2024. április 27., szombat

Madeira-i turazasok 1. resz

Turazasok a madeira-i levadak menten, nehol veszelyes nehol kevesbe veszelyes helyeken.

Elso tura: Levada do Piornais

Megjegyzés #1: Nemelyik kep Iphone-nal lett keszitve ezert nem a legjobb a minosege. Elore is elnezest a helyesirasi hibakert, de igy ekezetek nelkul nem mukodik a helyesirasellenorzo.

Megjegyzés #2: igen, a szöveg ékezet nélküli, nem annyira kellemes olvasni, de egy hardver-lap-család lazábbik tagján remélhetőleg nigthly-buildként élvezhető lesz ez az egyébként kellemes olvasmány - a szerk :)

Akit érdekel a a folytatás itt elolvashatja: [link]

A 2 hetes Madeira-i "nyaralasunkat" ugy terveztuk hogy kb 1 het gyaloglas meg turazas es 1 het "dogles" a napon. . Kicsit mashogy jott ossze, attol fuggetlenul hogy nem volt rossz ido. Dogleszto meleg sem volt leven oktober 25-tol voltunk november 7-ig. Viszont mindig azt hittem Madeira olyan mint mondjuk a Kanari szigetek hogy homokos tengerpart meg egesz nap csak napozas. Aztan rajottunk hogy itt nincs homokos tengerpart, meg az egesz strand resz nem olyan szep, ugyhogy inkabb a turazasra fektettuk a hangsulyt. Sokkal jobban megerte mintha cask egesz nap napoztunk volna. A ket het alatt kb 115 km-t gyalogoltunk, beleszamolva a varosban tett setakat is.

Reggel korai keles utan repulovel mentunk a London Stansted repuloterre Dublinbol. Volt kb 2-3 orank a madeirai gep indulasaig ugy hogy ugy dontottunk hogy bemegyunk Stansted faluba, de a buszsofor azt mondta hogy teljesen felesleges mert nincs ott semmi csak egy par haz. Megneztuk a vonatokat is hova mennek. Volt vonat Cambridge-be is, de sajnos hosszu lett volna az ut es kb 5 percunk lett volna ott, ami valoszinuleg nem eleg korbenezni. Maradt a varakozas a repteren.
Este 18.15-kor ert be a gepunk Funchal-ba. A Funchal repterrol tudni kell hogy kb 20 km-re van Funchal-tol tahat busszal kell bemenni, ami viszont erdekesen jar. 18.15-kor volt egy busz amit keptelenseg lett volna elerni a kovetkezo meg csak 20 orakor jott. Megvartuk, nem nagyon volt mas valasztasunk.

A hotelbe erve volt egy kisebb bonyodalom a szobaval de vegulis megoldottuk. A hotel a Vila Camachao volt ami a Michelin csillagos szakacsnak koszonhetoen eleg nepszeru hely, meg olcso is. A vacsora tenyleg minden nap nagyon finom volt.
Masnap kicsit esos ido volt, gondolkodtunk mit csinaljunk, nem terveztunk turat erre a napra, de megis ugy dontottunk hogy megyunk.
A turakat rogzitettem GPS-en vagyis egy HTC wildfire-en. Nagyon nagy szerencsem volt mert olyan terkepet toltottem le a Maverick app-ban(Mapnik) ami mutatta az osszes levada utvonalat, igy mindig tudtuk hogy hol vagyunk eppen es merre kell menni. Ezenkivul jol jott a HTC az alagutakban is mint zseblampa. Plusszba vittem 2 potelemet is hozza mivel a GPS neha teljes toltesrol is lemeritette.
A Levada do Piornais mellett dontottunk. A konyv szerint 12km-es a tura. Ehez el kellett menni Lombadaba busszal, majd ott eldonteni hogy a nehezebb szakaszt vagy a konyebbet valasszuk. Sajnos a konyvunk eltevesztette a bal es jobb iranyt ezert amikor a nehezzebben voltunk azt hittuk ez a konyebb es varuk a "kihivasokat" a nehez szakaszon ahol nem volt semmi nehezseg. A lenyeg hogy mindeketton voltunk. :)
A Levadak-rol annyit kell tudni hogy ezek keskeny vizvezetekek a hegyek oldalaba epiteve nagyon kicsi leejtessel. Az osszegyult vizet ontozesre hasznaljak. A levada szelen van egy kb 30cm-es fal amin lehet gyalogolni. Sokszor ezek a levadak 30km hossz felett is vannak. Gyakran szakadek mellett vezetnek.

Visszaterve a Levada do Piornais-ra. A nehez szakaszon gyonyoru volt a taj, a levada szakadekok mellett vezetett neha alagutakon kellett atmennunk. A szakadekok mellett altalaban volt korlat, de sokszor ki volt torve, ettol fuggetlenul a kesobbiek ismereteben biztonsagosnak mondanam.

A tura masodik resze mar egyaltalan nem volt veszelyes, vegig bananultetvenyek mellett vezetett az utunk egeszen a hotelig.