2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Játékok rovat

CFG: Lenni, vagy nem lenni? 1.rész

  • (f)
  • (p)
Írta: |

4 beállítás, esetleg 5 egy "extrém" fokozattal... sehol egy beállítás?

[ ÚJ TESZT ]

A mai idők játékai - tisztelet a kivételnek - már-már nevetségesen leegyszerűsítettek, ami a grafikai beállítások testreszabhatóságát illeti. Pedig rengetegen vannak, akik két ilyen elnagyolt beállítás között találnák meg a számításukat. Az első játék amit ily módon kivesézek, az a Need For Speed: World lesz. Gondoltam rá, hogy a Crysis 2-vel indítsak, csak úgy érzem, még nem merültem eléggé mélyre a CryEngine 3 nyújtotta lehetőségek tengerében. A továbbiakban arról lesz szó, hogyan hangolhatjuk számítógépünk komponenseivel össze a Need For Speed: World játékszoftvert.

Hardverkörnyezet

Packard Bell TM81-RB115-HG
Athlon P320 dual core
ATI HD4250 (256mb sideport)
2 gb ddr3 RAM

Minden játék esetén arra törekszem ezzel a csúcskonfigurációval, hogy legalább natív felbontásban fusson játszhatóan, ami nem egyszerű, ugyanis ez a mobil gpu nagyon érzékeny a szűrőkre és a felbontás növelésére a kis sávszélességű memória miatt (64 bit). Itt sem lesz ez másképp, annyi külömbséggel, hogy itt a MEDIUM részletességből próbálok annyit lefaragni, hogy kényelmesen elboldoguljon vele a gépem.

A szoftver

A Need For Speed ezen részéről lerí, hogy miért és kinek hozták létre. A renderelés úgy van megoldva, hogy GeForce 4 MX felett minden kártyán elfusson, egy középkategóriás kártya pedig már maximális részletesség mellett kacagva renderel játszható sebességgel. Ha a nagyon nagy textúrákat engedélyezzük a játéknak letölteni, akkor 5, azaz öt beállítási lehetőség közül választhatunk. Nézzük meg, a kis 4250 hogy boldogul a különböző részletességi beállításokkal(a tesztelést 800x600-as felbontáson végeztem, hogy közben tudjak dolgozni a teszten, MSN, etc.):

MINIMUM(45-73 fps):

LOW(29-45 fps):

MEDIUM(19-26 fps):

HIGH(9-16 fps):

MAXIMUM(4-11 fps):

Mint látható a képeken, a low és a minimum közel azonos, csupán az autó tükröződése a különbség. A medium részletességnél ugrik meg mind a "cukormáz", mind a teljesítményveszteség. Kapunk kétszeres mintavételezésű AA-t is. A high részletességnél szebbek az árnyékok, és az FPS szám tovább esik.

És ahol bele tudunk szólni a dolgok menetébe

Rengeteg ideig kerestem a .cfg fájlt, mind hiába, ugyanis ez a játék .xml segítségével tárolja a beállításokat, a következő helyen: C:\Users\Kicsihuszár\AppData\Roaming\Need for Speed World\Settings. A kicsihuszár helyébe értelemszerűen a saját felhasználóneveteket írjátok. Ha nem enged hozzáférni, írjátok be hogy %appdata% , majd navigáljatok a fájlhoz.
Ha megvan, nyissátok meg jegyzettömbbe, majd tekerjetek az aljára, és ilyesmit fogtok látni:

<VideoConfig>
<audiomode Type="int">1</audiomode>
<audioquality Type="int">0</audioquality>
<brightness Type="int">66</brightness>
<enableaero Type="int">0</enableaero>
<firsttime Type="int">0</firsttime>
<forcesm1x Type="bool">false</forcesm1x>
<performancelevel Type="int">4</performancelevel>
<pixelaspectratiooverride Type="float">0</pixelaspectratiooverride>
<screenheight Type="int">720</screenheight>
<screenleft Type="int">11</screenleft>
<screenrefresh Type="int">59</screenrefresh>
<screentop Type="int">33</screentop>
<screenwidth Type="int">1280</screenwidth>
<screenwindowed Type="int">1</screenwindowed>
<size Type="int">0</size>
<version Type="int">65545</version>
<vsyncon Type="int">1</vsyncon>
</VideoConfig>

A <performancelevel Type="int">4</performancelevel> sorban az értéket változtassátok ötre, majd indítsátok el a játékot! Miután kiléptek, és újra megnyitjátok az UserSettings.xml fájlt, látni fogjátok, hogy az előbbi opciók helyett most egy jóval hosszabb listát tárt elétek a program:

<VideoConfig>
<audiomode Type="int">1</audiomode>
<audioquality Type="int">1</audioquality>
<basetexturefilter Type="int">2</basetexturefilter>
<basetexturelodbias Type="int">0</basetexturelodbias>
<basetexturemaxani Type="int">16</basetexturemaxani>
<brightness Type="int">66</brightness>
<carenvironmentmapenable Type="int">4</carenvironmentmapenable>
<carlodlevel Type="int">1</carlodlevel>
<enableaero Type="int">0</enableaero>
<firsttime Type="int">0</firsttime>
<forcesm1x Type="bool">false</forcesm1x>
<fsaalevel Type="int">4</fsaalevel>
<globaldetaillevel Type="int">4</globaldetaillevel>
<maxskidmarks Type="int">2</maxskidmarks>
<motionblurenable Type="int">0</motionblurenable>
<overbrightenable Type="int">1</overbrightenable>
<particlesystemenable Type="int">1</particlesystemenable>
<performancelevel Type="int">5</performancelevel>
<pixelaspectratiooverride Type="float">0</pixelaspectratiooverride>
<rainenable Type="int">0</rainenable>
<roadreflectionenable Type="int">2</roadreflectionenable>
<roadtexturefilter Type="int">2</roadtexturefilter>
<roadtexturelodbias Type="int">0</roadtexturelodbias>
<roadtexturemaxani Type="int">16</roadtexturemaxani>
<screenheight Type="int">1080</screenheight>
<screenleft Type="int">10</screenleft>
<screenrefresh Type="int">60</screenrefresh>
<screentop Type="int">32</screentop>
<screenwidth Type="int">1920</screenwidth>
<screenwindowed Type="int">0</screenwindowed>
<shaderdetail Type="int">4</shaderdetail>
<shadowdetail Type="int">2</shadowdetail>
<size Type="int">0</size>
<version Type="int">65545</version>
<visualtreatment Type="int">1</visualtreatment>
<vsyncon Type="int">1</vsyncon>
<watersimenable Type="int">1</watersimenable>
</VideoConfig>

Így egyből barátságosabb nem? ... Hát szerintem sem. Megvizsgáltam, hogy melyik beállításnak mennyi befolyása van az FPS-ekre, és leírom melyik mit jelent, a könnyebb átláthatóság érdekében.

Audiomode: Lehetséges értékei 1;2 előbbi sztereó, utóbbi surround mód
Audioquality: Értékek 0;1 utóbbi jobban szól, talán csak a képzelet játéka...
Brightness: Gamma érték 0-100
Basetexturefilter: Textúra szűrő, 0;1;2 étrékekkel, valószínűleg bilinear, trilinear és aniso. szűrők. 3-4 évesnél újabb kártyákon nem okoz érzékelhető teljesítményveszteséget, érdemes 2-re tenni.
Basetexturemaxani: Anizotróp szűrés mértéke, nem vagyok biztos az értékek felől. Akinek van tippje, ossza meg bátran! (:
Carenvironmentmapenable: Autó tükröződése. Nullától négyig skálázódik, eléggé meg tudja csapni az FPS-t gyengébb kártyákon.
Carlodlevel: Autó minősége, 0 vagy 1. Az 1 jobb, sokkal.
Enableaero: Kikapcsolja az AERO felületet vista és win7 alatt. Lehet vele fps-t nyerni, érdemes 0-n hagyni.
Firsttime: Teljesítményellenőrzés a következő indításnál. Ha nem cseréltél épp videokártyát, hagyd nullán.
Forcesm1x: Integrált és/vagy régi kártyákhoz. Nem javaslom a használatát, csak hibákat okoz újabb vasakon.
Fsaalevel: FSAA, a kész képet veti alá az élsimító metódusnak. Hatással van az fps-ekre, nullától négyig állítható.
Globaldetaillevel: A környezet minősége, skálázható 0-4 -ig.
Maxskidmarks: Féknyomok maximális mértéke. Nagyobb érték esetén nem tűnnek el olyan gyorsan. 0-2
Motionblurenable: Mozgás-elmosás szó szerint. Ha zavar, tedd nullára, én az 1-et javaslom, folyamatosabbnak néz ki tőle a játék.
Overbrightenable: Overbright effektus ki-bekapcsolása. 0-1
Particlesystemenable: Az effektekért felelős, nem a "cukormáz", az a visual treatment.
performancelevel:Ha saját beállításokat adunk meg, mindenképp hagyjuk 5-ön!
pixelaspectratiooverride:(tippem sincs...)
rainenable:Esőt, esőztetést enged ki-bekapcsolni. Esővel én nem találkoztam...
roadreflectionenable:az út env.-mappingja, tükröződése
roadtexturefilter: az út textúraszűrője. (0-2)
roadtexturelodbias:Textúrák minősége az útfelületen
roadtexturemaxani: Anizotróp szűrés az aszfalton
screenheight: A monitor magassága pixelben
screenwidth: A monitor szélessége pixelekben
screenwindowed: Ablakos megjelenítési mód
shaderdetail: Árnyékolás, és felszínek minősége, 1, 2 és 4 jó értékek, a 3 grafikai hibákat okozott nálam.
shadowdetail: Az árnyékok minősége. Szép árnyékokért tedd kettőre, a shaderdetailt pedig négyre. (0-2)
size: Videomemóriád helye. Ha nullán hagyod, a játék megnézni neked. Manuális állítás segíthet több FPS-t kipréselni a gépből.
visualtreatment: Ütközési, színkorrekciós, és egyéb zsír effektek. lehet ki és bekapcsolni (0-1)
vsyncon: Vertikális szinkron, hogy a monitor frissítési frekvenciájára (ill. annak hányadára) fixálja a képkockákat.
watersimenable: Víz-szimuláció. Nem sok vizet látni, én ezért nullára tettem (0-1)

Konklúzió

A beállításokat mindenkinek a gépére kell szabnia, hogy jól fusson a játék az adott konfiguráción. Az én gépem megeszi a játékot, ha az árnyékolást leveszem, és az élsimítást kivéve mindent magasra kapcsolok. 25-35 fps-t kapok így. Aki nem elégedett, és szeretne jobb kinézetet vagy több fps-t kicsikarni a gépéből, megér egy próbát. Építő kritikát elfogadok, meg rombolót is. Írjátok meg a véleményeteket, kíváncsi vagyok rá.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.