Számtalanszor találkoztam CPU-Limittel kapcsolatos megjegyzésekkel a fórumokon valamint arról, hogy manapság nem elég 1gb VRAM a játékok megfelelő futtatásához. Mindezek arra késztettek, hogy kiderítsem mi az igazság. Ebben a cikkben az ezekkel kapcsolatos téves megállapításokat próbálom helyretenni példákon keresztül valamint próbálok segítséget nyújtani azoknak az embereknek akik arra keresik a választ, hogy vajon érdemes-e olyan videókártyát vásárolni amelyen a gyártó csak 1gb memóriát helyezett csak el. Emellett próbálok azoknak is tanácsot adni akik nem szeretnének teljesítménytől elesni azért mert azt hiszik, hogy a processzoruk húzása nem fog számottevően beleavatkozni a játékok menetébe hiszen úgyis nagy felbontáson játszanak ahol elviekben nincsen CPU-limitünk. Csapjunk is bele!
A teszt nagy része Full-Hd felbontásban készült, általában próbáltam arra törekedni, hogy minden beállítás maximumon legyen viszont egy-két esetben (a memória kérdésnél) ettől eltértem, hiszen felesleges olyankor néznem a memóriahasználatot mikor a játék a videókártya behatároltsága miatt már amúgy sem fut megfelelően.
Emellett kétféle processzor beállítást eszközöltem az egyik az alap amikor a turbo móddal 2,8Ghz-n futott a processzor a másik esetben pedig 3,8Ghz-n futottak a magok. A HT bekapcsolt állapotban volt az egész teszt alatt.
1. Teszt: CPU
Tesztemet egy 3dmark Vantage teszttel kezdtem amelyet először performance módban futtattam le. Itt mint ahogy vártam már meg is jelent az a bizonyos CPU-limit hiszen amint emeltem az órajeleken rögtön több GPU-score produkált a kártya, magyarán ebben a felbontásban biztosan nem érdemes használni egy ilyen kategóriájú kártyát hiszen a CPU-nk nem hajtja ki megfelelően így a játékokbeli tesztelését ezen felbontáson nem is eszközöltem.
Lássunk néhány képet:
Vantage Performance mód 2,8Ghz-n futó procival!
Vantage Performance mód 3,8Ghz-n futó procival!
Ezek után az következett, hogy az általam elérhető legnagyobb felbontáson és mindenféle részletezettséggel teszteljem, van-e különbség ha processzorunkban rejlő tartalékok kihasználatlanul maradnak.
Vantage 1920x1080-ban minden extreme-n 2,8Ghz-n futó procival!
Vantage 1920x1080-ban minden extreme-n 3,8Ghz-n futó procival!
Amint látjuk ezen a felbontáson már el is olvadt a magasabb órajelen futó processzor előnye és kb. ugyanolyan teljesítményt nyújt. Itt egy pillanatra megfordult a fejemben, hogy akkor talán már nem is érdemes tovább foglalkozni ezzel a kérdéssel de gondoltam ha már belekezdtem végigcsinálom, mint később kiderült nem hiába.
Benchmark program futtatása után eljött az idő, hogy játékban is kiderüljön van-e számottevő különbség.
Elsőként Batman Arkham Asylum című játékot próbáltam ki az alább beállításokkal:
És lássuk az eredményeket:
Amint látjuk is, ebben a játékban full HD felbontás és grafikai beállítások ide vagy oda itt igenis számít a processzorunk sebessége. (Későbbi tesztek alapján azt a megoldást látom ésszerűen, hogy itt még mindig szembesülünk CPU-limittel. Talán ha ki tudnám próbálni magasabb felbontáson akkor akkor ott már nem jelentkezne mint ahogy majd a Metro2033-nál is láthatjuk)
Másodikként következett a Far Cry 2 amit a következő beállításokon futtattam:
Eredmény:
Ennél a játéknál is hasonlóan tudok nyilatkozni, mint Batmannél itt is számít a processzor sebessége. Később futattam egy tesztet 8x élsimítással is arról képem sincs (csak a memóriafelhasználást néztem) de ott is sokat jelentett, hogy a processzor nem 2,8on hanem 3,8on ketyegett.
Ezután a Maffia 2 következett az alábbi beállításokkal:
Eredmény:
Itt is beigazolódott az eddigi papírforma, és igenis érdemes tuningolva járatni a processzort.
Következőleg a Resident Evil 5-t teszteltem minden maximumra állítva 1920x1080-as felbontáson C16XQ-s élsimítással. Lássuk is az eredményeket:
Mondhatnám papírforma…
Aztán végre elérkezett a várva várt Metro2033 teszt amely meghozta az áttörést az alábbi beállításokkal:
Eredmény:
Itt már kimondhatjuk, ennél a játéknál erősen VGA-limit jelentkezett és a CPU-limit teljesen eltűnt.
Mindezekből azt tudom leszűrni, hogy a Metro már olyan szintű effekteket használ amelynél magas felbontáson ténylegesen eltűnik a CPU-limit de manapság még nincs sok ilyen játék és igenis vannak olyanok ahol érdemes a húzott processzor különben nem lesz kihasználva igazán a rendszerünk. Később megpróbálom pótolni a tesztet egy Crysis és egy AVP benchmarkkal…
2. Teszt: VRAM használat
Ennek a tesztnek azért nem is szánok egy másik cikket és ezen belül mutatom be mivel nem lehet róla túl sokat beszélni és az eredmények magukért beszélnek amelyek a következők:
Láthatjuk, hogy 1 giga memória még olyankor is (bár nagyon határon) elég mikor a játék már nem élvezhető, ebből következik, hogy nem a memória a szűk keresztmetszet hanem már maga a videókártya nem elég az adott beállításokhoz.
Remélem, hogy tanulságos volt a cikk és tudtam segíteni néhány embernek aki akár azon morfondíroz, hogy érdemes a húznia egy csúcskategóriás processzort akár azon, hogy érdemes-e olyan videókártyát venni amelyen csak 1gb memória található. Szerintem Full-hd felbontáshoz bőven elég.
Ha találhatok hibát az írásban vagy valahol butaságot írtam volna kérlek jelezzétek mert én csak tesztek alapján vontam le következtetéseket nem vagyok szakember és tévedhetek.
Köszönöm, hogy elolvastad a cikket!