2024. május 2., csütörtök

Gyorskeresés

Kerékpározás Hongkongban

Írta: | Kulcsszavak: utazás . hong kong

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Második hongkongi címlapos írásomban a közlekedésről írtam, megemlítve hogy magában a városban kerékpáros közlekedés gyakorlatilag nincs.

Ezt egészíteném ki most pár információval azután, hogy ma a kompra várva felfigyeltem egy európai ("kaukázusi", na) srácra, aki nemcsak hogy MTB-vel érkezett, de stoplis cipővel és Deuter víztartályos hátizsákkal volt felszerelve, így feltételeztem hogy rendesen/rendszeresen teker. Az átkelés közben aztán megszólítottam és pár percet elbeszélgettünk a hongkongi kerékpáros kultúráról.

Megerősítette amit én is láttam és feltételeztem, hogy a városban a kerékpározás mint olyan, abszolút nem támogatott. Ugyanakkor elmondta, hogy az Új Területeken azért már sokkal jobb a helyzet (erről aztán kicsivel később személyesen is meggyőződhettem, Sha Tin-ban már volt rendes, kétsávos kerékpárút is, de nem jártam be, csak a metróról láttam), többen használják a kerékpárt közlekedésre is, valamint elsősorban a hegyikerékpárosok számára elég sok útvonal elérhető. Az országúti útvonalakról nem igazán tudott mit mondani.

Kétszer is kiemelte a (valóban impresszív) Tai Mo Shan downhilles útvonalat, ami állítása szerint közel 22 kilométeres! Közben találtam róla leírást és próbáltam összeadni, a 22 km nem jött ki, de amit írnak, az alapján így is oltári lehet. Mivel nagyon durva feltekerni, általában összeállnak hárman-négyen, és kisbuszt bérelnek, aki felviszi őket kerékpárostól. Emellett Hong Kong szigeten, illetve a másik két nagy szigeten, Lantaun és Lammán is van több kerékpáros útvonal, Hong Kongon pl. a Sárkány Gerince túraútvonalat is meg lehet állítólag tenni MTB-vel (én gyalogtúraútvonalként olvastam róla korábban).

A kijelölt hegyikerékpáros útvonalakat egyébként csak és kizárólag egy ingyenes (két évig érvényes) engedéllyel / regisztrációval lehet használni. (!)

Lantaun szerinte nagyon jó kölcsönző is van Mui Wo-ban, a kikötőben balra, valahol a McDonalds mellett. Én tavalyelőtt jártam ott, reggeliztem is a mekiben, de a kölcsönzőre akkor nem figyeltem egyáltalán, buszos útvonal volt tervezve, szóval kimaradt. De Lantau amúgyis elég dimbes-dombos (néhány igen combos emelkedővel), szóval nagyobb távolságra nem tudom mennyire lenne jó.

Az Új Területeken kívül egyébként a szigeteken és a régi halászfalukban is sokszor még elsődleges közlekedési eszköz a kerékpár, hiszen a sikátorokban vagy az ösvényeken nem fér el, csak egynyomtávú jármű, viszont a robogók közel sem olyan kedveltek valamiért Hongkongban, mint mondjuk Makaóban.

Végül azzal köszöntünk el, hogy ő gyakran jár át Kínába, és ott is egyre inkább csökken a kerékpározás népszerűsége, elsősorban a robogózás javára: aki teheti ma már inkább olcsó robogóval jár a tekerés helyett.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.