Érdekes lett volna a világ régi Swift nélkül. Mi lett volna ha csak pár száz darab futkározna belőle a magyar utakon? Talán nem akarná mindenki letolni, megelőzni, bevágni elé, eltiporni, megsemmisíteni.
Rájöttem hogy nem is magával az autóval van a baj, hanem azzal amit képvisel. A Swift az olcsóság legelemibb megjelenési formája. Nem divat manapság olcsónak lenni, még ezekben a nehéz időkben sem. Presztízs, csillogás, imázs... ez kell a népnek.
Nekem meg autó kellett, sürgősen, olcsón. Legyen megbízható, kis étvágyú, olcsón fenntartható.
Körülbelül egy hét intenzív népítélet és használt autó böngészést követően valahogy mindig ugyanoda jut az ember: Swift. Japánosan precíz, magyarosan egyszerű.
Szóval megvettem.
1997 es, ötajtós, 1.3 as extráktól mentes, fehér alap Swift. Beleolvad a szürke lakótelepi utcaképbe, gyakorlatilag észrevehetetlen. Tesco parkolóban garantáltan nem fogod megtalálni a saját autód.
Ha például egy Mitsubishi Carisma után ülsz bele, az első dolog ami bevillan a képbe, hogy ez a 21. század Trabantja. Horror. Ha elengeded az ajtókilincset, fazék módjára kong. Iszonyatos fémes bádogos kongás. Ettől fogva bódénak hívtam.
Pár hónap alatt aztán összeszokunk, rájössz hogy lehet vele gyorsan menni, lehet ütni vágni, száznál tenni harmadikba és szép lassan észbe kapsz hogy ez egy közlekedési eszköz, a szó legszorosabb értelmében.
Lényegében nincs a "vezetési élménnyel" nagy probléma. Minden a helyén van, és úgy működik ahogy a nagykönyvben meg van írva. Kuplung, gáz, váltó teljesen rendben, a fék kissé harmatos. De hozzá kell tenni, az f astránál sokkal kellemesebb érzés vezetni. Kormányszervo nincs, nem is kell. Besokallt kanyarban alulkormányzott, könnyen elúszik az eleje. Hátulja egyébként nem pattog el olyan könnyen a huplikon, szépen tartja az ívet nagyobb sebességnél is.
Ezerhármas, nyolcszelepes, négyhengeres. Kevés ilyen strapabíró motor van, gyakorlatilag elpusztíthatatlan. Ésszerű keretek között nem lehet megölni. Hülyegyerekeknek is ideális, hiszen hiába pörgeted, nem fog átégni a hengerfejtömítés.
Hidegen nem kell 3500 fölé pörgetni, meg aztán 10-20 ezrenként nem árt olajat cserélni.
Százhatvanezer kilométer után sem eszik többet 7.5 liternél, télen sem. Ha beállsz a tötymörgik mögé, országúton 5.3 literrel is eljárhatsz. Vegyes átlagfogyasztásom 6.8 liter, taposós módban.
Az ezres sem rossz, pár decivel kevesebbet eszik, lóerőből 68 helyett csak 53 van, hengerből 4 helyett 3. Tehát nem árt mérlegelni hogy megéri e az a pár deci mínusz. (szerintem nem)
Ha valakinek volt fehér f astrája, az pontosan tudja milyen mocskos módon rohad. A fehér swift és az astra között ilyen szempontból nincs különbség. Küszöbök, alváz, sárvédőívek, ajtók hónapok alatt képesek kis pöttyökben rozsdásodni. Aztán ha nem foglalkozol vele, lassan elfogy az egész autó.
Hátul ottvan a többlengőkaros független futómű, nem ám a fapad merev tengely! De minek? Kis önsúly, gyenge torziós merevségű kasztni, keményre hangolt csillapítás, bónusz magyar utak.
Ki fogod köpni a veséd ha ezzel közlekedsz! Ez már az a kategória, amikor átmész egy 20 forintoson, és megmondod hogy fej, vagy írás.
A műanyagok minden ütésnél koncertet játszanak, a kárpitok nyikorognak, az ajtók lógnak, az ülés támlája kicsi(még a 175 centimnek is), alacsony fordulaton döglött.
Kvázi kétszemélyes, hátulra magam mögé csak 160 centis lányokat lehet bepréselni, abból is körülbelül kettőt. Három megtermett ember úgy fér el ott, mint öt afgán menekült a csempész lada üzemanyagtartályában.
Viszont van egy autód, ami soha nem fog az út szélén hagyni, elvisz A ból B be, kimehetsz vele a világból, fillérekből fenntarthatod, és a buszmegállóban sem kell fagyoskodnod.
És nem muszály egy swiftben feltétlenül meghalni. Az euro NCAP nem törte, de az államokban Geo Metro néven tesztelték, teljesen átlagos teszteredményt kapott. Oldalütközésnél valószínűleg nem lenne ilyen rózsás a helyzet...
Vásárláskor nagyon mellényúlni nem igazán lehet, szemtelenül nagy a választék, körülbelül 165 ezer és 900 ezer forint közt válogathatsz évjárattól, felszereltségtől, és állapottól függően.
Érdemes alaposan megnézni a kasznit, féltengelyeket, váltót (ritkán elmegy a szinkron a harmadikból) no meg nem árt tudni, hogy százezernél fordul az órája.Ebből következik hogy nem fogsz sok 200 000 felett futott hirdetést találni a hasznaltauto.hu -n. Egy százötvenezret futott Suzukin nincsenek lekopva a pedálok, kiszakadva az ülés, lekopva a váltógomb. Tehát nem árt észnél lenni.
Csalódni nem fogsz, hacsak nincsenek szürreális elvárásaid erről a szemtelenül olcsó huszonéves konstrukcióról. Gondoljunk bele, ha nem lenne, valószínűleg boldog boldogtalan f astrát hajtana, és akkor mindenki őket akarná letolni, megelőzni, elpusztítani...
És különben is, melyik autóhoz kapsz 2400 forintért komplett első fékbetét szettet?