A téli gumi biztonsági kérdés!
A téli gumi felülete és tapadása a hideg időben jól alkalmazkodik az útfelülethez. Az útfelület sajátossága, hogy olyan módon reagál a hidegre mint az autógumi is:
Hidegben a felület rideggé válik, a tapadás pedig a párás és síkos úton kevésbé biztonságos. Azok a gépjárművek amelyekre nem szerelnek téli gumiabroncsot, azok egy emelkedőn, már nehezen küzdik fel magukat.
A szomszédos Ausztriában például, kifejezetten feltétel a téli gumi alkalmazása, hiszen a körgyűrűk többsége az Alpok felkapaszkodó szakaszaiból ágazik Bécs irányába.
Ausztriában csak téli gumival szabad közlekedni!
Aki jeges, havas és latyakos úton nyári gumival autózik, annak jelentős pénzbüntetéssel kell számolnia az osztrák utakon.
A magyar autós lazábban kezeli a téli gumi fontosságát.
A tapasztalatok szerint az autósok többsége még nem szerelteti fel a téli gumit kocsijára, november hónap közepéig.
A másik hiányosság, hogy a kocsikban nem töltenek megfelelő fagyálló folyadékot.
Kezdő sofőröknek azt tanácsolják a rendőrök, hogy a tél közeledtével, felkészülten és téli gumi felszerelése után, a fővárosban működő több közlekedésbiztonsági parkban gyakorolják a téli útviszonyok mellett való közlekedést. elsősorban ismerjék meg a téli útviszonyok sajátosságait, a téli gumi másságát és a fékezhetőségét, valamint szerezzenek tapasztalatot a téli gumi kezelését és karbantartását illetően is.
Felkészülés a téli autózásra:
* Alapvetően fontos valamennyi járművezető számára az őszi - téli közúti közlekedésre való felkészülés, hiszen a megváltozó időjárási és útviszonyok miatt fokozott veszélyhelyzettel kell számolni mindenkinek.
* Az őszi - téli időszakban a látási viszonyok gyakran rosszak, korán sötétedik, hosszabb ideig kell használni a gépjármű világítóberendezéseit - ezért is nagyon fontos, hogy azok megfelelően működjenek. A fényszórókat és a többi lámpát ilyenkor gyakrabban kell tisztítani.
Ugyanakkor a rosszabb látási viszonyok miatt nagyobb követési távolságot tartva lassabban kell vezetni, így kisebb a balesetek bekövetkeztének kockázata, rossz manőverezés esetén pedig a hibák könnyebben korrigálhatók.
* A csúszós, jeges utakon való biztonságos közlekedéshez téli gumikra van szükség. Még akkor is téli abroncsokkal induljunk útnak, ha éppen nincs hó. A nyári gumi már +7 fok alatt csúszni kezd, fagypont körüli hőmérsékleten megmerevedik, nagyon kis tapadással rendelkezik, így használata veszélyes lehet.
Heves hóesés vagy fagyott hótakaró esetén jó szolgálatot tehet a hólánc, melyet érdemes a hajtott tengelyen lévő kerékre rakni, így kormányozható marad az autó. A hólánc feltételét és levételét érdemes még otthon kipróbálni, hogy a gyakorlatlanság ne okozzon problémát.
A téli gumi karbantartása
A téli gumi sokak számára nem más mint a nyári gumi: csupán használati cikként kezeli és úgy gondolja, nem igényel a téli gumi több törődést, mint egy nyári gumi.
Ez a téves nézet vezet oda, hogy a téli szezon végeztével a felni elrozsdásodik.
A téli gumi felületét e mellett célszerű sótalanítani és a lehetőséghez mérten a kerék nyomás beállításával optimális műszaki állapotban tartani. A téli gumit fontos sótalanítani és a bordázatba fagyott hókását is a lehető legjobban eltávolítani. ennek hiányában az alapvető tapadás szűnik meg, ahol a tét a fékezhetőség lesz. A jeges úton a két csúszós felület, szinte akadálytalanul fog elsiklani, aminek a végén ott lesz a két gépjármű karosszériája, netán más sérülést okozó tárgy. A karbantartás életet menthet.