2024. április 30., kedd

Keszthelyi-hegység/Oktatástechnológia beadandó/Ruzsa Norbert

Az egyik legszebb túra a Keszthelyi-hegységben. A magas szintkülönbségek és a földutak miatt számítsunk arra, hogy néhol tolni is kell a bringát… A “Balatoni Bringakörút”-ról az alsógyenesi strandnál észak felé kell fordulni, a körforgalomnál pedig a Faludi utcán egészen a falu határáig, ahonnan jól járható földút (esőbeállóval) vezet az erdészeti aszfaltútra.

A következő rész kissé meredek ugyan, de a táj mindenkit kárpótolni fog. Kisebb emelkedők és lejtők váltják egymást a Büdöskúti pihenőig. A Büdöskúti Erdészház az út jobb oldalán bújik meg. Tovább haladva elérkezünk a Keszthelyi-hegység központi részéhez, melyen szinte mindegyik turistaút végighalad. Ez a büdöskúti pihenőhely, ahol 2014-ben új esőbeálló épült. Innen kellemes lejtő következik, árnyas erdőben, egészen a 2014-ben felújított Bélapi pihenőhelyig. Ha jó kondiban vagyunk, ajánlható még a Garga-hegyi (Bél Mátyás) kilátó megmászása. Az út innen egészen a balatongyöröki körforgalomig vezet.

Keszthelyről indulhatunk nyugati irányba is felfedezni a hegységet. Cserszegtomaj érintésével érünk Rezibe, ahol a falu felett egykor vár állott – ma kőhalom. A romokhoz a végén meredek út vezet fel, de az elénk táruló panoráma kárpótolni fog. Reziből kanyargós lejtõs út vezet Zalaszántóra. Ódon 13. századi templom, kis kápolna, Európa legnagyobb sztupája teszi romantikussá a képet. Mindezt fűszerezhetjük egy kis kitérővel a kedves Tátika romhoz. Zalaszántóról hosszú egyenes út vezet Várvölgyre, néhány emelkedő Vállusig, "Kitérő: ha még Büdöskút előtt Vállus felé kanyarodunk (murvás úton), felkereshetjük a 2014-ben megépült Láz-hegyi kilátót. Vállust elhagyva a Lesencék felé kanyarodva igazi vidéki látkép tárul elénk, szőlőskertekkel, sűrű erdőkkel. Tapolcán a legfontosabb látnivaló a Tavasbarlang, és a Malom-tó. A Szent György-hegy mellett kerekezünk le Szigligetre, aztán a bringakörúton haza."
aztán Büdöskúttól Balatongyörökön keresztül, vagy Felsőgyenesen át közvetlenül Keszthelyre kerekezhetünk haza.

A Keszthelyi-hegység várja a terepező kerékpárosokat is. Gyenesdiásról egy darabig a kellemes erdei piros turistaúton haladhatunk (pihenő: Hatlábú Pajta), majd a kék jelzést követve egyenesen az aszfaltozott erdészeti útig, ott jobbra fordulva a büdöskúti pihenőig emelkedik az út. A pihenő után nyugati irányba a zöld jelzésen szinte Vonyarcvashegyig gurulhatunk (pihenő: Cseri Kapu). Ezeket az utakat bárki használhatja, de a sisak itt kötelező!