2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Amiért rosszak az e-autók?Alapulhatnak globálisan elfogadott nézetek tévhitekre?

Írta: | Kulcsszavak: Elektromos autó . zöld . megújuló . Elon Musk

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Kedves látogató!

Egy projektmunkámhoz úgymond közvéleménykutatásként tervezem bedobni a közösbe a kérdést egy néhányak számára megosztó témáról. Az elektromos autók térnyerésének egyik fontos alappillére az, hogy a kedves vásárló azzal a tudattal veszi az autót, hogy majd milyen zöld jövő, és csend, és fenntarthatóság lesz (Most arról a rétegről ne beszéljünk, aki azért veszi, mert drága). Miközben ugye mind tudunk egyrészt arról, hogy az energiaforrásaink kis része megújuló (és az is rossz hatásfokkal működik), valamint arról, ahogy az akkumlátorok, és egyéb alkatrészek gyártása milyen körülmények közt zajlik (jelenleg). Nyilván van az a réteg, aki ezekről nem feltétlen tud, de ha csak a társadalom 70%-a olvas a témában, akkor is miért van az, hogy az e-autót ennyire zöld színben tűntetik fel (és fogadják el), és ha környezetbarát megoldásokat sorolunk, ez az elsők között szerepel.

Köszi, hogy elolvastad, és segítesz azzal, hogy leírod a véleményed! :R

Hozzászólások

(#1) Steve_Brown


Steve_Brown
aktív tag

Azért gondolom az elektromos autót környezetbarát megoldásnak, mert nincs előre definiálva az, hogy mivel megy. Tehát ha veszek egy új ford focust 1.0 ecoboostal biztos lehetek benne, hogy van egy kocsim amit 150.000 kilométer múlva ki kell dobni a picsába és ez alatt teljesen biztos, hogy benzinnel fog menni, esély sincs rá, hogy valamelyst részben ezt az energiát majd napfényből/szélből nyerjük. Ha belegondolunk, hogy a használtautó piacon mennyi idős autókban van 150 ezer kilométer akkor rájöhetünk, hogy mennyi is 5 év?

Ugyanakkor ha mondjuk veszek egy Tesla Model Y-t, vagy egy Zoe-t. Biztos lehetek benne, hogy kevésbé kopik a fék (kevesebb fékpor kerül a környezetbe) és évről évre egyre nagyobb részben fogok megújulót használni az autózásomhoz. Az pedig, hogy az akkumulátort mekkora szennyezésbe kerül legyártani helyileg 15-100 ezer kilométer alatt az autó biztosan lehozza. Nem kell olajcserére vinni (belegondolunk, hogy mennyi olajat öntünk ki a levesbe minden olajcserekor?) és egyéb alkatrészek is jóval strapabíróbbak amiknek az előállítása szintén környezetszennyező.

(#2) PDA_FAN


PDA_FAN
tag

Nagy divat lett mostanában ezen a villanyautós témán lovagolni, hogy milyen súlyosan környezetszennyező.

Nekem erről az a véleményem, hogy ha megspórolnánk azt a sok tankhajó katasztrófa okozta környezetszennyezést, már megérné a villanyautó.

(#3) .Szaki.


.Szaki.
addikt

Érdekes kérdés. ... Szerintem érdemes leszögezni, hogy mind a belsőégésű, mind pedig az elektromos autók mellett szólnak érvek. Ami számomra mindig visszás, hogy az elektromos autókat rendszerint a hagyományos belsőégésű motoros autókkal vetik össze, a full-hybridekről pedig előszeretettel feledkeznek meg. Amikor írsz róla, akkor "meglepő" módon választ sem kapsz, hiszen ezekkel már egyik technológia sem tud versenyezni. A hagyományos belsőégésű fogyasztásban, a tisztán elektromos pedig árban nem tud konkurense lenni.

Környezetvédelem szempontból elektromos autóknál nagyon fontos kiemelni azt, hogy környezetbarát technológia, azonban ez kizárólag lokálisan igaz. Azaz a körúton ha nagy a forgalom és azok mindegyike elektromos, vagy hybrid járó benzinmotor nélkül, akkor az ott található lakásodban ki tudod nyitni az ablakot anélkül, hogy megfulladnál. Ez szerintem fontos. Hogy globálisan mennyire környezetbarát, arról meglátásom szerint nincs még egyetemes megállapodás, és ez nem is ezen a fórumon lesz megvitatva, itt csak hozzám hasonló hülyék fogják leírni az általuk olvasottakat - és valószínűleg a "hitüket" - hatalmas vitákat, esetleg veszekedéseket generálva. Vannak kutatások amik azt bizonyítják, hogy az elektromos autó a környezetszennyező akkumulátorok ellenére is zöldebb, hiszen az elején nagy környezetszennyezéssel indul a pályafutása, születése után viszont ezt a nagy lemaradást relatíve hamar be tudja hozni és hosszútávon már környezetkímélőbb technológiának számít, mint belsőégésű társai.

Tehát ami pozitív:

- Lokálisan környezetbarát;
- A technológia miatt lehet nagyobb tengelytáv, aminek következtében nagyobb a belső tér és nincs kardánbox;
- Jóval kevesebb alkatrész van benne, mint egy hagyományos autóban.

Ami negatív:

- A vételár egyelőre még mindig nagyon magas, megtérülése kérdéses;
- Hosszútávon még nem feltétlen tudjuk, hogy akkumulátorok milyen mértékben degradálódnak;
- A hatótáv sokkal alacsonyabb egy hagyományos autóhoz képest, nagyobb távokon ez nagy kiesést hozhat;
- A beetető kedvezmények záros határidőn belül meg fognak szűnni. Aki azt hitte ez mind maradni fog az végtelenül naív.
- Kérdéses az akkumulátorok előállításának környezetbarátabb módszere, valamint selejtezés után az újrahasznosítás kérdése sincs egyelőre megválaszolva.
- Nagyon ritkán hallok arról a fontos dologról, hogy a környezet -és egészségvédelem nem csak az előállításról és a CO2-ről szól, hanem az elektroszmogról is.

A belsőégésű motoros autók mellett szól:

- A kedvezőbb ár, bár már egy Swift sem nagyon kapható 7.000eFt alatt.
- Nagy hatótáv. Motortól függően 550-1.200km-ig, ezt egyelőre az eAutók nem tudják hozni a valóságban.

Ellenük:

- Jóval több alkatrész ami elromolhat;
- Lokálisan és globálisan is környezetszennyező

A hybridek viszont mindkét technológiából csak a pozitív dolgokat szedi ki. Fogyasztása minimális, egy 4,6m hosszú kombival sem lehetetlen a 3,7l-es fogyasztás 100km-en, ezzel a legtöbb hagyományost hátra szorítva, viszont az elektromos autókkal ellentétben az sem okoz gondot számára, ha nagyobb távolságot kell megtenni, hiszen hatótávja közelíti a 800km-t. Jóval kevesebb alkatrész van, nincs váltó, kettőstömegű lendkerék, turbó, városban képes a tisztán elektromos haladásra, így környezetszennyezése is jóval alacsonyabb egy hagyományos autóénál. Esetleg akkumulátor problémáknál sem kell aggódni, hiszen jóval kisebb akksi van benne egy eAutóhoz képest és ennek megfelelően a vételár is jóval alacsonyabb.

Szóval összegezve én úgy látom, hogy az elektromos autó vs. belsőégésű motoros autók versenyét a full-hybridek nyerik, annak ellenére, hogy ezt a technológiát sosem versenyeztetik meg. (Nyilván nem véletlen)

[ Szerkesztve ]

(#4) V.Milán válasza Steve_Brown (#1) üzenetére


V.Milán
tag

Teljesen jogos amit írsz, arra reflektálva, hogy attól is függ, hogy milyen árammal hajtod meg, sajnos (nyilván én sem tudok sokat a témáról) olyanokat hallani, hogy amit megújuló energiával termelünk meg (gondolok itt nap/szélenergiára, az atomot nem sorolnám ide) annak is nagy környezeti hatása van, mert pl a napelemeink olyan alacsony hatásfokon működnek, hogy ehhez képest mire karban kell tartani/ki kell dobni, igen rossz arányt hoz. Ez nyilván nem közvetlen az e-autó, de valamit ezzel is kezdeni kell.

K̵̡̮̬̱̜͙͓̪̄̓͝N̷̪̄̾̈́Ų̵̢̦͕̟̰͇͉͂̓͜X̸͖̀͛͝Ǩ̸̻̲̯͂͌̓̎̂̔͛͘͝Ṋ̷̛̺̍U̵̢̦͔̼̺͉̦̲̖̙̽̈̌̋͒X̶͕͔̗́̓̉̈́̑̾̾͝͝K̴̨̹̯̞̂̏̎Ņ̷̰̻̙́́͐̂̏̄͛U̷̬̺̘̩̺͙̮̙͌̌̈X̴͇̆˜”*°•.˜”*°• E-L-I-T-E •°*”˜.•°*”˜K̵̡̮̬̱̜͙͓̪̄̓͝N̷̪̄̾̈́Ų̵̢̦͕̟̰͇͉͂̓͜X̸͖̀͛͝Ǩ̸̻̲̯͂͌̓̎̂̔͛͘͝Ṋ̷̛̺̍U̵̢̦͔̼̺͉̦̲̖̙̽̈̌̋͒X̶͕͔̗́̓̉̈́̑̾̾͝͝K̴̨̹̯̞̂̏̎Ņ̷̰̻̙́́͐̂̏̄͛U̷̬̺̘̩̺͙̮̙͌̌̈X̴͇̠͓͉̭͉̆

(#5) UnA


UnA
Korrektor

Plusz másfél tonnát hajt meg - borzasztó pazarlás.

(#6) Feketelaszlo


Feketelaszlo
senior tag

Abból a szempontból tök mindegy, hogy téves nézetekre alapozva tartják-e jónak vagy rossznak a villanyautókat, hogy a kőolaj termékek tüzelőanyagként történő felhasználásával akkor is fel kell hagynunk, ha valami csodálatos karbon lábnyom számítási módszer jobbnak hozza ki a belsőégésű motoros személyautókat, mint a villanyost.
Az olaj túl sokoldalú szénhidrogén ahhoz, hogy egyszerűen csak a fűtőértékét használjuk fel, ez olyan pocsékolás mint ha antik Biedermeier bútorokkal tüzelnél a kandallóban. Kőolajból csinálhatsz gyógyszert, kenőanyagokat, építőanyagot, szöveteket, szigetelést, felületi bevonatokat, elektronikai alkatrészeket - egy csomó hasznos dolgot aminek nincs is ismert helyettesítője. Ehhez képest az égés visszafordíthatatlan és nem hagy hátra semmi hasznosat, csak hulladékhőt és szennyezőket. De jó, hogy pl. a megújulók is említésre kerülnek, mert egy szélkerék vagy napelem maga a megtestesült olajtermék - meg persze az elektromos autó legyártásához is sok olaj kell. Épp úgy függ tőle a civilizációnk, mint a méhektől - csak míg a méhek viszonylag gyorsan újratermelődnek, az olaj kvázi véges erőforrás.
Szóval felőlem kihozhatja valami német Prof.Ing., hogy a villanyautó rossz, mert +20%-al nagyobb a karbonlábnyoma a széntüzelésű német hálózatról töltve, ha a szén egyéb értékláncokból viszonylag nélkülözhető, jól helyettesítő (és mellesleg lokálisan bányászható) nyersanyag, az olaj meg nem.

[ Szerkesztve ]

(#7) CounterBoci


CounterBoci
senior tag

Ebben minden benne van:
[link]

(#8) nullpoint válasza CounterBoci (#7) üzenetére


nullpoint
senior tag

Van benne minden, az igaz....

kdvsdmnkrvndttrlgsdnhzzszlsmt

(#9) dabadab válasza UnA (#5) üzenetére


dabadab
titán

Egyébként érdekes, hogy a villanyautókat két okból is szokás savazni:
1. nehezek, tehát ab ovo nem lehetnek környezetbarátok
2. lassan mennek az autópályán a nyomik, ahelyett, hogy lepadlóznák

Az a helyzet, hogy a villanyautók fogyasztását - a benzinesekkel ellentétben - a tömegük kevésbé befolyásolja, mivel fékezéskor a mozgási energia nem elvész, hanem nagyon nagy arányban visszaalakul elektromos árammá. Viszont a sebességüknél nagyon is, ugyanis a légellenállás sebességgel való négyzetes(!) növekedését nem rejti el az, hogy alacsony sebességnél a belsőégésű motorok tipikusan sokkal rosszabb hatékonysággal működnek, mint autópályán.

Szóval az a helyzet, hogy az autópályás megfontolt haladás a végén sokkal többet nyom a latban, mint a viszonylag nagy tömeg.

DRM is theft

(#10) UnA válasza dabadab (#9) üzenetére


UnA
Korrektor

Lehet érdekes egyéb (irreleváns) érveket is bedobni egy kérdés esetén, de ettől ez nem cáfolja az eredeti megállapítást ;) És persze nem írtam azt, hogy ez csak egy elektromos autónál igaz.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.