Az Nvidia első unified shader architektúráját, a Teslát 11 éve, 2006. novemberében mutatta be, 1 GPU-t két változatban: Geforce 8800GTX 768MB és 8800GTS 640MB. A GPU kódneve G80, 90nm-es gyártástechnológia és a masszív, 681 milliónyi tranzisztor 484mm² lapkaméretet eredményezett (összehasonlításnak: Vega 10 486mm², a GP102 471mm²).A grafika teljesen új szempontból történő megközelítése a zászlóhajó 8800GTX-et nagyon sokáig az képzeletbeli trónra helyezte, amire a már akkor egyedüli vetélytárs, akkor már AMD-hez kerülő Ati-nak nem volt válasza. Még a kettős kisebbik tagja, a 8800GTS 640MB is elég drága volt, ezért kiadták 320MB-os verzióban is.
Egy ilyenhez jutottam hozzá még tavasszal. Kapott egy tisztítást, illetve átesett egy kupaktalanításon is. A kupak nem került rá vissza, ellenben kapott a gyári helyett egy duplaventilátoros hőcsöves hűtőt, egy Cooler Boss VG909 személyében. Ami teljesen overkill, de ezzel nem ment 60 °C fölé.
Maga a kártya kítűnő állapotban van, az architektúra felett viszont már eljárt az idő. Ellenben az a tény, hogy az két gyártástechnológia váltáson (90nm -> 65nm és 65nm -> 55nm) is lényegi változtatás nélkül átesett, jól mutatja a megjelenéskori fejlettségi szintjét. A DX11 hiánya (nem beszélve a DX12-ről és a Vulkan-ról) fájó pont, de ezt véleményem szerint nem lehet egy 11 éve megjelent GPU-nak felróni. A mai modern játékok így el sem indulnak rajta, de régebbi játékokban 720p-ben még mindig jól teljesít.
Jelenleg, az Nvidia Pascal architektúrája a Fermi-re épül, de az igazi ős az a Tesla. A 8800GTX-től a 1080Ti-ig jutottunk el, ami szinte minden játékban tudja a 4K 60FPS-t. Mi lesz a következő lépés? Kell-e egyáltalán a több erő? Ha a következő generáció felső-középkategóriás kártyáját lövik be erre a szintre, akkor mi marad az abszolút csúcsnak? 4K 120FPS? 8K 60FPS? Vagy egy fotorealisztikus 720p 30FPS esetleg? Meddig van értelme növelni a felbontást, ha figyelembe vesszük, hogy a PS4 Pro és az Xbox One X is "kvázi" 4K-t (checkerboarding) céloz? Érdemes rávenni a játékfejlesztőket arra, hogy közeledjenek a fotorealizmus-hoz és ezzel zárják ki a játékból a mai VGA-k nagy részét? Mi a véleményetek?