2024. május 2., csütörtök

Gyorskeresés

Egy kis motoros technikatörténet 1: Grand Prix 50cc

Írta: | Kulcsszavak: Motorkerékpár . MotoGP . Suzuki . kétütemű . sporttörténet

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Vinnyogó villámok, avagy kicsi a bors, de gyors!

A gyorsasági motoros világbajnokságban (MotoGP) 1962-től 1983-ig 50cm3-es, 84-89-ig pedig 80cm3-es kategória is volt. Talán ez az utolsó kategória, ahol az Európaiak összesítésben jól állnak, a Németek (Kreidler x 5, Kreidler + Van Veen x2, Krauser x 2) és a Spanyolok (Derbi x 7, Bultaco x 4) külön külön is a Japánok (Suzuki x 6, Honda x 1) elé kerülnek. Ez talán azért történhetett, mert 1968-tól egyetlen hengerre, és max. 6 sebességes váltóra korlátozta a technikát a FIM, ezért a végletekig kihegyezett Japán gépek technikai fölénye nem érvényesülhetett (a Honda négyüteműekkel próbálkozott...).
A ’68 előtti gépek „legje” az 1967 második felére elkészült Suzuki RP68-as: Literteljesítménye 380Le (mintha egy ezres Superike 380 lovas lenne...), 200km/h végsebesség(!), folyadékhűtés, kb. 100°-os V3-as(!) kétütemű motor, furat -löket egyaránt 3cm alatti, hengerenként kevesebb mint 17cm3, csúcsteljesítménye 19.000 fordulaton leadott kb. 19 lóerő volt. Ebből a rendkívül kis nyomaték és hegyes teljesítménygörbe miatt egy, kb. 500/perces tartomány volt használható, ez indokolta a 14-16 sebességes váltót. (Nem lehetett egyszerű meglovagolni…) A gumi 5-6cm széles slick, a tömege 60 kg alatt volt. Az egész gép igen pici, mert a pilóta testtömege elsődleges szempont ilyen kis teljesítménynél. A sors iróniája, hogy mire elkészült, megváltoztatták a szabályokat, ezért egy versenyen sem indult, mindössze egyetlen prototípus épült belőle. (És hogy mi köze ennek az MZ-hez és az NDK-hoz? -Érdemes rákeresni Ernst Degner nevére!)

"Ízirájder Öcsém! Motoros technika- és sporttörténet, könyv, újság, irodalom" -FB csoport.

Hozzászólások

(#1) dellfanboy


dellfanboy
senior tag

kar, hogy soha nem versenyzett, szoval fogalmunk sincs kibirt volna 1 kornel tobbet is ;] , valamint en ugy tudom nagyreszt az mz-tol kolcsonoztek az otletet.

tuning 50-es robik is mennek 70-80-90et sik uton konnyu pilotaval, szoval az a 200km/h jol hangzik, de en kicsit szkeptikus vagyok a vegsebesseget illetoen...

eladó dolgok:mondd az árát és vidd http://hardverapro.hu/tag/dellfanboy#aprohirdetesei

(#2) freeapro


freeapro
senior tag

Ugy tudom volt 125-ös 4 hengeres és 250-es hathengeres is :)
Mind kétütemű, varrógéphangon :)

(#3) freeapro válasza dellfanboy (#1) üzenetére


freeapro
senior tag

Itt megnézheted:
https://www.youtube.com/watch?v=vDd0kVnnqfg

(#4) freeapro


freeapro
senior tag

6 hengeres itt:
https://www.youtube.com/watch?v=o57JwibqCb8

(#5) aquark válasza dellfanboy (#1) üzenetére


aquark
tag
LOGOUT blog

A prototípus megépült, tesztelték, szerintem kibírta volna a versenyt, ill. már eleve úgy tervezték,hogy kibírja. A forrás szerint a 67-es Japán nagydíjon már indíthatták volna, de nem akarták egyetlen verseny miatt a még nem kiismert technikát bevetni, így a 2 hengeres 67-es motorral indultak.
Végsebesség: Ha jól emlékszem, 201,7 km/h körülit mértek a protónál...
MZ:
A kétütemű motorok technológiájának következő nagy áttörése a gázok lengéseinek, nyomáshullámainak kihasználása a motor feltöltésének növelésre, hatásfokának javítására. Ezen belül is legfőképp a kipufogórendszer hangolása, úgynevezett expanziós vagy tágulási kamra, más néven a rezonancia kamra/rezonátor alkalmazása hozta el. Az elvet már a '30-as évek végén átültették a gyakorlatba, komoly eredményeket az '50-es évek végén a kelet-német Walter Kaaden által kifejlesztett, MZ (korábban IFA névvel) verseny motorkerékpároknál értek el. Az MZ gyár motorkerékpár versenyzője, Ernst Degner disszidálása során 1961-ben, egy versenymotort is magával csempészett nyugatra, amely a Suzuki birtokába kerülve komoly lökést adott a technológia elterjedésének, ellenben a kelet-német gyár számára súlyos következményekkel járt (Wikipédia).

Ami érdekes még szerintem, hogy a nemzetközi szövetség azóta is többször „megszívatta” a Japánokat, gondoljunk csak pl. a 750-es 4-hengeres, 1000-res 2-hengeres Superbike-okra, mikor a Honda és a Suzuki is megcsinálta a Ducati ellen a V2-es ezresét, akkor változtattak a szabályokon...

(#6) aquark válasza freeapro (#3) üzenetére


aquark
tag
LOGOUT blog

ez 2 hengeres 50-es négyütemü

(#7) aquark válasza freeapro (#4) üzenetére


aquark
tag
LOGOUT blog

ez ugyan 6-hengeres 250-es, de ez is 4 ütemű.

Moto Guzzi volt V8-as, Laverda pedig V6-os, négyütemü, lökettérfogatra már nem emlékszem...

(#8) Jack Hunter


Jack Hunter
csendes tag
LOGOUT blog

Azért megnéztem volna a kis v3-ast, csúcs lehetett! Te jó ég, azért belegondolni, hogy milyen hajtókarok, hajtókarcsapágyak, és gyertya, gyújtás kellett ehhez, ami kibírta ezt az extrém igénybevételt! Főleg abban az időben, amikor a legtöbb motorban még kalapácsos megszakítót, kondenzátort használtak, te jó ég!
50- es gyöszt amúgy hétköznapi használatra szerintem nem érdemes agyontuningolni: azért, hogy legyen egy 100 km körüli végsebesség, és ehhez kb 5-6 literes fogyasztás, abszurd. Amennyi pénzbe kerül, abból már simán meg lehet csinálni egy a1- et ugyanezért a teljesítményért. És akkor nem egy végletekig kihegyezett technika van alattad, ami bármikor megállhat, 50- 100 kilométerenként tankolni kell, hanem egy üzembiztos, rugalmas, komfortos gép, amivel kényelmesen el lehet menni hosszabb túrákra is. Nekem is van 50- es robim, autóhoz mérten így is, úgy is lassú vagyok, de ésszel és türelemmel ki lehet vele menni a világból, ötvennel.

(#9) freeapro válasza aquark (#6) üzenetére


freeapro
senior tag

bakker, ezek tényleg 4 üteműek :DD :Y :DD

(#10) aquark válasza Jack Hunter (#8) üzenetére


aquark
tag
LOGOUT blog

Mindenben egyetértek veled, ráadásul egy négyütemű 125-ös teljesítményleadása is sokkal egyenletesebb, könnyebben motorozható. Én kétüteművel csak estem-keltem. Nem vagyok egy robogó párti, de kétségkívül kényelmes, ki lehet vele menni a világból, ha az egyhengeresnek bírod a rezgéseit hosszútávon kézen-lábon. Nincs motorom, de ha vennék, csak 4 ütemű, min. 2 hengerest vennék. Kivéve ha rövidtávú commuternek kéne.

További érdekesség ennél a Suzukinál, hogy 2 főtengelye van, az alsóra a két első, fekvő henger dolgozik, a felsőre meg az álló egy henger (keress rá, kevés kép van róla, de van egy a motorjáról is a neten.)

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.