Én személy szerint nagy rajongója vagyok ezeknek a gépeknek, a történet ugy kezdődött, hogy egy olyan cégnél dolgoztam ahhol több terepre való kamion volt.
Nézzünk egy párat:
Gaz66 (4x4):
A gaz 66, amihez szerencsém volt, egy szovjet gép, Magyarországon is hadrendben állt régebben a honvédség szolgálatában. Nagyon jó vas, szint nincs leheleten előtte, már ha terepről van szó, nem egy árkon mentünk át vele, ami 2 méternél mélyebb volt.
adatok:
Design (ilyenje is van? :
Cab-forward design, 2 seats cab + 21 passengers in back.
Payload: 4,410 lb (2,000 kg) plus the same weight trailer
Suspension: Solid axles with leaf springs
Engine:
Type- V8 gasoline (carburetor) OHV engine
Displacement- 4,254 cc (Bore 3.62", stroke 3.15")
Compression Ratio- 6.7:1
Output- 115 hp (86 kW) @ 3,200 rpm
Torque- 166 ft·lbf (225 N·m) @ 2,300 rpm. 4x2 gears
Max. speed- 56-59 mph (speed governed)
Mercedes Unimog U3000 (4x4):
Szintén szerencsém volt hozzá, nagyon pöpec gép, nagyon erős is, óriása hasmagassága és terepszöge van, hála a rövid orrának.
Ural 375 (6x6):
Sajnos ehez nem volt szerencsém, szovjet gyártmány, Mo-n ujabb típusa a honvédségnél használatban van.
Adatok:
Zil 131(6x6):
Szovjet gép, régebben a magyar katonaságnál is elfordul, de azóta le lettek selejtezve.
A ZIL-157 felváltására 1966 decemberétől gyártják, fülkéje emlékeztet a közúti forgalomból magyarországon is ismert ZIL-ekére. Az 1964-től gyártott ZIL-133 6*4 kerékképletű jármű bázisára épült. Vezetőfülkéje háromszemélyes. Csörlős, nyergesvontató, konténer-felépítményes, és speciális felépítményű változatait is gyártották...
Adatok:
Tatra 813 (6x6, 8x8):
A Tatra Csehszlovák gyártmány, a Truck Trial főszereplői, igazi erőgépek.
Most pedig jöjjenek a vadállatok!
BAT M (lánctalp)
Szovjet gyártmányú (mentesító jármű), lánctalpas jármű, elakadt tankok mentésére használtak, valamint a árokásóval is rendelkezett. Magyar honvédségnek is volt-van.
Az egyik honlap szerint: "A BAT-M egy, a T34-es harckocsi alapjaira épített hatalmas, tolólapos "szörnyeteg". Felhasználását tekintve gyakorlatilag egy "buldózer". Tolólapja 5 méterre nyitható, az alvázra egy teherautó fülkét szereltek fel. Gyakorlatilag bármit eltol, ami az útjába kerül."
Szóval ne kerüljetek az útjába.
Adatok?
KRAZ 255B (6x6):
MAZ 535 és 537 (8x8):
Szovjet gyártmányú gép, a Magyar katonaságnál jelenleg is üzemel, harckocsi szállító jármű valamint rakétszállító.
A gép 21,6 tonna és 2DB Zil motor teljesít szolgálatot benne, ami külön hajtja a 4-4 kereket oldalanként. Teljesítménye az 535-ek 375 lóerő, az 537 pedig 525 lőerős.
Maz 543 (8x8, 16x16):
Szovjet gyártmány, nagy hatótávolságú rakéták és konténerek hordozására is használták. Motorja 38.990 köbcentis és 525 lőerős, de sok változat készült belőle. Késöbb neve MAZ-7310 változtatták, és evvel a névvel került gyártásra.
Zil 135 (8x8):
Szovjet katonai jármű a motorja 2 X Ural-375 V-8 6.9 literes 2x180Le. Az első és a hátsó kerekei kormányozhatóak.
Egyenlőre ennyi, (lenne még sok ) remélem jó hétvégi olvasmány volt.