2024. május 4., szombat

Gyorskeresés

Home Cinema Color Management

Biztos azt látod a kijelződön, amit a készítők megálmodtak? Avagy: Kalibrátort mindenkinek?

[ ÚJ TESZT ]

Color Management

Color Management

Na igen, ez az, ahol kezdenek igazán izgalmassá válni a dolgok. Akár azt is mondhatnám, hogy bárki képes a monitorra biggyeszteni egy EyeOne-t, Spyder-t, vagy ColorMunki-t, és azt mondani a bizakodó ügyfélnek, hogy "Kezicsókolom, és belőttem a monitort, és itt az ICC file, beadva a windows-nak, ugye milyen szép?". Aztán az ügyfél talán azt is mondja a placebó hatása alatt, hogy "Igen, köszönöm, mennyi is lesz, x000 Ft?".

Gondolom, a fenti kis szösszenetből már lesüt, hogy itt valami még nagyon nem kerek. Hát nem is. :)

Az első, ami kalibrálás után feltűnik, hogy nem nagyon tűnik fel semmi, ha csak az üres asztalt bámulja az ember. Illetve csak a fényerő, és a szürke árnyalatok változása tűnhet fel, mert egyelőre csak ezek (és a fehéregyensúly) léptek érvénybe.

Ahhoz, hogy egy megjelenített kép (digitális fénykép, weblapok design-ja, SD/HD filmek képe) tényleg szabványszerűen kerüljön megjelenítésre, még szükség van egy lépésre. Talán már kitaláltátok, ez lesz a Color Management. (MacOS-en elvileg megy, mint a karikacsapás, ezért sem firtatom, illetve nincs Mac-em, úgyhogy ha akarnám se tudnám megmondani, így van-e.)

A megjelenítőnk egy saját, egyedi színtérben alkot, és ami ebben a leg"szebb", hogy ezt a színteret címzi fel a 3x8 bites színkezelés, szóval, mikor egy program tökéletes pirosat kér, akkor a monitor odaadja neki azt a színt, ami nála a skála legvégére esik.
Szerencsére a coloriméterünk kimérte nekünk ezt a színteret (3+1 pontból meg lehet határozni, 6+2 koordinátát: R;G;B=max;max;max, és WP), illetve ideális esetben a forrásanyag színtere is ismert. (Filmeknél utána lehet járni a szabvány alapján. Webes képeknél pedig vagy van beágyazott profil, vagy ha untagged a file, akkor is jó valószínűséggel trafál bele a program, ha sRGB-nek feltételezi, így ezzel nem lesz sok gondunk).

A feladat tehát a két színtér közti konvertálás. Ehhez jó orvosi ló lett a monitorom, mert van, ahol túlnyúlik, van ahol viszont kilóg az sRGB, avagy Rec 709 színtérből. Az alábbi képen látható, hogy kalibrálás utáni mérésből rajzoltattam, mert passzol a D65-ös WP (picit lentebb, és balra található a 6500K-es pont, amire még szokás kalibrálni, a többi értéket már ritkábban célozzák, talán nyomdában az 5500-at, illetve régi CRT-knél néha 9300-at lőttek).

Lenovo L220x vs. Rec 709 = sRGB

A cél tehát a két háromszög közti átjárás biztosítása. Erre számos matematikai elmélet született már, a kalibráló program is menthet az ICC fileba chromatic adoptation (így hívják az eljárást) módszert, de a konvertálást mindig a forrásanyaggal dolgozó programnak (és nem a Windows-nak, vagy a VGA-nak) kell elvégeznie.

Akkor nézzük, milyen programok használnak CM-et:

Képkezelők: Windows Photo Viewer (Vista óta) ; PhotoShop ; és ennyit ismerek, de lehet még.

Böngészők: Firefox 3.0.17 (a 3.5-ösökkel és 3.6RC1-el valami nagyon nincs rendben e téren), és semmi több, a Safari sincs képben Windows alatt, csak MacOS-el.
A Firefox 3.0.x-ben ban is kézileg kell bekapcsolni a CM-et: írjuk be a böngészőbe, hogy
about:config
és a felső sávban megjelenő keresővel kutászkodjunk a "color" szóra, majd a
gfx.color_management.enabled
értéket dupla kattintással állítsuk "fals"-ról "true"-ra.

Filmlejátszók: Nincs ilyen.

Mielőtt valaki azt hinné eltévedt: Nem, nincs ilyen filmlejátszó, ami támogatja a CM-et WCS-en át (Windows Color System - Vista óta), de létezik megoldás a színtérkonvertálásra. (Elvégre ez lenne a cikk fajsúlyosabb része. :)

Még néhány szabványos színtér: DVD, SDTV, HDTV...

Mikor épp megjelenítő vásárlása előtt állunk, érdemes utánajárni, hogy a natív színterük lefedi-e az általunk preferált forrásanyagok színterének 100%-át, mert ekkor kapunk tökéletes eredményt.
Ha túlnyúlik azon, az még kisebb gond, mint ha kilóg, mert vágni lehet, tágítani nem igazán. Persze a vágás sem olyan egyszerű dolog, a folyamat során csökkenhet a színárnyalatok száma (ebbe most inkább nem mennék bele bővebben, de nem véletlen, mikor a profiknak, munkaeszköz gyanánt kínált méregdrága monitorok adatai közt látjuk, hogy akár 10 bit fölé is mennek a színcsatornánkénti vezérléssel, holott a forrásanyagok jobbára inkább 8 bitesek. Bár napjainkban bontakozik már azért a 10 bites átvitel alapja pl. DisplayPorton át, és a profi FireGL, Quadro kártyák frame-buffer-elni is tudnak 10 biten, valamint némely megfizethetőbb monitorok is jönnek már display porttal, és 10 bites vezérléssel...)

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.