Hirdetés

2016. augusztus 24., szerda

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Játékok rovat

Mi is az a Star Citizen?

  • (f)
  • (p)
Írta: |

A Star Citizen alapvető besorolása az űrszimulátor, amely single- és multiplayer részt is tartalmaz.

[ ÚJ TESZT ]

Mi is az a Star Citizen?

Szinte minden Star Citizen cikknél felmerül a hozzászólások között ugyanaz a pár kérdés: “...mi is ez tulajdonképpen?”, “..honnan van ez a sok pénz?”, “..minek ennyi pénz?”, “..hová lesz a pénz?”, '...miért kerülnek olyan sokba a vásárolható dolgok a honlapon?”, “...miért kérnek mindenért plusz pénzt?”, “...kik is ezek egyáltalán?”, “...miért adnak nekik ennyi pénzt az emberek, mi az oka?”, “...na de mikor?”

Sok embert elriaszt, hogy a játék még pre-alfa állapotban van, mégis ennyi pénzt gyűjtött össze. Akik hozzászoktak hogy a játékokról fél-egy évvel a megjelenés előtt jönnek (mikor már esetleges többéves fejlesztésen vannak túl) az első hírek azoknak furcsa lehet, hogy erről még nincs gameplay videó, nincsenek bővebb bemutatók.

Megpróbálom ezeket a kérdéseket megválaszolni egy hosszabb hangvételű írásban, mert a Star Citizen olyan összetett, hogy aki csak pár videóból, cikkből próbál tájékozódni nem igazán látja át a koncepciót. Talán az a legegyszerűbb, ha végighaladunk a kérdéseken, és közben fény derül a dolgokra. Előre szólok azonban, hogy még így sem fog ebbe a cikkbe minden bekerülni a játékról, ezért a végén egy terjedelmes linkgyűjteményt is talál, aki többre vágyik.

Mi is ez tulajdonképpen?

Mi is a Star Citizen (illetve mi lesz)? Single player űrszimulátor? MMO? Sandbox game? FPS?
A válasz egy kicsit mindegyik!
A Star Citizen alapvető besorolása űrszimulátor lenne. Több részből fog állni, egy Wing Commander stílusú single player részből, amely önálló játékként jelenik meg “Squadron 42” név alatt, saját történetszállal, ahol gyakorlatilag katonai szolgálatunkat töltjük le, hogy megkapjuk a a “Csillagpolgárságot”és teljes jogú tagjai lehessünk a Star Citizen univerzum emberi birodalmának mely az UEE (United Earth Empire) névre hallgat (az UEE történetébe most nem mennék bele, csak röviden, nagyjából a hanyatló Római Birodalomhoz hasonlítják a készítők, egy hatalmas, de lassan széthulló birodalom adja a játék történetének alapját).
A Squadron 42 így amolyan tutorial lesz a multiplayer/mmo részhez, amely egy online állandó univerzum lesz. A kettő szervesen kapcsolódik, mert a Squadron 42-ben kreált karaktereinket vihetjük át a Star Citizen univerzumába, az ott elért eredményeink befolyásolják a Star Citizenben a reputációnkat.

Maga a Star Citizen univerzum egy belsőnézetes (FPS) sandbox stílusú űrszimulátor lesz, ahol lehetünk kalózok, kereskedők, fejvadászok, zsoldosok. Mivel a játék alapvetően szimulátor (de az arcade vonulatot erősíti), így természetes hogy a hajókon van a legnagyobb hangsúly. Repülhetünk egy és többszemélyes hajókat, melyek közül az utóbbiakra segítségül hívhatjuk barátainkat pl. a lövegek kezeléséhez, vagy felvehetünk NPC-ket, sőt akár játékosokat is. Ez utóbbihoz egy ingame contract rendszer áll majd rendelkezésünkre, mely biztosítja, hogy az alkalmazott se maradjon fizetés nélkül, és amelyen belül a szerződés lejártakor a két fél értékelheti egymást, s később a kapott feedback alapján már könyebb megkülönböztetni a megbízható segítőt illetve munkaadót a megbízhatatlantól.
A játékban megszerezhető legnagyobb hajókat igazán csak a guildek (corporationok) engedhetik meg maguknak, a hatalmas fenntartási költségek, és a 10-20 akár 50 fős legénység miatt.
A hajókon való szabad mozgástól el is jutottunk oda, hogy amikor nem hajónkat vezetjük, akkor FPS nézetben mozoghatunk a világban, de ennek legizgalmasabb kihasználása például egy nagyobb hajó elfoglalásakor lesz, melyet FPS nézetben kell társainkkal végrehajtanunk, ha magát a hajót sikerült megbénítanunk, és dokkolnunk rá. Mindehez különböző páncélok (könnyűtől a tankszerűig), és sok kézifegyver lesz segítségünkre.
A készítőknek ezt a módot nem lesz nehéz beépíteni a játékba, hisz az a Cryengine motorját használja, amely alapvetően FPS játékmódra termett.

A játék során később, akár saját gyárakat is szerezhetünk, melyek menedzselése is érdekes feladatnak ígérkezik, mivel a játék dinamikus gazdasággal rendelkezik, melyben az alapanyagok árát azok mennyisége is befolyásolja. Ha gyárunk hiányt szenved valamiben, magunk is kiírhatunk küldetést az alapanyagok beszerzésére. Más gyárak, vagy az alapanyagokat szállító hajók elpusztításával pedig magunk is befolyásolhatjuk a gazdaság alakulását.

Adott tehát egy izgalmas univerzum melyben gyakorlatilag azt csinálunk amit szeretnénk, egyedül, vagy barátainkkal, a döntés csak rajtunk áll. A grafika a Cryengine-nek köszönhetően lenyűgöző lesz, ami videók eddig a játékról napvilágot láttak azok mind ingame grafikával voltak, egyik sem előre renderelt animáció. Mivel az űrben a környezet elég szegényes, ezért a készítők a hajókra fordíthatják az erőforrásokat, melyek így 300.000 – 1.5 millió poligonból állnak

Egy videó, hogyan is néz ki egy hajó a játékban:

Honnan van ez a sok pénz?

A Star Citizen jelenleg minden idők legjobban támogatott crowdfunding játéka, ami azt jelenti hogy a készítésre eddig összegyűlt összeget, azaz 23.000.000 (huszonhárom millió) dollárt mind a rajongók adták össze. Ezzel az összeggel a Star Citizen elérte, hogy teljes mértékben saját lábán áll, vagyis nincs szükség támogatók bevonására, mint azt eredetileg gondolták. A gyűjtés eredetileg Kickstarteren indult, ahol a megcélzott 500.000 dollár több mint tízszerese gyűlt össze, majd a cég saját honlapján folytatódott.
Sőt a pénz tovább gyűlik, mivel a készítők szavazást írtak ki, hogy lezárják-e a gyűjtést, vagy folytassák, és a befolyt pénzből plusz dolgokat tegyenek a játékba.

Minek ennyi pénz? Hová lesz a pénz?

A játék fejlesztése nem olcsó, jelenleg 5 stúdióban, kb. 70 ember dolgozik rajta, és a fejlesztés már egy éve tart, és legalább még másfél évig fog is tartani. Az irodabérlettel, fizetésekkel, egyéb kiadásokkal egy ilyen cég költsége havonta több százezer dollárt is elérheti. Ezen felül a pénzből saját motion capture studió, és hangstúdió készült a játékhoz, valamit a legjobb szakembereket alkalmazzák (erről később bővebben is).
A játékra eddig összegyűlt összeg még most is csak töredéke a nagy kiadók AAA játékaira elköltött összegeknek, például a GTA V ha hinni lehet a szóbeszédnek 250 millió dollárt emésztett fel a reklámköltségekkel együtt.

Miért kerülnek olyan sokba a vásárolható dolgok a honlapon?
Miért kérnek mindenért plusz pénzt?

A honlapon sok minden megvehető, hajók, kiegészítők, de ezek egyikét sem muszáj megvennünk. A Star Citizen mikrotranzakciós rendszert fog használni, de a játékban minden megszerezhető lesz, gyakorlatilag semmit sem kell valódi pénzért vennünk ha nem akarunk. A most megvásárolható dolgok gyakorlatilag a játék támogatását segítik elő, de cserébe kapunk is valamit, nem csakúgy odaadjuk a pénzünket. Aki szeretné támogatni a fejlesztést és esetleg részt venni az alfa/beta tesztelésben, annak elég a legkisebb 35$-os csomagot megvennie, ebben már kap egy alap hajót, és az alfa/beta hozzáférést, valamint természetesen az elkészüléskor mindkét játékot (Squadron42, Star Citizen) megkapja.
Fontos megjegyezni, a készítők nem kihúzni akarják a zsebünkből a pénzt, és a stretch goal-okat sem azért irják ki, hogy minél több pénzt szedjenek be az emberektől! Nincs olyan, hogy: “Ha nem érjük el a 25 millió dollár ez meg ez kimarad a játékból!” A pénz gyűlik szépen az adakozóktól, és ezt a fejlesztők újabb és újabb tartalommal hálálják meg.

Kik is ezek egyáltalán?

A játék ötlete a Wing Commander, Privateert, Starlancert, Freelancert jegyző Chris Roberts fejéből pattant ki, akinek a neve már önmagában sok ember számára vonzó. Roberts sok régi motorost gyűjtött össze, akikkel együtt dolgozott korábbi játékain, ezen kívül sok új embert is.
Az ott dolgozókról, és a munkafolyamatokról is sokat meg lehet tudni, mert minden pénteken kiadnak egy videó összefoglalót a hírekkel, rövid összefoglalást a munka fejleményeiről, bemutatnak egy-egy csapattagot, és válaszolnak a fórumon feltett kérdésekre. Igen sok információt osztanak meg a rajongókkal így, érdemes követni a youtube csatornájukat.
A csapat igazán odafigyel a leendő játékosokra, a jó ötleteket beépítik a játékba, ezen kívül bátorítják a moddereket, 3D tervezőket is, mert a jól sikerült alkotások bekerülhetnek a játékba, legutóbb épp a múlt héten állást ajánlottat egy 3D grafikusnak, aki a játékkal kapcsolatos meglátásait videókká formálva mutatta be és a készítőknek nagyon tetszettek az ötletei.

Hivatalos youtube csatorna

Miért adnak nekik ennyi pénzt az emberek, mi az oka?

Sok oka lehet amiért támogatja valaki ezt a projektet, a legtöbben mint jómagam, a wing commanderek/privateer/x-wing sorozat óta várjuk, hogy elkészüljön egy ehhez hasonló játék, egy univerzum, amiben mindenki lehet a saját fejében élő Han Solo, Boba Fett, Starbuck. Mások régóta várnak egy igazán jó space MMO-ra, bár a Star Citizen az általános értelemben vett MMO körbe nem illik bele, nincsenek skillek, és dps, hisz ez egy szimulátor. Sokan egy igazán összetett játékra várnak már a manapság divatos FPS és Hack n' Slash játékok özönében. Van aki a multiplayer rész miatt, de van aki magában szeretne játszani, sok oka lehet, de linkelek ide egy videót, amiben sokan magukra fognak ismerni azt hiszem:

Mennyibe kerül?

Sokan tévesen azt hiszik, hogy sokat kell költeni a játékra, hogy sikeres legyen benne valaki. Nos ez nem így van.
Ahogy fentebb már szó volt róla a Star Citizen nem lesz havi előfizetéses, és minden megszerezhető lesz a játékon belül, tehát magán a játékon kívül semmit nem kell valós pénzért megvásárolnunk, ha nem akarunk. Aki most támogatja a játékot, az kap egy hajót, alfa/beta hozzáférést, biztosítást a hajójára (ez jól jön, egy szerencsétlen találkozás után a kalózokkal), hangárt, és a kész játékot amint kijön.
Aki a megjelenés után csatlakozik, annak sem kell semmi mást megvásárolnia a a játékon kívül, hogy teljes legyen az élménye.

Na de mikor?

A legfontosabb kérdés, amit sokan feltesznek, mire ez a nagy hype, amikor még sok idő a játék megjelenése.
Nos a játék első kis része már egy ideje a támogatók számára elérhető, ez a hangár modul, amiben egyelőre csak megtekinthetjük hajóinkat kívül belül. Ide kb. két hetente érkeznek a patchek a javításokkal, és újabb lehetőségekkel.
Decemberre várható a Dogfight modul alfa, amelyben már próbára tehetjük magunkat és a hajókat egymás ellen, a készítők pedig elkezdhetik a balanszolást.
Jövő év tavaszán érkezik a planetside modul, amikor bejárhatók lesznek a felszíni terek is. (bár ezek csak az űrkikötők környékére korlátozódnak egy darabig).
Nemsokkal utána várható a boarding modul, ami az FPS rész teszje lesz.
Végül jövő őszre várható az egész elegyének a beta tesztje, amely már a játék megjelenését előzi meg.

A tervezett teljes megjelenés 2014 vége- 2015 eleje.

Egy nagyon ajánlott videó, amely nemrég készült, a játék bejelentésének első évfordulóján, érdemes megnézni, nagyon sok érdekességet mondanak el a stúdiók munkájáról, és a játék készüléséről:

Ajánlott linkek:
https://robertsspaceindustries.com/
Star Citizen timeline
Star Citizen economy
Star Citizen ships
Star Citizen Ph topic

Végül pedig az eredeti videó, amivel be lett jelentve a játék, ezt is érdemes megnéznie annak, akit érdekel hogy mi is ez:

Remélem ezzel az írással eloszlattam némi ködöt, ami körülveszi a játékot, akinek pedig megtetszett, azzal találkozunk online :)

Azóta történt

  • Batman: Arkham Origins

    2013-ban megjelent a szuperhős játékok Szent Gráljának, az Arkham sorozatnak a harmadik része, melyhez sok reményt fűztem, részben csalódtam, részben pedig elégedett lehettem.

  • TITANFALL

    Óriás robotok, falon közlekedő pilóták, jetpack és tucatnyi hi-tech fegyver a Respawn Entertainment játékában.

  • Tíz nap Los Santosban (GTA V helyszín bemutató)

    Egy utazásról szeretnék írni a továbbiakban, tíz napról amit az USA legismertebb államában, San Andreasban töltöttünk.

  • Verdun - multis hentelés az alsóházból

    A nagy háború első szakaszát felölelő csapat alapú lövöldéjét köszönthetjük a porondon, leválthatja a CS-t egy időre?

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2016 PROHARDVER Informatikai Kft.