Retro gányolás: 56 éves objektív digitális fényképezőgépen

Szeretem a régi filmes gépeket, csak sajnos mindig béna voltam filmre fotózni. Akadt viszont otthon egy Smena 4 (Smena más írásmódban) gép, de egyrészt nem tökéletes, másrészt, mint mondtam, béna vagyok filmre fotózáshoz.

A Smena 4 az '50-es évek végének "olcsó" kompaktja volt – tükör nélküli, átnézeti keresős masina. Ötféle + B záridő volt beállítható rajta, a 4-es modell már vakupapuccsal, időzítővel készült (full extra!), bakelit vázú fényképezőgép. Nem cserélhető objektíves kialakítású egyébként, és 35 mm-es filmre dolgozott. Az objektíve 40 mm-es gyújtótávolságú. Bővebben itt lehet róla olvasni...


A Smena 4

Érdekes lett volna feltenni valamire az objektívét, mert jó kis retro lencse a kb. 55-56 évével, és a Smena 8M-mel szemben ez nem olyan gyakori; illetve az objektíve sem könnyen levehető (amennyire emlékszem, annak valami értelmesebb szabvány az objektíve, T43 - itt a másik átalakítás). Igazából Smena 4 lencse átalakítást bármire, nem is találtam a neten.

Jó lett volna az 1100D-re feltenni, de Canon EOS bajonettre túl kicsi a képsíktávolsága; nem a szenzorra jön létre a kép, sehogyan nem állítható élesre, csak nagyon közelre (makró... :D ). Be kéne tenni az objektívet a tüköraknába, az meg nem megy, mert ott a tükör.

Kompaktra megint nem érdemes próbálkozni, egyrészt nem tudom semmilyen kompakt elektronikáját átverni, hogy objektív nélkül működjön, másrészt a legtöbb kompakt szenzora annyira pici, hogy nem lenne értékelhető a kép (és kb. egy 250-300 mm-es teleobjektív gyújtótávolságát adná).

Hirdetés

Viszont nemrég került hozzám egy micro 4/3-os Olympus E-PL1 MILC... a m4/3 rendszernek pedig 2 cm a bázistávolsága... Megvalósíthatónak tűnt a dolog.
Lemértem a Smena képsíktávolságát. A komplett központi zár-objektív egységet egyszerű leszedni a gépről, ezek egybe vannak építve, és a filmsíktól kb. 2,69 cm távolságra van az a 4 csavar, ami az egységet tartja.
A zár hátulján van egy kör alakú domborítás, ami hátrébb lóg, kb. 1 mm-t, mint a felfogató csavarok távolsága (és az átmérője kb. azonos a m4/3 bajonett belső átmérőjével). Tehát kb. 6 mm-re kell a m4/3 bajonett síkjától elhelyezni a zár-objektív egység leghátsó pontját.


Az objektív és a zár leszedve

A feladathoz felhasznált vázsapkám 7 mm vastag volt. Lecsiszoltam simára, majd kivágtam a közepét, ahol a Smena objektív be fog nézni. Forró pákával elkezdtem beleolvasztani a zár belső oldalán levő domborítás körvonalait (se Dremel, se maró, se satu, se semmi nincs otthon, ez volt). Na, ezzel szívattam meg magam, mert egyrészt nem kellett volna belemarni (elég vastag volt a sapka anyaga), másrészt pákával nem lehet sima felületet létrehozni.

Ezután egy fél délutánnyi reszelés következett, mire helyrehoztam a pákás károkat, megfelelő simaságúra hozva a kör alakú vájatot, illetve kialakítottam a Smena zár hátulján levő kioldókar felfogatása helyén is egy bemélyedést a vázsapkán.


Az objektív helye a vázon

A Smena zár hátuljáról az említett kart levettem. Ez a kar egy kis csapot mozgat, ami a zár felhúzott állapotában kioldja azt. A karra egy hulladék fémdarabot akasztottam, amit a másik oldalról a vázsapka tart, és oldalra kilóg a Smena objektív alól. Ez azért kell, hogy összeszerelt állapotban ki lehessen nyitni a Smena zárját – a B záridő jó tulajdonsága, hogy amíg nyomódik a kioldó, nyitva marad a zár. A vázsapkában pont eléggé szorul a "kioldókar", így könnyen rögzíthető a zár nyitott állapotban, de a digitális vázon hosszabb záridőket választva, akár a Smena zárjával is elkészíthető a kép (nem beszélve többszörös expozíciókról stb.)

A Smena zár-objektív egység felfogatása volt még probléma a vázsapkára. Végül slendrián módon két fémfület csavaroztam a zár sarkaiba, és ezek a vázsapka peremébe vájt kis horonyba kapaszkodnak. Bőven eléggé összeszorítják a két részt, nem esik szét – csak hát borzalmas ronda. :D
Mondjuk gányolás ide vagy oda, a külseje az egésznek lényegtelen, az a lényeg, milyen képet ad! Különben is, az egyetlen vállalható eljárás a komplett m4/3 bajonett és megfelelő hosszúságú tubus forgácsolása lett volna egy gépműhelyben, a végén csavarfészkekkel a Smena zár rögzítéséhez – erre sem idő, sem pénz nincs. Meg azért azt sem gondoltam volna, hogy a vázsapkából ilyen nehéz lesz kialakítani a megfelelő vastagságú felületet.

Mivel a vázsapka vastagsága nem lett megfelelő, kellett némi alátétet gyártani a Smena zár és a sapka közé, 1-2 réteg vastagabb fóliával sikerült nagyjából eltalálni a képsíktávolságot. Mivel finoman szólva sem borotvaéles az objektív képe, még az is kérdés volt, hogy egyáltalán mikor jó, és mikor nem. :D
Jelenleg még a fókuszskála sem pontos, 1,3 m helyett kb. 2 m a közelpont, a végtelen pedig kicsivel a végtelen jelzés előtt van – de van! – és mivel úgyis a váz LCD-jén állít élességet az ember, ezek nem olyan nagy gondok.


Az E-PL1-en

Az eredmény igazolta az elvárásokat; sajnos a m4/3 szenzor mérete fele egy 35 mm-es filmkockáénak, így csak az objektív képének közepe hasznosul. Ez az amúgy sem fényes optikai felbontást rontja, és elveszítjük a kép szélén jelentkező hibákat, amik jelentősen hozzátennének a retro hangulathoz. A másik gond, hogy a fele szenzorméret miatt a gyújtótávolság szorzója 2, azaz a 4 cm-es objektív 40 mm helyett 80 mm-esnek megfelelő látószöget ad.

És mindezek ellenére nagyon jó :) Nem sokat fényképeztem még vele, de kellemesen retrós a képe. Nem túl éles, és kicsit a lyukkamerára hasonlító módon nagyon széles az éles tartománya. Amúgy pedig, mivel a Cmenáról származó egységet nem kellett szétfaragni, bármikor visszatehető a saját vázára, ami a tokjában pihen. (Még retróbb lett volna, ha a PL1 belefér a Smena tokjába, de éppen nem. :( )

Valami ilyesmit lehet elkövetni vele – egyet kivéve az összeset fekete-fehér JPEG-be fotóztam, a színes képet ORF-ből Rawtherapee-vel hívtam elő, zajszűrésen és a színek beállításán kívül semmilyen korrekció nincs rajtuk (a JPEG-eket sem vágtam). Nagy része egy reggeli sétán készült Pécs belvárosában, olyankor volt idő rá a nap világos részében. :D Szóval lejjebb egy kis streetfotós bénázás. Portré nincs, ha esetleg lesz egyszer, akkor beteszem. További képeket itt lehet nézegetni :)


Ez a Smena zárral készült, a többi az Olympuséval

Hogy filmre milyen a képe, azt a korábban említettek miatt nem tudom megmutatni; Smena 4-gyel fotózott képet nem is találtam a Google-n sem – helyette 8M és Symbol képeket linkelek ide a végére, hogy legyen összehasonlítási alap ;) Az Interneten elég sok, Smenával készült képet lehet találni, de nagyon sokszor csak "Lomo" névvel illetik a kamerát, amiből nem derül ki, pontosan mi volt – ez amúgy nem egy nagy hiba, mivel az objektívek nagyon sokáig változatlanok voltak a GOMZ-LOMO gyártmányokon.

http://microsites.lomography.com/smena/smena8m/gallery/daylight/18
https://www.flickr.com/photos/kailos/sets/72157606866568276/

Itt pedig az ötletadó; Timur Civan 100 évnél is öregebb objektívje egy 5DMKII-n, illetve a másik, amikor egy komplett Piccolette Contessa-Nettel gépet tett Jason Bognacki tükörreflexes vázra.

Mindenesetre megérte a kis orosz lencsével macerálni; ha túl szűk is a látószöge, nem is olyan hű de retro a képe, de eléggé az, hogy érdekes képi hatásokat lehessen vele kelteni. (És az ekv. 80 mm pont jó portrézni...)

Azóta történt

Előzmények