2023. február 7., kedd

Gyorskeresés

8 éves a PS Vita - története, személyes élmények

Írta: | Kulcsszavak: playstation . ps . vita . mercenary . gravity . slim

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Pontosan nyolc évvel ezelőtt kezdte meg Európában hódító, ámbár viszonylag rövid életútját a Sony második kézi konzolja, a Playstation Vita. A sokak által kritizált, hányattatott sorsú marok konzol végül nem teljesen azt a pályát futotta be, amire hivatott lett volna. Hogy mi volt ennek az oka? Miért is maradt ennek ellenére örök és kedves emlék számomra? Megpróbálok mindenre kitérni...

Emlékszem a 2011-es E3 felvételeit nézegettem, amikor elsőnek feltűnt a porondon a kézi konzol. Épp az Uncharted: Golden Abyss, Nathan Drake előzmény sztorijával promózták, mit is tud majd a kis gép. A klasszikus irányító felület mellett a játékokba bevonták az érintő képernyőt, a dönthetőséget, sőt később a mikrofonnak, vagy a beépített kamerának is hasznát vehettük bizonyos fejtörőkben. Ezek a funkciók, az Indiana Jones kalandjait megidéző Nathan Drake esetében így néztek ki: főhősünket bizonyos helyzetekben az érintő képernyőn újunk mozgatásával irányíthattuk, így vágtuk át magunkat a bozótón, keveredtünk ki egy-egy bunyóból, vagy kardpárbajból győztesként; a kamerát a fény felé tartva átvilágítottuk a kincset rejtő térképet; illetve a gépet előre-hátra döntögetve tudtunk lengedezni az indákon.

Az innovatív irányításból később is kivette jó néhány nagy konzolos cím, vagy új IP a részét. Később megigézve néztem, ahogy a Gravity Rush-ban képesek voltunk irányítani a gravitációt és a konzolt bármilyen irányban döntögetve a levegőben jobbra-balra lehetett lebegni, a terep tárgyakat és embereket dobálva, vagy a Tearaway-ben istent játszva ziláltuk szét a világot a hátsó érintő panel segítségével, esetleg hangunk erejével. De ne rohanjunk ennyire előre, hiszen az E3-on ezek a címek még nem jelentek meg, csak később váltak elérhetővé.

Kazou Hirai, a Sony akkori vezetője sok ígérettel jelent meg a konferencián. A sok irányítást segítő technikai vívmány mellett a közösség erejét próbálták hangsúlyozni. A konzol neve latinul életet jelent és ennek megfelelően felruházták olyan funkciókkal, mint a Near, vagy a party-chat. Ezen szoftverekkel folyamatosan kapcsolatban maradhattunk a többi ismerőssel, esetleg kisebb ajándékokat küldhettünk egymásnak. Hogy végig online tudjunk maradni, akár egy családi kiránduláson, vagy vonat úton, két típusú gép került forgalomba, egy 3G-t támogató és egy sima Wi-fi-s modell. A játék felhozatal sem tűnt piskótának, hiszen digitálisan kompatibilisnek ígérkezett a legtöbb PSP, PS1-es címmel és nagyon sok PS2-es játék feljavított kiadása - mint például a God of War, vagy Metal Gear Solid első két része, a Final Fantasy X, esetleg a Jak & Daxter trilógia - is tiszteletét tette Vita-n. Sokan úgy tekintettek rá, mint egy hordozható asztali konzolra, innen a kifejezés, PS3 a zsebben.

Hogy a sok pozitívum ellenére mégis hol kezdett el lefelé ívelni a marok konzol sorsa? Nos, valószínűleg a sok átgondolatlan, elsőnek apróságnak tűnő dolgon. A konzolra a játékokat kártyán, vagy digitálisan letöltve szerezhettük be, azonban a kezdeti modellek belső memória nélkül érkeztek és csak és kizárólag a Sony saját forgalmazású bővítő kártyáival működtek. Ez még nem is lett volna akkora probléma, de a 4Gb-tól 32Gb-ig terjedő paletta horribilis árakkal érkezett. Emellett a kisebb kártyákat használva pillanatok alatt azon kaptuk magunkat, valamit törölni kell, mert megint elfogyott a hely. A legtöbb, sok helyet foglaló játékot hiába vásároltuk meg külső kártyán, egy részét így is le kellett tölteni digitálisan, mert az nem fért el az adathordozón. Egy másik, talán elsőnek nem olyan óriási problémának tűnő dolog, hogy a Vita egy bővítő kártyán csak egy profilt képes kezelni. Így a kezdetektől elfelejthettük, hogy a család különböző tagjai, majd más-más profillal lépkednek ki-be és mindenkinek saját mentése lesz. A Sony úgy gondolta, a portok terén is saját utat fog járni. A konzolt nem lehetett USB szabvánnyal tölteni, egy teljesen külön álló, saját szabványt kapott és sokak szerint hiányzott róla egy HDMI kimenet is.

Véleményem szerint a fentiek mellett a kezdeti kecsegtető játék felhozatal is viszonylag hamar elkezdett fogyatkozni. Hogy azért, mert a vásárlók nem mutattak elég érdeklődést, vagy mert a Sony nem sokkal később indította be a következő generációs asztali konzolját és az arra fejlesztett címek szipkázták el a fejlesztő csapatokat? Ezt mindenki döntse el maga, szerintem az igazságot valahol félúton kell keresni. Mindenesetre a Sony egyre kevesebb saját címmel támogatta a Vita-t és megjelenését követően pár éven belül már-már csak kisebb indie címek, illetve a japánban népszerű visuell novel és szerepjátékos címek jelentek meg rá. Ha közben érkezett egy nagyobb durranásnak számító tripla A-s cím, vagy feldolgozás - X-Com, Borderlands 2 - az vagy viszonylag kiforratlannak bizonyult technikailag, vagy túl kevés reklámot kapott. Így a gép a 22-es csapdájába került, a játékokat nem vásárolták elegen, a kiadók úgy vélték, nem éri meg fejleszteni erre a platformra. A Sony felhő alapú stream szolgáltatása - amivel sok-sok PS2-PS4-ig megjelent cím gyakorlatilag csak Vita-val és egy erős netkapcsolattal játszhatóvá vált - a PS now támogatását is hamar megszüntették, mondván kézi konzolon kis érdeklődés mutatkozik. Valójában soha nem oldották meg, hogy mind ez, mind a PS4-ről streamelt kép teljes értékűvé váljon. A Vita-ról ugyanis a kezdetektől fogva hiányzott az L2-R2 ravasz.

Az átgondolatlan döntések sorozatát tovább erősítve a "Vita család" 2014 februárjában bővült még egy több színű slim verzióval is, ami nem sok újdonságot tudott felmutatni elődjéhez képest. Pozitívum, hogy kapott egy 1Gb-os tárhelyet ugyan, de ez szinte semmire nem volt elég. A legtöbben kijelzőjét kritizálták, az előd OLED paneljéhez képest nem volt képes ugyan olyan színkavalkádot megjeleníteni. Hogy a különféle verziók között még jobban elveszhessünk, 2014 novemberében szinte minden előzetes bejelentés nélkül a Sony piacra dobta a PS Vita TV-t, ami egy HDMI kábellal tv-re köthető modell volt. A kis képernyőre készült játékok nem festettek a legszebben a nagyképernyős tv-n, illetve az összes érintőképernyős támogatást élvező játék, gyakorlatilag játszhatatlan volt ezen a modellen. Újabb átgondolatlan lépés.

A fent leírtak ellenére én mindig jó emlékekkel gondolok vissza a Vita-ra, sőt a mai napig jó szolgálatot tesz a gép hosszabb utakon és kitartó kis úti társnak bizonyul. Ehhez hozzá járult ugyan az is, hogy számomra a jelenlegi konzol generációig kimaradt az összes asztali cím, így nekem az átiratok és feldolgozások mind újként hatottak. Természetesen csatlakoztak indie címek is, de a japánban oly divatos jrpg-ket sem vetem meg. Szóval ami más számára már nem nagy dolog, az nekem még tudott újat mutatni. Elmélyülve jártam / repültem végig a Bastion, a Child of Light és a Gravity Rush színhelyeit, borzongva próbáltam túlélni a Darkest Dungeon katakombáit és a Soul Sacrifice párbajait, sokat mosolyogva követtem Nathan kalandjait az Uncharted-ben, illetve Iota útját a Tearaway-ben, órákat száguldoztam különféle verdákkal az aktuális NFS-ben és a mai napig úgy gondolom, sok szerepjáték elbújhat a Persona 4 Golden kiadása mellett. Persze, hiányos a felhozatal. Aláírom. Jót tett volna még egy exkluzív Grand Theft Auto, vagy Infamous a leglátványosabb cím, a Killzone mellé, de ennyire futotta. Én így is elégedett vagyok és úgy gondolom, még sokáig fogom gyűjteni a trófeákat és az élményeket egyaránt, kis ütött-kopott FAT marok konzolomon, amin gyengélkedik már a giroszkop és nem működik a töltés vissza jelző led sem.

Ezzel az írással kívánok boldog szülinapot, Vita!

Hozzászólások

(#1) icemad


icemad
nagyúr

Jó kis megemlékezés. Nekem soha nem volt ilyen gépem, csak az elődje. Én azt is szerettem nagyon. Szerintem egy dolog maradt ki a bejegyzésből. A mobilos játékok hihetetlen előretörése. Erre a Sony sem készült.

Éhes makk, disznókat álmodik, avagy bagoly nyomja verébbe a nagyfejűt...

(#2) GreatL


GreatL
senior tag

Jó volt ez egykoron. Pont most raktam rá egy xbox kontrollerre egy tartót amivel a mobiltelefon kis játékkonzollá válik.

Intel Core i9-9900K víz | 32 GB | GBT RTX 3080 Ti Gaming OC | 48" LG C1 TV | Samsung Galaxy S22+ 256 | Pocketbook Inkpad 3 Pro

(#3) Shepard válasza icemad (#1) üzenetére


Shepard
tag

Örülök, hogy tetszett. Igen, a mobilok térnyeréséről nem írtam, pedig a Sony is próbálta ezzel (is) magyarázni a sikertelenséget. Én lemaradtam mobil fronton, de úgy tudom elég szegényes a kínálat és túl sok a pay to win, illetve mondhatni egyszerű játék mobilokon, amik a komolyabb Vita-s címeknek a nyomába sem érnek. Javítsatok ki ha tévedek, én ezért nem vettem bele ezt a témát az összefoglalóba.

(#4) icemad válasza Shepard (#3) üzenetére


icemad
nagyúr

A főbb okok azok voltak, amiket te is írtál. A Vita-s címekkel a legtöbb mobilos játék nem veheti fel a versenyt, ez tény. De az is tény, hogy rengeteg ember feleslegesnek tartotta a kézi konzolt is, ha a buszon /vonaton pár perces játékra jó volt a mobil is. Minek vinne 2 eszközt? Ha meg otthon van, akkor ott a rendes konzol. Én is a mobil játékok miatt nem vettem ilyen gépet, pár percet azokkal is ellehet lenni.
Ha meg az ember keres is, akkor bőven talál jó játékot is mobilra. (komolyabb műfajokban is, mint pl rpg, vagy űrhajós open world játék.)

Éhes makk, disznókat álmodik, avagy bagoly nyomja verébbe a nagyfejűt...

(#5) Wlac


Wlac
Ármester

Pont nem rég gondolkodtam azon, hogy ismét (harmadjára) be kellene szereznem egy Slimet, mert van még pár játék, amiben meg szeretném szerezni a platinát, de alig találni már használt példányokat.

Amit én igazán hiányoltam, azok az open world játékok. Vártam, hogy megkapjuk a rendes GTA átiratokat, ha már mobilon elérhetőek, és ne csak a két Stories PSP-s változatával lehessen játszani. De akár egy Oblivionnal is nagyon sokáig el lett volna az ember. Tudom, hogy keleti játékokból elég jó volt a felhozatal, de azok annyira nem jönnek be.

Csúfos volt a Vita élete, de simán beneveznék az utódjára (bízva abban, hogy a Sony nem követi el az írásban is említett szarvas hibákat).

"Locking the vault door now. Goodbye."

(#6) Shepard


Shepard
tag

Ha esetleg valaki kedvet kap hiányzó online trófeák gyűjtéséhez, szóljon bátran (privátban egyeztethetünk). Ha még vannak online szerverek, nekem is volna mit pótolni, Killzone, NFS és Soul Sacrifice terén..

Wlac: hát igen, a használt piac sem pörög túlzottan már.

[ Szerkesztve ]

(#7) Wlac válasza Shepard (#6) üzenetére


Wlac
Ármester

A Killzone szerencsére offline is platinázható, elég megvenni egy kiegészítőt hozzá, ami botokat rak a multiba.

"Locking the vault door now. Goodbye."

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2023 PROHARDVER Informatikai Kft.