Sziasztok!
Van egy olyan problémám, hogy az öt éves fiam logopédiai segítségre szorul. A "SZ" hangot, a "R" hangot. valamint a "zs" hangot nem tudja kimondani.
A nyelvecskéje, mint nemrég kiderült kissé le volt tapadva, ezt felcsípték neki. Tehát ez a probléma megoldódott. De ettől még a hangokhoz való viszonya megmaradt. Persze, gondolom ez pár hét alatt nem oldódik meg.
Az óvodában van logopédus, aki már foglalkozik vele. Bár rossz gyakorló füzetet vetetett velünk, és ki kell majd cseréltetni, de nem is ez a nagyobb probléma.
Most azt gyakoroljuk otthon, hogy meghallja a különbséget a különböző hangok között. Például S-SZ, és Z-ZS.
Természetesen a kép csak illusztráció
Nem tudom, hogy ezekre a gyakorlásokra hány fajta megoldás, illetve módszer van. Lehetséges több fajta is?
Egyáltalán azt sem tudom, hogy a fiamnál ez a dolog fenn áll-e. Vagyis inkább úgy fogalmazok, lehet hogy nem ez a dolog problémájának gyökere. Bár ezt kérdezhetném is, mivel nem tudom, hogy a pöszeségnek milyen háttere van. Egészségügyi, pl nyelvletapadás, vagy pedig valamilyen mentális dolog.
Szóval tulajdonképpen az lenne a kérdésem, hogy ha a gyerkőc nem ismeri az adott hang képzésének technikáját, akkor nem azzal kéne előbb foglalkozni?
Most például azzal szórakozunk, hogy ugye a kígyó sziszeg, vagyis "SZ" hangot ad. Illetve a vonat si-h-hu-zik, vagyis suhogó "S" hangot ad ki. Kimondunk a fiamnak olyan szavakat, amelyekben van, "S", vagy "SZ" hang, és neki el kell dönteni, hogy melyik hangot hallja, illetve be kell neki helyettesíteni az adott hangképzővel, jelen esetben a kígyóval, vagy a vonattal. Tehát ha azt mondjuk neki, hogy "szőlő", akkor neki azt kell válaszolni, hogy kígyó. Ha azt mondjuk neki hogy "sámli", akkor azt kell neki válaszolni, hogy vonat. Nem tudom mennyire bevált módszer ez, de öt évesen nem biztos hogy helyesen asszociál a megfelelő válaszra.
Tud valaki esetleg egy más módszert, ami megkönnyíti ezt a feladatot a gyerkőcnek?
Az a másik nagy gond vele, hogy rendkívül figyelmetlen. Szeptemberben menne iskolába, mert nyáron betölti a 6. évét. Mi a párommal még éretlennek tartjuk az iskolára, és szerintünk még egy évvel el kellene tolni a suli kezdését. Okos kisfiú, csak figyelmetlen, illetve csak arra figyel, ami őt érdekli. Amivel nem is lenne akkora probléma egyébként, de az iskolában azért figyelni, és tanulni kell, és nem a pad alatt játszani.
Tehát, ahogy az elején írtam, logopédiával kapcsolatos segítség kellene, ami hatásosan alkalmazható az olyan gyerkőcöknél is, akik nem tudnak megülni a fenekükön 2 percnél tovább. Valami játékos módszer, vagy valami hasonló.
Köszönöm , hogy végigolvastátok!
Előre is köszönöm a segítséget, és a tanácsokat!