Hardverteszt
A gépem kicsit alatta van az ajánlottnak, de reménykedtem, hogy elboldogul a játékkal. Ugyan nem volt igazán játszható, csak közepes beállítás mellett, mégis első körben lemértem maximális részletességgel. Az egészet gyorsan megismételtem több CPU beállítással, majd tuningolt GPU-val is. A CPU-t eredetileg 3,2 GHz-en járattam 2 maggal, 2 mag HT és 4 mag mellett, tuning címszó alatt pedig 3.8 GHz-re húztam fel. A 650Ti GPU és memória alap órajele 993/1350 MHz volt, amit MSI Afterburnerrel 1176/1651 MHz-re emeltem. Azt hiszem, az alábbi grafikonhoz nem kell sok komment. Helyenként erősen szaggatott, de tényleg tiszta GPU limit van, ahol a CPU OC nem hoz javulást, csak a videókártya órajelének emelése számít.
Sok embernek a játszható az átlag 30 fps-t jelenti, nekem inkább azt, hogy a minimum nem megy ez alá. Kicsit játszottam a beállításokkal és GPU tuningot is bevetettem, hogy találjak egy "még talán játszható" beállítást. Csak a Screen Space Reflection-t kellett kikapcsolnom, és máris 30 fps fölé ugrott az átlag. Mivel futkosás közben próbálgattam, így sikerült kicsit erős beállítást találni, játék közben 4 maggal az fps kicsivel 30 alá ment. Érdekes, hogy ilyen apró változtatással rögtön tiszta GPU limit helyett máris képbe kerül a CPU limit is. Nem sokat, és messze nem arányosan, de gyorsul a játék a magok számának emelésével és az órajel növelésével is. Természetesen a GPU limit jobban meghatározó, de egy erősebb kártyánál, és 50-60 fps-nél még többet számíthat egy gyors processzor.
Ha a képek közötti késleltetést nézzük, akkor még jobban látható, hogy a CPU limit miben nyilvánul meg. A grafikonra csak az alap órajelen futó GPU-s eredmények kerültek fel, hogy valamennyire áttekinthető maradjon. A piros vízszintes vonal a 30 fps-hez tartozó késleltetést jelképezi. 2 maggal a görbe nagyon ugrál. A Hyper Threading bekapcsolása sokat segít, de a 4 fizikai maggal kezd csak igazán kisimulni a görbe. A CPU tuninggal válik igazán stabillá a késleltetés.
Ha egy kicsit többet meg szeretnénk tudni a CPU használatról, akkor érdemes azt monitorozni. A task manager segítségével szokás ezt tenni, de az nem elég pontos. Pont az a baj vele, mint az fps-sel, erősen átlagol, ezért elfedi a rövid ideig tartó tüskéket. Sokkal jobb az MS Windows Performance Toolkitből a Windows Performance Analyzer. A Recorderrel ms-os pontossággal lehet rögzíteni a CPU terhelést.
Legnagyobb hátránya, hogy képes pillanatok alatt GB-os trace-t készíteni, amit 16GB memóriával és SSD-vel is eltart egy darabig megnyitni. Én is csak pár másodpercet rögzítettem, a játékból átlépve a Recorderbe. Az Analyzerrel gyorsan le lehet szűrni, hogy mire vagyunk kíváncsiak. Én a TheBureau.exe-re, és threadjeire voltam kíváncsi. Az átlag CPU használat 2 mag esetén 68.16%, de a valóságban 50 és 100% között ingadozik.
A 13 szálból kettő adja az igazi terhelést. (Most csak a TheBureau.exe választottam ki, további pár százalék (3-5%) terhelést jelent az OS és pár a háttérben futó alkalmazás.) Az egyik szál stabilan terhel 1 magot minimális várakozás mellett.
A második szál impulzusszerűen terheli a processzort. Az átlagos CPU használata 18.56%, de ez úgy jön össze, hogy 100%, és 0 között ugrál. CPU tuning esetén a terhelés hasonló, csak a kitöltési tényező változik. Azt feltételezem, hogy ez a szál felelős a renderelés előkészítéséért. Erre utal a magas wait érték, és az is, hogy egy másodperc alatt az átlag fps-el nagyjából egyező (29) csúcsot számoltam össze.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!