legalább lehet időszakossághoz kötni. Köszi a tippet mások nevében is. Várok még pár napot, hátha fut be hasonló ötlet, és azokkal kiegészítem. :R

(#5) Mágus2 válasza z123456789 (#4) üzenetére


Mágus2
Közösségépítő

Amúgy milyen motor? K20?

Az jó, én is szeretem. :K

[ Szerkesztve ]

(#6) z123456789 válasza Mágus2 (#5) üzenetére


z123456789
addikt

Igen.

(#7) matrayg


matrayg
csendes tag

én még annyit szoktam, hogy feltöltöm az olajszűrőt mielőtt feltekerem, mert szerintem ez a kritikus pont az olajcsere utáni első indításnál. dízelnél pedig izzítást nem megvárva indítottam, hogy legyen ideje összeszedni az olajat.

(#8) z123456789 válasza matrayg (#7) üzenetére


z123456789
addikt

Hát, ezt még nem hallottam, illetve jelen esetben nem is tudom, hogy mennyit tudnék beletölteni a szűrőbe, hogy visszacsavarásnál ne follyón ki. De legközelebb megnézem, hogy ez mennyire lehetséges.

(#9) matrayg válasza z123456789 (#8) üzenetére


matrayg
csendes tag

elég sok belemegy. némelyik gyártó eleve külön is megadja, hogy a feltöltési mennyiségből mennyi az ami az olajszűrőben van. visszarakásnál pedig viszonylag gyorsan kell dolgozni, aztán ha már rákapott a menetre utána a centrifugális erő miatt nem folyik ki az olaj. a feltöltését persze nem úgy értem, hogy csurig, hanem töltök bele valamennyit aztán megforgatom a szűrőt hogy felszívja maga a szűrő rész, aztán még egy kicsit, megint forgatok, még egy kicsit és a végén olyan 2/3-ad magasságig áll középen az olaj. ekkor tekerem fel. nem mondom, hogy ez egy világmegváltó ötlet, de jobban belegondolva maga a motor nem lesz kevésbé olajos olajcsere után semi mintha csak simán leállítottad volna, viszont a szűrő csont száraz, tehát először azt tölti fel. : )

(#10) z123456789 válasza matrayg (#9) üzenetére


z123456789
addikt

Itt nálam pont úgy adja meg, hogy 4,2 szűrővel együtt. Igazából akkor innen vissza is tudok számolni. Más is tanácsolta az írás nyomán, szóval legközelebb megfontolom, és ha összegyűlt pár ilyen ajánlás, akkor megemlítem a cikkben. :)

Margóra: Hupsz, és most veszem észre, hogy a használt olaj leadásáról nem tettem említést. :U

[ Szerkesztve ]

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.