Cica, téged választalak!

Valószínűsíthető, hogy az idei nyári uborkaszezon egyik legfrissítőbb és legaranyosabb címe a Stray.

Thee, mighty concrete, shielding me in it's womb
Shall you also be my tomb?

Bevezető
Valószínűsíthető, hogy az idei nyári uborkaszezon egyik legfrissítőbb és legaranyosabb címe a Stray. Már az első trailer levetítésénél felkeltette az érdeklődésemet, majd amikor mutattak belőle gameplayt is, tudtam, hogy ezzel játszani fogok. No, nem azért, mert macskás lennék, egyszerűen érdekes koncepciónak tűnt, aminek mindenképp a részese akartam lenni.
PC-n akartam játszani, de végül PS5-ön sikerült, ugyanis az Extra előfizetés mellé automatikusan járt a játék, így mondhatni „ingyen” volt. Nem fogok hazudni, ez volt az első alkalom, hogy játszottam a PS5-ön. Erről sokat elmond, hogy a játék közben kerestem a fotómódot, de csak a vége felé találtam meg (igen, nem nyomtam végig az összes létező gombot a kontrolleren). Hamar letöltötte, amit le kell és indult is a játék.

A kezdet
A menü hót szerény, sok mindent nem igazán tudsz állítani, ha valaki pedig magyar feliratra áhítozna, az sincs. Cserébe az angol nyelv se túl nehéz. Ha valakinek van egy középfokú tudása, szerintem szinte mindent megért (ha jól láttam, PC-n már lehet magyar felirat is).

Látvány
A játék indi szemmel nézve jól néz ki, bár ennek ellenére a sötétebb helyek sokkal jobban állnak neki. Én egy LG OLED (2017-es modell) tévén játszottam végig a játékot, kb. 3-4 méter távolságba a tévétől... nos a fények brutálisan jók, néha olyan érzésem volt, mintha nem is egy indi címmel játszanék. És ekkor jött csak a Midtown, ami gyakorlatilag übereli az összes eddig látott összképet. A látvány a maga szintjéhez képest megfelelően kreatív, ezáltal az atmoszférája is képes rögtön behúzni, ha valakit érdekel a cyberpunk stílus, na meg a macskák. Itt hozzátenném, hogy szerintem a macska animációja egész dinamikus, szerintem az átvezetőben darabosabban mozog, mint játékmenetben. A macska korrektül néz ki, én nem tudnék panaszkodni miatta. A látványvilágba pontosan beleillik. Ezzel kapcsolatban hallottam olyat, hogy valakik kíváncsiak voltak, hogy látszódhat-e a macska seggly*ka... spoiler: nem, nem látszik. Inkább lelövöm a poént, minthogy feleslegesen költs a játékra, ha ez az elsődleges célja a vásárlásodnak.

Játékmenet
Maga a játékmenet kielégítő. Nem kell semmi komolyra gondolni. Ez egy csőjáték, helyenként nyitott térrel. Olvastam pár embertől, hogy jobb lett volna, ha a játék több szabadságot ad, főként ugrálások terén... Én nem gondolom, hogy ez sokat dobott volna a játékon. Mint casual játékos, egyrészt agyf*szt kaptam volna, ha minden második ugrást elvétem (ugye a játékban az ugrásnál neked csak egy x-et kell nyomni, és a játék megcsinál mindent helyetted... nem igazán tudsz lezuhanni), leesek, aztán mászhatok fel újra vagy meghalok és kezdhetem előröl az egészet. Másrészről, és ezt a részét meg tudom valahol érteni, bizonyos platformokra nem lehet eljutni, mert ki vannak szögesdrótozva és / vagy valamilyen akadály van ott, amitől nem lehet odaugrani. Nem éreztem ezt a szabadságom korlátozásának és hiszem, hogy tudatos döntés áll mögötte, de ha kizárólag a felfedezés részét nézem, valakinek a kedvét szegheti. Azonban hadd árnyaljam annyival ezt a képet, hogy sok helyen több útvonalon is meg lehet közelíteni az adott helyszíneket, valamint vannak részek, ahova be tudsz kukkantani... ezeket ne hagyd ki.

Sima, egyszerű kommunikáció van a játékban, aminek a dialógusait magunk léptetjük tovább. De van pár egyszerűbb mellékküldetés is (ha valaki maximalista), amiket megoldva kaphatunk bizonyos jutalmakat.
Megjegyezném, hogy szerintem érdemes beszélni mindenkivel, ugyanis a nézőpontjuk is hozzátesz a játék hangulatához, és ez is színesíti a világot, amiben ugrabugrálunk.

Vannak gyűjthető emlékek, zenék, jelvények (ezt kaphatjuk jutalmul is, meg találhatunk is), ezenfelül rejtett széfek is. Bizonyos falakra és papírokra írt üzeneteket le tudunk fordítani, amik lehetnek a küldetés részei vagy szimpla üzenetek.

Még ide tartozik, hogy a játék fejezetekre van felosztva... ha belépünk a menübe, és rámegyünk a memory fülre, ott világos szürkeként jelzi azokat az emlékeket, amelyeket meg tudsz szerezni, sőt még kép bevillanásokat is láthatsz, hogy segítsen az adott helyszín beazonosításában. Melyek sötétszürkék, azokat a következő fejezetben tudod megszerezni.

És nyilvánvalóan lehet macskás dolgokat is csinálni. Lelökni a tárgyakat a polcokról vagy platformok széléről, dobozba ugrálni, „autók” alatt mászkálni, kaparászni a kanapét és a szőnyeget, dorombolni, inni, aludni, nyávogni stb... és ami rendkívül pozitív, hogy van, aminek rendes funkciója is akad, mint pl. a nyávogásnak vagy a kaparásnak.

A puzzle-s ötletek tök jól működnek. Nem túl komplikáltak, de jól felépítettek. A pályadizájn szép, és mint feljebb írtam, kreatív. Az is tetszik, hogy bizonyos részeket jobban át kell gondolni, türelmesebbnek kell lenni, nem átfutni rajta. Hasonló jellemzi a nyíltabb területeket. Információt kapsz, de nincs sehol egy waypoint, ami jelzi neked, hogy na, ehhez az épülethez kell menni ehhez a dologhoz... ebből fakadóan kicsit elengedi a kezedet.

Egyedüli, ami nem tetszett, az az automatikus mentés... néha idegesítő, hogy nem feltétlen akkor ment, amikor gondolnád, és ha kipurcansz... kezdheted előröl.

Zenék és popkulturális utalások
Szerintem a zenék nagyon patentek lettek, jól illeszkednek az atmoszférához és sokat hozzátesznek a játékélményhez, nem beszélve az instrumentekről (amit a zenész robot játszik), melyek rendes, létező zenékre utalnak. Bárokba egyébként zenét is tudsz váltani. Ugyanakkor a Vissza a jövőbére is van némi utalás :)
A hangoknak sincs szégyellnivalójuk. Hozzátesznek a biztató összképhez még egy lapáttal. Itt emelném ki azért a kontroller tulajdonságait is, ugyanis amikor lefekszel (az adott helyre), voltaképpen a kontrollerbe épített hangszórón keresztül hallod, ahogy szuszog, dorombol a macska és ahogy dorombol, úgy rezeg is. Ezt elsőre megtapasztalni baromi jó élmény volt és fantasztikus feature. Én imádtam.

Bugok
PS5 változaton kb. nincsenek. Voltak persze olyanok, hogy 1-1 tárgy elrepült, vagy a macska néha teleportált. Volt olyan labda is, amit elpöcköltem, de macska mancsa még a közelében se volt, amikor „megpöckölte”. Konkrétabb hiba az volt, amikor egy épületbe benézve a csésze lebegett a levegőben. A másik hiba egy crash volt, mindjárt a játék elején... ezt nem feltétlen tulajdonítom a játéknak, ugyanis a Sonyt most perlik ilyen crashek miatt, és ahogy hallottam, nem én voltam az első ember, akinél kicrashelt a játék.

Történet
És nem utolsó sorban itt a történet, ami nem tartogat világmegváltó gondolatokat, de szerény véleményem szerint jóra sikeredett. Egy átlagos blockbluster filmhez viszonyítva majdnemhogy Oscar-díjas sztorija van. Van a közepén egy csavar is.

Összegzés
Számomra meglepetés volt a játék. Nem számítottam rá, hogy ilyen klasszra sikeredik, és hogy ennyire látványos lesz. Különleges játék a maga nemében, örültem, hogy végigjátszottam. Szívesen várnék egy folytatást (már csak a vége miatt is), de egyelőre nem hiszem, hogy ebből lesz bármi is. Hogy őszinte legyek, kétszer kellett segítséget kérnem a YouTube-tól... a 27-ből egyetlen emléket nem találtam meg, és ennek a helyét néztem meg, plusz egy italautomata el volt egy picivel jobban dugva, annak se leltem a nyomát. 25-ből 20 trófeát elértem. A maradék inkább a hardcore gamereknek van, azokkal én nem vesződtem. Azt hiszem valamivel több, mint 15 órát öltem bele, ebben benne volt az egyik fejezet újrakezdése is, meg természetesen a felfedezésre való hajlamom. Bárkinek szívből tudom ajánlani, aki egy könnyedebb, pár órás kikapcsolódásra vágyik.

(megemlíteném, hogy egy fejezet újrakezdésekor a már megtalált emlékek nem resetelődnek, hanem megmaradnak, így nekem is csak azt az egy emléket kellett megszerezni... nagyon fontos, hogy végig kell vinni a chaptert, különben ha kilépsz, akkor nem tartja meg az emléket, hiába találtad meg; de ez így mindenképp plusz pont, ha csak egy emlékért mész vissza, mert gyorsan végigfuthatsz rajta)

Értékelés: 10/9

!!!SPOILERES KÉPEK KÖVETKEZNEK!!!

Képek a játékból:

És a lebegő csészék!

Előzmények