2024. május 2., csütörtök

Gyorskeresés

Küklopsz, Zsuk, Békakirályfi

Írta: | Kulcsszavak: villamos formaterv Budapest

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

A villamos kétségkívül igen hasznos közlekedési eszköz. Nagy befogadóképességű, csendes, környezetbarát, nem akad el a dugóban. A mi fővárosunk közlekedését is segíti ilyen jármű, négy típus közlekedik Budapesten. A villamos része az utcaképnek, így nem mindegy a formaterve. Lehet, hogy csak én finnyáskodok, de Budapesten nem közlekedik esztétikus villamos.

Siemens Combino

A Combino a legújabb, ezáltal legutasbarátabb villamos. Kellett már a vérfrissítés a budapesti villamosparknak, ÉS azt kell mondanom, a Combino bevált. A kezdeti ajtó- és áramszedő-meghibásodások felett szemet hunyhatunk, mert az új villamosok megbízhatóan teszik a dolgukat.

Viszont a formatervre nem sok figyelmet fordíthattak. A kidudorodó arcban mélyen ülő két szem miatt úgy néz ki, mint egy béka. Bárgyú nézése van, ne szépítsük. Ha már 800 millió volt darabja, egy ici-picit nem lehetett volna ízlésesebb homlokfalat szerelni rá?

Ganz csuklós

[B][I]Ganz csuklós[/I][/B]

Immár 41 éve koptatják fővárosunk síneit. Azt hiszem ezzel mindent elárultam, akár elődje, az UV, a csuklós Ganz is elnyűhetetlen, megbízható, minden körülmények között rendelkezésre álló igásló. A teljesítménye lehetne nagyobb, de így sem érheti szó a magyar villamosgyártás eme remekét. És a feeling... :) Főleg a felújítási hullám előtt, a piros műbőr üléses kocsik voltak sirályak.

Dícsérhetném még a Ganzot, de a városképet ez a jármű sem javítja. Az egy lámpájával Küklopszként nézi a sínt, ráadásul a lámpa feletti szellőző olyan, mint egy egybenőtt szemöldök. A homlokfal felső részén két pattanásként dülled ki két irányjelző. Amit a legkevésbé sem értek, hogy miért csak egy lámpája van. Két lámpának kétszer annyi fénye lenne, ami közlekedésbiztonsági szempontból közel sem mindegy. És más arca lenne a villamosnak (ami ennél csak jobb lehetne.)

Tatra

Tatra

A kedvenc villamosom :D Robusztus, erős, széles, tekintélyt parancsol. Komfortosabb és fejletteb, mint a Ganz. Ez 1979-ben maga a csúcstechnika volt. Nagyon jól helytálltak/helytállnak Budapest közlekedésében, nem véletlen, hogy az összes dimbes-dombos vonalat (Hűvösvölgy, Farkasrét) ilyenek csinálják.

Nem szívesen mondok róla rosszat, de kívülről ez sem tetszik. A fényszórók feletti hátsólámpák és irányjelzők amolyan Zsuk-arcot kölcsönöznek a járműnek. A Zsuknál jellegtelenebb, semmilyenebb, böszmébb formaterv pedig szerintem nem létezik. Egy gyufásdobozban több fantáziát látok, mint a Tatra T5C5 (vagy éppen a Zsuk) formájában.

TW6000

TW6000

A Hannoverből használtan vásárolt TW6000-eseket szeretem a legkevésbé. Pontosabb, ha azt mondom, szívemből gyűlölöm őket. Kényelmetlen, a hangjától borsódzik a hátam, az egész olyan, mintha nem is emberek utaztatására tervezték volna. A lenyíló lépcső folyton csütörtököt mond. A Ganznál valamivel fejlettebb, de ezzel ki is fújt minden jó tulajdonsága.

Na és a formaterv. Nem is tudom. Olyan idétlenül néz ki, hogy arra nem is tudok mondani semmit. De mit várjon az ember egy 34 éves konstrukciótól? Akkor még lehet, hogy jól nézett ki, de lássuk be, hogy ennek a villamosnak a makettje könnyen előállítható 3 db tégla segítségével. Pfuj.

Összességében:
Ne értsen félre senki, nagyon szeretem a villamosokat. (A TW6000 kivételével :D ) De ha én villamost terveznék, az olyan formaterv lenne, ami egyszerre fiatalos és hagyományőrző, viszont a túlságosan lebutított vagy jellegtelen formákat mindenképpen kerülném.

A BKV a következő néhány évben nem szerez be villamost, ezt a Combinók érkezésekor kerek perec kijelentették. Véleményem szerint azonban muszáj lesz rövidesen a Ganzok selejtezését elkezdeni, mivel egy átlagos villamos élettartama 40 év, és ugye van olyan Ganz, ami ezt már át is lépte. És hogy milyen villamos jön a helyükre? Nos, akár új, akár használt járművek lesznek, azért talán esztétikusabbak lesznek.

Hozzászólások

(#1) B3AST


B3AST
tag

Köszi, jó volt! :)
Te milyen villamost képzelnél el Pöstre?? :))
:C

(#2) 7


7
addikt

Akármilyen is a Ganz külseje, a belsejét annak szeretem a legjobban (pontosabban a Ganz UV-ét). Az meg, hogy milyen a pofázmánya, igazából nem zavar. Kellemes változatosság, nem kell mindennek csodaszépnek lennie, amit látok.

[ Szerkesztve ]

(#3) Eastman


Eastman
őstag

...tényleg. UV nemvan a cikkben. :U :F

https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

(#4) Bencőke válasza Eastman (#3) üzenetére


Bencőke
újonc

Mert UV már nem közlekedik :)

Szeretni és imádni ugyanaz, de imádkozni és szeretkezni nem!

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.