2024. május 1., szerda

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Játékok rovat

League of Legends: Runes

  • (f)
  • (p)
Írta: |

League of Legends ismertetőm 2. része, ezúttal a Runes kivesézése. FRISSÍTVE

[ ÚJ TESZT ]

Ki arra gondolsz hogy ez a cikk hosszú és nehezen érthető, gondolj arra: a tudás hatalom. (jelen esetben több kill.)

Tegnap (2011. 11. 16.) Riot élesítette az új Masteries rendszert. Így végre ígéretemhez híven én is közölhetem amit erről tudni érdemes.

Ha nincs kedved vagy időd végigolvasni az egészet akkor dióhéjban:

lvl 10 alatt nem érdemes rúnákat venned. lvl 20-tól pedig mindenképp kellenek.

Piros rúna legyen: Armor Penetration ADs championnak illetve Magic Penetration APs championnak,
tanknak és supportnak: +armor, neve: (Greater) Mark of Armor

Sárga rúna legyen: +Armor, - neve: (Greater) Seal of Armor

Kék rúna legyen: +Magic Resist, - neve: (Greater) Glyph of Magic Resist

Lila rúna legyen: ADs championnak: +damage, - neve: (Greater) Quintessence of Attack Damage
APs championnak: +ability power, neve: (Greater) Quintessence of Ability Power
tanknak és supportnak: +health, neve: (Greater) Quintessence of Health

Se Masteries (lásd később) se Runes nincs se a DotA-ban, se a HoN-ban. Vagyis ez LoL sajátosság. Szerepük abban áll hogy velük lehet finom hangolni a hőseinket. Vagyis egyes tulajdonságaikat felerősíteni. Hogy melyik hősnél mit érdemes, ahhoz egy kis emlékeztető:

A LoLban a hősök csoportosításának két módja:

I. játékban betöltött szerepük szerint:
1. közelharcos (melee) hősök,
2. távolsági (ranged) hősök
3. tankok.

Az 1. és 2. feladata minél rövidebb idő alatt minél több sebzést bevinni az ellenséges hősöknek. A 3. feladata minél tovább bírni az ütéseket, vagyis neki kell kezdenie a csapatharcot (teamfight) hogy az ellenség rá vesztegesse el az ereje nagy részét.

II. fő értékük (statjuk) szerint:
a. AD (attack damage) hősök
b. AP (ability power) hősök

Ez picit bonyolultabb, ugyanis kicsivel összetettebb mint az első felosztás. De csak kicsivel :) Vagyis egyrészt az AD adja az auto attack erejét, vagyis azt a támadási értéket amit a jobb klikk-es támadással beviszünk az ellenfélnek. Szóval mikor nem használjuk a hősünk egyik skilljét se a 4-ből.
Másrészt viszont a skillek egy részét is az AD erősíti. Más részüket meg az AP. Vagyis ezek értékei, vagy egy részük hozzá adódik a skill értékéhez. Mondjuk 300hp + APx0.7. Vagyis sebez fix 300+at, meg a hős APjának a 0.7-szeresét. Más skillek viszont az AD értékét adják így hozzá.
Általánosságban azt lehet mondani hogy a hősöknek a négy skilljükből hármat az egyik, egyet a másik érték erősít. Amelyik hősnek három skilljének értékéhez az AP adódik hozzá, az AP hős.
Amelyiknek az AD, az AD hős. Illetve az összes auto attackos hős is ADs (vagyis azok a hősök akik sebzésük nagyobb részét nem skillekkel, hanem a "sima" - jobbklikkes - támadással viszik be, mivel ennek értéke az AD.)

Az I.-es és II.-es kategória egymástól teljesen független. Vagyis vannak AD és AP tankok (3a ill 3b), AD és AP távolsági hősök (2a, 2b), és AD és AP közelharcosok (1a, 1b)

Hogy érthetőbb legyen néhány példa:

1a: Általában ezek az úgy nevezett "offtank"-ok. Vagyis nem bírják úgy mint a valódi tankok, de azért papírok sem lehetnek mivel közel kell menniük az ellenséghez. Ilyen pl. Garen, Pantheon, de kevésbé "tankosak" is vannak bőven pl. Jax, Nocturne, Lee Sin, Master Yi, Tryndamere.
1b: Ezekből kevesebb van. Azok is általában mixedek vagyis van távolsági skilljük is. Ilyen pl. Chogat, Kassadin. De ide lehet sorolni mondjuk Fiddlestick-et is, mivel a fő sebzését az ultijával csinálja ami egy area of effect (AoE) önmaga körül.

2b: A "mage" hősök általában távolsági AP-sok. Pl. Anivia, Annie, Brand.
2a: Általában auto attackos ranged hősök mint pl. Ashe, Caitlyn, Vayne
De van köztük inkább skilljével sebző is, mint pl. Graves.

3a: AD-s tankok. Pl. Malphite.
3b: AP-s tankok. Pl. Alistar, Singed.

Bonyolítja a dolgot hogy néhány hőst AD illetve APként is használhatunk. Ilyen pl. Shaco vagy Twisted Fate. Ezeknél nyilván arra való masteriest illetve runapage-t használunk amire a hőst specceltük. (AP vagy AD). A legtöbb hős azonban egyértelműen AD vagy AP. Pl. ki látott már AP Ashét vagy AD Veigart? (viszont pl. tank Heimerdinger Dominionon játszható választás ... de erről majd később :P )

Általánosságban elmondható hogy a rúnákkal és masteries-ekkel (nem fogom magyarítani mondjuk mesterségekre :) ) a hősök fő profilját kell erősíteni. Vagyis egy APs tanknak (3b) mint Singed, főleg armor és MR (magic resist) kell mivel főleg tank, ezen kívül magic penetration és ability power mert másodsorban APs kari. Mivel mana-t is használ ezért az se árt neki (pláne hogy az a passzívja hogy a manája egy része HP is de ilyen mélységekbe nem kívánok leszállni :D )

De néha szükség lehet ennek az ellentétjére. Mert mindenki beláthatja hogy hiába sebez másodpercenként 1000 HP-t a hőse, ha megölik két másodperc alatt, olyan papír (squishy). (ezt a hibát egyébként meglepően sokan elkövetik)
Tehát az alapból kevés HPval és armorral, MR-el rendelkező hősöknek jó ötlet ezeket venni. Pl. Pantheonnak jó az armor penetration és AD mivel ugye közelharcos AD (1a) de ugyanakkor kell neki armor és MR is, pedig nem tank. (Garennek meg aki offtank, főleg.)
(A különbség az a két hős között hogy az offtanknak kell tárgyakból is védelem, Pantheonnak viszont azokból már nem feltétlen kell. Vagyis mehetnek neki csak AD tárgyak)
Illetve a tankoknak se árt ha tudnak sebezni is, pl. Singednek az armoron, MR-en kívül jól jön a magic penetration illetve az AP.

Ezekre a finomhangolásokra van lehetőségünk a LoLban a Runes illetve a Mastery oldalak (page) segítségével. Akinek eddig minden világos volt, annak innen már gyerekjáték lesz. ;)

Először vegyük a rúnákat. A runepage-ünkön (rúnaoldal) 3x9 + 3 darab rúnának van hely, amennyiben elértük már a 30-as szintet. Amíg nem, addig szintlépésenként kapunk újabb rúnahelyeket.
(Tehát 10-es szinten van kb. 3x3 + 1 db rúnahelyünk)

Ezek felosztása: 9 darab piros (Marks), sárga (Seals) illetve kék (Glyphs) rúnahely, ahova értelemszerűen az adott színű rúnákat tehetjük. Illetve 3 darab barna rúnahely (Quintessences).

Bal oldalon láthatjuk a már megvett rúnáinkat. Mivel ezeket IP-ért tudjuk megvenni a Shopban. (Mint tudjuk egy nyert 5vs5 meccs kb 99 ip, egy vesztett kb. a fele, a 3vs3 illetve a Dominion meccsek kevesebbet érnek, illetve 22 óránként az első nyert meccsünk kb 250 IP.)
Az áruk változó, a Tier1-3 felirat azt jelenti hogy lvl10-20-30-as felosztásban vannak. Vagyis 10-es szintig a Tier1-es rúnákat vehetjük, ezek olcsók de gyengék. 10-es és 20-as szint között Tier2-eseket, ezek már erősebbek de kicsit drágábbak is. Végül 20-as szint felett már a legerősebb, Tier3-asokat is megvehetjük. Ezek ára: 205-2050 IP között van. Egy teljes rúnaszett ennek megfelelően elég borsos: 12-24 000 IP között van. Könnyen belátható tehát hogy jobb kétszer is meggondolni mire szórjuk el a nehezen megkeresett IP-inket.
Ha próbálgatni akarjuk a rúnákat, azt javaslom addig tegyük míg nem értük el a 20-as szintet. A Tier3-as rúnák sokkal drágábbak a Tier1-2-eseknél.
De azért van ez a leírás hogy erre ne legyen szükség :D

Középre behúzva (vagy a listában kettőt rákattintva) tudjuk bepakolni a rúnákat az adott rúnaoldalra (runepage) végül pedig jobb oldalon táblázatban látjuk az összegzett eredményt, vagyis hogy az adott rúnaoldal mennyit ad hozzá hősünk tulajdonságaihoz.

A színek szerinti felosztás azért van, mert a négy fajta rúna mindegyik fajtája más más tulajdonságot erősít jobban. Így például az AP (Ability Power) rúnákból a sárga darabja +0.59-et ad hozzá és 410 IPbe kerül, a barna 4.95-öt és 1025 IP az ára, a piros ugyanannyit mint a sárga ugyanannyiért, és végül a kék 0.99-et 410 IPért. Mint látható itt nincs nagy különbség (mivel a barnaból csak hármat használhatunk egyszerre, míg a többiből kilencet.)
De nézzük meg mondjuk az Armort: barnából 4.26 / 1025 IP-ért, sárgából 1.41 / 205 IP, pirosból 0.91 / 205 IP, kékből 0.7 / 205 IP.
Ebből látható hogy ha Armort akarunk adni a hősünknek, azt sárga rúnából érdemes. Persze ha még több armort akarunk rárakni (mert mondjuk tank) akkor következik a barna, és végül a piros meg a kék.

Tehát mind a négy fajta rúnából más-más tulajdonságot érdemes erősíteni, akkor járunk el a legköltséghatékonyabban. Mármint ár / érték tekintetében.

Ide tartozik még az is hogy rúnákból két fajta van. Ami fix értéket ad hozzá, mint a fent említettek, illetve van olyan párja ami / szint alapon adja hozzá. Pl. sárga armorból van 0.15 armor szintenként, ami 18as szinten 2.7-et ad. Ez 10-es szinten ad már többet mint a másik fajta sárga, ami ugye 1.41 armor fixen.

Felvetődik a kérdés, hogy melyiket érdemes akkor megvenni. Ha azt nézzük hogy 9x2.7 az 24, 9x1.41 meg 12.69, nyilván az elsőt. De ha figyelembe vesszük azt is, hogy a rögtön kezdéskor megvehető Doran's Shield tárgy ad 10 armort, 120 HPvel együtt, így ha a "flat" (nem a szintenkénti) armor rúnát vettük akkor kezdhetünk 22.69 armorral, ha meg a szintenkéntit akkor 1.35+10 armorral ami csak 11.35.
Hozzávéve még azt a tényt, hogy a játék során vehető tárgyakkal (itemek) sokkal több armort kaphatunk, meg azt hogy az ezek megvételéhez szükséges pénzt az ellenséges hősök megölésével tudjuk megkeresni, egyértelművé válik hogy minél korábban kezdünk ölni annál jobb. Vagyis a rúnákkal érdemesebb a játékunkat az elején megtámogatni, mikor a tárgyakból még nem kapunk pluszt a tulajdonságainkhoz. 24 armor a 18as szinten semmi, mivel pl. egy 2000 aranyba kerülő Thornmail 100 armort ad. (ráadásul a kapott sebzés egyharmadát visszaveri)

Ezért én általában a flat rúnákat támogatom a szintenkéntikkel szemben.
Kivétel ha mondjuk az adott értéket csak rúnákkal akarjuk megtámogatni, tárgyakkal nem ÉS szükségünk sincs az első 10 szint során arra az értékre. Ekkor jobban járunk a szintenkénti rúnákkal.

Mondjuk itt egy példa: Xerath nevű hős AP ranged. Passzív skillje az hogy 15%-a az APjának az Armor értékéhez hozzáadódik. Vagyis Armor nem kell neki. Magic Resist-et (MR) viszont nem kap vagyis dönthetünk úgy hogy rúnából adunk neki. Mivel nem tank ezért nem kell hogy már a játék elején bírja a támadásokat ezért jó neki a szintenkénti, hogy 18as szinten ne kb. 35 legyen az MR-je hanem mondjuk +24-el majdnem a duplája. De ha figyelembe vesszük hogy MR-ből a kék rúnák a legjobb ár / érték arányúak, ugyanakkor a Cooldown Reduction (CD) rúnákkal is ugyanez a helyzet (ezek a skilljeink használata közötti várakozási időt csökkentik) és ez utóbbi az AP hősöknek egyértelműen jobb választás ... szóval én NEM javaslom a szintekénti rúnákat.

De ha azokat nem, akkor miket? Nos, alább következik az én rúna ajánlásom, AP, AD illetve tank hősöknek. Ezt természetesen lehet tovább turbózni, de én a legjobb ár / érték arányra törekedtem a kezdők számára.

Piros (Marks): Armor Penetration az ADs, Magic Penetration az APs hősöknek. 410 IP x9 mindkettő.
Sárga (Seals): Flat Armor az ADs, Mana Regen az APs kariknak (APs tankoknak is mehet az Armor). 205x9 IP mindkettő.
Kék (Glyphs): Attack Speed az ADs, Cooldown Reduction (CD) az APs kariknak. 9x410 illetve 9x820 IP.
Barna (Quintessence): 2 db Attack Damage, 1 db Armor Penetration az AD, Ability Power az AP kariknak. 3x1024 IP mindkettő. tankoknak később lehet venni Armort vagy HP-t.

A fentiekből kilegózható a megfelelő rúnaszett a hősök 99%-ának. Kivétel pl. Jax és Tryndamere, nekik speckó rúnaszett kell ami semelyik másik hősnek nem jó (Jaxnak dodge, Trynnek crit. chance és crit. dmg)

Hogy hogyan pakoljuk be a rúnákat:

Ha a hős auto attackos (ezek mind ADsek) akkor Armor Penetration, ha manája is van akkor Mana Regen ha nem akkor Armor, Attack Speed és Attack Damage + Armor Penetration.
Ha AD de inkább a skilljeivel öl (pl. Garen, Pantheon) akkor Attack Speed helyett a CD rúnákat rakjuk be kéknek.
Ha AD de tank, akkor a később (mikor már telik rá IPből) megvett kék MR, barna armor és / vagy HP rúnákat használjuk.

Ha a hős AP akkor piros: Magic Penetration, sárga: Mana Regen, kék: Cooldown Reduction, barna: Ability Power.
Ha AP de melee (pl. Kassadin) vagy tank (Alistar) akkor sárga Mana Regen helyett Armor. Tanknál esetleg barna Ability Power helyett is Armor / HP/ MR.

Remélem a fentiek alapján érthető hogyan érdemes a különböző hősöket felrúnázni. Mindig vannak kivételek, pl. Fiddlesticksnek nem kell Mana Regen, helyette jobb sárgából is Ability Power neki. Ezért mondtam hogy lehet még turbózni. De kiindulási alapnak, véleményem szerint a fenti rúnák a legjobbak.

Végezetül két példa runapage a fentiek alapján, AD illetve AP hőseimnek én ezeket használom:

A szintekénti Attack Damage barna rúna kakukktojás, nem telt az Armor Penetrationra (mindig elköltöm hősökre az IPm ezen az accon :) ) és addig beraktam ezt az 520 IPbe kerülő "jóárasítottat". :) Meg lehet Attack Damage jobb lenne harmadiknak is, pl. kevés armoros hősök ellen ... szal nem egyszerű, na :D

Fiddlestick runepage, más AP és nem tank kariknak a sárga Ability Power helyett jobb a Mana Regen ahogy fentebb írtam.

Következik: Masteries.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.