Nagyon sokan szkeptikusan reagálnak, mikor valaki az Ő 200kHz feletti átvitelű erősítőjét emlegeti, mert még a 40kHz-et valahogy meg is lehet érteni -igaz, már azt sem halljuk- "nade 200kHz már minek?"
Pedig komoly oka van ennek. Legalábbis az erősítők 99%-ára igazak az alábbiak:
A lenti ábra azt mutatja, hogy mi a helyzet akkor, ha olyan áramköröket alkalmazunk, amik 20kHz-ben korlátozzák a felső határfrekvenciát és mi a helyzet akkor, ha mégis valami jobb, gyorsabb erősítőt építünk.
Mindkét erősítőre 50-szeres, azaz 34dB-erősítést állítottam be. Ez egy végerősítőnél teljesen jó érték lehet.
Az első erősítő "túlkompenzált". Vagyis a nyílthurkú erősítése elég hamar elkezd esni. A vízszintes (a visszacsatolt erősítést jelentő 34dB-s) vonal 20kHz-en metszi az erősítő átviteli görbéjét (piros), innentől az erősítő átvitele 6dB/oktáv-val esik. Vagyis megalkottuk a 20kHz határfrekvenciájú erősítőt. A másodikét ezzel szemben 200kHz felett metszi (zöld), vagyis az addig visz át, ezzel megalkottuk a "Minek az már?" erősítőt.
Ami a lényeg:
[visszacsatolás]=[nyílthurkú erősítés]-[beállított erősítés]
Ez azt jelenti, hogy az első erősítőben 20kHz-en már nem működik a visszacsatolás. Vagyis úgy torzít, ahogy épp akar. 2kHz-en pedig mindössze 20dB (10-szeres) visszacsatolás van.
Ezzel szemben a 200kHz átvitelű erősítőnél 20kHz-en 20dB (10-szeres) visszacsatolás van, 2kHz-en pedig 40dB (100-szoros).
A visszacsatolás mértékével fordított arányban csökken a torzítás.Tehát, ha a két erősítő minden egyéb tulajdonságában egyforma, akkor a második erősítő torzítása tizede az elsőének.
Szóval ezért jó, ha nem 20kHz a plafon.
Hogy miért lett túlkompenzálva az első erősítő?
Több oka lehet. Kapcsolástechnika, lassú végtranzisztorok.
Az első görbén lehet látni, hogy 150kHz-en újra megtörik az erősítés-görbe. Ezt az egyik lassú fokozat, végerősítőknél általában a végtranzisztorok okozzák. Ekkor az erősítő fázistolása már közelít a 180 fokhoz, vagyis fázist fordít, ezért a negatív visszacsatolásból pozitív visszacsatolás lesz. Ha az erősítés egyenese ezt a meredekebb görbét metszi (szaggatott vonal), ez következik be, az erősítő gerjedni fog. A "nemgerjedés" feltétele, hogy a 34dB-s vonalnak a laposabbik görbét kell metszenie, ahol még kicsi a fázistolás. A "túlkompenzálás" ezt a laposabb görbét állítja be.