2024. június 2., vasárnap

Gyorskeresés

Repülők - F-16

Írta: | Kulcsszavak: repülő . vadászgép . f-16

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Az amerikai F-16-os, az egy hajtóműves könnyűvadász volt az első gép, amely tisztán Fly by Wire vezérlésű volt. Röviden ez annyit tesz, hogy a repülő aerodinamikailag nem éppen volt alkalmas a stabil repülésre, ezért egy számítógépes rendszer segítette a pilótát, és korrigálta a gép mozgását. Ha valakiben felmerül a kérdés, hogy miért terveznek olyan gépet, ami nem repül stabilan, akkor arra a válasz az, hogy az instabil gépek jobban manőverezhetőek, így értelemszerűen jobbak a manőverező légiharcokban is.


google

A repülő 1978-ban állt hadrendbe, viszont már a tervezése is gyakorlatilag két külön repülőgépet szült. Amikor felmerült az igény egy egyszerű, többcélű és az akkori csúcs vadászgép, az F-15-ösnél olcsóbb repülő iránt, akkor a kiírásra több repülőgépet gyártó cég is jelentkezett. Végül két cég terveit fogadták el, és gyártattak le belőlük 1-1 prototípust. Ezek voltak az YF-16-os - amely a mai F-16-os prototípusa - illetve a két hajtóműves YF-17 Cobra, amely tulajdonképpek a későbbi F/A-18 Hornet prototípusa. Utóbbi típus elkészültét főként a Navy szorgalmazta.


YF-16 és YF-17 - wikipédia

Az F-16-os csúcssebessége 2,05 mach és a legnagyobb repülési magassága 15240 méter. Átrepülési távolsága 3200km. A kabintető "buborékformája" rendkívül jó kilátást biztosít. Mivel a repülő kezelőszervei nincsenek mechanikai kapcsolatban a kezelt berendezésekkel - köszönhetően a Fly by Wire rendszernek - így sok esetben mesterséges holtjátékot hoztak létre, illetve a repülési körülményeknek megfelelő ellenerő-hatást kifejtő mechanizmusokat építettek be. Ezekre azért volt szükség, mert a pilóták ezek nélkül nem "érezték" a repülőt, úgy mint egy jószerivel mechanikus megoldással felvértezett repülő esetében.


wikipédia


google

Ebből a repülőből is több típus készült:

F-16A - Együléses változat
F-16B - Kétüléses változat
F-16C/D - Továbbfejlesztett, illetve célorientált változatok. Két fajta hajtóművel is készültek.
F-16E/F - Egyesült Arab Emírségek, illetve India részére készült változatok.
F-16I Soufa - Izraelnek gyártott változat.
F-2A/B - Japán számára fejlesztett változat, főként Japán avionikával.
F-16/79 - Egyszerűsített változat, csak prototípus készült belőle.
F-16/101 - Más típusú hajtóművel szerelt változat, szintén csak prototípus készült belőle
F-16XL - Megnövelt felszálló tömegű, nehéz vadász-bombázónak készítették őket, de végül a projekt elbukott. Csak kettő darab készült, amelyeket a NASA használ kísérleti célokra.
F-16ADF - Korszerűsített légvédelmi elfogóvadász, az USA légvédelmére.
F-16 AM/BM - Korszerűsített európai példányok.
F-16 A(R) - Hollandiában használt felderítőgépek.
F-16N/TF-16N - A haditengerészet használja a gépek. A kiképzéseken és a gyakorlatozásokon az ellenséges gép szerepét töltik be. Eredetileg Pakisztán számára készítették a gépeket, azonban az embargó miatt visszatartották őket.
KF-16 - Koreai gépek.
QF-16 - Rendszerből kivont, éleslövészeteken célként használt pilóta nélküli gépek.


wikipédia

Hozzászólások

(#1) Ми-8


Ми-8
csendes tag

Hogy ne csak orosz gépek legyenek :D

(#2) Csoffadalom válasza Ми-8 (#1) üzenetére


Csoffadalom
tag

Faja! Bár ha lehet, akkor kötekednék picit. Az F-16XL-ből 2db készült, prototípusok, mind a kettőt a NASA használja, kódjelük 848,849. Az F-15 ellen lábasának szánták a nehéz vadász-bombázó tenderen de elbukott. A 848-as bal szárnyát átépítették a határréteg lefúvó berendezés teszteléséhez. Az F-16N gépeket pedig pakisztáni megrendelésre gyártották, csak az embargó miatt visszatartották őket. Így kerültek a NAVY-hoz agresszor gépként

[ Szerkesztve ]

Ha egyedülállóval találkozunk, mindegy, mit mond, de biztos, hogy nem azért van egyedül, mert élvezi a magányt, hanem mert már megpróbált beilleszkedni a világba, de az emberek újra meg újra kiábrándítják.

(#3) Csoffadalom


Csoffadalom
tag

Még egy bibi. Az F-16ADF légvédelmi elfogó vadász. Kis mennyiségben állították szolgálatba, csak az USA légvédelmére. A C/D változatok eleve két fajta hajtóművel készültek: Pratt & Whitney PW F100 és General Electric GE F110.

Bocs az okoskodásért, csak segíteni akarok.

Ha egyedülállóval találkozunk, mindegy, mit mond, de biztos, hogy nem azért van egyedül, mert élvezi a magányt, hanem mert már megpróbált beilleszkedni a világba, de az emberek újra meg újra kiábrándítják.

(#4) #65675776 válasza Ми-8 (#1) üzenetére


#65675776
törölt tag

Az F-16 az első rendszerbe állított gép, ami tisztán FbW vezérlésű volt.

A legelső FbW vezérlésű gépnek a Tupoljev ANT-20 tekinthető, 1930-ból. Azon alkalmaztak először elektromotorokat a kormányfelületek mozgatására, miközben nem volt közvetlen mechanikus kapcsolat azok, és a kormányszervek között.

Utána 1958-ban Avro Canada CF-105, majd 1969-ben a Concorde. Utóbbi már sorozatban gyártott gép, bár az a 20 példány nem tétel. Ezek mind analog rendszerek voltak. Ahogy az F-16 kezdeti változatai esetén is. Fél évvel később viszont felszállt az első digitális FbW rendszerrel felszerelt sorozatban gyártott repülőgép is. Úgy hívták: PANAVIA Tornado.

A 3200km egyébként az átrepülési távolság, nem a hatótávolság. (Még jó, hogy háromféle van...)

(#5) Ми-8


Ми-8
csendes tag

Csoffadalom, daa-raa: Köszönöm az észrevételeket és a segítséget, javítottam. :R

(#6) Csoffadalom válasza Ми-8 (#5) üzenetére


Csoffadalom
tag

Igazán nincs mit, kollégának mindent. :D

Ha egyedülállóval találkozunk, mindegy, mit mond, de biztos, hogy nem azért van egyedül, mert élvezi a magányt, hanem mert már megpróbált beilleszkedni a világba, de az emberek újra meg újra kiábrándítják.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.