2023. február 2., csütörtök

Gyorskeresés

Véleménycikk - Tényleg mindenki SUV-t akar?

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Rengeteg platformon jelenik meg az a meglátás, hogy manapság az emberek már nem szeretnének "normális" autókkal közlekedni, mindenki csak SUV-t szeretne a háza előtt látni.

Először is, hogy mi normális autó és mi nem, azt nem fogom ebben a posztban kifejteni, hiszen mindenki egyéni preferenciái alapján választ autót, erről és ízlésről pedig nem vitatkozunk. Több különböző szegmensű SUV-val, kombival és kisautóval van tartós tapasztalatom és úgy gondolom mindegyiknek megvan a maga előnye és hátránya.

Az bizonyos, hogy egyre több középkategóriás szedán tűnik el a piacról, legalábbis Európában. Régen megszűnt már a Nissan Primera, valamint a Honda Accord európai forgalmazása, a legfrissebb áldozat pedig nem más, mint a Ford Mondeo. Bizony, nem tévedés, a Ford Mondeo európai pályafutása - legalábbis ebben a formában biztosan - véget ért. (Volkswagen Passat felkészül.) Igaz van új generációja, egy igazán menő formavilággal rendelkező, komoly szedán, de aki meg szeretne ismerkedni vele közelebbről, nem kell messzebb mennie Kínánál, hiszen egyelőre úgy néz ki, ők kapnak ebből az új modellből.

Búcsút inthetünk a Mondeonak, utód nélkül marad.
Búcsút inthetünk a Mondeonak, utód nélkül marad.

Ha a különböző gyártók modellpalettáit végignézzük, akkor látható, hogy mindegyik megszűnt modellnek csak és kizárólag SUV az alternatívája. Sőt, nem csak a felső kategória érintett, sok esetben már az alsó középkategóriában is tapasztalható az emelt autók térnyerése, az utóbbi pár évben pedig már a kisautók piacát is megkívánja hódítani ez a kategória. A Nissan háza táján például már hosszú ideje csak SUV-k különböző méretosztálya található, egyedül a kis Micra árválkodik kisautóként a palettán, de ki tudja mit hoz a jövő, lehet lassan neki is egy emelt autó lesz az utódja.

A Toyota is hasonló úton indult el. A japán gyártó nem először készít az adott kor kedvenc kategóriájával kompatibilis modellváltozatot, hiszen a '90-es évek végén és a 2000-es évek közepén, az egyterűek világában mutatta be a Toyota a Verso sorozatot, amely a Toyota három legnépszerűbb modelljéből kínált egyterű kialakítású változatot. Yaris Verso, Corolla Verso, Avensis Verso. A kis Yaris Verso különlegessége, hogy kapható volt áruszállító kivitelben is, míg az Avensis Verso hét főnek kínált helyet utasterében.

Toyota Yaris Verso - A csomagtér ajtaja szokatlan módon oldalra nyílt.
Toyota Yaris Verso - A csomagtér ajtaja szokatlan módon oldalra nyílt.

A 2020-as évek Versoja a Cross. Megjelent a remek formával bíró Yaris Cross, a Mondeohoz hasonlóan, de már jóval régebben megszűnt Avensis utódjának egyértelműen a RAV4-et szánták, nemsokára pedig érkezik az egyébként szintén kívánatos formatervvel bíró Corolla Cross.

Hamarosan Európába is megérkezik a Toyota Corolla Cross
Hamarosan Európába is megérkezik a Toyota Corolla Cross.

Tehát megállapíthatjuk, hogy az autógyártók szinte kivétel nélkül a Crossover és SUV szegmensben látják a jövőt. Kisautóknál példa a Fiesta alapjaira épülő Puma, alsó-középkategóriában a már megszűnt C4 helyébe lépő C4 Aircrosst lehetne említeni, felső-középkategóriában pedig az Accord helyébe lépő CR-V jut eszembe. A gyártók elképzelése a Napnál is világosabb, de tényleg erre van igénye a vásárlóknak is?

Az egyterű kategóriát már kivégezték az SUV-k. A Citroen Grand C4 Picasso is utód nélkül távozik.
Az egyterű kategóriát már kivégezték az SUV-k. A Citroen Grand C4 Picasso is utód nélkül távozik.

Logikusan abból indulunk ki, hogy az kéri a zenét, aki a pénzt adja, tehát joggal feltételezhetjük azt, hogy az új autó vásárlók zöme SUV-t szeretne birtokolni. Ha ez egy újságcikk lenne, készítenék egy reprezentatív felmérést is, aminek ez lenne a témája, de mivel ez pusztán egy bejegyzés, ettől most eltekintek. Jelenleg abból fogok kiindulni, hogy megnézem pár ország új autó eladásának statisztikáját és ebből megállapíthatjuk, hogy az SUV kategória valóban olyan népszerű-e, mint ahogyan azt feltételezzük, illetve ebből az is kiderülhet, hogy az ügyfelek szeretnének ilyen felépítésű autót, vagy a gyártók.

Négy ország autóeladási statisztikáját néztem meg: Ausztria, Magyarország, Németország, Svájc. Vegyük sorra!

Vegyük szemügyre Ausztria listáját:

1.Tesla Model 3
2. FIAT 500
3. Skoda Octavia
4. Volkswagen Golf
5. Volkswagen Tiguan
6. Volkswagen T-Roc
7. SEAT Arona
8. Skoda Fabia
9. SEAT Ibiza
10. Ford Puma

Az osztrákoknál 4 Suv került be a Top10-be.

A sógorok Top10-es listájába 7 VW-Csoportos autó fért be.
A sógorok Top10-es listájába 7 VW-Csoportos autó fért be.

Magyarország listája:

1. Suzuki Vitara
2. Suzuki SX4 S-Cross
3. Skoda Octavia
4. FIAT 500
5. Dacia Lodgy
6. Dacia Duster
7. Toyota Corolla
8. Ford Tourneo Custom
9. Toyota Yaris
10. Renault Clio

A magyar listában mindössze három SUV található.

Magyarországon továbbra is töretlen a Suzuki Vitara sikere.
Magyarországon továbbra is töretlen a Suzuki Vitara sikere.

Németország 10 legjobban fogyó autója:

1. Volkswagen Golf
2. Volkswagen T-Roc
3. Volkswagen Tiguan
4. Opel Corsa
5. Volkswagen Up!
6. Volkswagen Passat
7. MINI
8. BMW 3er
9. FIAT Ducato
10. Skoda Octavia

Tíz autóból kettő SUV-t látok a listában.

A Passat jövője is kérdéses. Ennek ellenére Németországban elhozta a hatodik helyet,
A Passat jövője is kérdéses. Ennek ellenére Németországban elhozta a hatodik helyet.

Svájc legkelendőbb modelljei 2021-ben az alábbiak:

1. Tesla Model 3
2. Skoda Octavia
3. Toyota Yaris
4. Audi Q3
5. Volkswagen Tiguan
6. FIAT 500
7. Mercedes A-Klasse
8. Volvo XC40
9. BMW X3
9. Skoda Karoq
10. Volkswagen Polo

Mivel az X3 és a Karoq azonos eredménnyel a kilencedik helyen van, ezért 11 autó került be, ebből 5 autó SUV.

A Tesla Model 3 Ausztriában és Svájcban is elvitte az első helyet.
A Tesla Model 3 Ausztriában és Svájcban is elvitte az első helyet.

Persze továbbra is kérdéses, hogy ezek a tízes listák miről árulkodnak. Ezzel bizonyítottam, hogy a vásárlók zöme továbbra is az alacsony felépítésű autókat preferálja? Nem. Az SUV-k térnyerése szemmel jól látható, ami lehet a divatos kinézet miatt is, és lehet amiatt is, mert a gyártók ebbe az irányba terelik a vásárlót, hiszen ha elkaszálnak egy típust és a helyére egy SUV-t raknak, akkor a vásárló a választás lehetőségétől elesik, ha új autót szeretne, marad az SUV.

A véleményem: Személy szerint kedvelem az SUV-ket hosszú sorokon át tudnék érvelni mellettük (ellenük is), de úgy gondolom sokkal inkább a gyártók azok, akik szívesebben terveztetnek SUV karosszériákat, erre pedig jó okuk van:

A már eleve nagyon szigorú, és folyamatosan szigorodó gyalogosvédelmi szabályoknak az ilyen kialakítású autók sokkal könnyebben megfelelnek. A jövő pedig az elektromos autóké, ez tény. Az ilyen felépítésre pedig sokkal könnyebben tudnak elektromos autót tervezni. Valószínűleg ez lehet az oka annak, hogy a hagyományos kialakítású autók hamarosan el fognak tűnni.

Hozzászólások

(#1) .Szaki.


.Szaki.
őstag
LOGOUT blog

A képek sajnos nem jelennek meg, vajon mitől lehet ez? :(

(#2) dabadab válasza .Szaki. (#1) üzenetére


dabadab
titán

img src="https://www.netcarshow.com/ford/2019-mondeo_wagon_hybrid/1024x768/wallpaper_01.htm"

Nem képeket, hanem html oldalakat linkeltél képként. Az úgy nem működik :)

DRM is theft

(#4) dabadab


dabadab
titán

A már eleve nagyon szigorú, és folyamatosan szigorodó gyalogosvédelmi szabályoknak az ilyen kialakítású autók sokkal könnyebben megfelelnek.

Ami adatot láttam, az ennek mind ellentmondott, pl: IIHS Study:SUVS MORE DANGEROUS TO PEDESTRIANS THAN CARS

A jövő pedig az elektromos autóké, ez tény. Az ilyen felépítésre pedig sokkal könnyebben tudnak elektromos autót tervezni.

Ehhez képest a Tesla mindkét méretkategóriájában egy-egy hagyományos szedánnal nyitott, aztán amikor SUV-ot is csináltak, akkor azt a szedánok alapjaira, szóval ennek se nagyon látom a ténybeli megalapozottságát.

DRM is theft

(#5) .Szaki. válasza dabadab (#2) üzenetére


.Szaki.
őstag
LOGOUT blog

Mennyire igazad van! Lehet mégsem kellett volna ilyen későn nekilátni az írásnak. … :)

Köszönöm! :R

A cikkel kapcsolatban. Ahogy írtam, ez most egy véleménycikk, illetve bejegyzés, így komolyabb utánajárás nem történt. Ha egy komolyabb cikknek szántam volna, akkor ebbe azért jóval több időt toltam volna bele, így most az eladási adatokon kívül csak az alapján írtam, amit sok autózásban jártas újságírótól összeszedtem. Ezek természetesen szerintem is minimum megkérdőjelezhetők.

A Tesla Model 3 remek példa, erre egyébként gondoltam is, hogy leírom, végül erre nem került már sor.

(#6) proci985 válasza dabadab (#4) üzenetére


proci985
MODERÁTOR

a tesla s az kb 5 meter, szoval persze, hagyomanyos sedan, de kb a felso hatara annal, ami elfer egy europai parkoloban. ott konnyebb elosztani a battery packot, mint egy hybrid subcompactnal 4.4 meteren. foleg ugy, hogy maradjon labter, meg mondjuk legyen 45ezer euro 70 helyett (a listarol az xc40).

---

cikkhez: a magyar adatok kb tukrozik, hogy olcson fenntarthato, a magyar utakat elviselo, jellemzoen 5 fos autokat keresnek.

a Tourneot nem ertem, de az lehet haszongepjarmunek vagy haromgyerekes csaladoknal jatszik ahol a harom gyerekules subcompactba nem ferne el?

[ Szerkesztve ]

Don't dream it, be it. // Lagom amount.

(#7) Jack Hunter


Jack Hunter
csendes tag
LOGOUT blog

Manapság a legtöbben azért besznek SUV-t mert egyszerre akarnak mindent. Legyen kompakt, hogy könnyen lehessen parkolni, ugyanakkor nagy,hogy lehessen vele cuccolni. Legyen magas,hogy könnyen lehessen beszállni,és legyen tekintélye az úton.Legyen nagy kerék,nagy hasmagasság,mert hát a magyar utak ugyebár. Kell a kisköbcentis turbómotor bele,hogy odébb lehessen vele állni,de ne fogyasszon sokat. Aztán kell még rá mindenféle műanyag bizbasz,hogy menő terepjárós kinézete legyen.
Abszurdum. Nár rég nem észérvek szerint vásárolunk autót,az egész csak a farokméregetésről szól. Azért tart most ott az autó ipar,ahol. Az a kevés épeszű ember meg tekereg kínjában, mert egyre szűkül a választék a normális autókból.

(#8) ncc1701


ncc1701
veterán

Nekünk 3 autónk van a családban, toyota yaris 2009, siziki swift 2019, és opel insignia 2011. Utóbbi a hétvégi, kirándulós kocsi, első kettő hétközbeni szaladgálós.
Suv nem kell, köcce. Egy toyota landcruiseren mondjuk gondolkodtam, de az nem suv. :)

(#9) Dilikutya


Dilikutya
félisten

Látva, hogy közlekedik a magyar városban és városon kívül is, én egy tankot akarok. Mindegy, hogy kínai, orosz, USA (most az oroszt kevésbé preferálnám, ennyivel sem támogatva az iparukat :) ), a lényeg, hogy 60t acél legyen. Arról lepattan az alvó török kamionos meg a hülyegyerek is az X5-el, a gyökér önjelölt Schumacherekről nem is beszélve, és a ganéj hazai utakon sem akad el. :)

Nem vagyok perverz, csak haladok a korral. (Még mindig: Rock&roll feeling baby, rock&roll feeling.....)

(#10) Kolondrum


Kolondrum
félisten

Ha Indokolt?! Elférek benne, később is minden el fog és nekem ide néha kell, egy jó magas összkerekes. Nem is jöhet szóba más mint fő autó. Lóti futinak kisebb is jó, lásd ignis.
Lásd leat leon elej néha néha leér tesómnak felfelé felénk :DD aztán az nem is ültetett.

[ Szerkesztve ]

RMX3301 - 2022-es S-cross lökhárító elem (nem a teljes) eladó kis sérüléssel!

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2023 PROHARDVER Informatikai Kft.