2024. május 3., péntek

Gyorskeresés

Miért nincsenek S60 natív játékok? Szerintem... UPDATE!

Írta: | Kulcsszavak: S60 iPhone játékok warez

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

blueMerle: "De miért? A határtalan warez miatt lehet ez hogy nem éri meg minoségu cuccot fejleszteni Symbian/WM alá? :("

Az iPhone-on sokkal könnyebb warezolni, mint S60-on. Erre kenni az alkalmazások
hiányát csak egy rossz kifogás lenne a kiadóknak. Én más tényezőket érzek kritikusnak:

1) Az USA-ban az S60 jelentéktelen, a WM is az üzleti szférában (volt?) erős, ahol a játék nem szempont. Nyugat-Európában nem tudom hogy oszlanak meg az S60-as telefonok a felhasználók között, de lehet, hogy itt sincs elég játékos. A világ többi része meg nem vesz programokat (Kelet-Európa), nincs egyáltalán telefonjuk (Afrika, Antarktisz), vagy teljesen más kaliberűek (Ázsia).

2) Az iPhone a pletykák/pfújolók ellenére nagyon is rendben van hardveresen. Például az összes i-eszközben alapból adott az FPU, a 3D gyorsítás, nomeg az accelerométer. Nem is beszélve az egységes felbontásról és az operációs rendszerről. A Nokia/Samsung telefonok ebből a szempontból nagyon fragmentáltak, bárki bármit is állít, legyen az fanatikus vagy marketinges vagy egyszerű felhasználó (bár az utóbbiak inkább észreveszik, hogy "jéé, ez így működött a másik telefonomon, itt miért hiányzik?"), fejlesztői szemmel teljesen másképp néz ki a látkép.

3) Az S60-ra fejlesztés egy borzalom. Még nem találkoztam ellenvéleménnyel, és a tapasztalatom is ez. Uhh. Aki azt állítja, hogy az iPhone SDK-ja rosszul dokumentált, nem nézett még S60 doksit. Tudok linkelni. Ennyi szívásért cserébe már dolgozhatnának Java ME-re, nem vesztenek sokat a végtermék minőségéből, de sokkal több telefonra el tudják adni. Igazából pont ez történik.

4) Nincs jó piactér. Az App Store nagyot ütött, joggal. S60-ra jönni fog az Ovi Store, de ott még az ingyenes programokat is Symbian Signed-on kell átküldeni - az meg nem kis pénz, a kis hobbifejlesztőknek esélye sincs. A nagycégek meg a 3-as pont miatt úgyse túlozzák majd el. (Apropó nagycégek: az N-Gage se lett valami nagy durranás.) A korábbi modellben meg mehet az ember az operátorokhoz (akik csillagászati összegért berakják a játékokat az emelt díjas SMS mókába), vagy a SymbianGear.com és hasonszőrű társaihoz, ahol nem tudom a pontos összegeket, de nem 30%-ba kerül a megjelentetés. Vagy csinál egy saját webshopot, és reménykedik, hogy az emberek megtalálják a mókáját. Egy-két kivételtől (LCG) eltekintve nem is szokták.

5) Az S60-as telefonokat egyszerűen nem játékra tervezték. A Nokiánál nagyon sokat ront a képen az anyagminőség, de ha ettől eltekintünk, kis képernyő és egyszerű játékoknál többre alkalmatlan billentyűzet marad. A teljes érintőképernyős telefonoknak sincs sok értelme multi-touch nélkül - egy gombbal nehéz egy sakknál bonyolultabb játékot vezérelni. Hogy tudsz single-touch-csal strafe közben lőni? Csak hogy képies legyek.

Ez az én véleményem, de nagyon kíváncsi lennék, más mit gondol a kérdésről.

UPDATE: Eltelt több mint fél év, a világ sokat haladt előre. Hogy hatott ez az előbb felvetett problémákra?

1) Semmi változás.
2) Kijött az iPhone 3GS, a Samsung i8910HD, a Prék (csak azért se másolom ki azt a fura e betűt), a HD2, és lassan nyakunkon az N900 is. Az ARMv7-es CPU-k egyre több eszközben tesznek remek szolgálatot. Szeretném már az a felkiáltással frissíteni a bejegyzésem, hogy a Nokia egy korhű S60-as eszközt dob a piacra. A mai nap (2009. november 14.) ez még nem áll fenn.
3) Az SDK se változott semmit. A Qt szép lassan kialakul, ez lehet majd a megoldás kulcsa, de a publikus verziója messze van még ettől. Remélhetőleg ha egyszer kijön, szép, gyors, kompatibilis és egységes lesz. Ez a legnagyobb probléma jelenleg a készülékekkel.
4) Horizon. Végre, annyira kellett a platformnak, mint egy falat kenyér. Aztán majd kiderül, mire lesz elég - mostanában nem követtem eléggé a tartalom alakulását. Az N-Gage-et meg hivatalosan is lelőtték, szegény ló nem szenved többet. Itt van még az Ovi Store, ami a Horizonnal karöltve már talán ér valamit.
5) Ez meg nem változott semmit.

Hozzászólások

(#1) JoeYi


JoeYi
őstag

Nekem van egy Nokia N95-öm, és mióta hivatalosan is rajta van az N-gage környezet, azóta nagyot nőtt a szememben szórakoztatás oldalról. Látványos, és izgalmas gamék jelennek meg rá, de...

... úgy döntöttem, hogy szeretném magamat kipróbálni a mobil játék fejlesztésben. Gondoltam nekiállok N-gage devet tanulni. Csak hogy, nemkapsz N-gage SDK-t, csak ha elküldöd a játékötleteted a nokiának, és ők rábólintanak, hogy fejlesztheted és akkor lehet csak letölteni az SDK-t.

Így maradt a másik oldal, az iPhone, ahol pár kattintás után már lehet is szedni az SDK-t, még iPhone emu is van benne alapból.

Az Apple store használathoz csak egy 99 dolláros regisztráció kell, és az ott eladott dolgok árának 70% a zsebedbe folyik. Szóval én is azt mondom, hogy játékok terén az applenak áll a zászló, de ennek ellenére nokiákra is jelennek meg élvezetes címek.

(#2) bublee


bublee
csendes tag

Jó kérdés, jogosan és helyesen vetődött fel bennetek a gondolat! Véleményem szerint kicsit mélyebben keresendő a válasz. Ha megnézzük ma a különböző videójátékok nagyon olcsón, magas választékban vásárolhatóak meg! PS2 35 ezer magyar forintba kerül, moddolva, újonnan. Igazán jó szórakozást nyújt, nekem is van. Xbox360 újfent 'olcsó' és a használt de élvezetes/jó minőségű lemezek kis áron kaphatóak, illetve árkülönbséggel cserélhetőek különböző üzletekben. PS3 az már némileg neccesebb, de 89 ezer forintért egy valós multimédia központot kaphatunk. Vannak handheld készülékek: NDS és PSP -az ismertebbek-. A köznépi mod ezekre is megtalálható(kiv.:3000-tudtommal-), de az eredetiség megtartása sem vészes minden esetben. Ahogy a fent említett technológiák fejlődtek, elérhetőségük is könnyebbé vált (én sose gondoltam 2003-ban, hogy lesz valaha is PlayStationom) úgy lett kisebb és "igénytelenebb" a vevőközönség. Jómagam a K300-as mobilomra sok sok Java játékot tettem, ma már az új telefonomon játék sincs, a PDA-n pedig egyedül a Worms van fent. A fejlesztés is ellanyhult a nem játékra kihelyezett mobil eszközökre, velünk együtt. például nekem már nincs igényem Symbian vagy Win alatt játszani, inkább olvasok rajta és hazaérve leülök egy komolyabb -számomra tetszetősebb- produktum elé. Ezt gondolom én a témával kapcsolatosan. :)

''Utáltam mindig az iskolát,el*****a az ember kiskorát!''

(#3) Karma válasza JoeYi (#1) üzenetére


Karma
félisten

"Csak hogy, nemkapsz N-gage SDK-t, csak ha elküldöd a játékötleteted a nokiának, és ők rábólintanak, hogy fejlesztheted és akkor lehet csak letölteni az SDK-t."

Igazából emellett van még egy feltétel, amit csak az űrlapok turkálása között írnak: nagycégnek kell lenned, sok tapasztalattal és eladott játékkal. Meg persze a fizetésről is csak utána van szó.

“All nothings are not equal.”

(#4) sekli


sekli
addikt

engem még a számítógépen se kötnek le a játékok egyáltalán, pláne nem mobilon... Első játék amit igazán szórakoztatónak találtam az az SX1-en a mosquitos volt, ebben láttam volna fantáziát... Akkoriban nem volt S60-as telefonom, most meg nincsenek kamerát használó játékos v3-ra, pedig szerintem nagyon jópofa dolog... Egyetlen egy kamerás v3-as játékot találtam, amit a műegyetemen fejlesztett valaki, és egy golyót kell vinni a labirintusban, de annyira pontatlan, hogy játszhatatlan (plánne, hogy most már így elterjedtek a giroszkópok, amik félelmetesen érzékenyek...)

(#5) Magnum_


Magnum_
nagyúr

:R bár nem érdekelnek nagyon a játékok semmilyen platformon

I humbly and respectfully decline™

(#6) joey04


joey04
titán

A 3. pont, valamint az 1. hsz adja az okok igen nagy részét szerintem.

"Ha nem vennél a kezedbe gyorsabb telefont, akkor soha nem mondanád meg, hogy mennyivel gyorsabb telefonok vannak jelenleg a piacon."

(#7) rep3at válasza joey04 (#6) üzenetére


rep3at
őstag

Van mit javítania a Symbiannak ezen a téren.

Forward thinking. كرر

(#8) tariattila


tariattila
veterán

Jó a cikk...
( és a tőled megszokott stílus... )

2010.07.25. nokiáéknál a helyzet változatlan...
ja nem bocs... kiadtak a minap még egy szappantartót C6 fedőnéven...
szerintem lassan a redőny magától fog lehúzódni náluk... :DDD

(#9) Attila_26


Attila_26
aktív tag

without you.... david guetta

jó a totyik grat :C

(#10) Dany007


Dany007
veterán

Én továbbra sem értem miért kell ekkora ügyet csinálni a mobiltelefonos játékokból.

Az első mobilos játék amit próbáltam a snake volt. Talán még 5110-esen. Tök jó volt, mert ha halálra untuk magunkat a suliban :) akkor egész jól el lehetett lenni vele.
De aztán kész is. Ha hazaértünk toltuk neki valamelyik NFS részt, vagy Quake 3-at.

Szóval nem értem miért számít - nem csak itt sok máshol is olvasom - annyira, hogy milyen játék van egy telefonon?
Én próbáltam többet is. Úgy igazán egyik se fogott meg. Kipróbáltam a híres angry birds-öt is. Aztán az első percben rájöttem, hogy én már évekkel ezelőtt játszottam ilyennel sz.gépen flashben. A szisztéma meg ugyanaz volt, így az újdonság varázsa elveszett. A többit ami maradt, azt meg kb a 12. pályánál meguntam. Ennyi. Nem rossz játék, de közel sem akkora szám, mint ahogy azt manapság hypeolják.
Volt jópár játék amit androidon és iphone 4-en is kipróbáltam, dehát egy régi PC gamernek ezek már nem tudnak újat vagy valami extra élményt nyújtani.

Arról nembeszélve, hogy a manapság szokásos tapicskolós irányítás eléggé katasztrofális. És ehhez még hozzájön, hogy ennek az irányításnak köszönhetően az amúgyis icike-picike kijelzőből mégtöbbet vesz el az ember az irányítással.

De a lényeg ott van, hogy egyszerűen ezek a mai telefonos játékok közel sem adnak olyan és akkora játékélményt, mint amit egy PC-s , konzolos játék adhat.
Mert lehet akármilyen jó játék telefonon, egy jelenlegi konzol vagy PC grafikáját mégcsak megközelíteni se fogja. Valamint teljesen más leülni a gép elé és 24 esetleg 32 colos monitor / TV előtt játszani. Kontrollerrel vagy egér + bill-el. Ennyi. Mondhat bárki bármit :) egy telefonos játék élménye a tizedét sem éri el a fent említett PC-s Konzolos játékélménynek.

Egy szó, mint száz, unaloműzésre kiváló a telefonos játék, de igazi szórakozásra, játékélményre lószart se ér. Unaloműzésre viszont a 10 éves snake is teljesen megfelelő.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.