2024. május 11., szombat

Gyorskeresés

Álmaim netovábbja...

Írta: | Kulcsszavak: audi . quattro . sport . 1983

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Audi Sport Quattro 1983

"Mind a mai napig az egyik legjobb 0-100 km/h-s gyorsulással rendelkező (4,9 s), utcára gyártott Audi. Az autó születését lényegében a rallysportnak köszönheti, pontosabban a gyártása idején érvényben lévő szabálynak, miszerint valamely autó csak abban az esetben vehetett részt a B csoportos Rally VB-n, ha legalább 200 darabot gyártottak belőle. Ezt a követelményt kielégítendő, az autóból összesen 214 db készült. Mivel a tervezés csak 1983 elején kezdődött, és a 200 autónak 1984. május 1.-ig le kellett gördülnie a futószalagról, nyilvánvaló volt, hogy nincs elég idő túl sok új alkatrész megtervezésére. Ennek megfelelően a különböző alkatrészeket az Audi akkori típusválasztékának legkülönbözőbb képviselőiből szedték össze. A karosszéria első része, egészen a B oszlopig lényegében az Audi 80-asnak felel meg, amellyel az volt a cél, hogy az Ur-Quattro-éhoz képest meredekebb szélvédot kapjanak. Ez a megoldás az éjszakai vezetés során tapasztalható tükrözodést volt hivatott csökkenteni, amelyre számos panasz érkezett. A karosszéria hátsó része az Audi Coupé-tól származik, oly módon, hogy a B és a C oszlop között az autót 32 cm-rel megrövidítették. Ennek a célja a rövidebb tengelytáv, és ezzel párhuzamosan a jobb kanyartulajdonságok kialakítása volt. Az ajtók az Audi 80-tól, a csomagtérajtó a Quattro-tól, a hátsó lámpák a Coupé-tól, az elso indexek a 200-astól származnak, de mindezeken kívül az autó külső kialakításánál még VW-alkatrészeket is felhasználtak: az első fényszórókat a Passattól kölcsönözték. A Sport Quattro-t a döbbenettől alig szóhoz jutó közönségnek a 1983-as IAA-n mu-tatták be. Az időhiány miatt - de nem utolsó sorban az alacsonyabb össztömeg elérését megcélozva - az új formájú karosszériaelemeket (sárvédők, gépháztető, lökhárítók, tető stb.) a repülogépgyártásnál alkalmazott aramid-szálas anyagból készítették el. Szintén az idő hiányában az alkatrészeket még azelőtt lefényezték, mielőtt a vásárlók választhattak volna a színek közül. Így végül 128 piros, 48 fehér, 21 kék, 15 zöld és 2 fekete autó született. Mindkét fekete autó az akkori fejlesztési vezető, a késobbi VW-Audi konszern vezető, egyben Ferdinand Porsche unokája, Ferdinand Piech számára készült. Az Autó ára 1984-ben 195.000.- DM volt, ami később 203.500.- DM-re emelkedett. Mivel egy autóba sem került katalizátor, az amerikai vásárlóközönség nem juthatott Sport Quattro-hoz.

A motor egy 2,1 literes, 20 szelepes turbómotor, amely legfeljebb 2,04 bar nyomáson dolgozik. A lökettérfogat egészen pontosan 2133 ccm volt, ellentétben az Audi öthengeres turbóinál addig megszokott 2144 ccm-el. Ennek a lényege az volt, hogy a turbómotoroknál alkalmazott 1,4-es szorzószámmal sem kerültek a 3 literes lökettérfogat-érték fölé, ami azt jelentette, hogy a versenyautó tömege 1000 kg alatti lehetett. További tömegcsökkentés céljából a hengerfejet és a motorblokkot alumíniumból készítették. A Sport Quattro-nál alkalmazott technika másik csúcsát az akkor forradalmian új Bosch LH-Jetronic befecskendezorendszer jelentette, amely az addig alkalmazott rendszerekkel ellentétben a keverékképzéshez a levegő tömegét és nem a mennyiségét vette alapul. Ennek eredményeképpen elérték, hogy a teljesítmény az időjárástól és a tengerszint feletti magasságtól függetlenné vált. A továbbfejlesztett futómű alapjául a Rally Quattro versenyfutóműve szolgált, amely az átdolgozás során új gólyalábakat kapott. A futómű állítható magasságú volt, amellyel az autó hasmagasságát egy 10 cm-es intervallumon belül lehetett variálni. Sajnos minden ilyen muvelet után futóművet is kellett állítani."

forrás: sportquattro.hu

Ekkor még csak 1983at írtunk (gondoljunk csak bele milyen autókkal közlekedtek akkoriban a szüleink). Akkortájt sportos német autónak az Opel Manta, a 924/944 Porsche (muhhahaha), a Ford Capri, a 323-as BMW és a Mercedes W123 Coupe számított. A 911-es Porsche-t szándékosan nem soroltam ide mert az már egy más kategória. Erre jött az Audi és sokkolta a konkurenciát egy állandó négykerékhajtású 306 lóerős sportkocsival ami már már versenyautós menetteljesítményével és páratlan útfogásával maga mögé utasított gyakorlatilag minden akkor elérhető sportos modellt. Kevesebb mint 5másodperc alatt katapultál álló helyzetből 100km/h -ra a végsebessége 250km/h. Akkoriban elképzelhetetlen dimenziókba repítette azt aki megengedhette magának egy ilyen csoda megvásárlását. Ezek a számadatok manapság is becsületére válnának néhány sportkocsinak kikiáltott autóknak holott ez egy bő 27éves technika. Maximális tisztelet az Audinak ezért az autóért!

Képek:

Néhány videó:

link 1

link 2

link 3

link 4

link 5

link 6

link 7

;] Lee generális ;]

Valószínűleg hemzseg a helyesírási hibáktól. IE7-ben írtam semmilyen helyesírás ellenőrzővel nem néztem meg :B .

Hozzászólások

(#1) Mobi28


Mobi28
tag

Első... :DDD

(#2) 7600 GS


7600 GS
addikt

Köszönjük az írást! :R :R

Igen, ez egy igazi kis fenevad, a sok amerikai taliga elbújhat mögötte. Ez egy űttorő autó volt az tuti. Az összes AWD-s autó hálás lehet neki.

(#3) DeadMeat


DeadMeat
veterán

Hát igen gyönyörű,az bittos.A ph közösségből mindenkinek a fél karját odaadnám egy ilyenért ;]
Köszi az írást :R

Mar a jovo sem a regi; Powered by beer and crisps!

(#5) Mobi28 válasza DeadMeat (#3) üzenetére


Mobi28
tag

Micsoda "bőkezűség" :D

eltűnt a 4. hsz :F

[ Szerkesztve ]

(#6) barnam_


barnam_
nagyúr

Szép :R
Nekem is kedvenceim a 80-as évekbeli Audi-k, bár nekem inkább az UrQuattro kellene.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.