A bejegyzés főleg azoknak szól, akik hasonló cipőben járnak mint én, de nem feltétlenül szeretnének ugyanennyit szívni.
Éppen a hetedik házassági évfordulónkat ünnepeltük Harkányban, mikor elkezdődtek a gondok.
Nem velünk, hanem a kocsival. Az alapjárat normális esetben valahol 800 és 1000 fordulat/perc környékén van. Először csak elindulni volt vele nehézkesebb, mert motorhőmérséklettől függően 1500-ig, 2000-ig rángatott kicsit. Dadogott, mint amikor valami van a gyújtással. Még a Simson-os, Wartburg-os időkből derengett valami, ami arra engedett következtetni, hogy a paripa nem kap rendesen ménkűt.
Egyeztetés testvérrel, autószerelővel, boldog- boldogtalannal, aki hasznosnak tűnt. Mindenki csak tippelgetett, biztosat senki sem tudott.
Nem volt mit tenni, melegen megy, hidegen vacakol, dolgozni viszont muszáj, irány vissza németbe. Eseménytelenül telt el a 730 kilométer, rendben visszaértem.
Másnap melóba menet rendesen megy a szekér, semmi gond. Vissza úgyszintén.
Következő nap szintén meló, indítok, és elkezdődik az igazi rettenet: kb. 2 henger megy… A motor kis híján többször lefullad, küzd a gép az alapjáratért. Elindulni sem egyszerű, mikor a fele erő oda, és 2 henger még ráadásul fékez is pluszba. Közben beszéltem itt egy német szervizzel, beugrottam a kocsival, rádugták a laptopot a csatira, és persze nem találtak semmit. Minden rendben, csak a kocsi nem megy. Biztosan a benzinszűrő, megrendelik, másnap menjek vissza, cserével együtt megáll 50 euróban.
Mindez le is zajlott a megbeszéltek szerint. Természetesen változás nem történt, ugyanolyan hitványul járt szegény motor. A laptop megint rá lett kötve, megint mindent jónak jelzett. Kértem, hogy ellenőrizzék le, hogy jár-e az összes henger. Egyesével elkezdte az egyik szerelő lehúzogatni a gyújtótrafókról a kábeleket, majd vissza. Az első három kábel (1,4,2-es henger) eltávolítását megérezte a motor, tehát azok jók voltak. Utolsónak jött a hármas, ennek a gyertyakábelét lehúzva nem történt változás, tehát meglett a ludas.
Emberünk kiszedte a gyertyát, majd beleszuszakolta a kompresszió mérőt. Ezután ráindított. Járó motornál mért kompressziót. Mert ő egy autószerelő, és ért hozzá. Én meg hentes vagyok, és tudom, hogy kompressziót úgy mérünk, hogy kivesszük az összes gyertyát, egyik hengerbe be a mérőt, padlógáz, és indítózunk.
Rájött, hogy valami nem fasza, leállította a motort, leszedte az összes gyertyakábelt, majd indítózott. Se padlógáz, a többi gyertya nincs kiszedve, kompressziót mérünk.
7 bar-t sikerült így mérni ebben a hengerben. Akkor már megmérik a többit is, kiszedték a többi gyertyát is. Azok 10 bar-t produkáltak, gázadás nélkül természetesen. Ezután kijelentették a mesteremberek, hogy túl kicsi a kompresszió, ezért nem gyullad meg a benzin(!), ki kell cserélni a motort, vagy vegyek inkább egy másik kocsit.
Itt gondoltam úgy, hogy akkor ezekből a profikból elég volt, kezembe veszem a hekkelést, lesz ami lesz. Első körben a gyertyákra gyanakodtam, mert nemrég lettek cserélve, és eszembe jutott, hogy hátha megrepedt a porcelán, letestel, akármi. Megrendeltem 2 gyertyát, amik másnapra meg is jöttek. A csere nem hozott változást. Elkezdtem olvasni német fórumokat (igen, az én elképesztő nyelvtudásommal), és az a két-három variáció bontakozott ki, amire ezek után még tippelhettem: gyújtótrafó, illetve gyertyakábel, esetleg jeladó.
Mégis, mennyi az esély arra, hogy egy kábel tönkre megy abban, hogy egy helyben áll, illetve fekszik?! Nem sok, gondoltam, és elkezdtem gyújtótrafó után kutatni. Otthonról tudtam volna rendelni 12 ezer (+5e a posta németbe) forintért. „Itt kint olcsóbb!” felkiáltással ellátogattam 3 autósboltba, de egyikben sem tudtak rendelni(!!!) sem. Irány a Ford szerviz, ott lesz a tuti. Emberünk hamar megtalálta a keresett alkatrészt, potom 177 eurós (53e forint!) áron oda is adta volna. Nosza, rendeljünk otthonról.
Telefon a tesómnak, hosszas egyeztetés, aztán következő hétre a kívánt holmi ideért. Csere, és mint már annyiszor, javulás nem jelentkezett. Gyertyakábel böngészése hasonló paraméterekkel, otthon 12e a legolcsóbb, 18-ért van Bosch. Ez itt is kb. ennyibe kerül, irány a bolt, megrendelni. Megtörtént, másnap mentem érte.
Kifizettem a laza 58 eurót még rendeléskor, már csak be kellett libbenni a boltba, átvenni. Kijöttem, be a kocsiba, pár tíz méterrel arrébb, egy nyugis helyre, ahol ki tudom cserélni, de a bolt még nincs messze, vissza tudom vinni, ha nem stimmel, mert természetesen nem pont olyan volt, mint a gyári.
Kicseréltem, egy „miatyánk”, indítás, és láss csodát: MEGY! Az összes henger. Ööm, bódottá. Hazafelé még a rádiót is kikapcsoltam, élveztem hogy újra úgy muzsikál a motor, ahogy kell.
Pénzben kifejezve a történet:
-benzinszűrő, cserével kb. 15.000ft
-gyertya kb. 7.500ft
-gyújtótrafó postával kb 18.000ft
-gyertyakábel kb. 17.400ft
Összesen 57.900 ft.(Jobb lett volna, ha ezt most nem számolom ki )
Egy fontos dolog kimaradt: Ford Galaxy, 1998-as évjárat, 2,0i DOHC benzinmotor. Ő a főszereplő.
Ráadás: bár odaadtam a boltban a forgalmit, amiben benne van a gép egyedi azonosítója, ami alapján bármit lehet hozzá rendelni, a gyertyát azért sikerült elszúrni.
Platinum Iridium gyertya ugyan, de más a típusszáma, és 0,7 a hézag, az enyémbe viszont 1,0-s hézagú gyertya kell. Ez azért nem Simson, hogy fogok egy hézagmérőt, és kicsit megkalapálom az elektródát, amíg jó nem lesz.
Öröm az ürömben: ERA márkájú gyújtótrafót rendeltem, ez volt 12-ért, MotorCraft (ezen a néven futnak a gyári Ford alkatrészek) illetve Bosch 24-ért.
ERA dobozban jött egy MotorCraft trafó.
Ps: dolgozni ez idő alatt is el kellett járni, hát kénytelen voltam így használni a kocsit. Ennek a következménye az lett, hogy az el nem égett benzin egy része az olajban lakik azóta. Szóval még egy olajcserét is hozzá lehet számolni:
-olaj 7.700ft
-olajszűrő kb 1.500ft
Ez így már 67.100ft. Szuper, hogy van autóm!
(Turcsinak a nejem nevezte el a kocsit, nálunk mindennek van neve. A pc-m Aranka. Például.)