2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Fujitsu Siemens laptop kálváriák

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Kedves olvasó! Ha nem akarod, hogy az összes hajad kihulljon, tedd a következőt: 1.

[ ÚJ TESZT ]

Kedves olvasó!

Ha nem akarod, hogy az összes hajad kihulljon, tedd a következőt:

1. Menj remetének.
2. Ha mégsem akarsz remetének menni, ne vegyél laptopot.
3. Ha mégis veszel laptopot, ne Fujitsu Siemens legyen.

Miért? Szerintem nem is a gépek minősége miatt - barátnőm, édesanyám, valamint jómagam tapasztalata alapján az árkategóriának megfelelő minőségük van: Néha szét kell őket szerelni, és kifújni a port belőlük, mert túlmelegszenek és lefagyogatnak, vagy újratelepíteni a WiFi kártyát, mert nem akarja látni a tőle 1 méterre levő AP-t, de nagyrészt kezelhető problémák. Nekem viszont van egy olyan, amivel már jó ideje szívok.

A történet a következő:

2006 december 05-én vásároltam a laptopot, ezt akkor még Windows XP-vel szállították. Már ekkor volt egy akkor jelentéktelennek tűnő hibája, mely szerint az egérkurzor grafikus megjelenítése időnként "befagyott", és ez egy-két perc után megszűnt. Túlságosan nem volt zavaró, és mint tájékozódtam róla, a Fujitsu-Siemens mérnökei tudtak a problémáról, várható volt, hogy majd közzétesznek egy szofveres (BIOS) javítást, ami orvosolja.

Ez év elején megjelent a Vista magyar változata is, és mivel nekem van akadémiai liszenszen keresztül hozzáférésem (a BME doktorandusz hallgatója vagyok), ezért feltelepítettem azt (ez körülbelül április eleje felé történt). Vista alatt durva problémába ütköztem: a képernyő időnként teljesen elsötétedett, majd egy-két perc múlva vagy a videokártya meghajtójára panaszkodva kékhalállal elszállt a rendszer, vagy újraindította a kérdéses eszközmeghajtót. Ekkor még sokan panaszkodtak a laptopba is szerelt nVidia videokártyák Vistás meghajtójára, így a hibát annak sarára írtam - de mint később kiderült, nem az okozta. A hiba miatt Vistával használhatatlan a gép a sorozatos munkamegszakítás miatt, így XP-vel használtam a rendszert tovább.

Nyár közepén fogyott el a türelmem, hogy a sorozatos videokártya-meghajtó és Windows frissítések ellenére sem tűnt el a hiba, ezért utánanéztem. A Fujitsu-siemens német web oldalán üzemeltetett fórumból kiderült számomra, hogy a probléma nem egyedi, gyakorlatilag mindenkit érint, akinél ezt a típusú laptopot ugyanazzal az Atheros típusú vezeték nélküli hálózati vezérlővel szerelték (a típusnak létezik olyan kiépítése, amiben egy Sis gyártású vezeték nélküli vezérlő áll). A fórum tanúsága szerint, mindegyik esetben, ahol házilag (!) megoldották a problémát az történt, hogy ezt a vezérlőt kicserélték egy másik típusra (és nem feltétlen a típusban gyárilag használt alternatívára).

Mivel az én gépem még jelen pillanatban is garanciális, ezért eldöntöttem, hogy elviszem a laptopot egy Fujitsu-Siemens márkaszervízbe.

A kiválasztott szervíz a Serco kft. lett. A laptopot elvittem hozzájuk, ők első körben kicserélték az alaplapot (ha nem kutattam volna utána, logikus lépés is lett volna, elvégre erre van ráforrasztva a videovezérlő). Miután hazahoztam, újból produkálta a hibát, így pár nap múlva visszavittem, és kicserélték a vezetéknélküli hálózati vezérlőt - egy ugyanolyan típusra. Kérdésemre, hogy miért ugyanolyanra, azt a választ kaptam, hogy a Fujitsu csak ilyen típust adott cserealkatrészként. "Természetesen" a hiba még mindig fent áll.

Harmadszor is visszavittem szervízbe, ekkor szoftveres hibaelhárítást végeztek rajta: egy a Fu-Si által adott eszközmeghajtót telepítettek a gépre (én még az első szervízelés előtt rengeteg, Interneten fellelhető meghajtóval próbálkoztam) - eredménytelenül, derült ki már aznap, hogy átvettem a javítás után.

Ezek után beszéltem a gépet "javító" szervízes úrral: Elmondása szerint nem egyedüli a probléma, ezt a típust mások is elvitték hozzájuk ugyanezzel a problémával, egy másik laptopban még a fent említett megoldást, a másféle vezetéknélküli vezérlőt is kipróbálták, de nem hozott eredményt. És ami a lényeg: jelenleg nem tudják megjavítani a gépet.

(Egyébként XP alatt is még mindig tapasztalható a "szellemegér" jelensége, amit a legutóbbi BIOS frissítés hivatott volna kijavítani)

Ezek után írtam a Fujitsu Siemens szervíz eszkalációs koordinátorának, hogy mivan. Ő azt válaszolta, hogy vigyem be Rikvest kft-hez, és megoldják a problémát. Mint kiderült, szoftveresen próbálkoztak javítani. Ez a 156.15 verziójú nVidia VGA drivert és a KB938194 és KB940105 számú Windows frissítéseket jelentette. (Egyébként a KB940105-ös javításnak szerintem köze nincs a problémához, mert nálam sima asztalon, terhelés nélkül jön elő a hiba, nem játékok alatt, amire a javítás vonatkozik.)

Amikor ma, amikor a hatodik alkalommal elhoztam a gépet egy szervíztől (Jelen esetben is a Rikvest kft volt, volt még a Laptop.hu szervízében is), a következőket mondták: a kollégájuk 2 napon át folyamatosan _nézte_ a gépet (tehát azért fizették legalább 48 órán keresztül, hogy bambulja az általam beállított gyönyörű default Vista háttérképet, ez alatt természetesen semmi más géppel nem foglalkozott, vagy azokat úgy javította, hogy közben továbbra is az én laptopom kijelzőjét nézte? Ugye nem..), és a hibát nem tapasztalta, úgyhogy a gép hibátlan, viszontlátásra. Voltam olyan pofátlan, és megnéztem a Windows hibajelentéseket (ugyanis itt bármilyen fagyás, hardver hiba fellépésekor keletkezik egy bejegyzés, aki használt Vistát, az bizonyára találkozott vele): december 11-én: Videohardver hiba: a VGA drivert nem válaszolt, a Windows újraindította, azaz pontosan az a történet, ami a levelem 2. mondatában leírt hibajelenség jelentkezik. Fel volt/van telepítve a Skype a gépre, barátnőmtől tudom, hogy ez egy olyan nap volt, ami közben be volt jelentkezve, azaz ekkor tesztelték. Kérdésemre, hogy ha hibátlan a gép, akkor miért is mondja a Vista ezt, kb. azt a választ kaptam, hogy ez szoftveres probléma, szoftveres problémával ők nem foglalkoznak.

Azaz jelenleg a Fujitsu Siemens egyenesen hülyének néz. Egy olyan gépnél, amire rá van írva a gyönyörű kis matricára, hogy "Windows Vista Capable" (azaz: támogatja a Windows Vistát) - voltam olyan hülye, hogy ez nálam akkor a típus kiválasztásakor szempont volt - józan paraszti ésszel is minimális elvárásom lenne, hogy a cég által adott driverekkel normálisan működjön. Erre nemhogy csak nem teszi, hanem a nyilvánvaló, _szervízben történt_ hibára is az a válasz, hogy nem a gép hibája.

Tehát a Fujitsu Siemens gépekkel a szervíz a probléma. Ahol volt a gép, talán még a Serco kft próbálkozott a probléma megoldásával, a többi esetben szinte csak elhajtottak, hogy a gép jó. Kerüljétek a Fujitsu gépeket, mint a tüzet.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.