2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

A nagy buszteszt (Credo és Ikarus) UPDATE

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

A BKV két héten keresztül tesztel két új, magyar gyártású buszt: a Credo Citadell 19-et, és az Ikarus V187-et.


Az Index videóját az eseményről ide kattintva érheted el

Mindkét busz magyar fejlesztés, sok magyar beszállítótól beszerzett alkatrésszel. Az Ikarus külön érdekessége, hogy wifi-n keresztül internetezhetünk az utazás közben.

Credo Citadell 19:

Ikarus V187:

A buszok az első héten, május 17-19-e között a 239-es, május 20-21-én a 139-es útvonalán, majd május 22-től május 28-ig a 173-as járaton közlekednek. A tesztbuszok menetrendjét itt tekinthetitek meg!

2010.05.17-én hétfőn volt szerencsém mindkét buszon utazni (239-es viszonylaton). Egy rövid élménybeszámoló következik:

Ikarus V187: a menetrendhez képest egy kis késéssel érkezett a busz. Feltűnően sokan utaztak a buszon, pedig nem sokkal a végállomás után szálltam fel. A jármű tele volt "buszb.uzival" :) Hátul, a harmadik ajtónál szálltam fel. Szép, világos beltér, és az új járművekre jellemző illat fogadott. Lehuppantam egy ülésre a 3. ajtó mögött. Nagyon kényelmes volt az ülés, nem zsibbasztott el a kb. 20 perces út alatt. Hátránya, hogy ez a plüss ülés nagyon hamar koszolódni fog, ha pedig egy alkesz / csöves ül rá, a szagot szépen magába szívja... Hátul viszonylag kevés a nyitható ablakok száma, ez nagy negatívum. A csukló résznél sok kapaszkodó van. A 3. ajtóval szemben az eddigi budapesti buszokon megszokhattuk, hogy van hely a nagy csomagokkal, illetve babakocsival közlekedők számára. Nos, az Ikaruson ezt megspórolták. Van ugyan egy kis állóhely, de két ember is szűkösen fér el. Szerintem nem megfelelő az üléselrendezés, de ezen lehet változtatni. Az összeszerelési minőség elfogadható, bár egy-két részlet nem tetszett. A motor zaja viszont nagyon erősen hallatszott az utastérben, jobban le kellene szigetelni. Külön megemlítendő még a kamerarendszer, légkondícionáló berendezés, a GPS, és a wifi (ezt nem teszteltem). Összességében szerethető a busz, viszony vannak hiányosságok, nálam 10/6,5 pontot kap.

Credo Citadell 19: nagy szerencsém volt, hogy visszafelé elértem. Már kiállt a megállóhelyről az Urániánál a busz, de szerencsére pirosat kapott. A sofőr mégis kinyitotta az ajtót, köszönöm utólag is :) A buszba beszállva kicsit sötétebb tónusú anyagok fogadtak. A világítás folyamatosan ment, nagyon szép a végigfutó lámpasor a buszban. Valahogy komolyabb benyomást keltett ez a busz, mint az Ikarus. Az ülések itt is nagyon kényelmesek voltak, de szintén plüss borítást kaptak. Szintén a 3. ajtónál telepedtem le. Itt nem volt kialakítva a már előtt említett beugró állóhely, az ajtóval szemben végig ülések húzódtak. Ez nagy hiba. Az összeszerelési minőség itt egy fokkal rosszabb, láttam egy guruló csavart is, plusz valamelyik műanyag elem itt folyamatosan nyiszogott. Nyilván egy vadonatúj fejlesztés, lehet ezen még csiszolni. A hátsó traktusban több nyitható ablak van, ez nagy pozitívum! A motor hangja is kevésbé szűrődött be, csendesebb volt a jármű. Itt is kamerákkal volt felszerelve a busz, volt légkondi, a wifi viszont kimaradt. Összefoglalva egy komolyabb jármű benyomását keltette a busz. Nálam 10/7 pontot kapott.

Egy kis zárójeles kiegészítés: mindkét buszban ugyan az a motor van; MotorCummins ISL E5 320B dízelmotor, EURO5. A hangjuk alapján sejtettem. A teljesítményükkel nem volt semmi gond, de valami borzalmasan kulturálatlan járásúak. Valami rettentően idegesítő csattogó csörgő hangot adnak ki időnként. Nem vagyok gépész, nem tudom megállapítani, hogy ezt mi okozta, de ezek a motorok nem szimpatikusak...

Hozzászólások

(#1) Shodan


Shodan
addikt

Én ugy tudom hogy a credoban van a wifi, meg az szerintem kinézetre is pofásabb.

www.pc-style.hu - Első magyar minimal modding oldal.

(#2) ABE


ABE
őstag

A 173-as vonalán majd megpróbálom elcsípni mindkettőt. Anno a 7-es vonalán futott próbaköröket a BN 18 (vagy EN 18, mittomén), na, az egy ritka fos busz. Remélem, hogy az új konstrukció már életképesebb.

(#3) ^Clown válasza Shodan (#1) üzenetére


^Clown
veterán
LOGOUT blog

Forrás: [link]

"Extrák
A tervek szerint a buszon olyan műszaki újdonságok is megtalálhatók lesznek, mint az ingyenes WIFI az utasoknak - remek ötlet, talán a filctollas dekorálás helyett mással foglalják el magukat a hátsó sorban meghúzódó figurák -, illetve a belső biztonsági kamera, a GPS."

Tudtommal a Credo-ból ez kimaradt - sajnos, pedig nekem is szimpatikusabb a Citadell buszcsalád.

A GPS sem hülyeség, ha minden új buszon lenne alapból, akkor elég komoly utastájékoztató rendszert lehetne kiépíteni a városban - mikor ment el és mikor jön a következő busz, ami a 86-oson is működik pár helyen.

[ Szerkesztve ]

(#4) EczkE


EczkE
addikt

A wifis busz ötlete nagyon jó! :DD

Asszem mindenféleképpen!

(#5) McKane


McKane
senior tag

A WiFi -s buszhoz annyit kívánnék hozzátenni,hogy ismerve a magyar tömegközlekedési vállalatokat, az a WiFi adó/adapter (vagy hogyishíjják ) ugyis le lenne tiltva,vagy nem lenne bekapcsolva..
bár nem ismerem a technikáját a dolognak,csupán a paraszti eszemmel gondolkozok. :U

szerk1.:
nekem, -mivel hazahúz a szívem- a credo sokkal jobban tetszik.. Hiszen azt Győrben és M.óváron készítik..
[link]

[ Szerkesztve ]

(#6) ^Clown válasza McKane (#5) üzenetére


^Clown
veterán
LOGOUT blog

Ebben sajnos van valami... Vagy folyamatosan rossz lenne, vagy be sem lenne kapcsolva. Plusz nem beszélve arról, hogy a rázós utakon egy notit nehéz ölben tartani (telefon még oké). A másik kérdés, hogy elő meri-e venni az ember a buszon, ki tudja, mikor lép oda hozzá valaki, és "kéri kölcsön".

(#7) zoo8800 válasza ^Clown (#6) üzenetére


zoo8800
veterán

arról pláne nem beszélbe, hogy az ember néha örül, ha egyáltalán felfér a buszra :U

rip and tear, until it is done

(#8) Jamby18


Jamby18
senior tag

A WiFi-s dologról annyi a véleményem,hogy az első napokban mikor fel van sztárolva az egész minden szépen fog működni aztán már hol igen hol nem végül senki nem fog a javítással foglalkozni...
Lásd nállunk első napokon mindenhol flottul ment az utastájékoztatás hanggal is minden OK volt aztután már csak néha volt hang utánna félúton kezte mondani a volt megállókat.. végül már nem is működik, a kijelzők is kontakt hibások, na de ki foglalkozna velük.... :W
sőt a járművezetőnek kell nyomogatni a cuccost, hogy léptesse a megállókat pedig automatikus.
+ vissztértünk a régi szép időkbe mikor táblával van kiírva a járatszám(nem mintha ez zavarna engem) de akkor mire vannak a külső kijelzők??

[ Szerkesztve ]

(#9) ABE


ABE
őstag

Elolvastam a beszámolódat, érdekes, hogy így elsőre a Credo jött be inkább. Annyit hozzáfűznék, hogy szerintem ezek a konfigurációk azért változtathatóak könnyen, gondolok itt pl. az üléselrendezésre az ajtóknál, üléstípusra, burkolatokra, ablakok nyithatóságára. A futóművekről nem írtál: rugózás, oldaldőlés milyen? A hátsó részben a dobogók kialakítása hogy van megoldva, a B tengelynél mennyire könnyű átmenni az ülések között?

A Credo "minőségét" már megtapasztaltam a korábbi buszaikon, nem ártana, ha javítanának rajta...

Ja, a Cummins hangja gázabb, mint a "sírós" Volvo motor? :DDD

[ Szerkesztve ]

(#10) ^Clown válasza ABE (#9) üzenetére


^Clown
veterán
LOGOUT blog

Igen, erre próbáltam is utalni a kis beszámolómban, hogy az üléselrendezés könnyedén megváltoztatható, nincs veszve semmi. Szinte biztos, hogy ezt meg fogják változtatni.
A futóműt valóban kihagytam: a rugózás a Credo-ban talán egy fokkal jobban működött, nem ütött akkorát egy-egy úthibánál, mint a V187-es kollégája. Az oldaldőlés minimális volt mindkét busznál, úgyhogy alapvetően rendben volt mindkét busz ilyen szempontból.

Hát inkább a Volvo buszokba szerelt motor, mert ez egy katasztrófa. A Volvo motor az bőg, de ki tudod számítani: amikor gyorsít a busz, nekiáll "sírni". De ez a Cummins a legváratlanabb helyzetekben áll neki irdatlanul csattogni - zajongani. A Credo-ban még elviselhető volt, ott sokkal jobban leszigetelték a motort. Az Ikarusban kegyetlenül csattogott sajnos (persze a motortér hangszigetelését is ki lehet javítani).

A Credo összeszerelési minőségétől sem voltam elájulva, főleg a kihullott csavar láttán, az igazi fail volt :DDD Egyébként szerintem ha nekiállnak sorozatgyártani, akkor javulni fog a minőség is. Mindkét buszon erősen érezni lehetett, hogy korai szériáról van szó, plusz nagyon érezni lehetett, hogy nem igazi gépesített gyárakban készültek, hanem inkább "buszmanufaktúrában".

Egyes fórumokat olvasva egyébként nem meglepő, hogy az Ikarus nem sikerült annyira jól: ez a busz nem más, mint egy "átmatricázott" ARC busz. Az ARC buszok nem valami népszerűek a buszb.zik körében, több ok miatt sem.

[ Szerkesztve ]

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.