Hirdetés

2020. július 6., hétfő

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Telefónia rovat

Telefonáljunk szinte ingyen!

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Vannak más lehetőségek is a magyarországi mobilcégek mellett. Vagy sokkal inkább azok helyett.

[ ÚJ TESZT ]

A félreértések elkerülése végett előrebocsátom, hogy jelen cikknek semmiféle politikai vonatkozása nincs! Kérek minden tisztelt érdeklődőt, hogy ennek szellemében kezdjen az olvasáshoz! Azt szeretném, hogy aki kicsit is törődik azzal, hogy mire ad ki pénzt és főleg mennyit tudjon róla, vannak még más lehetőségek is a magyarországi mobilcégek mellett. Vagy ha úgy tetszik, sokkal inkább azok helyett.

Mikor az első kereskedelmi forgalomban elérhető mobiltelefonok megjelentek, akkor azt gondoltam, hogy soha nem lesz szükségem ilyesmire. Aztán a világ lassan-lassan megváltozott, vele én és az igényeim is. Bár abban a mai napig biztos vagyok, bármikor a fiók aljára tudnám száműzni a mobiltelefonom. De számos ok miatt - ezekre most nem térnék ki - nem tehetem.

Eleinte a feltöltőkártyás konstrukciókat használtam. Akkoriban még az volt a természetes, hogy az előrefizetős - kártyás - csomagok is másodperc alapon számlázódtak. Ami nagyjából 20 %-kal olcsóbb a perc alapú számlázásnál.

Aztán szép lassan erről leszoktak a szolgáltatók. Ki tudja miért, hisz technikai akadálya nem lehet. Mikor valami friss-ropogós készülék megjelent, utólag fizetős konstrukcióban lehetett értelmes áron hozzájutni. Persze a mobilhasználat ekkor még nem volt olcsó mulatság. Az elmúlt néhány év alatt csak annyit sikerült elérni, hogy ismét nem az.

Emlékszem a Vodafone magyarországi megjelenése kicsit felkavarta az állóvizet. A kialakult új piaci helyzetben a szolgáltatók egyre jobb ajánlatokkal bombázták az embereket. Ki is próbáltam valamennyi szolgáltatót, aztán a publikus csomagot flotta előfizetésre cseréltem. Itt újra működött a másodpercalapú számlázás és értelmes - nettó 15.00 Ft-os - percdíjakkal lehetett kommunikálni. A flottán belül pedig ingyen.

Hirdetés

Jött a válság, s ennek kezelésének egyik eszköze: a telekom adó. Szolgáltatója válogatja, ki miképp érvényesíti. A különadó megjelenésekor még nem hárították az ügyfelekre a plusz költséget, persze az adónem szabályainak és mértékének változásait követve megint az előfizetőn csattant az ostor. Pedig nem indultunk rossz pozícióból.

Egy 2011-es OECD jelentés szerint kis hazánkban közepes mobilhasználatot vizsgálva kedvezőbb díjakat biztosítottak a mobilos cégek, mint Csehországban és Szlovákiában, emellett számos nyugat-európai, illetve tengerentúli szolgáltató magasabb árszintet alkalmaz, mint a három magyar operátor.

Nincs kétségem afelől, hogy a mobilkommunikációs üzletág nem olcsó mulatság szolgáltatói szempontból. De ha a magyarországi árakat összevetjük a nyugaton elérhető árakkal, mindenki számára egyértelmű lehet, hogy ebben sem sikerült még felzárkóznunk. Itt egy nagyon érdekes, részletes cikk a magyar és osztrák tarifákról.

Aki kicsit is utánajár, azt az egyértelmű konzekvenciát vonhatja le, hogy minket átvertek...

Ez a felismerés vezetett oda, hogy hirtelen felindulásból mindkét előfizetésemet megszüntettem. Már csak valami ésszerű, és persze használható alternatívát kellet keresni. Az egyszeri halandó előtt több lehetőség is kínálkozik, ha spórolni akar a telefonon. Először mondjuk a szokásain változtat, és a társadalmi életét nem mobiltelefonon éli. De akkor meg minek fizessen fix összegeket havonta, ha nem használja ki.

A másik, hogy kártyás csomagra vált és annyit fizet, amennyit használja a telefont. Persze itt számolni kell azzal, hogy kicsit húzósabbak a percdíjak, mit egy utólag fizetős konstrukció esetében. Viszont megszabadulunk a havonta érkező számlák nyomasztó súlyától. De még mindig nem merültek ki lehetőségeink. Az okostelefonok robbanásszerű terjedése magával hozta a social network terjedését is.

Megjelentek a mobilon a Skype, FB, a Viber alkalmazások. Ugye ezekkel ingyen hívhatjuk a szintén ezekkel az alkalmazással rendelkező ismerőseinket. De felmerül a kérdés, mi van ha valaki a múlt században ragadt és mégsem rendelkezik ezek egyikével sem? Ráadásul valamilyen internetcsomagra ezek mellé is szükség van.

Ezek a kérdések foglalkoztattak akkor, mikor is az alábbiakban vázolandó megoldásra jutottam. Körbenéztem, szerezni kell egy kártyás csomagot. A szolgáltatók valami különös véletlen folytán nagyon hasonló percdíjakkal operálnak. Azt nem is igazán értem, hol van ilyenkor a Gazdasági Versenyhivatal. De ennek a cikknek nem is ez a témája.

Tehát körbenéztem és a tarifacsomagok, kiegészítő opciók rengetegében rátalátam a Blue Mobilra. Ez ugye a Lidl égisze alatt futó virtuális szolgáltató. A technikai hátteret a T-Mobile, vagy ha úgy jobban tetszik a Telekom biztosítja annak minden előnyével együtt.

Van internetes felhasználói fiók, itt az ember kedvére ki-be kapcsolgathat mindenféle szolgáltatást. Ellenőrizheti az egyenlegét, sőt fel is töltheti azt. Lehetőség van ügyintézésre USSD kód segítségével.

Nincsenek átláthatatlan tarifahegyek, mindig mindenhova - Magyarországon belül - az SMS és perdíj 33 Ft. Feltöltéskor adnak hálózaton belül lebeszélhető bónusz perceket. Mostanában volt egy csomó akció ingyen beszélgetéssel és ingyen nettel. Ja, és minden hónapban jár vicces 15 MB ingyen net.

A számhordozás neten keresztül intéződött, mivel a régi számom szerettem volna megtartani. Az új SIM-et futár hozta és 1.000 Ft-ot kellet fizetni érte. Ebből 600 Ft lebeszélhető, és egy év rendelkezésre állási időt biztosítanak. Megvan a fix mobilelőfizu, most akkor tegyük gazdaságossá. A varázsszó a VOIP.

Ezen a remekbeszabott oldalon összehasonlíthatjuk a különböző VOIP szolgáltatók árait. Mivel én jellemzően Magyarországon belül telefonálok, így most csak ezzel foglalkoznék. De lehetőség van más országokat is nagyon jó áron hívni. Mondjuk, amíg a Viber esetében egy vezetékes hívás kb. 4,31 Ft, addig a BrowserCall esetében ez az összeg 0,003 Ft.

A mobil hívása a Vibernél kb. 20,17 Ft, ugyancsak mobilt a BrowserCall segítségével az elképesztően magas 0,003 Ft-os percdíjon érhetjük el. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a VOIP szolgáltatók esetében fix feltöltési díjak vannak. Általában 10 EUR-tól indulnak. Ha valaki a 10 EUR-t választja, ahhoz még hozzá kell kalkulálnia 2,2 EUR adót és kezelési költséget. Így a számlájáról összesen 12,20 EUR kerül levonásra.

A különböző szolgáltatók nagy többségében ugyanahhoz a céghez tartoznak. Csak más és más irányba - értsd, országba - nyújtanak kedvező percdíjakat. Ráadásul a helyzetet tovább bonyolítja, hogy lassan és fokozatosan emelik az árakat, mikor már nem gazdaságos a felhasználó szempontjából; hopp egy új néven indítanak egy másikat. Nem kell megijedni, ezek a folyamatok nem zajlanak olyan gyorsan.

Miután kiválasztottuk a nekünk szimpatikus szolgáltatót, beregisztrálunk az adott oldalra és feltöltjük az egyenlegünket. Én 10 EUR azaz 12,2-vel indítottam a SipDiscout oldalán, ezért az összegért kb. 3 Ft-ért hívok magyar mobilt és a feltöltéstől számított 120 napig ingyen vezetékest. Ez tök jól jön, ha hivatalos ügyeket kell intézni, hisz ott általában van vezetékes elérhetőség. Az egyenlegem tavaly decemberben töltöttem fel. Azóta minden nap használtam és még most is van 5,63 EUR az egyenlegemen.

Gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy mobillal letöltjük a szolgáltató mobil alkalmazását, és abba belépve tudunk telefonálni, és SMS-t küldeni. Azonban én más megoldást választottam Az Androidos telefonokon - tudtommal egyéb platformokon is elérhető - létezik az internethívás beállításának lehetősége.

Ekkor a a VOIP szolgáltató SIP beállításait kell megadni a telefonban. Ez a hívás menü beállításokban található. Mikor ez megtörtént híváskezdeményezéskor a telefon megkérdezi - ez is beállításfüggő -, hogy mobil vagy internethívást szeretnénk-e indítani. A tapasztalat azt mutatja, hogy már EDGE esetén is működhet a dolog. Igaz ebben az esetben sokszor nem hall a hívott fél, vagy megszakad a hívás, ezért ezt nem is ajánlom. Azonban például 3G-nél már teljességgel jól használható.

A hívott nem is sejti, hogy nem hagyományos hívást fogad. Ja, igen. Azt is lehet konfigurálni, hogy milyen számot írjon ki a rendszer a hívott fél telefonján. Így teljes az illúzió és nem áll fenn annak a veszélye, hogy az ismeretlen számot nem veszik fel. Persze kell mobilinternet ehhez is, most a Blue Mobilnál ajándékba adtak 133 MB-ot, de vannak más lehetőségek is ennél a szolgáltatónál.

Arról nincs pontos információm, hogy melyik csomag mire lehet elég, hiszen ahol csak lehet a nyílt WIFI hálózatokhoz csatlakozva használom a telefont internetes hívásokra. Persze éppen ez a dolog hátránya is, hisz ha nincs internet, akkor nem tudunk hívást kezdeményezni. De nekem ezzel a feltöltő kártyás megoldással kombinálva működik a dolog. Hisz lehetőleg úgy időzítem a hívásaim, hogy WIFI hálózathoz tudjak csatlakozni. Ha ez nem lehetséges, akkor a mobil egyenlegem terhére indítok hívásokat.

Az elmúlt néhány hónapban rendben ment a dolog. A mobilos egyenlegem egy hónapja töltöttem 1.500 forinttal. Adtak 33 perc hívásidőt ajándékba hálózaton belül. Mivel akit lehetett már ”átállítottam” Blue Mobilra, így ennek is hasznát veszem. Summa-summarum: nem hiányzik a mobil előfizetés és még pénzt is spóroltam.

Bár kicsit körülményes a dolog, de teljesen használható megoldás a mindennapokban. Az már csak hab a tortán, hogy többen is használhatjuk ugyanazt az accountot, és számítógépről is tudok hívni, vagy SMS-t küldeni.

Őszintén bízom benne, hogy néhányatoknak segítségére lehettem. Amúgy ha tehetném, mindenkinek ezt a megoldást ajánlanám, talán így kicsit fel lehetne nyitni a mobilszolgáltatók szemét, hogy ne húzzanak le, ahol csak lehet.

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2020 PROHARDVER Informatikai Kft.