2024. május 4., szombat

Gyorskeresés

Magyarországi drónozás feltételei - ELAVULT!

A drónok terjedésével nem tartja a lépést sem a hatóság, sem az azt használók jogismerete.

[ ÚJ TESZT ]

Repülés előtti tennivalók listája

Az 1995. évi 97. törvény 66/A. paragrafusa rendelkezik a kiszabható büntetésekről.
Itt a potenciális veszély az átlag drónosoknál a kötelező biztosítás, a bejelentés és a tájékoztatás mulasztása. (Tegyük fel, hogy aki légi akadályosat szeretne játszani, vagy akinek extrém zajterhelést okoz a drónja, az nem átlagos…)

Bejelentés:

A légügyi törvény 17. paragrafusa szerint a légiközlekedési hatóság nyilvántartást vezet a lajstromozásra nem kötelezett légi járművekről. Ennek célja a szervezett bűnözés elleni fellépés. Ennek a nyilvántartásnak a módjáról az NKH oldala nem ad tájékoztatást, továbbá erre utaló formanyomtatványt sem találtam. Telefonos megkeresésemre az NKH Légügyi hivatalának munkatársai elárulták, hogy ebbe a nyilvántartásba magánszemélyként nem jelenthetem be az eszközömet, erre szakszervezeti vagy egyesületi kezdeményezés kell. Továbbá elmondták, hogy jelenleg a drónokra készül az új szabályzás, ugyanis jelenleg a megnevezett kategória vonatkozik minden 300 kg alatti gépre. Ez most tehát egy olyan helyzet, ami már régóta tisztázatlan, csupán eddig nem volt sürgető a megoldása. A telefonos tájékoztatás szerint tehát egy engedéllyel rendelkező egyesület/szakszervezet tagjának kell lenni, és rajtuk keresztül bejelentett drónnal lehet repülni. Ezzel kvázi be is van tiltva minden magánfelhasználói tevékenység.

Kötelező felelősségbiztosítás:

A hetedik részben található 69. paragrafus első bekezdése szerint a lajstromozásra nem kötelezett légi járműnek is szüksége van felelősségbiztosítási fedezet fenntartására. A 70. paragrafus szerint kormányrendeletben meghatározott szabályok szerint kell rendelkezni a kötelező felelősségbiztosítással.
Erre én csak egy céget találtam az interneten keresgélve, ezt nem tüntetném fel, ugyanis nem jeleztem a műsor előtt, hogy termékmegjelenítés lesz olvasható. A lényeg, hogy néhány opció után kapunk egy befizetendő összeget. A meghatározó tényezők a díjszabásnál:

- Milyen célra használjuk? – Oktatás, verseny, térképészet, vadszámlálás, hobby/nem kereskedelmi célú
- Mekkora kárig szeretnénk a biztosítást? Min 2M Ft, max 50M Ft
- Milyen hajtástípusa van? – Merevszárnyú, forgó szárnyas, 4 rotoros, 6 rotoros, 8 rotoros
- Tömeg – Minimum 1 kg (A legtöbb hobby játék ezt meg sem haladja, akkor mi van?)
- Jelvesztéskor miként jár el a gép? – Olcsóbb lezuhanó játékok hátrányban
- Van-e aktív FAIL SAFE rendszere? – Dettó
- „Go home” funkcióval rendelkezik-e?
- Hol van használatban – kietlen terület, lakatlan terület, lakott terület (kietlen és lakatlan között a különbség például, hogy van-e arra közút. Míg egy alföldi puszta kietlen, egy útszéli szántó csak lakatlan.)
- Mekkora időtartamra szól a kockázatvállalás?

Ezeknek a függvényében évi 30 ezer forinttól* lehet menni a csillagos égig. *A 30 000 Ft nagyon az alja egyébként, ez akkor van, ha mindenből a legkedvezőbb igaz ránk. De már ellentmondásos, hogy egy 1 kg-os drónban benne van minden védelmi funkció, mégis csak hobbizni járok vele a kietlen pusztákra.

Fun fact: Számos azonosítót kell megadni (gyártó, gyári szám, gyártási év), amelyek sok játék esetében szintén értelmezhetetlenek, nem beszélve az egyedileg épített gépekről. Ha veszek három kínai játékdrónt, rendőr legyen a talpán, aki megkülönbözteti. Akkor még nem beszélve a Józsi drónjáról, aki látta, hogy rendelek az eBay-en, és mondta, hogy "csapjámánhozzá még egyet", mert neki is "teccik ezamicsodae".

Egy szó mint száz, jelenleg kötelező megkötnünk a felelősségbiztosítást egy 32 grammos zümire is, az esetleges okozott károk rendezésének fedezetére.

Bejelentés, tájékoztatás:

A 6. paragrafus ránk vonatkozó részei a következők:
(4) Az ellenőrzött légtérben történő repülésekhez (...) légiforgalmi irányítói engedély szükséges.
A 9. paragrafusban pedig írva vagyon:
(1) A magyar légtér igénybevételéért díjat kell fizetni.

A nem ellenőrzött légtér esetében valamivel egyszerűbb a dolgunk. De mielőtt folytatom, lássuk, hogy mi számít ellenőrzött légtérnek, amit drónnal is elérhetünk (elnézést, de a műszerirányított repülésre alkalmas A-osztályú légteret 6100 és 14000 méter között nem részletezem):

- a) repülőtéri irányító körzet, amely polgári (CTR) vagy katonai (MCTR) körzet
- b) közelkörzeti irányítói körzet, amely polgári (TMA) vagy katonai (MTMA) körzet
- c) egyéb irányítói körzet (CTA)

A közelkörzeti irányítói körzet alsó határa a földrajzi viszonyoknak és a légiforgalomnak megfelelően változik, de sehol sem alacsonyabb 200 m-nél a terep felszíne felett.
A repülőtéri irányító körzet ellenőrzött légtere a föld vagy a víz felszínétől egy meghatározott felső magasságig terjed. Felső határa megegyezik az adott repülőtéri irányító körzet feletti ellenőrzött légtér alsó határával.
Az állami légijármű által igénybe vett időszakosan korlátozott légtér az üzemelési ideje alatt ellenőrzött légtérnek minősül.
Az egyéb irányítói körzet alsó határa a Budapest Repüléstájékoztató Körzetben (Budapest FIR) egységesen 9500' (2900 m) AMSL.

Minden egyéb légtér nem ellenőrzött légtérnek minősül.

Tehát, ha biztosak vagyunk benne, hogy ahol repülni szeretnénk, nem repülőtéri irányító körzet, és biztos nem repülünk 200 méternél magasabbra (biztos nem, mert nekünk külön jogosítvány nélkül csak 150 méterig szabad) akkor tájékoztatást kérünk a HungaroControl-tól, hogy nincs e időszakosan korlátozva a légtér (permetezés, vagy alacsonyan szálló miniszterelnök). Amennyiben se dupla fedelű szúnyogirtó, se Erforszvan, se semmi, akkor bizony az egy nem ellenőrzött légtér, így a következők az érvényesek:

- Magánterületen belül szabadon használható (vigyázat, a magánterületnek ki kell terjednie a 150 méteres sugárban, így a 100 négyzetméteres hobbitelek fölött nem pálya a repülés)
- Idegen tulajdon fölött tulajdonosi hozzájárulással (ha a Józsi telke az enyém mellett van, és úgy megvan a 150 méteres sugár, lehet röpködni, amíg nem mondom a traktorjára, hogy csúnya)
- Közterületen az illetékes helyhatóság engedélye szükséges, 5 kg tömeg fölött pedig eseti légtérhasználati engedély kell a HungaroControl-tól (5 kg fölött már olyanok leszünk, mint a szúnyogirtó dupla fedelű)
- Tájvédelmi körzet felett a környezetvédelmi hatóság engedélyével lehet, 5 kg tömeg fölött pedig eseti légtérhasználati engedély kell a HungaroControl-tól.

Ez az engedély egy idősávra szól, így értelem szerint korábban kell kikérni, majd a felhasználás konkrét idejében be kell jelenteni a felszállást. Erre engedélykérésenként egyszeri 3000 forint illetéket kell fizetni.

Ha ezeket a fenti pontokat betartottuk, akkor a repüléssel kapcsolatos írásos szabályoknak megfeleltünk. Nem fenyeget minket a ,,100 000 000 Ft-ig terjedő bírság szabható ki.” rész.

Láttunk azonban egy ominózus videót, melyen a 444 Phantom-ját kobozták el a rendőrök. Itt elhangzott néhány kérdés, amire a válaszokat nem fedik le az eddigiek. Ezekre még visszatérek.
Előbb azonban még megemlítenék néhány szabályt, amely már nem jogszabályi kérdés, és nem is a Nemzeti Közlekedési Hatóság az illetékes benne, ettől viszont még be kell tartani.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

  • Syma X8C Venture quadcopter

    E szegmensben az egyik legnagyobb méretű és legjobb ár/érték arányú RC quadcopter, 2 MP-s HD kamerával.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.