2021. május 9., vasárnap

Gyorskeresés

well fed batman - kick me

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

(ehhez nem szólhatsz hozzá, mert ebben a formában nincs értelme kardozni. ha meg akarsz valami ennél jobb igazságot osztani a néppel, írj egy személyes bejegyzést magad. sorry for your losses.)

az alábbiak nem az igazság. az alábbiak csupán azok az infók, amit jómagam az igazság keresése során felhalmoztam. a közzététel célja, hogy felkeltse az érdeklődésed annyira, hogy elkezdj törődni a dologgal, és elkezdd a saját igazságkeresésed. remélem ez így logikus és oké. ha szerinted máshogy van, csináld úgy, aztán írd le te is a tapasztalataid a saját szemétdombodon.

Amit eddig összeszedtem, az tudományosinternetes alapon nyugszik, és összefoglalva a következőkről van szó: a jelenlegi táplálkozásunk sok szempontból elégtelen, sőt rossz, és hogy általában a táplálkozásnak meg az életvitelünknek milyen befolyása van a bélre meg az ottani életre. És hogy cserébe a bél egészségének meg a jól-jóval tápláltságnak micsoda hatása van minden másra a testben. Ezek ilyen végtére is nyilvánvaló dolgok, de nemigen vannak kimondva még. Amit olvasok az az, hogy sok kutató-orvos, tök különböző betegségekből kiindulva, egymástól függetlenül jutottak el a bél és az autonóm idegrendszer kapcsolatához, ennek kapcsán pedig az étrendhez.

Megpróbálom tételenként összeszedni, amit én - legalábbis megfontolásra érdemesnek tartok:

-Az étrend úgy általában a legfontosabb dolog, amit csinálsz. Minden más másodlagos, ezzel pedig sokat kell foglalkozni. Az immunrendszer 90%-a a belekben van, és a beleinkben (a testünkön kívül végülis!) nagyjából annyi idegen baktérium él, amennyi saját sejtünk amúgy van. A pontos arány vitatéma, de csak belegondolva ott valami komoly dolognak kell lennie. A belek állapota a jelenlegi kutatások alapján sokkal nagyobb befolyással bír minden másra, mint gondolták. Lényeges ennek kapcsán a szimpatikus és paraszimpatikus idegműködés kapcsolata is. Ezt nem részletezem, de kb. arról van szó, hogy hormonokkal, kajával, külső ingerekkel stresszben van tartva a test, ami által nem képes megfelelően emésztő módba kapcsolni. Itt szerteágazó okok és következmények vannak, amik jelentősek.

-A test nyilván evolúciósan sok mindenhez hozzászoktatta az emésztésünket, de ezek egy része nem szervi hozzászokást jelent, hanem bizonyos baktériumok jelenlétét és számát a belekben. Amit manapság szisztematikusan és ellenőrizetlenül irtunk az antibiotikumokkal, és toljuk el a bélbeli arányaikat "rossz bélkörnyezet" irányba a sok hulladékkal, amit - pusztán megszokásból meg hazugságok miatt - magunkhoz veszünk. Érdekességképp: épp mostanában emberek tízezrei gyógyulnak meg éveken át tartó bélpanaszokból azzal az egyszerű módszerrel, hogy egy egészséges emberből átrakják a sokféle baktériumot a beteg beleibe. Konkrétan beöntik a betegnek az egészséges ember hígra turmixolt kakáját (FMT = fecal microbiom transplant). Bocs, de ez a legdurvább az egészben, hogy végül sok mindenen már akár ilyen egyszerű dolgokkal lehet segíteni.

-Minimalizálni kell a cukor bevitelt. A cukor végtére folyamatos gyulladásos állapotot teremt, amitől szenved a béltől kezdve az autonóm idegrenszerig minden. Semmi olyanra nincs felkészülve a szervezet evolúciósan, aminek akár csak 10%-a cukor. Ez minden gyümölcs !, gyümilé, nem-natúr joghurt, kóla, hamburgerkrém, ezer millió dolog. A mai 10% cukortartalmú gyümölcsök csak nemesítéssel jelentek meg, előtte semmi ennyire édes nem volt. A megemésztésük is problémás mellékhatásokkal jár. Az csak hab a tortán, hogy a szájban mit csinál a cukor a fogakkal. Alapvetően a zöldségekben elég cukor van még így is (3-6% répa, ilyesmi).

-Oké, de a baj az, hogy a keményítő (kivételektől eltekintve) kémiailag pödrött cukor, amit a nyálad pontosan cukorrá bont már rágás közben. Azaz lásd előző pont. A keményítő nélkül élni nem egyszerű, mert ez krumpli, tészta, kenyér, általában liszt és rizs nélküli étrendet jelent. Ez a legnagyobb kihívás, mert minden tele van vele. Ráadásul ugye a lisztben porítva van a cucc, azaz még gyorsabban szabadul fel, és terheli le az emésztést.

-A fentiek (cukor + keményítő) amúgy, minden mellett közvetlenül kihatnak az inzulinszintre. Az inzulinszint pedig bekapcsolja a tároló üzemmódot a testedben, mert evolúciósan tudja, hogy "most van a bőséges évszak, jó kis zsírt növesztünk ínséges időkre". Ez történik a társadalom jelentős részében elhízás szimptómával, és ennél is sokkal durvább károkkal (bélflóra, máj, vese...).

-Szokás ugye a zöldséget és gyümölcsöt egy lapon emlegetni egészségesség szempontjából. Ez alapvetően megtévesztő és káros. A nyers gyümölcsök tápanyagtartalomban sehol nincsenek a zöldségekhez képest. Csak egy kiragadott példa a mellékletben a brokolli meg az alma, de alapvetően hasonló - vagy még rosszabb lenne a helyzet a többi gyümölccsel is. A bogyósokat kivéve. A jelenlegi gyümölcseink egyetlen célja a mézédesség, minden ennek lett alárendelve a nemesítés többezer éves történelmében.

-Az olyan üres kijelentések, hogy a testednek kell a számottevő szénhidrát, egyszerűen nem igazak. Sportban is nyomják a ketogén étrendet edzéshez, és bár valamivel alacsonyabb az elérhető csúcsteljesítmény, de nem okoz semmilyen problémát. Meg nem kell teljesen zero szénhidrát étrend, én se csinálom. Viszont amikor zero carbot csináltam is simán ment a kemény, hosszú és rendszeres bringázás. Éves vérkép is OK. Kell időt adni a szervezetnek, hogy hozzá szokjon. Hozzáteszem, sportolásnál komolyabb mennyiségű szénhidrát (mondjuk 2 tányér tészta) után savasodok mint állat, szénhidrát nélkül pedig nem.

-Persze a keményítő (valamelyik része - gondolnám, hogy a cukorrá válás valamilyen lépése) elég durva drog, nemigen jön le róla az ember. Én anno a talpas cigit egyik napról a másikra elengedtem, de egy kakaóscsigáért a testrészeim odaadnám néha... És se cukorra, se mézre, se édesre nem éhezem annyira, mint tésztára-kenyérre.

-Oké, ezekkel leállva tabula rasa van, mert nem sok minden maradt a szokásos étrendből. Ehelyett valami józan ésszel jól tápláló étrend kell ezek nélkül... azok helyett a dolgok helyett, amik eddig a táplálkozás alapját jelentették. Itt a következő elveket veheted figyelembe:

1. Sok tápanyag kell. Inkább toljuk túl, mint hiányozzon bármi. Ezerféle anyag van, ezek együtt, egymást erősítve hatnak jól. Nem "magnézium"-ra vagy más kiragadott értékre kell figyelni, hanem minden lehetségesből legyen bőven.

2. Különféle tápanyagok vannak zöldségben, húsban, tejtermékben, (erdei)gyümölcsben, diófélékben. Alapvetően nem célszerű ezekből bármit elvből nem enni. A gyümölcsben persze cukor van, de itt erdei gyümölcsökről van szó, nem a cukros narancsról vagy almáról. A rizs+liszt+krumpli kombóban viszont semmi olyan nincs, amit amúgy ne tudnál magadhoz venni. Ha a tejtől emésztési problémája van az embernek, akkor ott lehet mérlegelni, de a tej a kirívó eset, a sajtok nem vészesek laktóz (amúgy szintén cukor...) szempontból.

3. Sajnos akármilyen jól eszik az ember, az sejlik, hogy valami komoly étrendkiegészítő mindenképp sokat segít. Mi a Lenkeinek a közepes prémium vitaminját nyomjuk fél adagot szedve, de az eredmények elég nyilvánvalóak. Ebben brutál sokféle dolog van, és nagyrészt a napi javasolt értékek 20-1000-szerese(!). Namost megnézve mi bajod lehet az akár éveken át tartó bárminek a túladagolásától (A,D,E,K pl. zsírban oldódó), az kutyafüle ahhoz képest, amit ezek hiánya okoz. Nemigen hallani amúgy, hogy bárkinek baja lenne vitamin-túladagolástól. Annyi, hogy enni kell mielőtt beveszed. 2 hónapig fél adagot (1 doboz, 12 ezer tán) én tuti kipróbálnék a helyedben, ha amúgy orvosilag OK.

4. Szóval cukron kívül mindenfélét eszünk, de hogyan: a tápanyagok mindig frissen a legjobbak. Ökölszabály az "as little dead as possible", mind a húsnál, mind a zöldségnél. Ne pusztítsuk el ha nem muszáj, amit lehet nyersen.

5. Nyilvánvalónak és evolúciósan megalapozottnak tűnik az étrend alapját zöldségekkel megteremteni. És a fenti szabály értelmében a zöldség nyersen a legjobb. Minden nap megeszek 25 deka nyers brokollit vagy karfiolt, 15 deka római salátát, egy karalábét, két parit, pár barna csiperkét. Ezeket nyilván nem egyszerű megenni, de mindenképpen abból kell kiindulni, hogy ezek egyszerűen táplálékok, amik - bár nem olyan ízletesek és omlósak - a legfontosabbakat vesszük magunkhoz velük (vitaminok, ásványok, rost a beleknek, telítettség...). Terry Wahl úgy fogalmazta meg, hogy

-1 tányér saláta (fodros kel, római, rukkola, spenót...) ABCK vitaminokhoz,

-1 tányér foszforban gazdag (káposzta, brokkoli, karfiol, hagyma, fokhagyma, gomba, spárga...) a méregtelenítéshez,

-1 tányér színes testű zöldséget (bogyós gyümik, répa, cékla...) az antioxidánsokért

kellene enni minden nap. Az eddig olvasottak alapján ez a leglényegesebb pont, a napi 3 tányér zöldség, amennyire nyersen lehet. Pl. lyány nem kívánja a nyers brokkolit mert rágcsálni kell, akkor neki meg gőzpárolom, ami a legkevésbé főzi meg - mossa ki - hevíti fel. De gombát, hagymát, padlizsánt, stb. persze ugyanúgy jó megsütve, vagy akár csalamádénak. Csak legyen mennyiség, azzal nagyon jót teszel már csak a rosttartalma miatt is. Ha nagyon nem csúszik, akkor le kell turmixolni és úgy meginni.

6. Amit még a mitokondriumok táplálásáról mondanak, az a zöldségen felül elsősorban máj heti egyszer, meg sprotni szardínia hering makréla lazac halmazból valami heti 2x az omega-3 miatt. Meg a diófélék közül leginkább a dió, a többiben inkább az omega-6 van, ami nem olyan jó a halakban lévő omega-3 felszívódásának. Az omega-3-ból a DHA a lényeges, nem az EPA. A DHA csak a halakban van, a növényi EPA-val csak nagyon rossz hatásfokkal helyettesíthető.

7. Ezek mellett szabad húst enni, ha lehetséges szabadtartású ésvagy legeltetett állatból. Nyilván ezt passzolja az ember, teszkós hús van. Ugyanígy teljesen oké a sajt meg a tejföl, ha nem érzékeny az ember.

8. Mindenképp elég zsírt kell enni, mert szénhidrát nélkül amúgy eléhezik a test és elkezd izmot enni. Én komoly mennyiségű zsírt (vaj, sajt, szalonna, állati zsírok, olivaolaj...) eszem naponta, a reggeli kv-ba egy 20 dekás vaj harmadát belerakom. Ez nyilván a bringázáshoz kell, de amúgy a reggelt vajjal kezdeni ettől függetlenül nagyon hasznos intermittent fastinghoz is.

9. Sokat kell inni. Melóhelyen standard megiszom 1,5 litert, otthon még inkább többet. Ha nem iszol eleget, akkor nem lesz jó. Nekem az ujjnyi vörösboros korsós fröccs jött be legjobban, kevés bor, mégis itatja magát.

10. A leglényegesebb nem az, amit csinálsz, hanem az, hogy hányszor / milyen kitartóan. Ez nem a legjobb buli, ha a spagettire meg a jó kis roppanós fehér kenyérre gondol az ember. El kell fogadni viszont, hogy ez hosszú távú terv, úgy kell ki/átalakítani az életet, hogy a zöldség-beszerzés mindig rendben legyen, meg hogy vigye az ember magával melóhelyre. Nem mindig egyszerű, ez az ára a jóltápláltságnak.

És persze ne higgy el soha semmit, amit az interneten olvasol, pláne ne kamu nickes arcoktól.

  • Nem lehet hozzászólni
Copyright © 2000-2021 PROHARDVER Informatikai Kft.