2022. október 3., hétfő

Gyorskeresés

Milyen processzort vegyek? Mennyi magot használnak a játékok?

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Köszöntöm a kedves olvasókat!

Ebben a blogban a processzorok, játékok, technológiákról lesz szó. Megnézzük ezek miként viszonyulnak egymáshoz illetve kiderítjük mennyi mag kell valójában egy élvezetes játékhoz.

Nagyon fontos dolog amit rögtön le is szögeznék. Nincs iskolai végzettségem ebben a témában, tehát amit leírok azt egy olyan embertől olvassátok akinek sok év tapasztalata van a játékokkal, illetve milliónyi tesztnézegetésből. Mint fanatikus írom ezeket a sorokat. Helyeként nem szakmai szavakat használok, hanem az én kútfőmből merített szókincseket.

Vágjunk is bele...

A legtöbbet hallott kérdés... Intel vagy AMD? Ugye te is hallottad már? Esetleg úgy, hogy az intel a legjobb; intel nvidia a legjobb; amd nvidia és ehhez hasonlók. Mondhatnám, hogy intel... Vagy mondhatnám, hogy AMD de a válasz nem ilyen egyszerű.

Menjünk egy kicsit vissza az időben. Úgy 2015 környékére. Az Intel nagyon húzta az igát és sorra versenyeztette a saját processzorait újabbnál újabb processzoraival és azt hittük ennek soha nem lesz vége. Végül elérkezett 2021 január és az AMD átvette a hatalmat minden fronton 4 év leforgása alatt.
Hogy miért írom le ezeket és miért nem kezdem a nyers adatokkal? Azért mert a piac mindig változik és mindig más lesz az ajánlott processzor. Ezt nem csak a gyártók döntik el, hanem a vásárlók is. Ez a két folyamat együtt halad, hisz amire nagy a kereslet annak fel fog menni az ára. Mindig az lesz a drágább amin nagyobb a "hype". Ezért nem jó a fanatizmus, sose vezet jóra. Ennyit a piacról.

Ahhoz, hogy megkapjuk a választ arra, hogy melyik a jó vétel elsősorban meg kell értenünk egy kicsit a működését a processzornak.
Lényegében 3 adat dönti el, hogy mennyire lesz gyors egy adott processzor egy adott játékban.
IPC x órajel x magszám≈teljesitmény
Amiért nem írtam egyenlőségjelet a teljesítményhez az nem véletlen. Ugyanis ezek a legfontosabb adatok, de nem az összes. Érdemes még figyelembe venni azt, hogy mekkora a késleltetése egy adott processzornak, illetve számít a cache mérete is. Természetesen a többi milliónyi apró adat is de azok háttérbe szorulnak.

Ismertető:
IPC: instructions per cycle. Vagyis egy ciklus alatt végbemenő instrukció. Minél újabb egy processzor ez a szám annál magasabb, azonban az intel az utóbbi 5 évben nem tudott előrelépést nyújtani ebben az adatban.
Órajel: általában GHz-el szokták jellemezni. Azt jellemzi, hogy egy adott processzor milyen frekvencián dolgozik.
Mag: egy adott processzoron belül mennyi feldolgozó egység található.
Szál: virtuális magszám, amit a Windows fizikai magoknak érzékel. Minél több a mag, annál többfelé tud nyúlni a rendszer. Kvázi annál zökkenőmentesebb lesz egy új vagy másik munkafolyamat.
Egyszálas teljesítmény: IPC x órajel egyetlen magra levetítve.
SMT és HT: Az AMD(Simultaneous MultiThreading) és Intel(Hyper Threading) féle többszálúsítás között van különbség. Mégpedig az, hogy az AMD megoldása egy kicsit jobb. Vannak olyan ritka esetek amikor ez nem javít a dolgokon, hanem ront.

Néhány példa:
i5-10400 vs i7-10700
Itt a két processzorban ugyanaz a technológia van, az i7 es modellnek magasabb az órajele és 2 vel több maggal rendelkezik. Egyértelmű, hogy az i7 fog nyerni. Elég egyszerű.

i3-10300 vs i7-2600k
Melyik lesz a gyorsabb?
Mind a két modell 4 magos, 8 szálas.
Sok ember rögtön rávágná, hogy az i7 es modell, azonban ez nem igaz.
i3 10300 egy lényegesen gyorsabb processzor.
Ez legfőképpen a technológiai előnye miatt van, ugyanis a két processzor között 7 év különbség van. Magasabb az órajele illetve jobb az IPC-je.

Ryzen 7 2700X vs Ryzen 5 3600
Az egyik 6 mag 12 szálas a másik 8 mag 16 szálas. Amiben kevesebb a mag újabb és nagyobb egyszálas teljesítménnyel rendelkezik. Bonyolodik a helyzet. Melyik az erősebb?
Vagyis attól függ miben, ugyanis számít milyen programban vagy milyen játékban, nem egyértelmű a válasz.

Egyik legjobb program a nyers erő összemérésére:
Cinebench R15
Egyszálas teljesitmény:
2700X 180 pont
3600 192 pont

Többszálas teljesitmény:
2700X 1828 pont
3600 1569 pont

Ezek az adatok azt mondják, bár a 3600 nak nagyobb az egyszálas teljesítménye, összességében a 2700X egy erősebb processzor 8 magjának köszönhetően. Mégis a 3600 jön ki jobban a játékokban.
Micsoda? A 2700X erősebb mégis lassabb játékokban? Hogy lehet ez?
Nos a válasz egyszerű, a játékok akkor működnek jól ha nincs teljesen kihasználva az összes mag és szál. Általában a legtöbb ember így játszik. Teljes gázon a 2700X 8 magja több munkát tud lefektetni az asztalra. Azonban ha csak félgázon megy a két processzor a 3600 előbb fejezi be a műveletet, mivel nagyobb az egyszálas teljesítménye.
Ez sok embernek nagyon megtévesztő lehet.

Véleményem szeint a legjobb példa.
https://www.youtube.com/watch?v=4RMbYe4X2LI
A videó két 6 mag 12 szálas Ryzen processzort hasonlít össze játékokban egy 4 magos 4 szálas intellel szemben. Az intelnek bőven nagyobb az egyszálas teljesítménye, az AMD ben pedig bitang erő rejlik. Persze csak akkor, ha szükség is van rá. Azokban a helyzetekben amikor nincs szükség akkora munkafolyamatra az intel lényegesen több FPSt nyújt, ez azért van mert nincs szükség annyi adat feldolgozására egyidejűleg. Azonban a játékban vannak pillanatok amikor már nem elég a 4 mag, itt jön képbe az AMD 6 magja ami ugyan lassabban dolgozik mégis 50%-al több maggal rendelkezik. Ebben a helyzetben az FPS nem esik le olyan drasztikus mértékben mint az i5 nél. Erre mondjuk azt, hogy processzor limitünk van a játékban, tehát kell egy "erősebb" processzor. Például az előbb emlegetett 1600X.

Magok és szálak játékokhoz kötve:
2014 előtti játékokhoz elég egy 4 magos 4 szálas processzor.
2017 előtti játékokhoz elég egy 4 magos 8 szálas processzor.
2017 től készült játékokhoz viszont határozottan ajánlott a 6 magos 12 szálas processzor.
A technológia pedig halad tovább és a jövőben egy 8 magos 16 szálas processzor lehet ajánlott egy játékhoz.
Ezek a számok nem szabályszerűek, inkább mint iránymutató kell értelmezni.

Amikor processzort vásárol az ember tudnia kell, hogy mire fogja használni. Játék vagy munka? Ha játék melyik játék? Ha munka milyen munka?
Általánosságban azt lehet mondani, hogy munkára sok mag kell illetve játékra nagy egyszálas teljesítmény kell. Viszont ez a megközelítés sem teljesen célravezető.
Processzor igényes játék például: Battlefield 1, Battlefield V, Assasin's Creed: Oirigins, stb... Ezekhez a címekhez ajánlott egy 6 magos 12 szálas processzor, mert lesznek olyan helyzetek ahol érződni fog a hiány.

A másik nagyon fontos dolog az, hogy kinek mire van igénye illetve kinek milyen a szeme.
Az emberek több különböző csoportokba tartoznak:
1. kategória: nagy valószínűséggel ő nem fogja érzékelni ha egy adott játék akadozik
2. kategória: érzékeli ha egy adott játék akadozik de nem érdekli annyira
3. kategória: érzékeli ha egy adott játék akadozik és irritálja, próbál tenni ellene
4. kategória: irritálja ha egy kicsit is beakad a játék
Értelemszerűen lefele haladva növekszik az igény ezáltal a hardverbe locsolt pénz mennyisége is.

A képbe igencsak beleszól a grafikai részletesség.
Általánosságban elmondható, hogy aki magas grafikai részletességen szeret játszani tehát szép játékot szeretne érdemesebb lehet a videokártyába invesztálni több pénzt.
Példa:
GTA V: FullHD felbontás, Low beállítások->i3-10100(4c8t)-GTX 1060
GTA V: 4k felbontás, Ultra beállitások->i3-10300(4c8t)-RTX 3080
Battlefield V: FullHD, Low beállítások->i7-8700(6c12t)-GTX 1060
Battlefield V: 1440p, Ultra beállitások->i7 8700k(6c12t)-RTX 3080

Abban az esetben ha neked magas FPS-re van szükséged, mert kompetitív szinten játszol x játékot elsősorban a processzorodra kell összpontosítani. Például i5-10600k és GTX 1060 6GB. Mivel az ilyen játékosok relatív alacsony grafikai részletességen illetve alacsony felbontáson játszik a processzorodon fog múlni a dolog főleg. Kell egy erős egyszálas teljesítmény és kellő mag mennyiség amit az adott játék határoz meg.

Fontos leszögezni azt is, hogy ez mind iránymutató adat, előfordulnak olyan esetek is amikor felborulnak a szabályok vagy azért mert más a játék felépítése, vagy azért mert rosszul van optimalizálva a játék. Lásd: TERA. Ehhez a címhez lehet akármilyen géped soha nem fog jól futni.

Ezek azok a szempontok amik alapján érdemes átgondolni, hogy milyen processzort is vásároljunk hisz nem ingyen adják ezeket a hardvereket.
Köszönöm, hogy elolvastad,
M4T4D0R

Hozzászólások

(#1) Hieronymus


Hieronymus
őstag
LOGOUT blog

"i5-10400 vs i7-10700"

Az I7 előnye nem feltétlenül a magok számában van, a játékok esetében.
Ha egy játék csak 4-6 magot képes használni, akkor nem előny a több mag.
Viszont képes túlhajtani magát, ami egy feldolgozási szál teljesítmény limitje esetén sokat jelenthet. Játszható marad a játék.

ruszkik, haza!

(#2) domos


domos
senior tag
LOGOUT blog

Most i9-9980XE-t hajtok, pár hét és csere Ryzen 5950X-re. Ezekkel elfut bármilyen játék szépen :D

If you don't do it enough, nothing's gonna really happen.

(#3) M4T4D0R válasza Hieronymus (#1) üzenetére


M4T4D0R
tag

Azt hiszem egyről beszélünk, csak más szavakat használunk. :)

domos:
Hát igen, abban a prociban van erő. :K

[ Szerkesztve ]

(#4) strike-force


strike-force
őstag

2017 februar ota vagyok 8/16 tulajdonos: E5-2670 => E5-2689 => R7-2700, jelenleg uton van a 3700x. A következő mar sztem 16/32 lesz. :)
Ki van hasznalva? Nem. Megerdemlem? Igen. :)

R7-5800X / 32GB / RTX2060SUPER / POCO_F3 (8/256) - Just realize it!

(#5) PuMbA


PuMbA
titán

Jó a cikked, de kifelejtetted a magok közötti kommunikáció sebességét. Ezért van az, hogy egy 6 magos 5600X több játékban jóval gyorsabb egy 3700X-nél és minden játékban gyorsabb, még 8-nál több magot kihasználó címekben is (pl. Death Stranding, ami 12 maggal is észrevehető sebesség növekedést produkál) és ez a jövőben nagyon kicsi eséllyel fog változni.

Szintetikus tesztekben pl. Cinebench az a becsapós, hogy a magok közti kommunikáció nem számít, mert minden mag el van a saját dolgával és agyő. Itt a 3700X erősebb is, mint egy 5600X, mert több magos, de játékokban meg nagyon kikap a 3700X a gyenge kommunikáció miatt. Intenél sincs ez a chipletes dizájn, ezt beleszámítva is tud / tudott előnyben lenni az AMD-vel szemben.

[ Szerkesztve ]

(#6) PuMbA válasza PuMbA (#5) üzenetére


PuMbA
titán

Ebből pedig következik, hogy alapból a "mennyi magot használnak a játékok" kérdés nem meghatározható fogalom, hiszen egy Ryzen 7 1700X is 8 mag 16 szálas processzor, de borzasztóan szerepel játékokban a rossz architektúra miatt, mindegy, hogy hány magot képes kihasználni az adott cím. Egy játéknak egy adott sebességi szint / gyors architektúra kell inkább, a magszám kevésbé fontos, mint ahogy általában be van állítva.

[ Szerkesztve ]

(#7) domos válasza PuMbA (#6) üzenetére


domos
senior tag
LOGOUT blog

Sokan örülnének itthon egy borzasztó 1700X-nek :DDD

If you don't do it enough, nothing's gonna really happen.

(#8) PuMbA válasza domos (#7) üzenetére


PuMbA
titán

Jó, csak azt mondom, hogy a legújabb játékokban is egy 4 magos 8 szálas i7 7700k vagy egy Ryzen 3 3300X is elveri, tehát ma már biztos nem éri meg megvenni, hiába 8 magos, mert a magszám kevésbé fontos az általános sebességnél.

[ Szerkesztve ]

(#9) domos válasza PuMbA (#8) üzenetére


domos
senior tag
LOGOUT blog

Ebben teljesen igazad van.

If you don't do it enough, nothing's gonna really happen.

(#10) Terep1


Terep1
csendes tag

Játék közben a háttérben futó programokkal mi a helyzet? Discord, Steam, windows stb, szerintem azért kell a
több mag hogy ezek a háttérben futó szolgáltatások jól működjenek míg fut a játék.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2022 PROHARDVER Informatikai Kft.