A napokban hozzájutottam egy ilyenhez, amit már előttem bejárattak, illetve én is több napot, így gondoltam leírom a saját kis véleményem róla. Szubjektív, mint minden ilyen, de hátha érdekel valakit.
Harangok, stb: A gyári harangok a kuka kategória, de komolyan. A kicsi egyszerűen semmire nem jó, kényelmetlen. A dupla azonnal belepasszol a fülbe, de nulla hangzás, leginkább olyan, mintha 1kHz alatt mindent levágna és csak a többit tolja. Beljebb tolva a fülest megjön némi mély is, de cserébe kitisztítsa a dobhártyát is. A szivacsos az fura, de kényelmes a puhasága miatt. Kifejezetten a régi melós éveimre emlékeztet, amikor egész nap hallásvédő volt a fülemben. Ennek megfelelően elég jól szűr a magasabb tartományokban, mintha féltene minket a fülesből eredő zajokért: megjönnek a mélyek, teltek és karakteresek, ámde a magasakból mindent eltűntet, élettelen lesz az egész zene.
Ennyit a gyári csodáról, próbálgattam az itthon lévő eszközöket, AKG és Samsung harangok, az utóbbi vált be a legjobban. A teszt ezek után...
Evanescence - My Immortal: Egyértelműen a közép frekvencia az erőssége a fülesnek. A kísérő zongora kellemesen az énekesnő háttere marad. A mélyei lágyak, Amy Lee "kitöréseit" jól ellensúlyozza, ellenben a magasból mintha le lenne csippantva egy kicsi, hiányolom őket, de ez egy vokál + zongora szám, keressük máshol...
Seether - Broken [Feat. Amy Lee]: Erről beszélek, amikor a kiegyensúlyozott hangzást várom egy fülestől. A basszus a helyén, ahogy az előző számnál itt is jó kísérője az énekeseknek, a duett hangja tökéletesen kiegészíti egymást, a füles jól megszólaltatja a különbségeket, amit köszönhetünk a közép tartománybeli kiemelkedő szereplésnek. A magasak szintén folytottak, de nem hiányoznak ennél a számnál.
3 Doors Down - Here Without You: Ilyen hangja van egy kellemes férfi énekhangnak. A középhang itt is remekel. A basszus gitár lágyan kíséri a számot. A hegedűsök szépen a háttérben, de a cinek nyomorognak, nem tudják kiélni magukat, itt is előjön valamiféle folytás. Lehet én teszem be rosszul a fülest...
Chris Rea - The Road To Hell: Ez igen. Már a szám legelejétől magával ragad, de aztán Chris Rea érces hangja tényleg "átjön". A füles nagyon jó térben szólaltatja meg a számot. Az énekes mintha tényleg előttem énekelne egy bárban a préri közepén, és a zenekar a lestrapált szerkójával kísérné a háttérben kissé halovány erősítéssel, de mégis ez pont úgy jó, ez a szám pont úgy szól a fülesen, ahogy azt kell neki, a magasakat sem keveslem.
Metallica - All Nightmare Long [FLAC]: Fontos megemlíteni, hogy ez a Guitar Hero verzió, amin nem a CD-ről ismert "Loudness War" hangszínelésű változat van. Ez az album nem a magasairól híres, így itt nem is keresem őket, merthogy nincsenek. A füles az előző számokhoz hasonlóan itt is levág belőlük, így a kevésből sikerül semmit csinálnia. Ellenben a többi réteg úgy szól, ahogy egy igazi metal szám esetében kell. A riffek fémesek, a basszus irányítja az egész zenét, Ulrik hagyományosan jó dobmunkáját visszaadja a füles.
Azért nem adtam fel, az előző számot meghallgattam a Philips fejesemen is. Lényegesen jobb a magas, de a stúdiós folytás erősen érezhető rajta.
Metallica - S&M - No Leaf Clover [FLAC]: Nagyon tolja! Hihetetlen dinamikával szól ez a szám rajta. A dob az erőssége, a nagyzenekar szépen a háttérben marad, de hát már mondtam, a közepet keni a füles. Ennél a számnál lényegesen jobban teljesít magasok terén, de kicsit tompának érzem mégis.
Ismét elővettem a magasok miatt a Philipset. Sokkal szebb, itt minden tartomány megvan. Nincs olyan jó tere, mint a Xearsnek (azért nem semmi, hogy odatesz egy fejesnek), de a vonósoknak és a cinnek is szüksége van erre a magasra, még ha a dinamika romlott is a tér szűkülete miatt.
Klaus Badelt - He's a Pirate: A tér, amiről a dőlt betűsben beszéltem, itt nagyon megvan. Zseniális egy fülestől, de mégis hiányzik valami.
Kegyetlen, de elver egy fejhallgatót. A Pihilips itt szégyent vall, egyszerűen nem bírja az üst dobokat a Xearshez képest, ellenben ami hiányzott itt megvan: a magas.
Egy kis Armin Van Buuren: Hihetetlen számomra, hogy ebben keveslik az emberek a basszust. Ugyan nincs az agyamba tolva, de a füles dinamikájának és terének köszönhetően még ez a stílus is megtelik élettel. Számomra pont elég a mély tartomány, én igazából ennyit tűrök és nagyon kellemes hallgatni vele. A magas itt nem hiányzik egyáltalán, ennek így kell szólnia szerintem. Biztos rossz harangokat használnak akik keveslik ehhez a műfajhoz.
Tényleg csak az eddigi összehasonlítások kedvéért, a Philips itt is igazolta, amit eddig: az XR bizony levág valahol odafent (és persze hogy a fejesemnek nincs elegendő tere ), ettől függetlenül pont jónak tartottam ennél a számnál.
The Prodigy - Smack My Bitch Up: Huh, no comment. Ez jól szól, minden a helyén, basszus és magas is egyaránt. Továbbra sem értem miért keveslik...
A forrás egy Creative X-Fi 5.1 Surround USB hangkártya dedikált fejhallgató kimenete.
Végszó: Jó fülesnek tartom, nagyon is. Megéri az árát. A mély lágy és dinamikus, szerintem pont elég, sőt, ha akar tud belőle sokat. A közép tartomány fekszik nagyon neki, mondhatni az erőssége, rock alapú zenéhez ideális választás lehet, ellenben vág a magasból valahol, amit én saccra 8-10kHz környékére teszek. És ez nem az én hallásom hibája (szerencsére), nem a rossz harangoké (elég sokat kipróbáltam), de nem is a rossz behelyezésé. Ugyan nem hiányzik belőle, megvan az és szól, de lehet érezni, hogy odafent valami nincs rendben, ellenben azalatt minden egyes hullámocska duhajkodik és a mi szórakoztatásunkra igyekszik.
Mindenesetre ajánlott vétel, az árkategóriájában nagyon jó fülest kapunk, ennyi pénzért nem hiszem, hogy többet kaphatunk bármilyen modelltől is, biztos vagyok benne, hogy mindegyiknek van gyengéje ennyi pénzért. Semmiképp nem bántam meg a vételt.
FRISSÍTÉS: A fülhallgatós topicban értekeztünk a témáról, és egy kicsit szinuszolgattam a hullámokkal. A fülesből 17kHz-en is szépen jött a jel, addig nekem úgy tűnt tartja a hangerőt, de ezeken a frekvenciákon már úgy gondolom a hallás elég becsapós lehet. Mindenesetre jó hír, hogy nem hiányzik belőle ez a hang. Ellenben a philipsem közelítve ehhez a frekvenciához egyre hangosabb (sőt), így szinte biztos, hogy hosszú évek alatt megszoktam ezt a fajta kiemelést, emiatt szokatlan az XR hangja. Remélem, hogy ez a szokatlan hang nem más, mint természetesség, és ha az, akkor a mélyekről és a tökéletes középről alkotott véleményemmel együtt ez a füles nem csak ajánlott vétel, hanem az egyik legjobb vételnek mondható árkategóriájában! A hangzást meg idővel biztos megszokom, aztán majd a konzum fülesek/fejesek fognak fájóan szerepelni nálam.