2024. május 4., szombat

Gyorskeresés

Thrustmaster T500RS bemutató

A T500RS állítólag egy nem mindenapi kormány. Megnéztem beváltja-e a hozzá fűzött reményeimet.

[ ÚJ TESZT ]

A perec és a pedál

A perec

A kormány fogása nagyon kényelmes. Formára igyekeztek lemásolni, ha jól emlékszem, egy Porsche GT3 RSR OMP kormányát. Bár szerintem megszólalásig hasonlít egy 30 cm-es OMP Trecento-ra. Vastagságra olyasmi lehet, mint egy DFGT. Viszont ergonomikusabb. 30 cm-es átmérő mérete kiváló. Csak összehasonlításként, egy DFP 25 cm, a DFGT 28 cm, egy G25/27-s szintén 28 cm, a Fanatec GT3 RS pedig 30 cm átlóval rendelkezik. Igazság szerint nagyobbnak is látszik a kormány vékonysága miatt, mint amekkora. De azért mégsem 32 vagy 35 cm-es:). Pedig a mechanikája elbírná. A kormány magában, ház nélkül így is 1,13 kg! Valószínű a gumiborítás alatt fémkarika bújik meg. Ezt a tömeget pörgeti oda-vissza olyan szélsebesen a 150 mNm-es motor. Egy G25-é pontosan 0,69 kg. A perec bevonatát viszont nehéz megemészteni egy G25-s bőr vagy egy Fanatec GT3 Alcantara-s borítása után. Igazán lehetne exkluzívabb.

A leszerelt volán gumi borítással.

A kormányadapter összeszerelve.

A kormányt és a házat összekötő csatlakozó a kormányadapter felső felében.

A váltófülek meglehetősen nagyok. Gyönyörű a fém fülek kivitelezése és érezhetően van tömegük (1 mm-nél is vastagabb anyagból készültek). A peremük a sofőr felé hajlik, így nem vágja a kezet, amikor tekerés közben történik a váltás. A "pillangószárnyak" útja a Logitech termékek mozgásterjedelménél hosszabb és ennek köszönhetően valóságosabb. A pályások sohasem fogják eltéveszteni, de akik sokat tekernek a rally és drift miatt, azok nagy valószínűséggel nem fognak először mindig időben kapcsolni terheléses váltásoknál. A valódi autók többségénél rajta van a pillangóváltó a kormányon. Itt ugye nem. De volt időszak, amikor a Subaruk is ilyen rögzített fülekkel mentek a VB-n (mellesleg a Ken Block féle "hőbörgős" Fiestán is fix helyzetű fülek vannak). Meg lehet szokni, de nem a legjobb megoldás azoknak, akik a számítógépes vezérlőkhöz szoktak. Személy szerint nekem tetszik.

A pedál

Ezután a pedál következett. Méretét tekintve egy Clubsport pedálsor elbújhat mellette. A felhasznált anyagok minősége nem hagy kívánni valót maga után. A megmunkálása szinte tökéletes. Egyedül a "rácsos" alumínium taposó lemezen van néhány kisebb sérülés, amelyek valószínűleg a lemez hajtogatásakor keletkeztek. Látványra nincs párja. Egy G25 pedálsorral gyakorlatilag nem érdemes összevetni. Nagyon jó megfogni. A trepni lemeze igazi versenyhangulatot kölcsönöz neki. A pedálokat viszont kicsinek találom. Ennek ellenére cipőben is bátran használható. A fék lényegesen feszesebb, mint a gáz vagy kuplung. Mivel nekem a fal van mögötte, ezért nem tudom megmondani, mennyire csúszik el a padlón, amikor nincs hátulról megtámasztva. De az bizonyos, akárhogyan is tapossa a pilóta nem fog megcsavarodni a szerkezet.
Az F1 pozíció viszonylag kis munkával átalakítható felfüggesztett stílusúra, de ebben az esetben számolnunk kell azzal, hogy a pedál váza 6,5 cm-el magasabb. Érdemes azonban átalakítani, mert Rally stílusban (bármennyire is amatőrnek hangzik) szebben mutat a termetes pedálsor.
A következő benyomásom még a beüzemelés előtt az volt, hogy a pedál, bár nagyon finoman jár, de az útja nagyon rövid. A G25-s pedálok útjával érzem megegyezőnek. Ezt ezen a szinten kevésnek találom. Mégis az érzékenysége minden igényt kielégít, mert 10 bites ami 1024 jelet jelent (miután összeszereltem, megnéztem a DIView-al). Volt egy érdekessége a pedál és kormány összekötésének. A pedálsor vezetékének a végén található átlátszó műanyag csatlakozót leginkább egy ethernet csatlakozóhoz tudnám hasonlítani. Nem tartom túl strapabírónak. Mondjuk, nem rángatja ezeket állandóan az ember, de azért mégis...

A pedál aljzat.

Driver

A drivert a hivatalos weboldalról töltöttem le. Nem volt vele semmi gond. Feltelepült a meghajtó programmal együtt egy Firmware Update nevezetű program is. A neve elárulja, mire való. Még a kormány használat előtt ki is próbáltam. Frissítette magát rögtön a V37-es verzióra. Kézenfekvő és gyors a használata. A driverben a beállítási lehetőségek kiválóak, a tesztekkel pedig rögtön le is tudom ellenőrizni az éppen beállított értékek megfelelő erősségűek-e nekem. A meghajtó program lehetőséget ad arra is, hogy például az elfordulási szöget kézzel írjuk be. Videót látott már mindenki a neten a sebességéről. Meggyőző! Az életben azonban már szinte félelmetes. Az egyik tesztnél túl hamar nyúltam a kormányhoz és az egyik küllő durván (hidd el nem „lyánykodtam”) megütötte a kezem. A fiamat rögtön hátrébb is küldtem egy lépéssel. Az új szerkezet annyira feszes, hogy szinte „pengetni” lehet vele. Van egy Boing effekt a Test Force fülön, amit egy gitárhúr pengetéséhez tudnék hasonlítani. Ámulatba ejtő!
Az erejéről még csak annyit, hogy bár kétségbeejtően erős a demonstrációs tesztek alatt, mégis úgy érzem, szükség van erre a hihetetlen erőtartalékra. Vannak helyzetek, amikor ilyen erők érik a kezünket a való életben egy nem szervós autóban. Azoknak semmiféleképpen nem ajánlom, akik a G25-t is kikapcsolt force feedbackkel használják.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.