Sziasztok, az Erő legyen veletek! Célom, hogy elhozzam nektek mindazt, ami a Star Wars Galaxies háza táján történik, különös tekintettel az SWG: Restoration III rogue szerverre. Tartsatok velem az SWG világába!
Hogyan? Hogyan lehetséges ez? – kérdezhetitek joggal... Hiszen a játék (elméletileg) 2011. december 15-én eltávozott a még élő MMO-k közül. Én most mégis úgy írok róla, mintha a játék nagyon is élne! Mert így is van: különböző céllal, különböző célkitűzéssel több emulátor-projekt is fut, melyek némelyike már aktív játékszervert is fel tud mutatni!
De először is:
Az SWG-korszakok:
Az SWG emulálása és életútja négy főbb korszak köré csoportosul, ezek az egykoron futó játék különböző állapotaira utalnak:
1. Volt a Pre-CU (Combat Upgrade előtti), nagyon RPG-s, a végtelenségig komplex és nagyratörő, ambiciózus játék. A „játék” leígérte a csillagokat az égről (szó szerint), légköri repülést, fogatversenyeket, űrcsatákat, változatos járműveket és űrhajókat, saját házat, rengeteg belakható, bejárható bolygót, fejvadászok, Jedik, birodalmiak és felkelők összecsapásait ígérte. Mindezt pedig a Star Wars Episode IV: Új Remény közvetlen folytatásaként, magába foglalva az akkor még hivatalosnak számító Legends-regényeket is! Izgalmasan hangzik, nem igaz? Hogy ebből launchnál, a játék megjelenésekor mennyi valósult meg? Képzelhetitek… Fokozatosan azért bővült a játék, de sok volt még az elbaltázott, rosszul kivitelezett ötlet. Szerencsére a game egyre okosodott, a hibáit javították, s nagy jövő elé nézett az egyre több játékost megmozgató SWG, azonban utolérte az online címeket gyakran mérgező jelenség: a folyamatos, nagyszabású overhaul, azaz teljes átalakítás. Sokan a nosztalgia mellett a játékban már kezdetektől ott rejlő végtelen potenciál miatt sírják vissza ezt az egy-másfél éves ciklust. Ez a korszak a Star Wars Galaxies: An Empire Divided alapjátékot, illetve a Star Wars Galaxies: Jump To Lightspeed űrszimulációs kiegészítőt foglalja magába. A 2006 óta fejlesztett SWGEmu projekt ezen korszak megidézésén és tovább gondolásán munkálkodik, ahogyan az Empire In Flames projekt is erre épít…
2. Létezett aztán az említett Combat Upgrade (CU), amely simított a teljes mértékben kockadobós alapokon nyugvó, bújtatottan körökre osztott harcrendszeren. Megjelentek napjaink timereken nyugvó képességei, azaz ha elsütöttél egy képességet, egyszerűen csak várnod kellett, míg ismét támadhattál. A statok átalakultak, a teljes játék modernebb számítógépes RPG-s külsőt öltött, az addigi asztali szerepjátékos rendszer helyett. Ez a verzió nagyon rövid ideig élt az eredeti Live szervereken, s ezért felidézni, megidézni emulált formában a legnehezebb. Kedvenc szerverem, az SWG: Restoration III mégis rengeteget merít ebből a korszakból, sőt, önmagát CU-szerverként határozza meg! Ez a korszak a Star Wars Galaxies: Jump To Lightspeed kiegészítő utáni időszaktól vette kezdetét, s nagy hatással volt ekkortájt a játék változásaira a World of Warcraft világsikere, mely mondhatjuk alapjaiban forgatta fel az MMO-piacot. Illetve a Star Wars Episode III: A Sith-ek bosszúja mozifilm premierje is nagyban befolyásolta a hozzáadott tartalmak témáit. Igazán varázslatos korszak volt ez a Star Wars-játékok történetében is, olyan címekkel, mint a Jedi Knight-széria vagy a SW KOTOR 1-2. Ezek mind-mind szintén hatottak az SWG-re, olyannyira, hogy még (SPOILER!)
3. A harmadik korszak a játékbeli Jedik hajnalát, s a Star Wars Galaxies alkonyát jelentette… Ez volt az NGE. A fejlesztők kezdetektől fogva küszködtek azzal a ténnyel, hogy bár megígérték, játékukban táncostól a csempész zsiványig bármi lehetett az egyszeri játékos, csak éppen a sorozat ikonikus Jedi, illetve Sith lovagjainak egyike nem. Ezt orvosolni is próbálták, kevés sikerrel: először a leglehetetlenebb random eredményekhez kötötték a Jedivé, Erő-érzékennyé válás folyamatát, majd végtelennek ható grind, azaz egyazon feladat unásig tartó ismételgetésével kellett a legkitartóbbaknak bizonyítaniuk. Mikor aztán ez sem vált be (tömegek hagyták ott a játékot mondván, hogy ennyi év előfizetés után ők is szeretnének a legerősebb karakterek egyikével lenni), a SOE, a játék fejlesztője hallgatott ezekre a hangokra, s egy reggelre virradóra abszurd módon átformálta saját játékát. 34 professionből (szakmából) 9 kaszt lett. Minden le lett egyszerűsítve, s a nagyobb közönség reményében a gyorsabb előrehaladásnak lett alárendelve. Az addigi jártasság-XP csíkokat egy általános, WOW-os XP csík váltotta fel, amely kasztunk jelenlegi szintjét jelölte. Ezen felül, amivel kezdtünk, azzal is maradtunk játékunk legvégégig, nem volt átjárás a karaktertípusok között, nem lehetett váltani, nem lehetett nagy utakat bejárni karakterfejlődés terén, s ami a legdurvább változtatás volt: kezdőkaszt lett a Jedi (!), bárki fénykardforgatóvá válhatott 10 nevetséges Jedi-szint alatt. Habár a játék elképesztő fejlődésen ment ezután is keresztül, sokakban ez az elcseszett, sunyi frissítés (NGE, azaz New Game Enhancement) maradt meg ebből a korszakból. Nem is csoda, hiszen egész játékosvárosok néptelenedtek el ezen korszak kezdetén, s rengetegen hagyták ott a játékot az átformálás miatt keletkezett számtalan bug (hiba) és a bugyuta játékmenet miatt. Konkrétan ezt a korszakot senki sem emulálja, s valószínűleg nem is szeretné, mert ez, valljuk be, egy baklövés volt. Persze mint említettem, a játék ezután még 6 évig létezett, ami nagy idő egy MMO-nál is. Lássuk is az utolsó, nagy korszakot, amely egyben a játék végét is jelentette!
4. Post-NGE: Így nevezik azt az érát, melyben kiteljesedhetett a SOE eredeti víziója az NGE-ről. A 9 kaszt a tökéletességig balanszolva lett, s habár a lehetőségek csorbultak, azért a legtöbb karakterformálási s karrier-opció szép lassan visszaszivárgott a játékba másodlagos szakmaként, mint például a Creature Handler (pet-mester), azaz az állatszelidítés egy módosult formája. Arról nem is beszélve, hogy technikailag is sokat szépült a game. Rengeteg extra tartalom, kidolgozott GCW (Galaktikus Polgárháború), sztorimód, jutalom a régi játékosoknak, collectibles (gyűjthető cuccok, sőt, achievementek), minden, ami csak kell! A legironikusabb az egészben, hogy a játék akkor kapott ismét pozitív kritikai visszhangot, mikor 2011.-ben végleg lelőtték. A Star Wars: The Old Republic sikere érdekében elkaszáltak egy MMORPG-s mérföldkövet… Ezt a kort az SWGLegends szerver eleveníti fel.
Azt hiszem, ehhez hasonló játékkal azóta sem találkozhattunk, s ezt nem csak, mint Star Wars-rajongó mondom, hanem mint régi motoros játékos is… A sandbox MMO műfaj végét jelentette ez a játék, a formula mostanra teljesen kiveszett a gaming palettáról.
Na de vegyük most sorra a létező projekteket, melyek szervereire akár ingyenes regisztráció és 10 perc telepítés után felléphettek:
Az SWG emulált szerverei:
-SWGEmu: Pre-CU szerver. A játékszerver neve Basilisk, amely sokáig az első játszható változata volt a játéknak annak lelövése után. Nem ritkán napi 1500-2000 ember megfordult a szerveren 2012 és 2016 között, ami azt tekintve, hogy egyre nehezebb volt lemezeket szerezni a játékhoz, valljuk be, nem kis dolog. (Külföldön a torrentezés nem akkora „divat”, na.) Remek közösség volt, valaha: sajnos manapság sokkal kevesebben maradnak itt aktív játékosok, habár becsatlakozni sohasem késő: napi 400-500 playeres forgalmat bonyolít a Basilisk.
Az egyre érdekesebb és különlegesebb, s tulajdonképpen fejlettebb szerverek miatt a népszerűségét talán csak a tagadhatatlanul vonzó retro élmény kuriózuma, illetve a szerver páratlan stabilitása jelenti mostanra. Ha érdekel az SWG kezdeti korszaka, ez az emulátor szinte tökéletesen megidézi azt a játékosnak. Egyetlen problémája: sajnos avíttas az irányítás, a harci megoldások, s még nincs emulálva a Jump To Lightspeed űrkiegészítő.
-Empire In Flames: Kis közösséggel bíró, nagyon durván módosított Pre-CU szerver. A szétmoddolt rogue szerver az SWGEmu-ra/eredeti lemezekre támaszkodik 100%-ban, de az SWGEmu stabilitására építve teljesen átformálja az alapjátékot a mostani szériát megidézve. (Episode VII-VIII-IX.)
Itt bizony a Jedi visszatér utáni állapotokkal találkozunk, Megmaradt Birodalmiakkal (Imperial Remnant), valamint Új Köztársasággal (New Republic), akik egy teljesen más háborút vívnak a Második Halálcsillag felrobbantása után, mint amit a felkelés vívott az alapjátékban és kiegészítőiben. Temérdek új faj válik játszhatóvá a karakterkészítőben, melyekkel csak ezen a szerveren találkozhatunk, mindegyik leanimálva, ügyesen megoldva, gungantől a Huttig, a játék a hardcore szerepjátékosok és SW fanok nedves álma! Az egyedi játéktér és világ mellé egyedi közösség is dukálna, csakhogy ez az, ami kicsit alátesz az élménynek az EIF esetében: nagyon kevesen játszanak ugyanis a játékkal, márpedig egy SWG szerver 150-200 online ember esetén szinte halottnak tűnik. Azért a közelmúltban bevezetésre kerültek a Jedik, s a játék nagyon komolyan fejlődik, csak hát kevesen ismerik, tudnak a létezéséről, s még kevesebben tudják megbocsátani az SWGEmu itt is jelenlévő Pre-CU szabályrendszerét, mely talán a leghardcore-abb MMO ruleset ever…
-SWGLegends: Lopott kód ide vagy oda (ez a szerver bizony egy belsős SOE-alkalmazott kiszivárogtatott NGE-kódjára épít), ez a Post-NGE szerver egyszerűen brutális mennyiségű ÚJ tartalommal bír! Nem csak az SWGEmu csapattal vetekedő mennyiségű fejlesztő tevékenykedik a játék 2011-es állapotának további alakítgatásán, de néhány tehetséges játékmodder is, akik nagyon sokat tettek azért, hogy a látvány, a hang, a zene mind-mind a játékból kihozható maximumot nyújtsa. A lemezek telepítése után mehet is a launcher frissítője, majd irány a játék! A Post-NGE állapot szinte tökéletes helyreállítása mellett említett új tartalommal is telepumpálják a játékot: mikor elhunytak a legendás Star Wars-színészek, az Erő-szellemeik itt jelentek meg, eventekkel emlékeznek meg a nevezetes SW-vel kapcsolatba hozható napokról, s nem olyan régen egy komplett új bolygó behozatalán, s az apartmanok játékba implementálásán is dolgozni kezdtek. (Bespin, azaz a Felhőváros játékba ültetésével.)
Ha valaki könnyedebb élményre vágyik, annak ez az SWG ajánlott. Ha valaki azonban a TÖKÉLETES mixet keresi… Nos, annak ott az SWG: Restoration III!
-Star Wars Galaxies: Restoration III. Nem hiába hagytam a végére ezt a szervert. Ezek az innen-onnan projektbe keveredett programozók ugyanis nem kevesebbet valósítottak meg, minthogy visszahozták a CU-korszakot, az eredeti Combat Upgradet, feltuningolva a Post-NGE éra összes tartalombeli frissítésével, ugyanakkor gondosan megőrizve a Pre-CU korszak komplexitását. Egyszerűen zseniálisan egyedit alkottak, véleményem szerint a definitív, tökéletes SWG-élményt produkálva! Éveken át játszottam, nagyon sok mindent láttam, ami SWG, de ilyet még sosem: működő kiegészítők, melyek player achievementekhez, server wide progressiönhöz kötve nyílnak meg (azaz együtt kell dolgozni azért, hogy elérhetővé váljanak), s az SWGLegends-hez hasonlóan tökéletesen üzemelő űrszimulátor (JTL kiegészítő) egyszerűen elvarázsoltak. Érdekesség, hogy a játék önálló játékmodként, lemez nélkül is települ, lefrissül. Nem kell hozzá lemez.
Mindenképpen az utóbbi szervert ajánlom, mert induló Live-szerver, még most épül ki a közössége, s iszonyú progresszió az, amit a maréknyi fejlesztő leművel!
. . .
Szóval ennyit kezdésképpen, bocsánatot kérek kedves olvasó, ha túlzottan tömény volt ez az információrengeteg, abban ugyanakkor szinte biztos vagyok, hogy a részletességre aligha lehetett panasz. S ez így fog maradni a jövőben is.
Heti cikksorozattal jelentkezem majd, s többnyire az SWG: Restoration III állapotáról fogok jelenteni! Remélem, sokak érdeklődését felkeltettem eziránt az elfeledett gyöngyszem iránt, várlak titeket Sylvyan Galaxo néven az SWG: R3-ben!
Vegyetek fel barátnak, építsünk ki egy magyar közösséget!
Addig is... Az Erő legyen Veletek!