2024. május 18., szombat

Gyorskeresés

A Bódé

Írta: | Kulcsszavak: suzuki . swift

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Érdekes lett volna a világ régi Swift nélkül. Mi lett volna ha csak pár száz darab futkározna belőle a magyar utakon? Talán nem akarná mindenki letolni, megelőzni, bevágni elé, eltiporni, megsemmisíteni.

Rájöttem hogy nem is magával az autóval van a baj, hanem azzal amit képvisel. A Swift az olcsóság legelemibb megjelenési formája. Nem divat manapság olcsónak lenni, még ezekben a nehéz időkben sem. Presztízs, csillogás, imázs... ez kell a népnek.

Nekem meg autó kellett, sürgősen, olcsón. Legyen megbízható, kis étvágyú, olcsón fenntartható.
Körülbelül egy hét intenzív népítélet és használt autó böngészést követően valahogy mindig ugyanoda jut az ember: Swift. Japánosan precíz, magyarosan egyszerű.

Szóval megvettem.
1997 es, ötajtós, 1.3 as extráktól mentes, fehér alap Swift. Beleolvad a szürke lakótelepi utcaképbe, gyakorlatilag észrevehetetlen. Tesco parkolóban garantáltan nem fogod megtalálni a saját autód.
Ha például egy Mitsubishi Carisma után ülsz bele, az első dolog ami bevillan a képbe, hogy ez a 21. század Trabantja. Horror. Ha elengeded az ajtókilincset, fazék módjára kong. Iszonyatos fémes bádogos kongás. Ettől fogva bódénak hívtam.
Pár hónap alatt aztán összeszokunk, rájössz hogy lehet vele gyorsan menni, lehet ütni vágni, száznál tenni harmadikba és szép lassan észbe kapsz hogy ez egy közlekedési eszköz, a szó legszorosabb értelmében.

Lényegében nincs a "vezetési élménnyel" nagy probléma. Minden a helyén van, és úgy működik ahogy a nagykönyvben meg van írva. Kuplung, gáz, váltó teljesen rendben, a fék kissé harmatos. De hozzá kell tenni, az f astránál sokkal kellemesebb érzés vezetni. Kormányszervo nincs, nem is kell. Besokallt kanyarban alulkormányzott, könnyen elúszik az eleje. Hátulja egyébként nem pattog el olyan könnyen a huplikon, szépen tartja az ívet nagyobb sebességnél is.

Ezerhármas, nyolcszelepes, négyhengeres. Kevés ilyen strapabíró motor van, gyakorlatilag elpusztíthatatlan. Ésszerű keretek között nem lehet megölni. Hülyegyerekeknek is ideális, hiszen hiába pörgeted, nem fog átégni a hengerfejtömítés.
Hidegen nem kell 3500 fölé pörgetni, meg aztán 10-20 ezrenként nem árt olajat cserélni.
Százhatvanezer kilométer után sem eszik többet 7.5 liternél, télen sem. Ha beállsz a tötymörgik mögé, országúton 5.3 literrel is eljárhatsz. Vegyes átlagfogyasztásom 6.8 liter, taposós módban.
Az ezres sem rossz, pár decivel kevesebbet eszik, lóerőből 68 helyett csak 53 van, hengerből 4 helyett 3. Tehát nem árt mérlegelni hogy megéri e az a pár deci mínusz. (szerintem nem)

Ha valakinek volt fehér f astrája, az pontosan tudja milyen mocskos módon rohad. A fehér swift és az astra között ilyen szempontból nincs különbség. Küszöbök, alváz, sárvédőívek, ajtók hónapok alatt képesek kis pöttyökben rozsdásodni. Aztán ha nem foglalkozol vele, lassan elfogy az egész autó.

Hátul ottvan a többlengőkaros független futómű, nem ám a fapad merev tengely! De minek? Kis önsúly, gyenge torziós merevségű kasztni, keményre hangolt csillapítás, bónusz magyar utak.
Ki fogod köpni a veséd ha ezzel közlekedsz! Ez már az a kategória, amikor átmész egy 20 forintoson, és megmondod hogy fej, vagy írás.
A műanyagok minden ütésnél koncertet játszanak, a kárpitok nyikorognak, az ajtók lógnak, az ülés támlája kicsi(még a 175 centimnek is), alacsony fordulaton döglött.
Kvázi kétszemélyes, hátulra magam mögé csak 160 centis lányokat lehet bepréselni, abból is körülbelül kettőt. Három megtermett ember úgy fér el ott, mint öt afgán menekült a csempész lada üzemanyagtartályában.

Viszont van egy autód, ami soha nem fog az út szélén hagyni, elvisz A ból B be, kimehetsz vele a világból, fillérekből fenntarthatod, és a buszmegállóban sem kell fagyoskodnod.

És nem muszály egy swiftben feltétlenül meghalni. Az euro NCAP nem törte, de az államokban Geo Metro néven tesztelték, teljesen átlagos teszteredményt kapott. Oldalütközésnél valószínűleg nem lenne ilyen rózsás a helyzet...

Vásárláskor nagyon mellényúlni nem igazán lehet, szemtelenül nagy a választék, körülbelül 165 ezer és 900 ezer forint közt válogathatsz évjárattól, felszereltségtől, és állapottól függően.
Érdemes alaposan megnézni a kasznit, féltengelyeket, váltót (ritkán elmegy a szinkron a harmadikból) no meg nem árt tudni, hogy százezernél fordul az órája.Ebből következik hogy nem fogsz sok 200 000 felett futott hirdetést találni a hasznaltauto.hu -n. Egy százötvenezret futott Suzukin nincsenek lekopva a pedálok, kiszakadva az ülés, lekopva a váltógomb. Tehát nem árt észnél lenni.

Csalódni nem fogsz, hacsak nincsenek szürreális elvárásaid erről a szemtelenül olcsó huszonéves konstrukcióról. Gondoljunk bele, ha nem lenne, valószínűleg boldog boldogtalan f astrát hajtana, és akkor mindenki őket akarná letolni, megelőzni, elpusztítani...
És különben is, melyik autóhoz kapsz 2400 forintért komplett első fékbetét szettet?

Hozzászólások

(#1) lezso6


lezso6
HÁZIGAZDA
LOGOUT blog

Nekünk is ilyen Suzukink van, sőt 2 is... Arra jó, hogy eljuss A-ból B-be. Igénytelen nem kell neki semmi, olcsó fent tartani. Pont. :R

A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.

(#2) .bableWes


.bableWes
őstag

nekem a suzuki nem jött be. ignis-ben tanultam vezetni, 40perc vezetés után fájt a hátam, pedig állitottam szerencsétlen ülést jobbra ballra. Kényelmetlen, kicsi, nekem halálélményem van benne.
de mondjuk tényleg jo kis auto a maga mondján de nekem nem kéne
használd egészséggel!

én inkább ilyet vennék

töltöm lefele a torrentet döpirétbéj-rü. csak gondoltam kiirom, hátha kibanolnak..

(#3) samfishR


samfishR
senior tag

Nekünk is ilyen gépünk van, csak a literes verzió. Szerintem túlzottan lehúztad, nekünk nem recseg a belső, csak ha kint állt télen. Az igaz, hogy teljesen hátratolva is épphogy elférek a kormány mögött a 2méteremmel :DDD Ezek ellenére én is nagyon szeretem. Még nem húztam ki csak 85ig kettesben, ott még nem tiltott le, ami késik nem múlik :D Bír ez mindent, a motorjával még tényleg semmi probléma nem volt. Nagyobb javítás eddig annyi volt, hogy a kipufogóban csattogott vmi, meg a jobb hátsó csapágyat kellett kicserélni (éljenek a magyar utak).

Néha az ilyenek láttán átfut az agyamon, hogy tényleg nem biztonságos autó, de ha ilyenre fussa, akkor ez van. Vigyázni kell. Szoktam mondani anyának, hogy vegyünk újat, de nem akarja eladni mert tényleg nagyon meg van kímélve, még a 100ezret sem fordulta át a 13 év alatt, neki nem ér meg ~400ezret.. Meg is értem. "Majd egyetem után veszel magadnak másikat." :D Na megyek is, mert vissza kell vinni a garázsba.

Az autóhoz pedig gratulálok :K

szerk: egyszer ültem az új swift sportban, az nagyon megtetszett, bár szerintem kicsit túlárazott. 1,6-os, 125ló. Az 1L-es után kicsit meglepett, hogy hogy húz harmadikban :DDD Elvileg lassan jön vmi újabb széria, arról tudni valamit?

[ Szerkesztve ]

(#4) Pukkancs


Pukkancs
tag

Már átadták az újat, volt bemutató Esztergombvan (vagy hol, ahol a Suzuki gyárunk van), totalcaron is volt cikk, de csak annyit jegyeztem meg, hogy az 1.3-as motrot leváltja egy 1.2-es.
Amúgy feltűnt már valakinek, hogy f astra => fastra

(#5) Mr.Csizmás


Mr.Csizmás
félisten

nem tudom....swiftet talán azért nem vennék, mert túl sokat láttam összetörve, szétszakadva balesetek után, körülöttük a megboldogult bennük utazók letakarva....

"Szólítson csak Cirminek." | B&B XI | 3D nyomtatás Bp és környéke |

(#6) szablya


szablya
tag

Ha olcsó autó, akkor Dacia. Mifelénk legalábbis. Nekünk kettő is volt, az utolsó, (1310-as 98-as metálszürke) 150.000-ért passzoltuk el, és annyit biztos ért, mint a Swifted, ez ugyanis kényelmes (nem egy luxus, persze, de kocsinak jó), és nem papírból van, az úton is elég stabil (úgy 130-ig, ami kb a vége :DDD ) :N .

Madarat tolláról, embert desktopjáról. | Inni és inni adni. | Ellopták az alisok a tankot. | Az igazi tuningos Prescott kávét iszik. - all by szablya | "Igazat az igazaknak, zárják be a hazugokat!" \m/

(#7) k. válasza szablya (#6) üzenetére


k.
őstag

Hát nálunk a dacia kb a világ égése kategória. A mai daciát sem veszik tul sokan-suzuki,opel pároshoz képest- mert az emberek nem birják a márkát. Apukám mesélt róluk pár sztorit, háááát.
Nagybátyámnak volt, mesélte, hogy a merkurnál mikor átvették lehetett választani, hogy az 5 törött, furán fényezett kocsibol meik legyen. Elhozta a legszebbet. Mondjuk egész jól birta.
Meg ilyeneket mondott apa, hogy a szervizben ahol 25 éve dolgozott hoztak egy daciat. Alaktrész orig Daciara átcserél tulaj 1 óra mulva jön vissza, hogy kihullott a kerék. Raktak bele Renaultot, azonnal ment.
Szóval brr:D

A suzuki legalább megbizható volt, és mais az. :U

(#8) dabadab válasza szablya (#6) üzenetére


dabadab
titán

"és nem papírból van"

Igazából egyrészt a Suzuki is acélból készül, másrészt meg a Daciak (ill. a Renault 12, ami azért másfél évtizeddel régebbi konstrukció, mint a Swift) tervezésénél sem volt szempont a biztonság.

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#9) ABE válasza k. (#7) üzenetére


ABE
őstag

A korai Daciák (az 1100-as és 1300-as modellek) állítólag még elég jók voltak, amíg a Renault ügyelte a gyártást. Volt nekünk is két Daciánk, egy 1310TX, majd egy TLX, nem kevés hiba volt velük, főleg az első autónk járt állandóan szerelőhöz, mindig volt valami baromsága, nem egyszer kellett vontatni is. Ja, meg az állandóan előkerülő rozsdapöttyöket mindig ecseteltük valami festékkel, többet kár lett volna rákölteni. :) A lehulló, eltörő beltéri műanyagok pedig mindig viccesek voltak, sosem lehetett tudni, mi marad az ember kezében.

Egyébként olvastam olyan sztorikról, hogy egész megbízható autó vált belőle, ha mondjuk egy hozzáértő szerelő szétszedte, majd összerakta a zsír új autót. :DDD volt pl. a jellegzetes féltengely probléma, hogy állandóan tönkrementek, ennek oka a Renault 12-estől eltérő rugó volt, mert másként állt vele a féltengely, így keveset is bírt, de eredeti Renault alkatrésszel lehetett orvosolni a hibát.

dabadab

Igazság szerint pont 20 év van a két konstrukció között. :)

[ Szerkesztve ]

(#10) Lenry válasza szablya (#6) üzenetére


Lenry
félisten

amikor pár éve Erdélyben jártam, akkor nekem az volt az érzésem, hogy ha bátmilyen autó, akkor Dacia. bármilyen autó...
úgy kellett vadászni a nem Daciákat

(#9) ABE: nekünk volt még Renault motoros 1300-as Daciánk jó 20 éve, fater szerint nagyon jó autó volt, nekem két emlékem maradt meg belőle: egy tégla a hátsó kerék mögött volt a kézifék, illetve hogy bármivel el lehetett indítani, ami belement a slusszkulcs helyére (csavarhúzó, 20 filléres).
szóval ha ez volt a jó Dacia, akkor el sem tudom képzelni, milyen lehetett a rossz :DDD

[ Szerkesztve ]

Gvella Glan! | There are two types of people: Those who can extrapolate from incomplete data

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.