2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Miként él egy mai fiatal?

Írta: | Kulcsszavak: tini . iskola . gimnázium . élet . stressz . fiatal

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Egy elgondolkodtató témát hozok fel ezzel a bejegyzéssel, amit egy kedves ismerősöm és szülei közötti beszélgetés juttatott eszembe. Ajánlom mindenki figyelmébe legyen az 16 vagy 30 éves, tini vagy szülő.

Sokszor hallom idősebb emberektől, hogy miért panaszkodnak annyit a fiatalok hiszen más dolguk sincs csak iskolába menni és tanulni. A legtöbb ember bele sem gondol milyen terhet ró a mai világ egy fiatalra aki szinte még gyerek. Nézzük a dolgokat egy átlagos 15-16 éves gimnazista szemével:
Felkel reggel, sietve megreggelizik, megiszik bögre kávét/teát, hosszan készülődik, hogy jól nézzen ki hiszen a társadalom minden külső hibát kiszúr és az alapján egyből ítél. A hosszas készülődés után rohanás a buszra, hosszú nap vár rá. 8-9 óra. Matek, irodalom, történelem, idegen nyelv, mindennapos testnevelés és még esetleg pár szakmai tárgy valamint ne felejtsük el a felkészítő külön órákat, fakultációt. Ezek között az egyik 10 perces szünetben magába tömi az ebédet a menzán (persze vagy 5 perc alatt mert ugye a sorban állás). Órák után folytatódik a rohanás: Edzés esetleg egy találka még bele férhet. Előbbit sok esetben a szülő kényszeríti rá az amúgy is elég terhelt gyermekére, utóbbi miatt pedig egy szavunk sem lehet, örüljünk ha valahogy megoldja szerencsétlen és nem magányos, ne adj isten depressziós. Mire haza ér már sötétedik, sokszor 7-8 óra is elmúlt már. Nem eszik, nem beszélget, csak berohan a szobájába és kifekszik az ágyon. Még mielőtt elaludna megnézi az üzeneteket,üzenő falat és minden egyebet a laptopján. Fürdés után még tanul az ágyban természetesen az okos telefon mellette, hiszen nem maradhat le semmiről.
Már most érezheti az ember, hogy nem irigyli. Pedig csak 16 éves és más dolga sincs csak iskolába lenni…
Félúton a felnőtté válás útján és még azt sem tudja, hova tartozik ebben a rohanó világban, azt pedig főleg nem, hogy merre tart. Saját útját nem tudja keresni és a személyisége is labilis, hiszen nincs ideje saját gondolataira sem, ezért a környezete befolyásolja. A szülő pedig csodálkozik ha egyetlen rossz ember is képes belevenni olyan társaságba ahova nem való. Úszik az árral, befolyásolható.
Van nyelvvizsgája, mindenféle képletekkel számol nap mint nap, összefüggések százait tömik a fejébe nap mint nap. Az életről viszont fogalma sincsen, hogy is lenne?!
Két perce nincs a saját gondolataival. A sok „zaj” ami körbeveszi nem hagyja. Ha esetleg lenne is pár perce amit csendben tölthetne el egyből előkerül a fülhallgató. Talán már dél a csendtől.
Hétvégén házi feladat, beadandó feladat természetesen számítógépen miközben megy a zene és a barátaival chatel. Este pörgős buli, hangos zene, villódzó fények és persze alkohol. Másnap kipiheni az este fáradalmait és a kör kezdődik elölről, jön az újabb hét.
Ha esetleg nincs iskola akkor dolgozik, mert kell a pénz drága holmikra és a bulikban is kell valamit költeni. A témában elolvastam pár szösszenetet és ez a bekezdés véleményem szerint annyira jóra sikeredett, hogy bemásolom. Ez így van jól megírva, ahogy van:

„Tizenhat éves. Könyvet nem olvas, mert az unalmas. Nem elég pörgős. Megértem. Egy olyan agynak, aminek a nap tizenhat órájában a verbális és képi információk hatalmas és gyors özönét kell befogadnia és rendeznie, halálosan lassú és feldolgozhatatlanul vontatott Viktor Hugo és Bulgakov.”

Ezek a fiatalok ennyi idősen annyi ingernek, stressznek vannak kitéve mint egy felnőtt üzletember.
Állandóan elfoglalt nyomasztják,sürgetik a körülette lévő dolgok. Nem mellékesen pedig a szülein, haverjain túl a világ is hatalmas elvárásokkal néz felé. Szerencsének tartom magam, hogy pár évvel előbb születtem. Én ennek csupán egy kisebb részéve kóstoltam bele. Tudom milyen okos telefon, számítógép nélkül gyereknek lenni és tudom azt is milyen ezekkel élni. Kihasználom az előnyeik és nehéz lenne nélkülük élnem de mégsem ivódtak olyan mélyen az életemben mint a pár évvel utánam születőknek. Én le tudok ülni és gondolkodni, nem ijeszt meg a csend. Többnyire saját magam formálom a személyiségem és a jövőm nem pedig a szülők és a világ elvárásai. Nekem ezek az évek nem ilyen terhelten teltek el. 7-8 óra az iskolában, haza jöttem, dolgozatok előtt tanultam 1-2-3 órát és utána volt szabad időm amikor tudtam saját magammal és a barátaimmal foglalkozni. Amit még észrevettem mostanában az az , hogy sok szülő nem reálisan választ iskolát a fiának/lányának. Hajtják az általános iskolában őket majd beíratják egy erős gimnáziumba. Ezt nem minden ember bírja. Nem azért mert nem elég okos hozzá csupán más a személyisége, másra van szüksége. Nem való neki a 3 idegen nyelv, az emelt matek és a millió szakkör, edzés. Lehet egy szakközépiskolában kitűnően elvégezné a tanulmányait, érettségit,szakmát szerezne és ugyan úgy menne egyetemre és nem lennének ilyen problémái.

Szerencsés vagyok, hogy nem így kellet megélnem ezeket az éveimet. Nem irigylem őket. Tiszteletem annak aki ezt ép elmével "túléli". :R

Hozzászólások

(#1) SwissBread


SwissBread
újonc

Az a baj hogy nem bírják, mármint tényleg. Nálunk az osztály fele használ valamilyen "drogot" legyen az akár alkohol, cigi, pia stb. És végülis teljesen megértem őket. Igazából két típus van nálunk, azok akik csak úgy elvannak tanulnak majd hazajárnak és ennyi. Illetve vannak azok akiknek ez kevés. Versenyekre járnak, él tanulok, dolgoznak stb. Általában ők azok akik használnak valamilyen "szert". Én 16 vagyok, 10. osztályos (3. évem, nyelvi előkészítőbe jártam). A mostani évemben a tervek szerint lerakok egy előre hozott emelt info érettségit, és egy középszintű angol érettségit, mellé pedig egy felső fokú angol nyelvvizsgát. Ezek végülis nem nagy dolgok, aki nem teljesen hülye és érdekli a téma, meg tudja őket csinálni. Csak emellett dolgoznom kell (meki) ráadásul kollégista vagyok, ami a létező legrosszabb hely a tanuláshoz. Így azt kell hogy mondanom hogy nálunk az élet az olyan mint egy hardcore fokozatra vett játék ahol csak az egyik kezed, hátra van kötve.

Senki ne értsen félre, biztos vagyok benne hogy ezek után se lesz könnyebb, de ez sem fenékig tejfel, ellentétben azzal ahogy azt sokan gondolják. De az amit sokan nem értenek meg az az hogy, bármikor otthagyhatják az egészet. Nem azért kell magadat kihajtani hogy apu meg anyu büszke legyen rád, de nem is azért mert kapj egy szép ötöst (ami amúgy nem ér semmit). Hanem azért mert egyszer mi leszünk olyan helyzetben hogy meg kell oldanunk az életünket, és lehet hogy jobban járunk ha most felkészülünk rá, ahelyett hogy 30 évesen döbbenjünk rá hogy hopsz elb*sztuk.

OK, ez kicsit hosszú lett, de úgy gondolom hogy jobb ha valaki a postban említett korosztályból leírja a véleményét.

<script type=text/javascript> Document.write(aláírás); </script>

(#3) Csapoati


Csapoati
nagyúr

Ez nevelés kérdése inkább. Ha el tudja érni a szülő, hogy érdekesnek találja az olvasást a gyerek/kamasz, akkor nem fogja eldobni a felszínes barátai kedvéért sem.

SwissBread: Ne haragudj, de megmosolyogtam a hardcore fokozatos hasonlatod. Én 31 éves vagyok, de gimiben sosem féltem az érettségitől, pedig nem voltam egy tanulógép, inkább csak figyeltem órán. Na de aztán mennyire visszasírtam a gimit az egyetemről. Aztán mennyire visszasírtam az egyetemet a munkából. Aztán most meg mennyire visszasírom a sima munkát a munka + egyetem mellől.

tehát a két csoportból a lassabbik legjobb idővel rendelkezőben lévők közül az ötödik legjobb időt futó indul majd a poleból.

(#4) nemlehet válasza SwissBread (#1) üzenetére


nemlehet
őstag

De könnyebb lesz. Én kezdek kijutni a tanulás mókuskerekéből (lassan diplomázok) de mivel már rohadtul elegem volt belőle 2x is elmentem 1 évet dolgozni.

Skócia és Németország volt a két állomás, előbbiben vendéglátás, utóbbiban építőipar. 10 óra alatt nem dolgoztam egyik munka során sem, a munka jellegéből (meg mert minél többet akartam keresni) adódóan 6 napot dolgoztam.

Fárasztó volt nem azt mondom, de SOKKAL egyszerűbb. Bemész, ledolgozod a magad x idejét aztán azt csinálsz ami jól esik. Nem kell agyalni azon, hogy jajj akkor most holnap ZH, jajj akkor ezt a házit mikor fogom megcsinálni, uhh arra a beadandóra kell még 2 nap, de már a barátnőd a nevedet is elfelejti lassan....

A másik határozott pozitívum hogy végre lesz pénze az embernek ha dolgozik. Én azok közé tartozok akinek nem gazdagok a szülei, nem nélkülözök, de bármi kell magamnak kell megvegyem (és ez már olyan 14 éves korom óta így van ha a valami több mint 5000 Ft).

Persze most gondolom azonnal jönni fog a savazás, de nekem minden barátom ugyan így gondolja. Szóval ha csak nem szarik bele az ember magasról az egész tanulmányi dologba bizony az élet egyik legnehezebb időszaka, szimplán azért mert nagyon sok mindent kell párhuzamosan managelni és igazából amikor hazamész még csak akkor kezdesz el érdemben tanulni... Főleg az egyetem ilyen. Én is van úgy hogy 6-ig bent vagyok, hazaérek 7-re aztán még csak akkor kezdem írni a szakdogát stb..

Amúgy én is dolgozok most egyetem mellett és hát ettől mentsen meg az ég.... Rémálom.

[ Szerkesztve ]

Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3

(#5) Cucuska2 válasza Csapoati (#3) üzenetére


Cucuska2
őstag

Mondjuk így másfél év egyetem után az érettségi még mindig nehezebbnek tűnt, mint most az egyetem. Jó, nem sokkal, de egyetemen ha első héten elmegyek magamat rongyra veretni, akkor még mindig újrapróbálkozhatok.
Bár az anyagot tudni kell, nem lehet kamuzni.

Rock and stone, to the bone! Leave no dwarf behind!

(#6) Csapoati válasza Cucuska2 (#5) üzenetére


Csapoati
nagyúr

Közép vagy emelt szint? Mert nekem még nem volt ilyen. Egyedül a matektól tartottam kicsit, de végül az is 5-ös lett. Bezzeg egyetemen az elsős szigorlat az valami brutális volt.

tehát a két csoportból a lassabbik legjobb idővel rendelkezőben lévők közül az ötödik legjobb időt futó indul majd a poleból.

(#7) joysefke


joysefke
veterán
LOGOUT blog

Nem vagyok még szülő, de az én személyes tapasztalatom a következő:
-Reális elvárásokat kell megfogalmazni a gyerekkel szemben
-illetve már több évvel az érettségi előtt nagy vonalakban el kell döntetni a gyerekkel, milyen irányban akar tovább menni

Amikor én elkezdtem a hat osztályos középsulit (matek tagozatban) otthon ki volt mondva, hogy a fontossági sorrend valahogy így néz ki: Matek-Német-Fizika-többi (angol csak később volt nálunk). Ami a többi kategóriába esett azoknak az eredménye otthon csak minimális mértékben lett számon kérve tőlem, leginkább anyám által, apám csak az említett három tárgyban nyújtott eredményemmel foglalkozott (és később az angollal).

Ennek az lett az eredménye, hogy mire érettségiig jutottam volt középfokú nyelvvizsgám (majd később felsőfokú), a nevezett három tárgyból előre megvolt az érettségi ötösöm és felvételi mentességem a BME-re.

A "többi" tárgyat max. érdeklődés szintjén műveltem (najó, a kémiába is raktam némi energiát, de közel sem annyit mint pld. matekba) végighallgattam az órákat, nem szabotáltam a tanítást és ennyi. Ami ott rámragadt az elegendő is volt. Visszanézve is döntő fontosságúnak tartom, hogy soha nem forgácsoltam szét az erőmet.

Másik ami fontos lehetett, hogy nem csak hogy egyedüli gyerek voltam, de mivel nem voltak még okostelefonok, nem volt otthon internetem, ezért gyakran unatkoztam, amikor is olvasgattam (volt olyan ifjúsági könyv amit 3x kiolvastam) vagy matek-fizika feladatokat oldottam meg. Nálunk matekórán nagyon kompetitív légkör uralkodott, hatalmas presztízs volt, ha valaki a legnehezebb szorgalmi feladatot is megoldotta a következő órára. Mindig abban reménykedtem, hogy csak nekem sikerült jól :D

J.

[ Szerkesztve ]

(#8) #51736960


#51736960
törölt tag

én a 80'-as évek közepén kezdtem a középiskolát, akkor így nézett ki a program: reggel felkeltem, reggeli nuku, viszont a hajamat 20 percen keresztül zseléztem :)
a suli gyorsan eltelik, szünetekben írom meg a leckét, mivel otthon egyáltalán nem tanulok. délután valami program, általában játék a kosárpályán.
este a nyakunkba vettük a várost, és ittuk a legolcsóbb szeszt, illetve a legváltozatosabb ökörségeket műveltük, amit csak ki lehetett találni.
hajnalban haza, de a szüleim "szerencsére" nem törődtek velünk, úgyhogy ebből nem volt gond.
ebben a stílusban ~3-as átlaggal végeztem, ami nem volt elég a továbbtanuláshoz, de ezt pár éven belül pótoltam, amikor benőtt a fejem lágya.

gondoltam megosztom, hátha járt valaki hasonló cipőben akkoriban :)

szerk: nem volt mobil, ismeretlen fogalom volt az internet, sőt vezetékes telefonunk sem volt a családban :Y

[ Szerkesztve ]

(#9) Cucuska2 válasza Csapoati (#6) üzenetére


Cucuska2
őstag

Én a matek emelttől paráztam, nem éreztem egyáltalán biztosnak a tudásom. Meg a magyar közép is húzós volt. A többi nem bántott. Ehhez képest számelmélet vizsgán nagyon jót elbeszélgettem a tanárral két bizonyítás közt, geometrián megizzadtam a kettesért, analokon pedig nagyon szépen átcsúsztam.

Rock and stone, to the bone! Leave no dwarf behind!

(#10) Bkrisz9 válasza Csapoati (#3) üzenetére


Bkrisz9
őstag

31 éves vagy. Itt a nagy különbség. Ezért írtam meg ezt. Már ennyi idősen is újra át kell gondolni azt, hogy a mostani gimnazisták egy jó része (főleg az erős sulikba kényszerítettek /szülői elvárások/) sokkal több ingert kap a világ felől mint te anno. Ezt még én is látom 19 évesen. Még ez a kevéske 3-4 év különbség is érezhető ebből a szempontból. Itt nem az érettségi nehézsége a lényeg hanem maga az életvitel amit folytatnak, amire rá vannak kényszerülve. Sok estben pedig pont a szülő tehet erről. A legjobbat akarja a gyermekének de túlzásba esik.

(#8) Loveless
Pontosan.. erről van itt szó. Még ha a szülők foglalkoznak is vele, hogy időbe érj haza stb. akkor is van időd magadra a gondolataidra, barátaidra, az életedre és nem vagy túlterhelve, kényszerítve és nincsen kb minden szabad perced beosztva.

Az én életem úgy nézett/néz ki (technikum ugyan abban az iskolában), hogy felkelek, bemegyek suliba, eltelik a 8 óra, hazajövök, ha dogák előtt kicsit tanulgatok (felelések általában egyesek és a be nem jelentett dolgozatok is) . Így 3-4-es átlaggal fejeztem be a középiskolát 2-es matematika,3-as történelem,4-es irodalom,4-es informatika és 4-es kereskedelem. Én ezzel majdnem elégedett vagyok. Nem küldtek erős iskolába, bele szólhattam a választásban, semmiben sem kényszerítettek, nem zsúfolták tele a szabad időm se az iskolában faktokkal sem itthon. A mostani 15-16 évesek legalább harmadát erősen túlterhelik.

[ Szerkesztve ]

Amennyiben OFF áradatot keltő mondanivalód van számomra kérlek keress meg privátban! Köszi! :)

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.