Hirdetés

2024. június 2., vasárnap

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) joeetm


joeetm
tag

Hozzászólok amihez tudok talán, bár több tudással valószínűleg én sem rendelkezek, de hasonló ötlet már motoszkált az én fejemben is, csak még ennyire sem végiggondolva.
Szóval, a lendkerék szerintem fölösleges, mert a ugye a benzin/dízelmotorral ellentétben a villanymotor alapból tud lendületet szerezni kiépítése miatt, a lendkerék szerepe meg inkább a nyomatékkilengések csökkentése.
A másik kérdés pedig ott merül fel ügye hogy egy belső égésű motornak a maximális fordulatszáma legyen olyan ~7000 rpm, viszont amíg felpörög erre a fordulatra már túllépte azt a pontot ahol a legtöbb nyomatékot adja le, és persze általában a legnagyobb leadott nyomaték, és a legnagyobb leadott teljesítmény se azonos fordulatszámon van.
A villanymotor viszont ugye ha a felépítése megengedi, a maximális nyomatékot le tudja adni nagy és kis fordulatszámon is.
Szóval szerintem, ha csak fordulatszámot szabályzol az kevés, ha a belsőégésű motorokéhoz hasonló működést akarsz elérni. :))
És természetesen lehet hogy teljesen rossz amit leírtam :DDD

_Az a hülye aki nem normális_

(#2) Teasüti


Teasüti
nagyúr

Csak kontárkodom, de amennyire én tudom a villanymotoroknál az áramfelvétel egyenes arányban nő a leadott teljesítménnyel (teljesítmény = feszültség × áramerősség). Ezt egy áramgenerátorral lehetne talán ilyen módon vezérelni, bár 60A és a három fázis azért nem az Aliexpress kategória.
Még nem is hallottam ilyen jellegű megvalósításról, bár lehet a szakmabeli fórumtársak azonnal rávágnak vmi okosat.

Amúgy had kérdezzem meg mi értelme van lebutítani a villanymotort?
Elég nagy fegyvertény, hogy állandó nyomatékkal rendelkezik, és hidd el a kerekeket ki fogja tudni pörgetni így is úgy is. Ha ezt az erőforrást egy hagyományos hajtásláncba (kuplung, nyomatékváltó) építenéd, akkor borítékolható, hogy nagyobb lesz a mosolyfaktor egy akármilyen robbanómotorénál.
Nekem még nem volt villamos járművem, de motorozásból kiindulva ha alul is olyan jól húzna, mint felül (fordulatszám), akkor fülig érne a szám.

(#3) TheLázs válasza Teasüti (#2) üzenetére


TheLázs
csendes tag

Lelövöm a poént: csapatós autót szeretnék építeni 1/10 1/8 vagy 1/5 méretben. Az informatika és a mechanika részét egyaránt egy 1/10 környéki lego modellen szeretném próbálgatni, persze messze a teljes terheléstől, ez segítséget adna a komoly változat megfelelő tervezésében.

Rengeteg buktatóm lesz, az már jól látszik.

A villanymotort azért szeretném lebutítani, mert így "hitelesebb" lenne az élmény. Én nem fordulatszámot szeretnék szabályozni, hanem a fordulatszám és a gázállás függvényében a motorra jutó elektromos áramot. Még a pneumatikus motorokon is gondolkoztam, arról nem is beszélve, hogy a pirinyó repülőgépmotorok is számításba jöttek, de ezeket a magas ár miatt elvetettem.

A prototípus arduino vezérlőn kapna am rádiójeleket, amihez még szintén nem értek, de ez a transmitter receiver kombó olcsó az Alin - lehet, hogy 2,4 ghz-n keresek ám valamit, még magam sem tudom.

A célom a motorral, hogy kihegyezett versenymotoros karaktere legyen. Alul legyen szar, középtől meg induljon meg, mint az állat. Ehhez kuplung és három sebességes váltó, a fokozatok áttételei szerinti végsebesség (mondjuk egy 9000 RPM-es fordulatszámkorlátnál) pedig úgy aránylanának a tengelytávhoz, mint az 1:1 autók esetén.

A hajtáslánchoz mindenképpen szeretnék féket, variálható hajtást (FWD RWD AWD) és külön kéziféket. A mechanikai megvalósítás valószínűleg nem idézi majd az 1:1 autókat, az egyszerűség lenne a cél.

"Annyi mindenféléhez nem értek, hogy az már sokoldalúságnak számít” – Örkény István

(#4) joeetm válasza TheLázs (#3) üzenetére


joeetm
tag

Ezt az 1/10 1/8 1/5 méretet a rendes autók méretéhez nézed? :D vagy ez mit jelentene?

_Az a hülye aki nem normális_

(#5) TheLázs válasza joeetm (#4) üzenetére


TheLázs
csendes tag

igen, és azért ezek a méretek jutottak az eszembe, mert ezek rendes RC autóban már elérhatőek, tehát a hátsó/első differenciál és kihajtás már adott, módosítható.

"Annyi mindenféléhez nem értek, hogy az már sokoldalúságnak számít” – Örkény István

(#6) joeetm válasza TheLázs (#5) üzenetére


joeetm
tag

Szóval akkor végülis te egy minél realisztikusabb (esztétikán,kinézeten kívül) rc járgányt akarsz összehozni ami kvázi sebességben és motorviselkedésben is 1/10-hez méretarányú vagy valami hasonló a haditerv :DD

_Az a hülye aki nem normális_

(#7) TheLázs válasza joeetm (#6) üzenetére


TheLázs
csendes tag

Igen, és a végeredmény célja a tapadási határkörülmények között tapasztalható viselkedés tanulmányozása, erre (talán a távolban) önvezető drifter építése, majd a szerzett tapasztalatokkal "oktatóprogram", ami OSD-n jelezné, hogy mit kell másképp csinálni, hogy kiadja.

"Annyi mindenféléhez nem értek, hogy az már sokoldalúságnak számít” – Örkény István

(#8) joeetm válasza TheLázs (#7) üzenetére


joeetm
tag

Huuuuu :D Hát erre azt mondanám hogy barkácsolj/építs/szerezz egy kis csapatós játszós rc autót, a szimulációs részhez meg próbáld meg megigényelni a Carmaker diákverzióját hobbi/projektfeladat címszóval :D
Eddigi tanulmányaimból ami ilyen téren megragadt, az általad szimulálni próbálandó körülményeknél pont nem az a fő hogy milyen motorkarakterisztikával hajtod a gépet, amíg az más súlyelosztással/súllyal/felfüggesztéssel-futóművel/keréktípussal/gumiméret-típussal rendelkezik :R

_Az a hülye aki nem normális_

(#9) Teasüti válasza joeetm (#8) üzenetére


Teasüti
nagyúr

...mert hogy drift-nél végig üvegelnek, nem? A nyomaték nem kerül az aszfaltra, hisz folyamatosan csúszik a kerék. Ehhez meg az állandó nyomatékú villanymotornál nem kell jobb.

(#10) TheLázs válasza Teasüti (#9) üzenetére


TheLázs
csendes tag

Az egyik lehetséges továbbgondolás az persze az lenne, hogy variálható legyen tengelytáv, hajtásmód, súlyelosztás szempontból is, így adva több féle "élményt". Legyen elsőkerekes kézifékkelfordulós mini cooperes meg mondjuk sárnehéz nissan gtr-es össszkerekes...

"Annyi mindenféléhez nem értek, hogy az már sokoldalúságnak számít” – Örkény István

(#11) #90088192 válasza TheLázs (#10) üzenetére


#90088192
törölt tag

Ha villanymotor, akkor Frekvenciavalto, es maris akkora nyomatekot veszel ki amekkorat akarsz az adott fordulaton(aszinkron motorrol beszelek). VSD-nek hivjak mostanaban, es abbol biztos van celfeladatra programozhato(mert hat ha razuditanak az inditaskor az egesz nyomatekot/aramot abbol semmi jo nem lenne).
Olvass utanna hogyan mukodik az aszinkron motor, mikent valtozik a Z1 Z2 impedancia a frekvencia viszonylataban es ez hogyan befolyasolja a nyomatekot. Ez pesze a 1 kalickas-2 kalickas motorokra igaz, ha tekercselt forgoreszut veszel azzal meg tobb opciod van. Aztan ott vannak az igazan komoly peldanyok(nem tudum hogy gyartasban vannak-e meg) a tobb tekercselessel megaldottak, amik akar tobb fazist(elekelest ha jol emlekszem) illetve kulonbozo impedanciat nyujtanak.

Most hirtelen ennyi ami eszembe jutott, regen volt mar ugyhogy lehet irtam marhasagot is, kerem jelezni :R

(#12) Teasüti válasza #90088192 (#11) üzenetére


Teasüti
nagyúr

Jól látom, hogy az egyfajta PWM szabályozás nagyon leegyszerűsítve?

(#13) #90088192 válasza Teasüti (#12) üzenetére


#90088192
törölt tag

Lenyegeben nem. Az aramfelvetelt maga a motor hatarozza meg nem babralunk a szinuszjel alakjaval, csak a frekvenciajaval.
A frekvenciavalto, lenyegeben valtoztatja a tekerecselesek(mert ugye a forgoresz is tekercselt csak alltalaban rovidre van zarva) impedanciat a frekvencia aranyaban, igy csokken-no az aramfelvetel es billenesi nyomatek is.
A VSD-k ben is megvan ez a funkcio mert a 3 fazisu aszinkron villanymotor nem nagyon szereti a fazishasitasos teljesitmenyszabalyzokat.

[ Szerkesztve ]

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.