2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Országúti építés II. - Bontás

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Közben megérkezett az alkatrészek másik fele a Decathlon Cobra 700-as vázzal. A váz meglepően jónak mondható cromo acélváz, mondjuk campa szetthez illik is valami normálisabb.

A váz balesetes, a jobb oldali papucs sajnos kapott rendesen. Nem hiszem, hogy ki lehet húzni, de azért a későbbiekben megpróbálom.

Elsőként a pedálok kiszedésével kezdtem, régi Look pedálok voltak jó állapotban. A pedálok hajlamosak berohadni, mivel általában cromo tengely rögzül az alu hajtókarba, ezért pedált soha nem szabad megpróbálni simán kihajtani. Addig ütögetjük finoman kalapáccsal a kulcsot, amíg meg nem indul. A balos pedál bal menetes (fordított), a jobbos jobb menetes.

A pedál után lehúztam a hajtást, ehhez egy célszerszám szükséges, egy 8-as imbusz és egy 16-os villáskulcs. (Egyes régebbi hajtások esetén 8-as imbusz helyett 14-es cső vagy dugókulcs, vigyázat ezeknél általában, csak a 3/8"-os dugókulcs fér be.) Először is szedjük ki a főtengelyanyát:

Ezután illesszük be a célszerszámot, és jól húzzuk meg (ha laza azzal a lehúzó menet tönkretételét kockáztatjuk).

Ezután az imbusszal húzzuk le a hajtókart, a másik oldalon hasonlóan járjunk el. Érdekesség, hogy ebben angol menetes campa négyszöges monoblokk van, ilyet még soha nem láttam :)

A hajtókar után leszedtem a csomagoló anyagot jó öreg mora késem segítségével:

Ezután következett a fejcsapágy. Ez a régi ún. colos menetes rendszer. Nagyjából az 1920-as évektől létező szabvány, egészen a 90-es évek elejéig ez volt a de facto standard. Létezik egy nagyon kicsit más méretezésű francia verziója, de ez szerencsére nem az.

Először is a stucnit kell kiszednünk, ehhez egy 6-os imbusz segítségét kell igénybe vennünk.

A stucni után le kell hajtani a felső csavart, mivel féltem, hogy elnyalom az alu anyát ezért csillagkulcsra váltottam:

Ha a felső csészét is kihajtjuk a villa kivehető, általában ez már kézzel is megy. Az enyhe felületi rozsda amúgy nem okoz gondot, úgyis kapna zsírt összerakásnál.

Ezután le kell ütni a villáról az alsó kónuszt, általában ezt egy nagy lapos csavarhúzóval lehet és érdemes:

Ezután a vázból is ki kell ütni a csészéket szintén a csavarhúzó segítségével:

Ha ezzel megvagyunk ronggyal alaposan letöröljük az alkatrészeket, hogy látszanak a kopás nyomok. Szerencsére ez teljesen egyben van.

Ezután egy gyorskötegelővel egybe fogtam a darabokat:

Érkezett egy kormány is, valahol az anatomikus, a klasszik és a kompakt között helyezkedi el, egész érdekes öszvér, de nem tűnik rossznak.

Sajnos a lánc kuka, sérült az esésnél, de szerencsére nem campa, azt nagyon sajnáltam volna kidobni :) (A campa láncok az abszolút csúcsminőséget képviselik, még az olcsók is, csak azok nehezebbek.)

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.