2019. március 20., szerda

Gyorskeresés

Arduino - motor jelleggörbe befolyásolás

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Elméleti síkon elkezdtem dolgozni egy koncepción, melynek alapja arduino távvezérlés és 5.8 FPV lenne. A dolog lényegét még nem lőném le, egyelőre csupán annyit, hogy nagyon jó válaszidőkre lenne szükség mind a vezérlés, mind a visszajelzés oldalról, és hogy a projekt célja a nettó szórakozás.

A kérdés, amivel kapcsolatban elsősorban elmélkedni szeretnék veletek közösen az az, hogy vajon megoldható lenne-e, hogy egy villanymotort olyan "működésre" sarkalljak, mint ahogy egy benzinmotor vagy dízelmotor működik. Akár cserélgethetnővé is tenném a programokat, hogy a különböző motorok jelleggörbéjét így szimulálni lehessen.

A hajtáslánc ezen részét némileg módosítani is terveztem, tehát a motor például kapna egy lendkereket, ami csserélhető lenne (ha ez szükséges), így szimulálva a valódi belsőégésű motorok "lendületét", ami felpörgetett motornál hirtelen felengedve a kuplungot a kerekek csúszásához vezet.

A szabályzásnak persze nem kellene végtelen sok pontból álló atompontos görbének lennie, hanem mondjuk fordulatszámszenzorral a fordulatszám függvényében megadhatnék egy néhány pontra illesztett negyed-ötödfokú polinomiális függvényt, ami szerint a motorba érkező feszültséget vezérelném.

A fenti mondat tök jól hangzik, de nagyon kevés a tapasztalatom, így ahol bele lehet kötni, kössetek, abból is csak tanulok. Természetesen az egészet valami háromfozisú megoldással képzelem el, arduinóról vezérelve.

Hogy járok szerintetek a legjobban? Ha gyári RC szabályzót veszek, aminek csak egy gázjelet adok a fordulatszám függvényében, vagy ha komplett motorvezérlést próbálok kerekíteni a háromfázisú szörnyekhez? Az egész kicsi, maximum 60 A méretben lesz megvalósítva.

Hozzászólások

(#1) joeetm


joeetm
(kvázi-tag)

Hozzászólok amihez tudok talán, bár több tudással valószínűleg én sem rendelkezek, de hasonló ötlet már motoszkált az én fejemben is, csak még ennyire sem végiggondolva.
Szóval, a lendkerék szerintem fölösleges, mert a ugye a benzin/dízelmotorral ellentétben a villanymotor alapból tud lendületet szerezni kiépítése miatt, a lendkerék szerepe meg inkább a nyomatékkilengések csökkentése.
A másik kérdés pedig ott merül fel ügye hogy egy belső égésű motornak a maximális fordulatszáma legyen olyan ~7000 rpm, viszont amíg felpörög erre a fordulatra már túllépte azt a pontot ahol a legtöbb nyomatékot adja le, és persze általában a legnagyobb leadott nyomaték, és a legnagyobb leadott teljesítmény se azonos fordulatszámon van.
A villanymotor viszont ugye ha a felépítése megengedi, a maximális nyomatékot le tudja adni nagy és kis fordulatszámon is.
Szóval szerintem, ha csak fordulatszámot szabályzol az kevés, ha a belsőégésű motorokéhoz hasonló működést akarsz elérni. :))
És természetesen lehet hogy teljesen rossz amit leírtam :DDD

_Az a hülye aki nem normális_

(#2) Teasüti


Teasüti
(PH! kedvence)

Csak kontárkodom, de amennyire én tudom a villanymotoroknál az áramfelvétel egyenes arányban nő a leadott teljesítménnyel (teljesítmény = feszültség × áramerősség). Ezt egy áramgenerátorral lehetne talán ilyen módon vezérelni, bár 60A és a három fázis azért nem az Aliexpress kategória.
Még nem is hallottam ilyen jellegű megvalósításról, bár lehet a szakmabeli fórumtársak azonnal rávágnak vmi okosat.

Amúgy had kérdezzem meg mi értelme van lebutítani a villanymotort?
Elég nagy fegyvertény, hogy állandó nyomatékkal rendelkezik, és hidd el a kerekeket ki fogja tudni pörgetni így is úgy is. Ha ezt az erőforrást egy hagyományos hajtásláncba (kuplung, nyomatékváltó) építenéd, akkor borítékolható, hogy nagyobb lesz a mosolyfaktor egy akármilyen robbanómotorénál.
Nekem még nem volt villamos járművem, de motorozásból kiindulva ha alul is olyan jól húzna, mint felül (fordulatszám), akkor fülig érne a szám.

(#3) TheLázs válasza Teasüti (#2) üzenetére


TheLázs
(újonc)
LOGOUT blog

Lelövöm a poént: csapatós autót szeretnék építeni 1/10 1/8 vagy 1/5 méretben. Az informatika és a mechanika részét egyaránt egy 1/10 környéki lego modellen szeretném próbálgatni, persze messze a teljes terheléstől, ez segítséget adna a komoly változat megfelelő tervezésében.

Rengeteg buktatóm lesz, az már jól látszik.

A villanymotort azért szeretném lebutítani, mert így "hitelesebb" lenne az élmény. Én nem fordulatszámot szeretnék szabályozni, hanem a fordulatszám és a gázállás függvényében a motorra jutó elektromos áramot. Még a pneumatikus motorokon is gondolkoztam, arról nem is beszélve, hogy a pirinyó repülőgépmotorok is számításba jöttek, de ezeket a magas ár miatt elvetettem.

A prototípus arduino vezérlőn kapna am rádiójeleket, amihez még szintén nem értek, de ez a transmitter receiver kombó olcsó az Alin - lehet, hogy 2,4 ghz-n keresek ám valamit, még magam sem tudom.

A célom a motorral, hogy kihegyezett versenymotoros karaktere legyen. Alul legyen szar, középtől meg induljon meg, mint az állat. Ehhez kuplung és három sebességes váltó, a fokozatok áttételei szerinti végsebesség (mondjuk egy 9000 RPM-es fordulatszámkorlátnál) pedig úgy aránylanának a tengelytávhoz, mint az 1:1 autók esetén.

A hajtáslánchoz mindenképpen szeretnék féket, variálható hajtást (FWD RWD AWD) és külön kéziféket. A mechanikai megvalósítás valószínűleg nem idézi majd az 1:1 autókat, az egyszerűség lenne a cél.

"Annyi mindenféléhez nem értek, hogy az már sokoldalúságnak számít” – Örkény István

(#4) joeetm válasza TheLázs (#3) üzenetére


joeetm
(kvázi-tag)

Ezt az 1/10 1/8 1/5 méretet a rendes autók méretéhez nézed? :D vagy ez mit jelentene?

_Az a hülye aki nem normális_

(#5) TheLázs válasza joeetm (#4) üzenetére


TheLázs
(újonc)
LOGOUT blog

igen, és azért ezek a méretek jutottak az eszembe, mert ezek rendes RC autóban már elérhatőek, tehát a hátsó/első differenciál és kihajtás már adott, módosítható.

"Annyi mindenféléhez nem értek, hogy az már sokoldalúságnak számít” – Örkény István

(#6) joeetm válasza TheLázs (#5) üzenetére


joeetm
(kvázi-tag)

Szóval akkor végülis te egy minél realisztikusabb (esztétikán,kinézeten kívül) rc járgányt akarsz összehozni ami kvázi sebességben és motorviselkedésben is 1/10-hez méretarányú vagy valami hasonló a haditerv :DD

_Az a hülye aki nem normális_

(#7) TheLázs válasza joeetm (#6) üzenetére


TheLázs
(újonc)
LOGOUT blog

Igen, és a végeredmény célja a tapadási határkörülmények között tapasztalható viselkedés tanulmányozása, erre (talán a távolban) önvezető drifter építése, majd a szerzett tapasztalatokkal "oktatóprogram", ami OSD-n jelezné, hogy mit kell másképp csinálni, hogy kiadja.

"Annyi mindenféléhez nem értek, hogy az már sokoldalúságnak számít” – Örkény István

(#8) joeetm válasza TheLázs (#7) üzenetére


joeetm
(kvázi-tag)

Huuuuu :D Hát erre azt mondanám hogy barkácsolj/építs/szerezz egy kis csapatós játszós rc autót, a szimulációs részhez meg próbáld meg megigényelni a Carmaker diákverzióját hobbi/projektfeladat címszóval :D
Eddigi tanulmányaimból ami ilyen téren megragadt, az általad szimulálni próbálandó körülményeknél pont nem az a fő hogy milyen motorkarakterisztikával hajtod a gépet, amíg az más súlyelosztással/súllyal/felfüggesztéssel-futóművel/keréktípussal/gumiméret-típussal rendelkezik :R

_Az a hülye aki nem normális_

(#9) Teasüti válasza joeetm (#8) üzenetére


Teasüti
(PH! kedvence)

...mert hogy drift-nél végig üvegelnek, nem? A nyomaték nem kerül az aszfaltra, hisz folyamatosan csúszik a kerék. Ehhez meg az állandó nyomatékú villanymotornál nem kell jobb.

(#10) TheLázs válasza Teasüti (#9) üzenetére


TheLázs
(újonc)
LOGOUT blog

Az egyik lehetséges továbbgondolás az persze az lenne, hogy variálható legyen tengelytáv, hajtásmód, súlyelosztás szempontból is, így adva több féle "élményt". Legyen elsőkerekes kézifékkelfordulós mini cooperes meg mondjuk sárnehéz nissan gtr-es össszkerekes...

"Annyi mindenféléhez nem értek, hogy az már sokoldalúságnak számít” – Örkény István

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.