Hirdetés

2024. június 13., csütörtök

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) buherton


buherton
őstag

Lehet tudni, hogy milyen Atmel van rajta?

tely, baly, fojó, mennyél, mingyárt, telyföl, tolyás, malyd, kapú, egyenlőre, ejsd, jáccani, ahoz, fúj, hüje, muszály, alat, álok, lasan, fojtatás, ál, fontós, költsön, eggyüt, lyob (jobb?), mek, mongyak, milyért - !!! Tanúlyunk már meghejjessen irni... !!!

(#2) dajkopali válasza buherton (#1) üzenetére


dajkopali
addikt

kerestem, de nem találtam szinte semmilyen műszaki adatot

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#3) bkercso


bkercso
nagyúr

Ha ezt viselhetőnek is szánják, akkor tehetnének rá furatszerelt nyomógombokat...

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#4) rt06 válasza bkercso (#3) üzenetére


rt06
veterán

bar nem ertek a lovakoz, de mintha lenne rajta ketto is

Politikailag korrekt, valamint munkahely- és gyermekbarát aláírás, amiben egyáltalán nincsen p*na.

(#5) Béééla


Béééla
őstag

"Mikroszámítógép"
Inkább mikrokontroller.
És akkor már legyen Arduino Nano, hogy ne kelljen újabb projektet nyitni.

És itthon is nagyon jó lenne :K (csak legyen aki tanítsa)

Bélabá

(#6) haxiboy válasza Béééla (#5) üzenetére


haxiboy
veterán

Ingyen biztosan nem fogják osztogatni :(

Premium Mining Rigek és Gamer/Workstation gépek: tőlem, nektek :)

(#7) bkercso válasza rt06 (#4) üzenetére


bkercso
nagyúr

De SMD van rajta, ami hamar letörik, ha ezt valaki viselni kezdi.
Erre gondolok:

Amúgy 5k egy Arduino, tényleg én sem értem, minek ezt bonyolítani. :)

[ Szerkesztve ]

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#8) dajkopali válasza Béééla (#5) üzenetére


dajkopali
addikt

a leírásban benne van, hogy ezt belépő szintű gépnek tervezik, ahonnan pl. az Arduino a következő lépcső

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#9) buherton válasza dajkopali (#2) üzenetére


buherton
őstag

Csak azért nem mindegy, hogy AVR8, AVR32, vagy ARM magok vannak benne. :)

tely, baly, fojó, mennyél, mingyárt, telyföl, tolyás, malyd, kapú, egyenlőre, ejsd, jáccani, ahoz, fúj, hüje, muszály, alat, álok, lasan, fojtatás, ál, fontós, költsön, eggyüt, lyob (jobb?), mek, mongyak, milyért - !!! Tanúlyunk már meghejjessen irni... !!!

(#10) dajkopali válasza buherton (#9) üzenetére


dajkopali
addikt

az információhiány gondolom annak köszönhető, hogy - ahogy írtam is - egyelőre még csak prototípus létezik

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#11) kakuk.tamas


kakuk.tamas
addikt

Így toboroz/szűri az angol NSA a megfelelő példányokat. Vagy mint a munkaközvetítők, küldik ki őket majd usánkába...

No offensive...

Úriember vagyok, az a gecirendes fajta. ~ Győr ~  Apple iPhone 14 Pro  ~  Apple Watch 8 Cellular 45mm  ~ Xiaomi Mi Electric Scooter 3 ~ EBFEC VIPER MTB2 ~ Telekom 2000/1000 ~

(#12) lajthabalazs válasza Béééla (#5) üzenetére


lajthabalazs
senior tag

Az informatika tanárokat kellene képezni, botrány a tananyag és a hozzáállás. Erõs gimibe vittem Arduino-t egy szakkörre, a 3. 4. esek akkor láttak elõször forráskódot. 10 év lemaradással indulnak, miközben minden lehetõség adott. Egy Arduino kezdõ készlet egy belépõ okostelefon árának fele sincs, utóbbi mégis ott van minden általános iskolás zsebében elõbbirõl a gimisek nem is hallottak.

(#13) Polllen válasza lajthabalazs (#12) üzenetére


Polllen
nagyúr

Ha nálunk lett volna ilyen általános iskolában, most tuti nem logisztikával foglalkoznék. :)

"Odamentem egy párhoz...négyen voltak!"

(#14) Apollyon válasza kakuk.tamas (#11) üzenetére


Apollyon
Korrektor

Muhaha. Felesleges lenne ebbe plusz pénzt és energiát fektetni, amikor bárkinek a netes tevékenységét figyelik, ha akarják. De ezt biztos nagyon jól tudod, mivel twitterezel :U

Amúgy ne haragudj, de ez a téma ebben a topikban kissé röhejes. A szó pedig amit kerestél az "offense".

#1) Respect the privacy of others. #2) Think before you type. #3) With great power comes great responsibility.

(#15) mepet


mepet
addikt

Remek kezdeményezés!

Emlékszem, én középiskolában 1 évig tanultam a mikrovezérlő programozást. PIC-ekkel szenvedtünk soros programozóval. Természetesen assembly nyelven. Utáltam.
Aztán az egyetemen 8051-essel szívtunk. Utáltam.
Aztán önállóan vettem egy arduino-t. Gyorsan kitöröltem a memóriámból minden régi emléket, és ezen formájában, a mikrovezérlő programozás egy könnyen tanulható, szerethető dolognak bizonyult.

(#16) rt06 válasza bkercso (#7) üzenetére


rt06
veterán

mondtam en, hogy nem ertek hozza
a cikkben levo kis kep alapjan meg nem mondtam volna, hogy nem ilyen van rajta

Politikailag korrekt, valamint munkahely- és gyermekbarát aláírás, amiben egyáltalán nincsen p*na.

(#17) mepet válasza rt06 (#16) üzenetére


mepet
addikt

Látszik a képen, hogy felületszerelt. Mellesleg szerintem az sem lenne jobb, ha a furatszerelt alkatrész átlógó lába szaggatná ki a delivkens ruháját. :B

(#18) bkercso válasza mepet (#17) üzenetére


bkercso
nagyúr

Le kell reszelni. :)
Vagy elegánsabb a szendvicspanel-kivitelezés.

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#19) mepet


mepet
addikt

Azt hozzátenném még, hogy egy ehhez hasonló cucc kis tételben 1000Ft, nagy tételben ennek töredéke. (Természetesen a kínai árakat vettem figyelembe szállítási költséggel együtt, nem a magyar "szállításidíj+adó+kiskersáp+adó+megintszállításidíj+megintadó+nagykersáp+áfa+vám+másikadó+különadó+extraadó+illeték+mégegyszállítás+mégegyadó+termékdíj+tranzakciósilleték" kereskedők árait.)

Nevetséges mértékű beruházás, biztos megtérülés, amely 15 év múlva majd a beruházás mértékéhez mérve 10ezerszeresen fog látszani a GDP-ben...

(#20) Béééla válasza dajkopali (#8) üzenetére


Béééla
őstag

Nem akarok irdatlan gonosz lenni, de mi az a szint, ami után az Arduino már következő lépcsőfok? Mert az nálam a TTL logika összekötése.
Az Arduino így is tökéletes a kezdőknek. Egy délután alatt szélnek tudtam ereszteni egy középiskolást úgy, hogy megértette az alapokat, és talán egyedül is képes lesz apróságokat csinálni úgy, hogy nem égeti el az IO-kat. Hobbistáknak, Pistikéknek tökéletes a dokumentáció, a Zinternet tele van jobbnál-jobb könyvekkel a témában, demóprojektek százai mindenfelé, és a gyári függvények protózásra nagyon jók.

Egy abszolút teljes értékű starter kit nem több, mint 33 USD plusz esetleg VÁM-ÁFA és ezzel nagyon sokáig eljátszogathat egy kezdő.

Ez után a következő lépcső meg Xloader + AVR Studio és irány a natív C! Az is sokáig le tudja foglalni az átlagot.
Ha meg valaki nagyon perverzprofi, annak ott a Tiva, vagy CCS-el, vagy Energiával. Az már bőven elég lesz!

@lajthabalazs
Az infótanár-alapanyag meg nem véletlenül olyan, amilyen. Ha legalább az iparból kihulló selejt lenne, de általában azok, akik az iparba be se kerültek! És személy szerint letörném annak is a kezét, aki 2015-ben
az emelt infó érettségin engedi a Pascalt. Szép volt, rég volt, tegyék csak be a múzeumba! Elhaladt a világ, kezitcsókolom! Ma már egy "komolyabb" nyelvvel is lehet kezdeni, amikor tíz éveseknek Python könyvet írnak. Csak hát általában valakire rálőcsölik az informatikát, az meg mi: Word-Excel-Powerpoint, nem? Esetleg Paint meg HTML.
Nem mondom hogy mindenki legyen programozó, csak azért az informatika nem ebből áll!

Bélabá

(#21) azbest válasza dajkopali (#2) üzenetére


azbest
félisten

A raspbery pi blogjában egy jól felnagyított micro bit képen úgy tűnik, mintha ATmega32U4 (Arduino Leonardo) lenne.

Viszont mivel a hírekben arm-mal való együttműködést mesélnek, így ez lehet csak egy véglegesre emlékeztető eye-candy, mert ez nem armos atmel.

(#22) ivana válasza Béééla (#20) üzenetére


ivana
Ármester

Azért a TTL logikát összekötözni sokkal bonyolultabb mint arduinot programozni. A többi részével amúgy mélységesen egyet értek főleg az informatika tanáros résszel, röhejes, hogy olyan emberek vannak info tanárként akik 200-300 sort nem képesek kódolni értelmesen, normális nyelven. (Tisztelet a kivételnek mert találkoztam azért normális tanárokkal is iskolai éveim alatt, de a többség nem ilyen)

(#23) lajthabalazs válasza azbest (#21) üzenetére


lajthabalazs
senior tag

Egyre több helyen jelenik meg Ardunio - meg ezek szerint Atmega - ha mutatni akarnak valami elektronikát, de nem akarják túlzásba vinni. Legutóbb a Predestination detonátorának nyomon követhető vezérlője volt Mini Pro.

Amúgy sok értelme nem lenne az ARM chipnek, nincs egy épkézláb interface ezen a boardon (pld video kimenet. ethernet, az USB sem valószínü, hogy fut host módban). Mire egy LED villogtatós programmal megtölti a kissrác az Atmega-t, csak vesznek a szülei neki egy Raspberry-t.

(#24) mrhitoshi válasza lajthabalazs (#12) üzenetére


mrhitoshi
veterán

Erõs gimibe Itt van a gond. :U

PS4

(#25) azbest válasza lajthabalazs (#23) üzenetére


azbest
félisten

Nem csak raspberry pi vagy mobiltelefon szintű arm chipek vannak. Van az atmelnek jópár arm alapú mikrokontrollere [link]. Az arduino due is ilyenre épül [link].

(#26) Nekomajin válasza Béééla (#20) üzenetére


Nekomajin
aktív tag

Javasolnám átolvasásra a jelenleg hatályos gimnáziumi kerettantervet: https://docs.google.com/viewer?docex=1&url=http://kerettanterv.ofi.hu/03_melleklet_9-12/3.2.16_informat_9-12.doc

A lesajnált informatika tanárok nevében.

[ Szerkesztve ]

(#27) adrian360


adrian360
őstag

tudom levagyok maradva, de egy miért kell viselni egy számitógépet ? és azon belül egy 11-12 évesnek miért kell viselni ?

(#28) azbest válasza Nekomajin (#26) üzenetére


azbest
félisten

Az egy dolog, hogy van egy keret tanterv. Viszont mégis nagy eltérések vannak az iskolák, de még a tanárok közt is. Iskola részéről rengeteget számít, hogy van-e egyáltalán a mai technikai szint bemutatására alkalmas infrastruktúra, eszközök. A tanárok részéről pedig sokat számít, hogy egy lelkesebb, naprakészebb emberről van szó, vagy pedig egy olyanról, aki 20 évvel ezelőtti jegyzeteinél megragadt. Persze ez nem csak a tanárok hibája, mert a lelkesedés hamar alábbhagy, ha pici pénzért ő a mindenes, akik nem csak tanít, de még a sz@rból is neki kell várat építeni és életben tartania az elektronikai hulladék szintű felszerelést.

Szerintem a legtöbb probléma forrása itthon az, hogy a látszat mindig sokkal fontosabb, mint a problémák megoldása. Sosem az számít, hogy valami működjön, hanem az, hogy a felsőbb szintnek azt mondjuk minden ok, különben mi leszünk a problémásak és annak következménye lesz. Nem hiszem el, hogy nem látják fenn a problémákat, inkább arról van szó, hogy nem szabad róla beszélni. :U

(#29) azbest válasza adrian360 (#27) üzenetére


azbest
félisten

Okos a telefon, okos az óra, okos a szemüveg... idővel teljesen hétköznapi és általánosan elterjedt lesz a viselhető számítógép. Szerintem teljesen jó ötlet, hogy ne a múltba, hanem a jövőbe mutató dolgokkal ismerkedjenek a gyerekek. A mai kisiskolások már ebben nőnek fel, a korábbi generáció pedig mindig picit idegenkedik ezekkel szemben. :)

(#30) Nekomajin válasza azbest (#28) üzenetére


Nekomajin
aktív tag

Teljesen igaz, amit írtál az iskolák és a tanárok közötti különbségekről. (Nálunk például azért nem lehet használni minden gépet, mert _nincs_egér_.)

Én csak arra akartam rámutatni, hogy igen komoly törvényi szabályozás alá esik, hogy a tanár mit tanít. Nem csak informatikából, hanem bármelyik más tantárgyból is. Ezek után kijelenteni, hogy az informatika tanárok mind kibukott senkik, akik semmihez sem értenek, eléggé nagy meggondolatlanság.

Na meg aztán nem csak az elit gimnáziumok léteznek, és még onnan se lesz mindenki programozó. És bár a kerettantervben van programozás blokk, akkor sem alapismeret a mikrokontroller programozás. Tökéletes téma szakkörre, esetleg fakultációra, de semmiképpen sem alapórára.

(#31) lajthabalazs válasza Nekomajin (#30) üzenetére


lajthabalazs
senior tag

Jó kis irodai alkalmazott képző ez a tananyag. Valahol helyes a motiváció: eszközt adni a diákok kezébe a jövőben előrelátható feladatokhoz. De ezt valamikor alsóban kellene megtanulni, utána már aktívan kellene használni. Egy kilencedikest, aki matematikából függvényanalízist tanul, nem azzal kellene untatni, hogy melyik programmal kell fényképet retusálni, és hogy hogyan kell jelszóval védeni egy Word dokumentumot.

(#32) Szederp


Szederp
csendes tag

Bizony bizony, nem lehet a droid képzést megfelelő időben elkezdeni. Tessék fiam, kütyüzz! Úgyis egy irodában rohadsz meg a gép előtt. legalább gyorsabban fogod termelni nekünk a profitot. Milyen ötlet is volt nemrég az USA-ban? Nem szükséges a kézírást megtanulni, elég gépelni.

(Éééééééééééés bónuszként sikerült egy afrikai származású embert is belenyomni a kis PR hányásba, hadd szóljon még egy kanál multikulti propaganda is. Aztán a google, az Apple meg a Yahoo karöltve síránkoznak, hogy a programozóik közül kb 1% fekete. Nem értik.)

(#33) mrhitoshi válasza lajthabalazs (#31) üzenetére


mrhitoshi
veterán

Talán azért untatják fényképretusálással, mert 9.-ben nincs elengedő matematikai tudása ez embernek. 9.-ben nem tanul senki analízist. Ezek mellett meg szinte ma már csoda, hogy ha a diákok meg tudnak oldani egy másodfokú egyenletet. Szóval alapvetően nem a tananyaggal van gond, hanem a magyar iskolarendszerrel. Felesleges ennyi gimnázium, és több pénzt kellene fektetni a szakközepekbe, mint ahogy kint teszik. És kicsit átalakítani a technikum-egyetemi rendszert, mert az is hajmeresztő. (Ausztriában például a technikumon oktatnak matekot is) Ha ez meg van, akkor jöhet a tananyag a különböző iskola típusoknak megfelelően. Egy gimnáziumba például felesleges oktatni programozást, mert ez már nagyon szakirány. Maradjanak csak az irodai programoknál, a szakközepekbe pedig tegyenek több pénzt, hogy jusson pénz mindenre. Eszközök, idő, stb.. Aztán majd a gyerek eldönti, hogy mivel akar foglalkozni.

[ Szerkesztve ]

PS4

(#34) Nekomajin válasza lajthabalazs (#31) üzenetére


Nekomajin
aktív tag

Szerinted reális, hogy egy alsós diák táblázat- és adatbázis-kezelést tanul, és meg is érti? Hallottad már azt a kifejezést, hogy életkori sajátosságok? Ráadásul a legújabb kerettanterv alapján alsó tagozatban heti fél vagy egy informatika óra van. Komolyan gondoltad, hogy ennyi idő alatt, ilyen korú gyerekek készség szintjén megtanulják használni az irodai alkalmazásokat?
Egyébként pont alsóban van algoritmizálás, valamilyen vizuális eszköz (többnyire Logo) használatával.

Azt kéne elfogadni, hogy a világ nem csak informatikusokból áll. A programozás messze nem alapkésség. (Az algoritmizálás igen, de azt tanulják informatikából, matematikából és természettudományokból is.) Ellentétben az irodai alkalmazások használatával, ami manapság alapvető elvárás a munka világában. Már a kétkezi munkásoknál is egyre inkább.

(#35) lajthabalazs válasza Nekomajin (#34) üzenetére


lajthabalazs
senior tag

Persze hogy megérti. A Word nem más, mint egy okos ceruza, táblázat meg van az elsős matekkönyvben is. Nézz meg egy másodikos Zrínyi feladatsort, és akkor nem fogsz ilyen keveset gondolni a hétévesekről. Nem kell túlmisztifikálni az Office csomagot. Az adatbázis kezelés sem varázslat, ezért is szomorú, hogy sok helyen informatikus kell ahhoz, hogy egy adatbázisból adatokat kérdezzenek le.

A legtöbb munkakörben profitál a munkavállaló abból, ha meg tud írni egy scriptet, ami keres, batch műveleteket végez, automatizál egy mindennapi folyamatot. Ha tud írni egy crawlert, amivel adatokat gyűjthat a webről, bele tud nyúlni egy weboldal forráskódjába. Egyre több eszköz kínálja a funkcionalitását programozható felületen. Előbb utóbb a villanyszerelő sem drótokat fog összedugdosni, hanem vezérlést ír a lakásautomatizálási rendszerhez. Az algoritmikus gondolkodás, és néhány programozási nyelv készség szintű ismerete elengedhetetlen szerszám lesz minden munkakörben.

Ehhez képest Logo nincs alsóban informatika órán, mert alsóban nincs már informatika óra.

(#36) Nekomajin válasza lajthabalazs (#35) üzenetére


Nekomajin
aktív tag

Te komolyan gondolod, amit leírsz, vagy csak trollkodsz?

Egy tantárgyi versenyen a diákoknak jó, ha az 1%-a vesz részt. A diákok többsége hozzá sem tud szagolni egy verseny feladatsorhoz.

Az Office csomag nincs túlmisztifikálva. Egy 6-8 éves gyereknek nincs annyi matematikai ismerete, hogy kezelni tudjon egy táblázatkezelőt. Nem azért, mert hülye, hanem azért, mert még nem tart ott a fejlődésben.

A legtöbb munkakörben profitálna a munkavállaló az általad leírtakból. mint ahogyan a 4-5 idegen nyelven való folyékony írás és beszédből, a mérnöki, a mezőgazdasági, a közgazdasági, a jogi, az orvosi vagy éppen az oktatási ismeretekből is. A világot mégsem a polihisztorok özönlik el. Vajon mi lehet ennek az oka? (Netán úgy gondolod, hogy a sebészetet meg a magfizikát is általánosban kéne tanítani?)

Alsóban pedig lehet informatika óra a szabadon tervezhető órakeret terhére. Erről az iskolák saját maguk döntenek. Kerettanterv is készült hozzá, és bizony tartalmazza az algoritmizálást és a teknőcgrafikát.

(#37) hocico


hocico
tag

jó kis cucc, kiderül mi lesz belőle

47 db DVD-nyi xxx képgyűjtemény eladó **** keresek: Dishonored tarot kártya, Quake 3 a Steamen **** virtual-analog szintetizátorok, lego készletek

(#38) Polllen válasza lajthabalazs (#35) üzenetére


Polllen
nagyúr

Amiket felsoroltál, az szerintem speciális szaktudás. Erre semmi szükség az általános iskolában.

Ez a program az angoloknál is nem más, mint tehetségkutatás. Nagyon kis százaléka fog a 11-12 éveseknek foglalkozni ezzel, nekik viszont nagyon jó ugródeszka lehet.

[ Szerkesztve ]

"Odamentem egy párhoz...négyen voltak!"

(#39) lajthabalazs válasza Nekomajin (#36) üzenetére


lajthabalazs
senior tag

A lányom osztályából - síma körzeti iskola - 30-ból 7-en, tehát 23% indultak a versenyen, és értek el 80 pont fölötti eredményt a 125-ből. Lehet hogy a te környezetedben ez elérhetetlen szint, én ilyen gyerekeket ismerek. Lehet hogy csak a jó tanár hozza ki belőlük, meg a speciális matematikai program, amit az iskolába vittem, de sok gyerek rákap a logikára - életkori sajátosság.

Az, hogy az Excelnek vannak pénzügyi, statisztikai és még ki tudja milyen kiegészítései, amikben vannak bonyolultabb függvények, nem jelenti azt, hogy bonyolult benne a táblázatkezelés matematikája. Azon a szinten amelyiken egy általános iskolás életéhez szükséges, egy általános iskolásnak használnia kell tudni: táblázatokban rendszerezni azt, ami táblázatokba való. Ehhez jellemzően elegendőek a SUM és SUMIF függvények esetleg a pivotálás, és ezeket használnia is kell tudni. Word-ben szemantikusan formázott szöveget szerkeszteni, és dupla soremelés helyett növelni a bekezdések közti sortávot, tabok és space-ek sokasága helyett jobbra renddezni a jobbra valóakat, szintén nem varázslat. Egy prezentációs anyagot összeállítani képeket méretezni... milyen komplexitásról, és gyerekek által felfoghatatlan belső logikáról beszélsz?

Egy gyerek, aki teljesen jól boldogul egy számítógépes játék által kreált virtuális világban, megérti, átlátja és saját céljaihoz használja a szabályokat teljesen alkalmas.

Egy mai "értelmiségi" pozíció betöltéséhez valóban nem kötelezőek az agrár és orvosi ismeretek, de az angol szakmai ismerte kötelező, és nem lehet megfelelő gazdasági, jogi és pénzügyi ismeretek nélkül boldogulni. És ebbe a körbe kúszott be az utóbbi években a mélyebb informatikai ismeret.

Szóval rajtam a sor megkérdezni, hogy te csak trollkodsz-e, és igazából tisztában vagy vele, hogy milyen irányba tart a világ, vagy tényleg ennyire távol állsz a modern munkaköröktől? Nem szégyen kőművesként, gipszkartonozóként becsületes munkából élni, és való igaz, hogy annak aki téglákat rak, nincs szüksége programozásra, de ne húzza vissza a következő generációkat, akik már a 3D nyomtatott beton korszakában fognak felnőni.

(#40) Nekomajin válasza lajthabalazs (#39) üzenetére


Nekomajin
aktív tag

A probléma az, hogy a te mintád nem reprezentatív. Az, hogy egy osztályból ennyien indulnak matematika versenyen, már önmagában kiemelkedő eredmény. De még így is ott van a másik 3/4-ede, akik meg nincsenek ilyen szinten. Azért mert a környezetedben viszonylag sok okos gyerek van, még nem jelenti azt, hogy országos szinten is ez a helyzet. Elég csak megnézni a különböző kompetencia felméréseket, vagy a felvételi eredményeket.

Nagyon nagy probléma az a folyamat, ami évek óta tart a magyar oktatásban, és ennek az egyik oka pont az, hogy egyre korábban, egyre gyorsabban, egyre többet vár el a gyerekektől a rendszer. És erre rájátszanak azok a szülők, akik olyan szerencsés helyzetben vannak, hogy minden környezeti tényező megvan a gyerekük optimális, vagy annál gyorsabb fejlődéséhez. És nem csak arról van szó, hogy jó-e a tanár, vagy van-e spéci matekos szoftver az iskolában, hanem arról is, hogy a gyerek kap-e otthon enni, vagy egész nap az köti le a figyelmét, hogy a menzán végre jól lakhat. Ki tudja-e magát pihenni, vagy hajnalban kell neki kelni a buszhoz/vonathoz. Tud-e otthon gyakorolni? Van-e kivel és mivel gyakorolni? Ösztönzik-e egyáltalán a szülei és a környezete a tanulásra? Van-e sikerélménye? Rengeteg tényező együttes meglétének kell ahhoz teljesülni, hogy egy osztály negyede jó eredményt érjen el egy matek versenyen.

Remélem, nem érted félre, mert a sok okoskodóval ellentétben te valódi érveket hoztál, de szerintem nem látod valósan a helyzetet, mert a környezetedben lévő minta felül reprezentált. Amit te alapvető elvárásnak tartasz, az nem egyezik meg a korosztály átlagos fejlettségi szintjével. Az alsós gyerekek még nem tudnak absztrakt módon gondolkozni. Érzékszervi ingerekre van szükségük. A táblázatkezelő program közelebb áll egy konzolos C kódhoz, mint a diákok igényeihez. (Nem is értem, hogy az alapvető szövegszerkesztést meg prezentáció készítést miért hoztad példának. Én úgy gondoltam, hogy abban nincsen vita köztünk.) Az, hogy a gyerek készség szinten megtanulja használni a perifériákat és a felhasználói felületet, nem jelenti azt, hogy matematikai és logikai műveleteket is ugyanolyan szinten tud végezni.

(#41) lajthabalazs válasza Nekomajin (#40) üzenetére


lajthabalazs
senior tag

Azzal én is egyetértek, hogy a gyermeknek ingerekben gazdag fizikai környezetben kell élnie, fejlesztenie a testtudatát, a motorikus és finommotorikus készségét. Kell a zene, a testmozgás. De ahogyan az olvasással már fiatal korban kilépnek a gyermekek a valóságból és a fantáziűjukat fejlesztik beleélik magukat olyan helyzetekbe, amiket nem tapasztaltak, belebújnak a karakterek bőrébe,, ugyanígy képesek arra, hogy megértsék egy programozási környezet szabályait. A lányommal a blockly games-t próbáltuk, és tényleg csak a nyelvi nehézségek miatt kellett feladni. Az egyszerűbb feladatokkal könnyedén megbírkózott elsőre.

Szerintem az építőkockák, a lego és a technik lego természetes következő lépése a Scratch és az Arduino. Ahogyan 6-7 évesen elsajátítottuk a fogaskerekek logikáját, ugyanolyan könnyedséggel érti meg egy gyerek a vezérlési szerkezeteket, és lesz ura a digitális világnak.

Ellentétben azonban a technik lego-val, ami nem volt - és még mindig nem - olcsó, az informatika terlülete sokkal demokratikusabb. Amelyik háztartásban van tévé előfizetés (88% ?!), ott fizikailag volna lehetőség a gyerekeknek arra, hogy elkezdjék megszelidíteni a biteket egy 20e Ft-os használt számítógéppel és egy 1200Ft-os Arduino nano-val. Nem csak azért, mert hasznos készségeket sajátíthatnak el, hanem azért, mert az így szerzett gondolkodásmód az élet sok területén a javukat szolgálja majd.

Tény, hogy sok gyereket nem segíti, vagy egyenesen visszafogja a környezete, család, barátok, tanárok... de pont ezért kellene az államnak, az oktatásnak élen járnia a változtatásban. Minden tárgyba beépíteni az informatikai eszköztárat. És ez főleg a természettudományok esetén könnyen jelenthet szoftverfejlesztést is. Kezdve a prímszámok listázásától a fizikai szimulációkon keresztül a kooperatív ágensekig.

Az Office nekem mindig kicsit kilógott, annak ellenére, hogy egy évtizede használom különböző verzióit, írtam benne komolyabb makrókat, nem lettem power user, úgyhogy valószínüleg nem ismerem azokat a mélységeket, amikről te beszélsz, egy-egy összetettebb feladatnál egyszerűbb volt berántani mindent egy adatbázisba és ott kezelni az adatokat, vagy feldolgozni egy scripttel. Úgyhogy inkább nem az Excelt hoznám példának. Szóval én kinézem valakiből, aki elsajátította az alsó tagozatos kurikulumot, hogy ha elmagyarázom neki, hogy mi az az adatbázis, a természetes illesztés, a csoportosítás, a szűrés, projekció, akkor tud naiv megoldást adni az elé kerülő feladatokra, mondjuk egy webshop komplexitású adatbázisban. És néhány hétnyi tréning után fel tud programozni egy termosztátot vagy egy liftvezérlőt valamilyen kényelmes nyelven.

[ Szerkesztve ]

(#42) azbest válasza azbest (#21) üzenetére


azbest
félisten

Valakinek sikerült kinéznie egy címet a BBC kütyüvel kacsolatos egyik videóból: http://bug.iotoy.org/bug

Ott már le is tölthető a fejlesztő környezet hozzá. Szimulátor is van benne.
ATm32U4DFU szerepel a FAQ-ban.

[ Szerkesztve ]

(#43) Degeczi válasza lajthabalazs (#41) üzenetére


Degeczi
nagyúr

Tök jó ez a Blocky games, köszi, :) és választható benne magyar nyelv is!

(#44) lajthabalazs válasza Degeczi (#43) üzenetére


lajthabalazs
senior tag

Én meg neked köszi, a magyar valószínüleg azóta került bele. Akkor nekiugrunk mégegyszer holnap úgyis apa nap van tanítás nélküli munkanap okán.

[ Szerkesztve ]

(#45) Reggie0 válasza mepet (#15) üzenetére


Reggie0
félisten

Ezt hogy lehetett utalni? Az ember es gep kozott az assembly a legbensőségesebb kapcsolat.

(#46) icebolt93


icebolt93
csendes tag

Te jószagú atyaúristen!
Lajthabalazs vagy kicsoda. Aki komolyan gondolja ezt a dumát, hogy ez alapkészség meg oktatni kellene így meg úgy az nem normális. Az, hogy a világban túl van bonyolítva minden, az nem azért van, mert nekünk baromi jó, hanem kell a profit a sok cégnek. Mivel nem tudnak már újat kitalálni , ezért már túúlbonyolítanak mindent. Nagyon remélem ,hogy soha nem fog előállni az a helyzet, hogy a villanyszerelő valami vezérlést fog írni valamihez. Mi a ló**arnak, mikor ott egy egyzserű villanykapcsoló, ami tökéletesen működik, sokkal olcsóbb, és semmiféle ökörséget nem kell neki írogatni. CSak megnyomod a kezecskéddel és működik. Én tanultam Logo-t pl. az iskolában, az elisemerem ,hogy hasznos volt. De szerintem az már a szánalmasabbnál is szánalmassabb, hogy lassan programozó kell az autószerelő mellé. :W

(#47) bkercso válasza icebolt93 (#46) üzenetére


bkercso
nagyúr

Pedig kell - attól függetlenül, hogy kellene-e.
A villanykapcsoló meg marha egyszerű: hétmilliárdan vagyunk, és az elmaradottabb régiók - Kína, India: az emberiség harmada - egyre jobb életszínvonalra tör. Eddig a fényforrások hatásfokát növelték, de már elérték az elméleti maximum felét, így most a vezérléssel lehet a jövőben nagyot spórolni. Márpedig az össz. villamosenergiafogyasztás 15%-a világításra megy el...

[ Szerkesztve ]

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#48) lajthabalazs válasza icebolt93 (#46) üzenetére


lajthabalazs
senior tag

Nem szánalmas, hogy programozó kell az autószerelő mellé, hanem drága, ezért ha választani kell két autószerelő közt, akkor nagyobb esélyekkel fog indulni az, amelyik nem esik pánikba, ha valahol el kell térni a betanított munkafolyamattól, meg tud nézni egy logfile-t, patchelni a szoftvert, frissíteni a drivert, átírni egy config file-t, vagy egy init scriptet. És ott is vagyunk a programozásnál.

Egy multinál az emberek 90%-a szakértők által specifikált optimális folyamat rá eső darabját végzi, és csak azért nem helyettesítik automatával, mert úgy kell érintkeznie a fizikai világgal és más emberekkel, ahogyan egy gép még képtelen, vagy gazdaságtalan. De ezek a pozíciók szépen meg fognak szűnni. A szoftverek egyre fejlettebbek, így egyre komplexebb feladatokban cserélhetik le az embert.

Néhány példa:
- Telefonos kisasszony cseréje automata telefonközpontra. A gép fejlődött, az emberek megtanultak tárcsázni és egy munkakör, ami a telefon terjedésével robbanásszerűen szívta fel a fiatal - gyakran látássérül - lányokat, egyik napról a másikra megszűnt.
- Ügyfélszolgálatosok helyett automata ügyfélszolgálat
- Banki alkalmazottak helyett netbank
- Brókerek helyett online forex és plus500
- Bolti eladók helyett webshopok
- Állami bürokraták helyett ügyfélkapu
- Összeszerelő üzemekben gyári munkások helyett robotok
- És nem vicc, Magyarországon is van kereskedelmi forgalomban olyan traktor, amit a gazda felprogramoz hogy hol eressze le, hol emelje fel a szerszámot, hogyan menjen végig a földön, és utána csak beállítja az elejére és megnyomja a gombot.

Lehet hogy fogyasztóként azt érzed, hogy az élet egyre bonyolultabb, és az egész csak azért van, hogy újabb és újabb cuccokat tudjanak neked eladni. De a másik oldalon, a termelés oldalán azért lesz minden "egyre bonyolultabb", mert így 10 emberből 9-et le lehet építeni, és elég megtartani egyet, aki átlátja, felügyeli fejleszti vagy finomhangolja a többieket helyettesítő rendszert. Még akkor is megéri, ha duplájára kell emelni a bérét.

A folyamatnak van egy másik oldala is: a 10 emberből az az egy, akit magasabb béren megtartottak lesz az a fogyasztó, akire a termékeket, a marketing és értékesítési láncot szabják. Ő átlátja és tudja használni azokat a termékeket, amiket te már túl bonyolultnak tartasz. Neki fognak értékesíteni. És ő már nem egy embert akar aki eladja neki, aki kijön és frissíti a szoftvert, aki beállítja, és mindezekért mégegyszer kifizeti a termék árát, rejtve jutalékként vagy nyíltan telepítési költségként. Review-kat szeretne, és webshopot, és automatikus frissítéseket, és konfigurációs felületet. És ezért már az sem gond, hogy nincs értékesítő munkatárs, karbantartó csapat, csak egy weboldal.

Szóval ha 22 évesen (valamiért az aliasodból erre tippelek) bonyolultnak látod a téged körülvevő rendszereket, akkor gyorsan változtass valamin, mert 50 éven át fogsz még dolgozni, és már most vesztésre állsz a jobb állásokért folytatott versenyben.

[ Szerkesztve ]

(#49) bkercso válasza lajthabalazs (#48) üzenetére


bkercso
nagyúr

És mi lesz azzal a 9-el? Ez a gond a költségcsökkentő innovációval, hogy leragadtak sokan ennél a gondolkodásnál, viszont ez nem teremt munkahelyeket, helyette válságokat termel ki magából... Amit a kínaiak csinálnak, hogy olcsón elérhetővé tesznek széles rétegek számára minden félét, életképesebbnek tűnik ma.

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#50) mrhitoshi válasza bkercso (#49) üzenetére


mrhitoshi
veterán

Igen, viszont Kínán és Indián, illetve ma még fejletlen Afrikai és más haramadikvilágbeli országokon kívűl öregedő társadalmakról beszélünk. Ennek valamikor az lesz a következménye, hogy a trd igazodik a technológiai fejlődés által kreált fejetlenséghez. Anno az ipari forradalom korában is ezrek kerültek utcára, sőt durvább volt a helyzet, mégis hozzánőtt a trd. Nem kell annyi gyereket nemzeni, ennyi a megoldás. A többit meg majd hozza magával az űr iparosítása.

PS4

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.