2024. május 4., szombat

Gyorskeresés

Év Autója???

Írta: | Kulcsszavak: év . autója . formaterv

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Ha egy modell megkapja az Év Autója címet, akkor egy évig a vártnál jobb eladásokat produkál. Mert mi, sznob vevők azt gondoljuk, hogy az Év Autója csakis jó lehet. Ha jobban meggondoljuk, egy tök új modellről van szó. A bizottság, aki megválasztja az év autóját, valójában nem sokat tud arról, hogy a hétköznapi használatban milyen lesz az az autó. Találóbb lenne ezt a címet "Az Év Formatervé"-nek nevezni.

Mondok néhány példát. 1989-ben a Fiat Tipo kapta a megtisztelő címet. Aztán ez lett az a modell, ami a Fiat jó hírnevét egy jó évtizedre eltemette. A váltó tragédia, az elektronika katasztrófa, a belső burkolati elemek zörögnek. A tulajok szemében ez az Év Melléfogása volt inkább. Ha tulajdonosok véleményére és eladási statisztikákra hagyatkozunk, akkor az 1989-ben megjelent autók közül a Ford Fiesta sokkal méltóbb a címre, nem igaz?

Vagy mondhatnám az 1991-es év járgányát, a bumfordi Renault Cliót. Tipikus francia autó apró, de annál bosszantóbb hibákkal. Nem csoda, hogy ma már hírmondó is alig akad belőle. A '91-ben megjelent modellek közül egy olyan népszerű lett, hogy 11 évig gyártásban maradt, ma is több tízezer (vagy százezer?) család használja a legnagyobb elégedettséggel Európa-szerte. Ez pedig az Opel Astra F.

2001-ben az Alfa Romeo 147-et tüntették ki arra az évre. Itt is nyilván a formaterv kaphatta az elismerést, mert ha tudták volna, hogy a szervizekben milyen népszerű lesz ez a kiskocsi, akkor inkább valami másnak ítélték volna a trónt. Ha engem kérdeztek, a 2001-es Civic sokkal inkább rászolgált a címre. Akik már sok Civicet hajszoltak, azok szerint is a 2001-ben megjelent a legjobb. Ahhoz képest egy Alfa kapta a címet, amit csak az olaszautófeelingért szeretnek a tulajok.

Tudnék még jópár példát felhozni, alig van olyan év, amikor egyetértek a döntéssel. :) De ez kell, mert nagyon jó reklám az autónak. Ha tényleg a jó autónak akarnánk odaítélni az év autója címet, akkor bizony 10 évvel később kéne ítélni. És akkor már figyelembe lehetne venni a tulajok elégedettségét és a legyártott darabszámot is. Így pl. idén az 1998-as Év Autóját választanánk meg posztumusz. És egyáltalán nem biztos, hogy az Alfa 156 lenne az. Ez a módszer igazságosabb lenne, de megvalósíthatatlan. Az ember az idei év autójára kíváncsi, nem pedig a '98-asra. Képzeljétek el, hogy bementek egy használtautó-telepre, ahol egy ütött-kopott kocsira (most mindegy, milyen típus) ki van írva, hogy "Ez volt az év autója tizenkét évvel ezelőtt!" Gondolom titeket sem hatna meg :)

Mindenki vegyen olyan autót, amilyen neki tetszik. Véleményem szerint azonban semmi jelentőssége nincs annak, hogy éppen melyik az Év Autója. A jó és a rossz autót használat közben lehet megismerni.

Hozzászólások

(#1) Zolaash


Zolaash
aktív tag

Ha jól tévedek, akkor a 2009-es modell az Insignia lett. Kár, hogy a sorozatgyártásra kerülő modell lámpái nem maradtak ilyenek:

Rip and tear

(#2) R


R
aktív tag

Mindenki vegyen olyan autót, amilyen neki tetszik. Véleményem szerint azonban semmi jelentőssége nincs annak, hogy éppen melyik az Év Autója. fel sem merült bennem h lenne, de hát van sok konzumidióta :D

(#3) Thunderzolee

Ez az a díj amire a Suzuki Splasht is benevezték?
Nálunk itt a gyárban külön felhívták a figyelmünk rá... :U

Javíts ki nyugodtan, ha tévedek valamiben. :)

(#4) zeoos


zeoos
tag

Az év autója címet szerintem nem a formatervek alapján, vagy egy-egy gyár felkarolása mellett lobbizva teszik, mint az akkori kornak megfelelő technikai újdonságok alapján ítélik oda (környezetbarátság-forradalmi műszaki megoldások- ...stb) és mint ilyen nem a készítés minőségére vonatkozik, mint inkább az egyes tipusokban felvonultatott újdonságokra mutatnak rá és csak is arra az évre vonatkoznak.
Mindíg lehet vitatkozni az ilyen döntésekkel, de valószínüleg nem népszavazáson döntik el, mint inkább hozzártő és szakmai bizottság dönt az ilyen címek odaítéléséről.
Hinnünk, bíznunk kell az ilyen döntésekben és ezt példázza, hogy az éppen bevezetett újdonságokat átveszik más autógyártók is és tulajdonképpen ez a fajta versengés biztosítja a fejlődés töretlenségét és éppen ezért már nem kőbaltával vadászunk még mindig a mamutokra.

"... nem tudtam, hogy lehetetlen (?!) ... ezért megcsináltam (!!!) ..."

(#5) ABE


ABE
őstag

Egy-két dolgot hozzáfűznék:

A Tipot 1988-tól gyártották, és ugye a 89-es évre szóló díjat kapta meg. A Fiestát 89-től gyártották, tehát a következő évben indult a címért. A Tipo emlékeim szerint azért nyerte el a címet, mert nagyon jó volt a térkihasználása.

Nem tudom honnan veszed, hogy a Clióból már csak hírmondó maradt, szerintem nem néztél szét túlságosan. Alapvetően egy autó meg nem a bosszantó, hanem a súlyos hibák miatt tűnik el. Ugyanitt jegyezném meg, hogy a Clio a 91-es év autója lett, és 90 től gyártották, az Astra pedig 91-ben jelent meg, tehát szintén nem ugyanazon évben indultak a címért.

Hogy az Astra 11 évig gyártásban maradt, az nem a fenomenális konstrukciónak köszönhető, hanem a a hozzánk hasonló csóró piacoknak. Ha kicsit jobban körbenézel, akkor elég sok olyan autót találsz, ami ennél jóval tovább életben maradt, főleg fejlődő piacokra gyártva.

Az év autója választásról meg annyit, hogy szerintem nevetséges. Nem is tudom hol olvastam a véleményt, ami így szólt: Valójában az első Toyota Prius megjelenése óta nem is lett volna szabad év autója címet kiosztani. És milyen igaz, szégyen gyalázat, hogy milyen irányba fejlesztenek manapság...

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.