Tegnapelőtt volt egy éve, hogy a nevemen van az első autóm, gondoltam összefoglalom az egy év tapasztalatát.
2016.01.23-án vettem egy 1993-as Mercedes-Benz 300D-t, mellyel gyerekkori vágyam teljesült felnőttként. Mindig is odavoltam a régi Mercikért, kezdve a "zöldséges" W123-tól a "bálna" W140-ig. Azonban mind közül a W124-es a kedvencem, talán ez az arany középút: se nem kicsi, se nem óriási.
Ezek az autók megbízhatóságukról, tartósságukról híresek, ezért vágytam rá, nem a márkajelzéshez társított sztereotípiák miatt. Azonban az előbb említett tartósság egyben az ellensége is, hiszen minimális karbantartással, vagy akár anélkül is üzemképes, csak mondjuk közben exponenciálisan csökken a várható élettartam. A másik ellenség az idő vasfoga. A (dízel) motorok elmennek 1 millió kilométert is, ha a kötelező szervizeléseket megkapja, de mire ezt eléri, megeszi a karosszériát a rozsda. S nyilván, mire elér ekkora futásteljesítményt, négyszer visszatekerik az óráját, lyuk meg több lesz rajta, mint lemez. Elég megnézni Facebook-on a Mercedeses adok-veszek csoportokat, milyen emberek árulnak milyen kocsikat.... az első autót is amit megnéztem, olyan ember árulta... nagyon olcsó volt, s a papírjai nagyon nem voltak összhangban. Amúgy képeken egész rendben lévőnek tűnt, de azt a csalódást nem felejtem, amikor élőben megláttam öt méterről... Hiába, az ember hajlamos beleélni magát, hogy elsőre meglesz a hőn áhított példány :)
Ezután úgy másfél hónapig maradtam a monitor előtti álmodozásnál, és szerencsére közben eladó lett a családban egy 124-es, amire már amúgy is pályáztam korábban, csak még nem volt fix, mikor lesz eladó. Így könnyű dolgom volt, mert megspóroltam az időt, pénzt, s energiát, mire találtam volna egy nem szétrohadt-összetört, összetákolt példányt, ami még a büdzsén belül van. Ez pedig körülbelül 800 ezer Ft volt. A mondás úgy tartja, hogy ne vegyél 6 hónapnyi keresetnél többe kerülő kocsit, mert úgyis ellopják, összetörik, stb., aztán utána fájhat a fejed, hogy a nehezen összespórolt autó volt, nincs! Én 700-ért vettem, így még belefért az átírás (77.750 Ft), meg a biztosítás (39.377 Ft/év).
Még a vásárlás előtti hétvégén tettünk egy próbakört, meg szereltünk: bal és jobb hátsó kerékcsapágy csere (állítólag a hangja már nem volt jó, én semmit se hallottam...), meg az egyik féltengelyt cseréltük, mert a gumiharangja szakadt volt. Aztán a következő hétvégén elintéztük a papírokat, s elhoztam a kocsit. Vezetni egy Skoda Superb-en tanultam, tehát a mérethez hozzá voltam szokva, de akkor már a forgalmi vizsga óta ('15 október) nem vezettem, így kicsit izgultam, mire hazavezettem 60 km-re. Ráadásul pont aznap este kezdett szakadni a hó, én meg friss jogsisként (mentem addig vagy 800 km-t) ülök egy hátsókerekesben a hóesésben :DDD
Persze a képek tanúsága szerint gond nélkül hazaértünk:
Az első képek
Nem mondom, hogy könnyű volt megszokni a budapesti közlekedést, de a BKV utálata, és a munkahely távolsága (22 km) hozzásegített. Igaz, mindkettő szívás, mert vagy a BKV-n osztozol a talpalatnyi helyen embertársaiddal, vagy kényelemben ugyan, de dugóban ülsz. Én mégis inkább az utóbbit választom, kiegészítve a Waze navigációval. Nekem nagyon bevált, szerintem enélkül halál a délutáni forgalom Budapesten. Így is szívás átmenni a városon, de legalább csak 50-60 perc a reggeli 40 helyett, nem több.
Fogyasztás: Budapesten belül akár 8 liter, országút 6 liter körül. A vegyes 7 liter, ennyi az átlagom is Spritmonitoron. Mivel egy ideje csak hosszabb utakon használom, valószínűleg sikerül bemenni majd 6 liter alá... Azért ez nem rossz egy másfél tonnás, 24 éves, 3 literes motorral szerelt kocsitól.
Nagyon megszerettem: minden reggelben az a legjobb, mikor lemegyek, izzítok, aztán beindul a hat hengeres dízel. Ezek az előkamrás befecskendezésű motorok sokkal finomabban járnak, mint a közvetlen befecskendezésűek. Nincs a rájuk jellemző karcos, erős, kerregő hang. Cserébe a teljesítmény/liter mutatót inkább meg sem említem. Viszont fordulaton nagyon meggyőző hangja van, inkább egy hajómotorhoz hasonlít, mintsem kerregő dízelhez. Alapjáraton meg szépen ketyeg (650-es fordulat), nyáron üzem melegen szinte nem is hallani a piros lámpánál. Nem egy versenyautó nyilván (113 lóerő 1450 kilogrammra), de arra amire kell, bőven elég (150-es autópálya tempó). Négy emberrel, csomagokkal is felmegy az érdi emelkedőn, lehet tartani a 140-150-et. 150-nél már erősebb a szélzaj és a motor hangja is (3400-at forog ötödikben), de még egyáltalán nem zavaró, gond nélkül lehet beszélgetni. Óra szerinti 130 pedig 3000-es fordulatnál. Az abszolút pihentető a 100-as tempó: se szélzaj, se motorhang (2300 f/p), keveset is fogyaszt - én így szoktam közlekedni autópályán, közben hallgatok valami jó zenét. Mélyek nem nagyon vannak, de a korszak zenéi szépen szólnak a gyári hangszórókon. Aki siet, meg menjen a dolgára... :)
Mint említettem, ebben egy 3 literes, soros elrendezésű hat hengeres dízelmotor van, Bosch soros adagolóval (ezt a motorolaj keni, ezért is bírja sokáig). Nincs benne turbó, dízel részecske szűrő, automata váltó, stb. ami elromoljon. Tehát a motor örök élet +1 nap, csak sajnos legjobb esetben is csak EURO2 normát teljesít, amivel kényszerpihenő van szmogriadó esetén. Én ezt elfogadom, sok kicsi sokra megy, ha nem muszáj, valóban ne szennyezzük a környezetet. Ugyanakkor az is érdekes felvetés, hogy mi a szennyezőbb: 1 típust legyártani, és használni 20 évig, vagy 5 évente új autót venni, a régit pedig roncstelepre küldeni?
A vásárlás óta körülbelül 20.000 km-t mentem, a fogyasztásról, költségekről részletes statisztikát vezetek Spritmonitoron. Akit érdekel, a linken megnézheti.
Összességében:
Vételár: 700.000 Ft
Üzemanyag: 447.815 Ft
Gumiabroncsok: 86.838 Ft (nyárit kellett venni, mert amik voltak hozzá, régiek)
Átírási költség: 77.750 Ft
Biztosítás: 76.566 Ft (két évre számítva)
Javítás: 73.950 Ft (szélvédőcsere, küszöbhegesztés, adagolón tömítéscsere)
Olajcserék: 42.596 Ft (motor, szervó, fék, váltó, diffi)
Karbantartás, műszaki vizsga: 30.548 (szűrők, dízelöblítő)
Összesen: 1.536.063 Ft. Tehát ha a vételárat levonjuk, marad 836.063 Ft. Ennek a fele üzemanyag, a másik fele nem évente ismétlődő költség (leszámítva a biztosítást), tehát jó eséllyel hosszabb távú "befektetés".
Két extra hiányzik nekem, ezeken már régóta gondolkozom, hogy kellene bele: állófűtés, meg tempomat.
Hosszabb távon szeretném majd ezeket beépíttetni, illetve pár apróságot javítani, mint belső világítás, tetőkárpit (picit lóg), stb. Amivel majd még foglalkozni kell, azok az apróbb rozsdapöttyök (sárvédő, A oszlop), mielőtt jobban elterjed a rozsda. S ha ezek megvannak, akkor egy rendes polírozás, mert azért frissen mosva szép a karosszéria, de vannak rajta karcok.
További képek:
Az első mosás után
Még a kutya is ismerkedik vele
Szép a belsőtér, de idén ki akarom majd szedni az üléseket, és gőztisztítóval végigmegyek rajta
Motortér
Ez a légszűrő bizony csere érett volt, utána újult erőre kapott a motor
Esztergom és Pomáz között
Visegrád
Nagymaros
Verőce
Rétság
Ezeket még márciusban csináltam, mosás után Turtle gyorswaxxal kezeltem