Bevezetés
Elöljáróban annyit, hogy már előttem is írt cikket hasonló témáról janos666 fórumtárs, ezúton is minden elismerésem az övé. A cikkek elolvashatók ITT és ITT.
Leszögezném, hogy ez az első cikkem, itt a Logouton, úgyhogy az esetleges hibákért előre elnézést kérek. Ebben a cikkben feltárásra kerül, hogy a jelenleg rendelkezésre álló eszközökkel, hogyan, és miképp lehet létrehozni egy "Hybrid Physx" rendszert. Nos, mi is ez a Hybrid Physx valójában? Elég sok helyen használják ezt a szót, hogy Hybrid, mert modern, és jól hangzik, ez ebben az esetben sincs másképp. Mindemellett arra utal, hogy itt két technológia válik egyé, ATI és Nvidia. A Physx, az Ageia cég által "szabadalmaztatott" fizikai számításokra alkalmas technológiát akarja jelenteni, amelyet később megvásárolt az Nvidia. E koncepció lényege az, hogy egy ATI típusú kártyát grafikai számításokra, egy Nvidia típusút pedig fizikai számításokra használunk. Ha nincs Physx képes Nvidia kártya a gépünkben, akkor a processzorunk számolja az egész fizikát, és ez elég kiábrándító, és lassú lehet, hacsak nem egy 16, esetleg 32 magos CPU-val rendelkezünk. Természetesen a sok magos CPU is csak akkor alkalmas erre a feladatra, ha megfelelően van optimalizálva az adott program. Nvidia Physx esetén ez sajnos nincs így, csak 1 processzormagot használ a legtöbb ilyen alkalmazás, ebben az esetben pedig inkább az órajel számít, mintsem a magok száma. A módszer akkor kifizetődő, ha egy erősebb ATI kártyával rendelkezünk, és társítunk mellé egy gyengébb Nvidiát.
Biztonságos -e egy ilyen módon összeállított rendszer, illetve mire van szükségünk hozzá?
Semmilyen hardveres beavatkozás nem szükséges a technológia megvalósításához, és teljes biztonsággal használható. A megvalósításhoz szükségünk van először is egy olyan alaplapra amiben legalább 2 PCI Express csatlakozó van, továbbá egy ATI vga-ra, ami természetesen PCI-E csatolófelületű, és egy 8-as vagy annál újabb szériából való Nvidia vga-ra, szintén PCI-E csatolófelülettel.
Milyen előnyünk származik egy ilyen rendszerből?
Hirdetés
Azokban a programokban/játékokban/tesztprogramokban, amik használják az Nvidia-féle Physx-et akár 4-5x-ös teljesítménynövekedés érhető el ahhoz képest, mintha csak a Radeon-unk lenne. Ez természetesen csak akkor igaz, ha az adott programban bekapcsoljuk a GPU-s fizikai gyorsítást.
Milyen videókártyát érdemes fizikai számításokra befogni?
Legalább egy 8600GT az ajánlott, de ettől minél erősebb annál jobb. A hőtermelés, fogyasztás, és a méret sem egy utolsó szempont, úgyhogy én a tesztekhez egy Palit által gyártott GT220-as vga-t használtam. Természetesen akinek ez nem probléma, nyugodtan befoghat egy GTX285-öst, vagy akár egy GTX480-at is, ha majd egyszer végre megjelenik.
Akkor lássuk a hardvereket.
A két kártyáról röviden
A tesztben egy Sapphire 5870 1Gb-os videókártyát használtam grafikai számításokra PCI-E x16-os módban, ami mellé társítottam egy Palit GT220 512Mb DDR2 PCI-E x4-es módban (sajnos most csak erre futotta, jobb lett volna egy DDR3-as darab).
A tesztrendszer részletesebben:
Alaplap: Gigabyte P35-DS4
Processzor: Intel Q6600 @ 3800MHz 1,48V
Ram: 2x2Gb OCZ Sli-Edition 1000MHz
Vga: Sapphire 5870 1Gb(asus biossal) + Palit GT220 512Mb DDR2
Táp: Nexus NX8060
Rendszervinyó: WD Raptor 150Gb 10k
Op.rendszer: Windows 7 Ultimate x64
Driverek: ATI Catalyst 10.1 BETA, Nvidia Forceware 195.62, Physx driver 9.09.1112
A Sapphire 5870-es kártyája első ránézésre igen masszív, jókora darab. Beüzemelése után viszont meglepő, hogy semmi hangja nincs, ellentétben az elődjével (4870). Tesztek sorozata után sem melegedett fel annyira, hogy a hűtő 30% felett pörgött volna. Fogyasztására sem lehet egy szavunk sem, üresjáratban körülbelül 30W-al fogyaszt kevesebbet mint egy 4870.
A kártya és a díszes doboza.
A méltó utód.
Az Nvidia kártya elég szerény méretekkel rendelkezik, és a hozzá kapott dolgokban is elég szűkös volt a gyártó. Kapunk egy semmire sem használható kézikönyet, és egy driver cd-t. A doboza hosszúságra rövidebb mint egy 5870-es vga. Cserébe nem kell neki segédtáp, üresjáratban 15W-ot fogyaszt, terhelve körülbelül 35w-ot, -hiába ez a kártya már 40nm-rel készült- és egy kártyahelyet foglal.
Jól látható, hogy a kártya nem hosszabb, mint egy PCI-E slot.
Akkor jöjjön a várva várt beüzemelési útmutató.
Beüzemelés
Mielőtt berakod a gépbe az nvidia karit, nem kell letörölnöd a catalyst drivert, és elvileg a physx drivert sem, ha fent vannak(én a physxet letöröltem azért.) A catalyst drivert, ha nem működik megfelelően a beüzemelés után, bármikor újratelepítheted. Ha esetleg te szeretnéd meghatározni, hogy az nvidia kari, milyen sávszélességen menjen, akkor érdemes ezt kipróbálni.(én nem próbáltam, mert nekem alapba x4-re osztotta a rendszer.)
Az Nvidia kártyára NEM kell monitort kötni!
1, Töltsd le a Forceware meghajtócsomagot. Elvileg működik a legújabbal is, de én a 195.62-est használtam.
2, Töltsd le a nem hivatalos patchet, amivel működik a két vga együtt.(GenL mod v1.02)
Időközben kijött a legújabb 1.03-as patch. Itt írtam róla bővebben, beüzemelés, stb... Innen pedig letölthető. Ez a patch csak a 197.45/9.10.0222-es driverekig bezárólag jó!
Az 1.03-as patch után megjelent az 1.04ff patch, amellyel tökéletesen használhatóak a legújabb driverek is! Innen tölthető le, és itt írtam róla.
3, Kapcsold ki a gépet és tedd be az NV karit, majd start windows.(XP vagy Win 7, Vistán NEM működik)
4, Telepítsd az nvidia drivert, és a physx drivert.
5, Indítsd újra a gépet csökkentett módban, és alkalmazd a patchet (Cake gombra kell kattintani, ha minden rendben ment, kiírja, hogy pár fájlt megpatchelt)
6, Indítsd újra a gépet, ha bejött újra a win akkor (Win 7 esetében):
a, jobb klikk -> képernyőfelbontás
b, észlelés(talál egy vagy több szürke színű monitort)
c, kattints a szürke monitorra(ha többet talál, akkor érdemes az utolsóra kattintani)
válaszd ki a beállításoknál a geforce kártyát(elérhető képernyőkimenet), illetve válaszd ki hogy "kapcsolódás minden esetben" ->alkalmaz
d, képernyő kiterjesztése ->alkalmaz
e, helyezd el a kisebbik monitort a nagyobbik egyik sarkánál, mint ahogy a képen is látszik.(azért fontos, nehogy áthúzd az egeret egy nem létező megjelenítőre, illetve érdemes a lehető legkisebb felbontást választani)
7, Jobb klikk az asztalon, és már a listában fel is tűnt az NV control panel!
8, Már csak annyi dolgod van hogy a beállításoknál bekapcsolod a Physx-et. És mehet is a tesztelés.
Csak saját felelősségre, esetleges meghibásodásért garanciát nem vállalok!
Ha valaki esetleg nem akar vesződni a patcheléssel, akkor ITT egy oldal, ahol talál pár megpatchelt drivert, amit csak fel kell telepíteni.(Köszönet LEON-T kollégának linkért. Egyébként én nem próbáltam, szóval mindeki csak saját felelősségre telepítse)
Akkor jöjjenek a tesztek.
Tesztek I.
A teszteket 1680x1050-es felbontáson, maximális beállításon, 4xAA, 16xAF mellett készítettem, a Physx beállítások ha lehetséges , akkor a legmagasabbak voltak. Ahol más felbontáson teszteltem, ott külön odaírom. Kezdjük is a közkedvelt szintetikus teszttel, a 3DMARK Vantage-dzsel.
3DMARK Vantage:
Soha sem szerettem a 3dmark sorozatot, mert annak ellenére, hogy vannak olyan játékok amikben sokkal szebb a grafika, és 60+ fps-el mennek, itt néha meg kell elégedni a 20 körüli értékekkel "csúnyább" grafika mellett. A physx bekapcsolása után csak a CPU pontra van kihatással, ha van Phsyx-ünk. Ha kikapcsolom a GT220-at, akkor a CPU pontszám 13500 körül(sajnos gyenge már a Q6600), az összpontszám pedig 17500 körül alakul 1050/5400-as órajelen. Ha aktiválom a Physx-et az nvidia kártyán, akkor a CPU pontszám majdnem a kétszeresére nő. Egy I7-es konfiggal, még sokkal jobb eredmény is elérhető, hiszen annak tuningolva alapban is 20000 körül van a CPU pontszáma.
Jól látszik majdnem kétszer annyi a CPU pont mint physx nélkül. Katt a képre a nagyobbért.
Cryostasis Benchmark:
Nos ez az a teszt, amiben már óriási a különbség. Ha nincs fizikai gyorsító a gépünkben, akkor igen csak élvezhetetlenné válik dolog. E teszteket maximális beállításokon végeztem, 1680x1050 4xAA 16xAF Physx ON mindkét esetben. Nyilván az első esetben a CPU számolta a fizikát. A teszteket mindkét esetben ugyan addig a pillanatig futtattam.
5870 alapon, GT220 letiltva Physx ON.
5870 alapon+GT220 Physx ON
A Physx bekapcsolása után szinte megtáltosodik a rendszer, míg nélküle egy diavetítés az egész.
Star Tales Benchmark:
Kíváncsiságból lefuttattam egy Star Tales Benchmarkot(nagy nvidia logók jelzik, hogy milyen vga-kon fut jól a dolog). Itt 1280x1024-es felbontást használtam, mert 1680x1050 nem volt. Természetesen minden max-on 4xAA 16xAF.
Elég szignifikáns a különbség.
A tesztek még nem értek véget!
Tesztek II.
Jöjjenek akkor a további tesztek.
Batman Arkham Asylum:
Végre egy olyan teszt, amit egy olyan játékról készítettem, ami játékélményre sem egy utolsó darab. A Physx bekapcsolása után megjelentek a repkedő újságpapírok, megjelentek a zászlók, amik lebegnek, a lövések kicsit jobban szikráznak, és 10-szer annyi a füst. Egyszóval, sokkal valósághűbb és élvezetesebb így mint Physx nélkül.
3 módban mértem(az értékek fps-ben):
5870 alapon Physx off
min 69 max 161 avg 117
5870 alapon Physx high
min 10 max 25 avg 16
5870+gt220 alapon Physx high
min 30 max 117 avg 65
Szemléltetésképpen itt egy diagram az átlag fps-ekről bekapcsolt Physx-el:
Itt is elég jól látható a különbség.
Fluidmark:
Ezt a tesztet ugyan nem akartam lefuttatni, de így a végén még is betettem a tesztbe. Sajnos valamiért elég kevés pontot kaptam, lehet hogy egy másik driver ezt orvosolja majd.
5870 alapon, GT220 letiltva. Katt a képre a nagyobbért.
5870 + GT220. Katt a képre a nagyobbért.
Ugyan mint említettem elég kevés pontot adott, de még így is több mint kétszer annyi mint alapesetben csak az 5870-essel.
Konklúzió
Ahogy a tesztekben is jól látható, a Physx bekapcsolása után ugrásszerűen megnő a teljesítmény azokban az alkalmazásokban, amelyek támogatják az Nvidia Physx-et. Szerettem volna még egy Dark Voidos tesztet is csinálni (ez most a legújabb Physx-es játék), de erre már nem volt sem időm, sem alkalmam. Talán majd egy másik teszt keretei között ezt is megteszem.
Mindent összevetve, én úgy gondolom, hogy akinek van egy kis bátorsága, és van egy rendelkezésre álló Nvidia kártyája, ami Physx ready, az nyugodt szívvel beüzemelhet egy ilyen rendszert, mert megfelelő alkalmazások esetén kifizetődő. Az pedig hogy például tervezőalkalmazásoknál (CAD) számít -e valamit a Radeon mellett egy NV kártya, az már más tészta. Ha lesz időm, akkor csinálok majd egy olyan tesztet, amiben a Radeont softmoddolom FirePro-ra (professzionális ATI kártya), és mellérakom a Geforce karit, hátha ott is jelent valami teljesítménytöbbletet.
Egy olcsóbb Geforce kártyához elég könnyen, és olcsón hozzá lehet jutni, akár használtan. Illetve azt érdemes tudni, hogyha csak fizikai számításra használunk egy GPU-t, akkor sokkal jobban lehet tuningolni. És hogy mit hoz a jövő? Nos, nem hiszem, hogy erre bárki választ tudna adni. Kíváncsian várom az új játékokat, amelyek támogatják majd a physx-et, és örömmel tesztelem le ezt a "hybrid" rendszert. Valószínű az nvidia lépéseket tesz majd ezen dolog ellen, mert egyre népszerűbb, de mindig lesz valaki aki majd feltöri, hiszen nincs olyan kód/titkosítás amit ne lehetne feltörni, minden csak idő kérdése.
Végszóként annyit, hogy elnyerte tetszésem ez a megoldás, bebizonyosodott hogy a két ősellenség is együtt tud működni.
Elkészült az Update 1., melyben szót ejtek arról is, hogy hogyan lehet megoldani a dolgokat kiterjesztett asztal nélkül:
ATI+NVIDIA "Hybrid Graphics System" Update 1.
Időközben elkészült az Update 2. is, amelyben az új Hybrid Physx mod-ot tárgyalom ki.:
ATI+NVIDIA "Hybrid Graphics System" Update 2.
ATI+NVIDIA "Hybrid Graphics System" Update 3.
ffodi