2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Shader Model 3.0, avagy generációnk mumusa.

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

2007 nyarán 12 éves fejjel nagyban élveztem a nyári szünetet, amikor is elhatároztam, hogy veszek egy PC GURU magazint. Még nem jelent meg az augusztusi ezért a júliusi számba ruháztam be. A magazin fellapozása után megláttam az új Colin Mcrae játékot (Dirt) és egyből beleszerettem, tovább növelte izgatottságom, hogy a DVD-n rajta volt a demója. Nosza, mondom, gyorsan telepítsük fel és játszunk. Azonban, amikor a telepítésre kattintottam volna rá, egy piros szöveg a következőre figyelmeztetett:

Ettől a mágikus pillanattól kezdve már nem volt olyan játék, ami nem követelte volna a Shader Model 3.0-t. A probléma csak az, hogy olyan nagy érdemi javulást grafikában nem nagyon hozott, és ne próbálja már meg senki sem bebeszélni nekem, hogy az X1300-as, ami az egyik legalapabb SM3.0 kártya volt akkoriban jobban teljesít így mint egy X850XTX, mert elsírtam volna magam.

Pár korai SM3.0-ás játékkal lehetett trükközni, mint például a Bioshocknál, ahol a config fájlokat meg lehetett buherálni, így elég volt neki az SM2.0 is. Kane & Lynch első része pedig habár alapból X1300XT-t követelt, vígan futott mind a Radeon 9550-en, mind pedig az X850-esen.

Egyszóval derült égből villámcsapásként jelentkezett a Shader Model 3.0, ami 2007-től kezdve folyamatosan új videókártya-vásárlásra kényszerítette az embereket. A legtöbb kártya persze már DirectX9-es volt és nyakunkon volt az új DirectX 10, de semmi akadálya nem lett volna annak, hogy a SM3.0 még legalább pár évig opcionális maradjon. Ma már csak nevetünk ezen, de akkoriban sikerült a fejlesztőknek a generációk közötti rést szépen kialakítani. Ma pedig már asszem az SM5.1-nél járunk Directx12 és hasonlók. :)

U.i.: Ezt a posztot egy Radeon X1950GT-ről írom. SÉDERMODELHÁROMPONTNULLA!!!!nyolc

Hozzászólások

(#1) Erunosta


Erunosta
tag

Szia!

Köszönjük, hogy megosztottad a gondolatod. Viszont érthetetlen miért most írtad ezt meg, közel 10 év után. Ekkora szívfájdalom ez számodra még mindig? Másrészről bizony volt sok lényegi különbség az említett shaderek között. A shader 3.0 ilyen újdonságokat hozott mint HDR renderelés, parallex mapping, transparent water. Sokkal jobb vízeffektet produkált mint az elődje, az árnyékokat is jobban kezelte mozgó felületeken, a falak egyenetlenségei mélységet kaptak nem csak egy sima felületre húzott tapéta hatást keltettek már.
Azt viszont aláírom, hogy csúnya marketingfogás volt ez. Mikor direkt nem kompatibilis egy játék visszafelé. Ez egyértelműen a játékfejlesztők és a videokártya gyártók háttérben megkötött szerződéseik eredménye volt.

(#2) matej013 válasza Erunosta (#1) üzenetére


matej013
csendes tag

Szia!

Csak megosztottam egy gyerekkori emléket. Lassan kiheverem, de még mindig rémálmaim vannak. :(

Persze minden generációnak megvoltak az áldozatai, de a DX9 és a DX10 között volt a legnagyobb kitolás a gyártók felől. Az X850-et 2004-2005 környékén gyártották és talán 2-3 évig lehetett használni, sőt igazából addig se, mert 2006-ban a Rainbow Six Vegas hozta magával az SM3-t és 1 év után már nem tudtál játszani egy játékot egy felső kategóriás kártyával. Ma viszont pedig egy GTX 580-al is lehet játszani 2017-ben, pedig az egy 6 éves videókártya már.

[ Szerkesztve ]

A sörben kevés a vitamin. Ezért kell sokat inni belőle.

(#3) KISDUCK


KISDUCK
addikt

Hogy muzsikál mostanság a X1950GT?

(#4) matej013 válasza KISDUCK (#3) üzenetére


matej013
csendes tag

Nos, ahhoz képest, hogy a régi i845g chipsetes lap csak AGP4x-ben képes kezelni egész jól. A proci azért egy kicsit megfogja (Pentium 4 3,06 GHz Northwood), de használható. Youtube is egész szépen megy, de nem tanácsos 360p fölé menni. :DDD

A sörben kevés a vitamin. Ezért kell sokat inni belőle.

(#5) Kisgépkezelő


Kisgépkezelő
senior tag

Akkoriban épp az ATi csinálta azt, hogy kispórolta a "jövőt" a kártyáiból, cserébe úgy emlékszem, hogy az R400 architektúrára épülő kártyák sokkal jobb teljesítmény/fogyasztás mutatóval bírtak mint a konkurens GeForce 6xxx széria tagjai. Pechükre hirtelen megjelent az SM.3 és semmit sem ért az előző gen a legújabb játékokban, miközben a GeForce tulajoknak semmi gondjuk nem volt. Emlékszem nekem is az emlegetett Bioshock volt az első ami nem indult el emiatt. Érdekes, hogy mostanában az Nvidia spórol az új technológiákon, de az elmúlt pár évben nem volt olyan hirtelen változás, mint akkoriban, így nem futottak bele akkora zakóba mint annó az ATi.

(#6) matej013 válasza Kisgépkezelő (#5) üzenetére


matej013
csendes tag

Az R400-as kártyák nagyon brutál teljesítményt produkáltak. :K

A sörben kevés a vitamin. Ezért kell sokat inni belőle.

(#7) bacsis


bacsis
Közösségépítő

X850-ből nem colt XTX, csak XT, és XT PE (Platinum Edition) ;)
Viszont teljesen igazad van/volt... Én kicsit előtte, még 2006-ban cseréltem az X800GTO-mat egy X1950PRO AGP-s példányra, majd a Dirt-öt egy ideiglenes Radeon HD2600PRO-val csapattam, de biza igen, sajna akkor előjött a Radeon X széria SM3.0 supportjának a hiánya... sokáig megoldottak mindent erőből... Aztán jött egy hírtelen váltás...
Mondjuk akinek meg Geforce-ja volt, az sem járt sokkal jobban, mert ahova meg kellett az SM3.0 minimumba is, ott már egy 6800GT is sokszor elvérzett, vagy épp hogy elég teljesítménye volt...

(#8) matej013 válasza bacsis (#7) üzenetére


matej013
csendes tag

Érdekes még egyébként, hogy a 6800 ultrára rendkívül magas volt a kereslet, de erre magasról tojt az Nvidia. :D Az első héten kiürült az országos készlet. Ennek is köszönhető, hogy az ATi tartotta a sikerét anno.

[ Szerkesztve ]

A sörben kevés a vitamin. Ezért kell sokat inni belőle.

(#9) Shing


Shing
őstag

Rossz idők voltak. Sokan ma sem mernek drága PC-t építeni az ilyen tapasztalatok miatt... Hiába van DX12 is, nem sok vizet kavart, mindennek van DX11 portja, van ami még jobban is fut úgy. Az első DX11 videokártya széria év végén lesz 8 éves.

Amúgy volt sztem rosszabb időszak is. Pl. Geforce 4 MX széria még 2004-ben is kapható volt. Ha játékra vetted semmit nem ért a DX7 supportjával, de teljesítményben is elég gáz volt már.

(#10) Kisgépkezelő válasza Shing (#9) üzenetére


Kisgépkezelő
senior tag

Jó volt az a GF4 MX, ahhoz képest, hogy mennyibe került rengeteg játék futott vele nagyon simán. Egyébként mostanában is kaphatóak nagyon régi alsókategóriás kártyák, például a GF210, vagy a (Terrascale architektúrás) Radeon R5 230 .

@bacsis: Az X1000 szériában már volt SM. 3, ha jól emlékszem. Talán csak néhány kivétel volt, mert mintha lett volna pár gyengébb kártya ami előző generációs chipet kapott.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.