2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

NaturalPoint TrackIR - avagy hol áll a fejem?

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Bevezetés - mi ez? A szimulátor játékok sosem tartoztak a könnyen tanulható és kezelhető...

[ ÚJ TESZT ]

Bevezetés - mi ez?

A szimulátor játékok sosem tartoztak a könnyen tanulható és kezelhető időtöltések közé. Egy átlagos repülőgép-szimulátor rajongó asztalán a nagy teljesítményű számítógép mellett az alapvető tartozékok közé egy joystick is tartozik. A hardcore szobapilóták azonban ennyivel ritkán elégednek meg, további extrákat is tartanak a kezük/lábuk ügyében, mint például gázkart és pedálokat. Ezek az eszközök segítenek, hogy a valódit jobban megközelítő érzés legyen a repülés. A TrackIR is ezt segíti elő.

Az interneten mára már nem nehéz társat találni egy-egy közös repüléshez, legyen szó polgári vagy a katonai repszimulátorokról. Ilyen alkalommal ritkán elég a rögzített nézőpont a szélvédőn keresztül, időnként nem árt ellenőrizni ezt-azt a fülkében, forduló közben kinézni oldalra, stb. Erre a legalkalmasabb a joystick HAT kapcsolója, egy utasszállítóban ülve ugyanis ritkán van szükség gyors nézetváltásokra. A civil madárkodással ellentétben a katonai repülés jóval gyorsabb reakciókat követel meg a pilótától. Elég csak egy légiharcra gondolni, amiben folyamatosan szemmel kell tartani a célgépet, időnként a fülkébe benézve ellenőrizni kell a műszereket, üzemanyag és lőszermennyiséget. A joystick HAT kapcsolója erre csak korlátozottan alkalmas, hiszen a nézetváltás darabos, sok időbe telik. A célgép szem elől tévesztése könnyen a légiharc rosszra fordulását jelentheti.

[kép]

Hogyan működik?

Az egész berendezés egy webkamerához hasonlít, ugyanúgy a képernyő tetején van a legjobb helyen. A beépített infravörös ledek által megvilágított, fülhallgatóra vagy sapkára rögzített fényvisszaverő felület(ek) kamera által érzékelt képből, a háttérben futó TrackIR software számítja ki az ennek megfelelő elmozdulás irányát és annak sebességét. A kép feldolgozása után a számítógép az egérmozgással egyenértékű adatokat kap, a képernyőn a játékos fejével pedig szinkronban mozog a mouse view/egérpointer. A leggyakrabban feltett kérdés, hogyan látható a monitor hátranézés közben? A lényeg a software-ben van, ami a fej 10 fokos elmozdulását a játékban -beállítástól függően- 30-40 fokosnak fogja mutatni. Így nem kell ténylegesen hátranézni és nem megy ki a képernyő a látótérből. Az elmozdulás mértéke természetesen állítható, mindenki kikísérletezheti a saját kényelmének leginkább megfelelőeket.

Használata a gyakorlatban

Első használatkor érdemes a mindenkori legfrissebb drivert feltenni és csak ezután csatlakoztatni az eszközt egy szabad USB portra. A finombeállítások után (mozgás sebessége tengelyenként, dead zone, stb) indítható a játék. A beállított profilok természetesen elmenthetőek, a saját profil a következő alkalommal automatikusan betöltődik. Kis időbe telik, mire megszokja az ember, nincs többé darabos nézelődés a HAT switch-el és gyors mozdulattal körbe lehet nézni a fülkében. A TrackIR software-t még a játék előtt el kell indítani, különben az eszköz nem fog működni. Az aktív módot a játék futása közben kék, a mozgás követését zöld, a felfüggesztett módot piros leddel jelzi. A középpontot egy gombnyomással a játékos pillanatnyi helyzetéhez lehet kalibrálni, hogy legyen egy pont amihez az összes elmozdulás viszonyítható. Játék közben időnként szükség lehet a pont újrakalibrálásra, hiszen senki sem tud mozdulatlanul ülni a képernyő előtt.

A legtöbb támogatott játék valamilyen repülés (Il-2, Lock On, Ms FSX), autó (Colin McRae, rFactor, GTR), vagy más katonai jellegű (OFP, Armed Assault) témából kerül ki. Több tucat támogatott játék szerepel a listán, de mi van, ha pont a nagy kedvenc hiányzik róla? Kétségbeesni nem kell, a TrackIR egér helyettesitőként is használható. 1-2 kattintás a menüben, és máris fejmozgással irányítható az egérpointer, a játékban használat csak gyakorlat és kitartás kérdése.

TrackIR1-2, 3, 3pro, 4pro – mi a különbség?

Az első változat 1997-ben olyan embereknek készült, akik fizikai korlátaikból adódóan képtelenek számítógépet használni, az egeret mozgatni. A fejlesztő cég hamar rájött, hogy milyen további lehetőségek vannak a rendszerben. Ez lett a TrackIR1, a játékosoknak szánt változat. Mint minden más pc hardver, ez is rengeteg javításon esett át a kezdetek óta. Az első verzió mindössze 30FPS sebességgel érzékelte a mozgást, kb. mint egy akkori webkamera. Körülményes install és gyenge játéktámogatás jellemezte. 2003-ban megjelent a kettes számú, 66%-al gyorsabb jelfeldolgozó képességgel, 4x gyorsabb érzékeléssel, könnyebb használattal és több támogatott játékkal. Szakítva az előzőekkel, a hármas számú verzióból már két különböző változat készült, egy „non pro” és egy „pro”. A kettő között lényegi különbség csak a mintavételezési sebességben volt, kb. 30%-al több a pro javára.

[kép]

A TrackIR4 pro már szemmel láthatóan is különbözik az elődeitől, a korábbi TrackIR3 33 fokos látószögét tovább bővítve, 46 fokra növelték meg. Ez nagyobb mozgásteret jelent a felhasználónak a képernyő előtt. Új külső és új belső, a jelenlegi legfrissebb verzió.

6DOF Vector Expansion – további lehetőségek

A TrackIR3 megjelenése után nem sokkal, hasznos kiegészítőt hozott ki a gyártó, a „Vector Pro” képében. Az eddig megszokott fel-le és jobbra-balra, 2D-ben mozdulatlan nézőpontot -megfelelő játék támogatásával együtt- további 4 tengellyel bővítve, már térben is független mozgást tett lehetővé. Ezután már olyan mozdulatok is végrehajthatóak lettek, mint például fej döntése/billentése nyakból, egyenes mozdulatlan háttal, vagy törzs hajlítása mozdulatlan fejjel. Így kényelmesen be lehet nézni a fülke olyan részébe, ami különben nem látható, mert takarásban van. A játéknak támogatnia kell ezt a módot (Ms FSX, X-Plane, Armed Assault), ennek hiányában csak az alapfunkciók érhetőek el (Il-2).

[kép]

Lényeges, hogy csak a TrackIR3/3 pro verziókhoz érdemes megvenni, az új reinkarnáció már beépített támogatással rendelkezik, ez utóbbival regisztrációs szám nélkül használható.

[kép]

TrackClip Pro – le a sapkával

Egy újabb variáció a vector expansion-ra, a korábbinál még pontosabb mozgáskövetést ígérve. USB-ről táplált, 3db leddel szerelt, fülhallgatóra csíptethető változatban. Az aktív fénykibocsátó ledeket a TrackIR jóval könnyebben követi, mint az IR ledek visszavert fényét. Csak fanatikusoknak.

[kép]

Olcsó alternatívák – Freelook, cam2pan

Nem mindenki engedheti meg magának, hogy egy középkategóriás videokártya árát költse el egy általánosan kevésbé használható eszközre. A Freelook működési elve gyakorlatilag megegyezik a TrackIR-nél használttal. Egy olcsó webkamera és egy sapkára szerelt -elemmel működtetett- fehér színű vagy IR led a Freelook szoftverével ingyenes és viszonylag jól használható alternatívát nyújt. Az IR led a fehérrel ellentétben nem tükröződik a képernyőn, sok felhasználó inkább az előbbit használja. Itt a 22-es csapdája a támogatott játékokban (mindössze az Il-2 Sturmovik és a Lock On) valamint a beállítás nehézségeiben rejlik. A legutolsó software frissítés 2004 szeptemberében jelent meg.

A cam2pan a Freelook-hoz nagyon hasonló program, bár nem ingyenes. Szintén egy webkamera és fehér vagy IR led szükséges hozzá, a software-t a gyártó a Freelook-nál gyakrabban frissíti.

Összefoglaló

A NaturalPoint nagyon hasznos eszközt fejlesztett ki, a legtöbb szimulátoros sokat profitálhat belőle. Könnyen konfigurálható, alacsony hardware igényű, használata gyorsan megszokható.

előnyök:
- pontos és gyors
- nagyon jó software támogatás
- igényes hardware, mozgó alkatrész nélkül

hátrányok:
- nem olcsó

további információk:
TrackIR: [link]
Freelook: [link]
cam2pan: [link]

A képek a NaturalPoint Inc. engedélyével kerültek felhasználásra.

Copyright: Balikó Sándor, 2007

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.