Előre leszögezem, nem egyszerű az autókkal kapcsolatos előéletem. 36 éves leszek idén, de már a tizenegyedik autómat koptatom. Egyszer majd talán leírom részletesen hogyan is jutottam el a bűvös tizenegyhez....de most csak az utolsó 3 autóra szeretnék koncentrálni.
Olyan autó kellett ami megbízható, viszonylag tágas. Kapóra jött egy hatos Golf hirdetés amit véletlen fedeztem fel. 1.6-os szívó benzin, örök élet meg egy nap. Na...majdnem. De megvettem, pedig német autó volt..mármint Németországból hozták be. Azoktól pedig egy kicsit félek. Nem is volt vele érezhető gond addig amíg nem mentünk autópályára. Egy Debrecen-Bp-Debrecen út során...hazafelé csilingelt, hogy jajajaj kevés az olaj. Gyors utántöltés...és csodálkozás,hogy mi a franc? Utána naponta néztem a szintet, semmi változás. Megnyugodtam, valami átmeneti baromság volt. Aztán újabb pályás út...ugyanez a tünet. Csodás. Beletörődtem,hogy Pestre csak egy kanna olajjal indulok el és ennyi.
Nyáron jött a meglepi. Amint beköszöntött a 30-32 fok, akkor már alapból ette az olajat. Olyan 100km-ként vinnyogott olajért. Igaz, sokat araszoltam városban. Végül eladtam,mert kellett volna egy olajkút mellé. Még azzal kiegyeztem volna, ha pályázás után töltögetem. Kb. évente 6-7 ilyen út van. De, hogy minden második-harmadik nap töltsem? A szerelő szerint motorbontás...és hasonló jóságok kerültek szóba. Megkérdeztem több szerelőt is, az ítélet minden esetben motorbontást és hat számjegyű javításokat helyezett kilátásba. Eldöntöttem, elcserélem 1:1-ben valami megbízhatóbb járműre.
Ez volt a cél. Aztán ahogy lenni szokott, teljesen más lett a végeredmény.
Egy 2009-es évjáratú Citroen C5 lett az áldozat. 2.0HDi (136LE és 320Nm nyomaték), Exclusive felszereltség. Ráadásul Aisin autómatával. Bőr-szövet kárpit, masszázs ülés, bi-xenon (kanyarkövető) fényszórók,..minden vacak. Meggypiros színben, ami eléggé ritka. Korábban volt még az első szériából egy 1.8-as benzines C5-öm. Így szerelem volt első látásra.
Csodálatos módon nem az extrákkal akadt gond. Az első autópályás út (Debrecen-Budapest oda-vissza) másnapján elköpte az olajat. Kifolyt belőle mind. Másnap reggel irány a Bárdi, 4liter olaj megvesz és irány a szerelő. Remélve,hogy 2km alatt nem megy ki belőle mind. Kocsi letesz, 4nap múlva hív a szerelő: hátsó főtengely szimmeringet kellett cserélni, mert szét volt darálva és kilökte az egészet, azért folyt el olyan gyorsan az összes olaj. Mivel ehhez a váltót is le kell szedni, plusz ismét olajjal feltölteni a kocsit (5ezer ft/liter...szerelő mércével), plusz váltóolaj egyebek. 130 ezer ft lett a végösszeg. Én hülye megnyugodtam, hogy minden oké lesz.
Másnap megyek dolgozni, megállok a lámpánál, hmm...valami füstöl a motortérből, pont előttem. Ennek a fele sem tréfa. Félreálltam, vártam. Kb. 2-3perc és a füst eloszlott, meg is szűnt. Olyan szaga volt mint a frissen aszfaltozott útnak. Ez tuti olaj...valamire ráfolyik ami forró. Na, nosza beültem ...ismét szerelő. Ő is az mondta,hogy a sok olaj a motortérben...az okozza. Kellene neki egy teljes (kézi) alvázmosás és motormosás.
Jó...kerestem egy céget akik csinálnak ilyesmit. 9ezer ft-ba került. Utána még egyszer füstölt. Valami pici olaj csak maradt valahol. De aztán többet már nem.
Közben cseréltek még olajdekni tömítést...cirka 17ezerért. Volt két első kerékcsapágy csere - természetesen ebbe csak gyárit lehet tenni (36ezer /db). Ezeknek a cseréje is volt 120 munkadíjjal együtt.
Az első meleg napon meglepődve tapasztaltam, hogy a klíma csak akkor hűt, ha a hűtővíz még hideg..de legalábbis nem szorul ventilátoros hűtésre. Amint bekapcsol a venti, a klímát kinyomja. Tehát ergo csak országúton tudtam klímázni,amikor a menetszél hűti eléggé a motort. Csodás...
Mint megtudtam, a ventilátort kell cserélni....én kicsit furcsállottam, hogy akkor miért megy a motor hűtésekor...de mit tudtam tenni? Bíztam a szerelőben. Gyári venti megy bele csak persze. Az maga 120ezer ft.+ munkadíj.
Vettem még rá 4gumit, amit már csak utólag bánok....mivel ha tudtam volna, hogy pár héttel a vásárlásuk után eladom a kocsit, biztos nem veszem meg őket. Ez a művelet is 110 ezer volt...mert 225/55/R17 gumi kellett. Plusz ugye volt vásárlás után egy olaj/szűrőcsere, az 60ezer volt...mert nem vittem olajat..és a szervíz 5ezer/liter ára megnyomta a dolgot. Főleg, hogy több mint 5 liter kellett a kocsiba.
Amiket itt leírtam, ezek júniustól november elejéig zajlottak le. Ja,de kihagytam az eladás okát. November elején ismét autópályára merészkedtem. Hazatérés után most 2 nappal...megint ugyanaz a tünet. Olaj teljesen elfolyt. Ismét a szimmering. Huhh, kiváló. 4hónap alatt...másodjára, ugyanaz, ugyanúgy. Ismét 130 ezer minimum...és ugye tudtam, hogy azzal nem lesz megoldva a dolog. Több szerelőt megkérdeztem, mindenki azt mondta, hogy motor/váltó ki....szétszed és meglátjuk. Ez ugye 100% több százezer ft és nincs garancia, hogy megoldódik bármi vagy egyáltalán csak kiderül mi is a valós ok, ami szétnyomja a szimmeringet. Ezért úgy döntöttem eladom. Úgy ahogy van, hibásan. Írtam a C5 csoportba, hogy mi a helyzet. Öten jelentkeztek rá. Végül a leggyorsabb ember nyert, eljött, megnézte, kipróbálta, elvitte.
Amikor távozott a kocsival, ott ültem a zsebemben a C5 árával és tanakodni kezdtem. Milyen autót vegyek? Benzines, szívó, klíma, 4-5ajtó és lehetőleg ne legyen túl öreg. Keresgéltem a hahu-n, rengeteg találat volt persze. A kicsi (Nissan Micra) autóktól elkezdve a Mondeo-ig mindent találtam...nehéz ilyenkor dönteni.
Plusz, bennem volt a korábbi rossz tapasztalatok miatti félelem. Mi lesz ha a következő is sz*r lesz? Végül nagy nehezen, de döntésre jutottam. A hirdetések közt megakadt a szemem egy ezüst (inkább kékesszürke) Astrán. Magyarországi, ellenőrzött 147ezer km, képek alapján jó. Nosza, indulás megnézni.
Több autót is megnéztem ebben a körben, ugyanis lakóhelyemtől kb. 80km-re volt az Astra, ne menjek csak egy autó miatt ennyit. Az első találkozás nem volt annyira mindent elsöprő. Oké...szép-szép, de semmi extra. Körbemérte a kereskedő, minden stimmel. Egyetlen helyen volt picike javítás, a csomagtérajtón. Valószínű, hogy rányitották valamire, pl. garázsbejáró vagy fene tudja. A lényeg, hogy kb. 30-40mikronnal volt vastagabb ott a festék mint a többi részen ahol gyári a cucc. Ez ugye még nem kizáró ok, főleg, hogy kb. 7-8centis területről beszélünk. A kereskedő csak akkor volt hajlandó próbaútra, ha előtte megegyezünk az árban és viszem is az autót. Így elköszöntünk, mert ennyire nem voltam biztos a dolgomban.
A többi kinézett autó segített a döntésben. Mind rosszabb volt - melyik épp milyen ok miatt - mint az Astra. Így másnap reggel eldöntöttem, elmegyünk faterral és tüzetesebben megnézzük, alkudunk majd irány a tesztút. Megérkezés, ismerkedés az autóval. Szerencsére beindítani be lehetett alkudozás nélkül is. Z14XEP, láncos motor. Kint -3 fok. Indítás után csendes, semmi lánccsörgés vagy zakatolás. Elsőre jó. Próbálgattam az elektromos dolgokat, minden működött, nyit-zár, fűt-hűt, tükrök mozognak, ablakok mozognak, lámpák oké. Még egy pipa az ellenőrzőbe.
Itt már tudtuk, hogy ebből próbaút lesz ha a kereskedő is úgy akarja. Bementem a házikóba és mondtam neki egy összeget. Elsőre nem tetszett neki...de némi dumával sikerült megegyezni. Megvolt a tesztút, megint csak pozitív eredménnyel. Nem is szaporítom tovább a szót. Megvettem, elhoztam, átirattam. Ez több mint egy hónapja volt, azóta hiba nélkül teszi a dolgát. Kapott friss olajat, szűrőket.
Mentem vele 2700km-t azóta. Autópályán is, de főképp országúton és valamennyit városban. Ami számomra még kissé furcsa, hogy rengeteg ilyen autó van. Színre, motorra, karosszériára még vonóhorogra is azonosan. A parkolókban mindig néznem kell a rendszámot is. Pár napja egy üzletből jöttem ki...látom, hogy 2ember a kocsinál áll és már nyitja a csomagtérajtót. Ejjj...ennek a fele sem tréfa. Már kezdtem futni, amikor megláttam a saját autómat 2 autóval odébb. Voltak eddig is 'átlagos' autóim, Honda Jazz, Fiat Punto, Ford Escort...de egyből sem volt ennyi és még színben is passzoló.
Sokan megénekelték már az Astra előnyeit és hátrányait. Számomra most sokkal de sokkal többet jelent, hogy megbízhatóan teszi a dolgát mint az, hogy mennyi szaladgál belőle az utakon, nem egy dizájn parádé és nem fogok vele gyorsulási rekordot dönteni. Az első néhány napban azért tele volt a gatya, hogy milyen gond adódik esetleg...de szerencsére alaptalanok voltak a félelmeim. Vicces belegondolni, hogy milyen szinten megbénítja az embert ha egy 'vészes' autó van alatta.
Tudom, sokan a helyemben megjavíttatták volna a korábbi autókat. Bennem olyan szintű bizalmatlanság/bizonytalanság volt a javítások kimenetelével kapcsolatban, hogy inkább eladtam őket. Ahogy a C5-öt megvásárló úriember egyik haverja mondta: nincs rossz autó, csak hozzá nem értő szerelő.
Az tény, hogy a C5 különös 'madár' és több szerelő is a fejét vakargatta első körben. Pesten van 1-2 kimondottan C5-re specializálódott szerelő, de én túl messze lakom így az sem volt opció, hogy minden hiba miatt oda rohangáljak...már amikor épp üzemképes volt az autó. A környékbeli szerelőkben meg nem bíztam meg.
Sajnálom a C5-öt, mert életem eddigi legkényelmesebb és legnyugisabb autója volt. De mióta az Astrával 'élek', sokkal nyugodtabb vagyok.